رواية محبوبتي طفلة الفصل السابع عشر 17 بقلم رحمة سامي
رواية محبوبتي طفلة الفصل السابع عشر 17 بقلم رحمة سامي |
رواية محبوبتي طفلة الفصل السابع عشر 17 بقلم رحمة سامي
روح: سكت يعني يا حمزة اي كنت فكرني مش هعرف ولا اي رد عليا قولي اي حاجه وبلاش سكوتك دا
حمزة: حاضر يا روح انا هحكيلك كل حاجه ( من سنه جت نسمه تشتغل عندي بصراحه كانت عجبني بس كان شكلها محترم اوي حاولت ابعد نفسي عنها علي قد ما اقدر بس هي كانت مصمم تفضل قريبه منه جت سفرية تبع الشغل وكان لازم حد يطلع معايا وساعتها نسمة هي اللي وقع عليها الاختيار لانها كانت جديده ولازم تثبت نفسها وسافرنا انا وهي الشغل كان هياخد يومين ويخلص حجزت ليها اوضة وليا اوضة وخلصنا كل الاجتماعات اللي وراءنا وكان فاضل يوم ونرجع وهي كانت عايزة نخرج وتشتري شوية هدايا وعشان هي كانت غريبه عن المكان روحت معاها ودخلنا ديسكوا وقولنا نشرب شوية واهو نحتفل بالعقد الجديد بس ساعتها انا تقلت في الشرب اوي لدرجه اني محستش بنفسي غير تاني يوم وانا في الاوضة ونسمة نايمه جانبي اتصدمت وصحيتها وسالتها اي اللي حصل لاني فعلا مش فاكر اي حاجه لاقيته فضلت تعيط وبتقول اني بعد ما شربت اعترفتلها بحبي وختها اوضتي وحصل اللي حصل واني ضيعت مستقبلها ودلوقتي عايز اتخلي عنها وانا مش كدا يا روح انا مستحيل اتخلي عن مسؤاليتي مهما حصل وطبعا عشان الفضيحه وعشان اهلها قررت اني اتجوزها فترة واطلقها والموضوع ينتهي بس بعد كدا ظهرتي انتي واتجوزتك وحبيتك يا روح ونسيت موضوع نسمه خالص صدقيني انا مش بكدب عليكي ايوة انا فيا عيوب كتير اوي بس انا بتغير عشان وعشان بحبك وعايزاك وعايز اصلح حياتنا عشان ابننا)
روح: ليه خبيت عليا يا حمزة ليه خليت الشيطان يدخل بينا اصدقك ازاي دلوقتي وانت من يوم ما عرفتك وانت بتخبي عليا
حمزة: صدقيني يا روح دي الحقيقه واوعدك خلاص مش هخبي تاني وهحكيلك كل حاجه اديني فرصة خلينا نحاول تاني واوعدك مش هخذالك ابدا
روح بدموع: لو سمحت يا حمزة انا عايزة اروح حالا
حمزة: بس يا روح
روح: بعد اذنك يا حمزة انا محتاجه اكون لوحدي شوية لو سمحت روحني
حمزة بحزن: حاضر يا روح يلا بينا
*عند زياد ومنه…
زياد: مبسوطه يا حبيبتي
منه بكسوف: اكيد مبسوطه بس
زياد: بس اي اتكلمي انا معاكي
منه: انا قلقانه علي ابيه وروح اوي بيحبوا بعض بس بيعاندوا معرفش ليه
زياد: حمزة غلط كتير يا منه وعدي كل الحدود ولازم يتغير ويعرف قيمه روح عشان ميكررش غلطه تاني
منه: بس هو صعبان عليا هو بيحبها
زياد: انا مقولتش انه بيكرهه بس هو فاهم الحب غلط الحب مش معنه اهانه ومعايرة وذل وضرب وعافية لا خالص يا منه الحب احترام وتفاهم ومودة ورحمه الحب يعني اكون ليكي السند والضل والضهر الحب يعني انك تهربي من الدنيا كلها ومني ليا انا مش اخليكي تكرهيني وتخافي مني وتبعدي عني الحب يعني انك مهما غلطي متخفيش وتيجي تحكيلي ونتفاهم براحه ونتكلم مش ارعبك مني واخليك تزيدي في غلطك او تلجئ لحد غيري وفي الاخر اعتب عليكي الحب يعني تبقي حبيبتي وامي وبنتي واختي وصحبتي ومراتي وكل حياتي مش تبقي علي مزاجي كدا وخلاص ومش مهم مشاعرك ولا احساسك ولا انتي عايزاه اي الحب يعني ثقه وراحه وامان مش قلق وخوف وشك وبهدله صدقيني الحب حاجات كتير اوي واخوكي لازم يتعلمها لانه كدا هيخسر كل حاجه
منه: ياااه يا زياد انت طلعت حنين اوي ربنا يباركلي فيك يا حبيبي
زياد: الله الله ما احنا بنعرف نقول كلام حلو اهو امال ليه وش جعفر اللي لابسه دايما دا
منه بكسوف: بس يا زياد بطل رخامه انا بحافظ عليك وعلي حبنا عشان يبقي كله في حلال ربنا وعشان يتبارك في حياتنا سوي
زياد: ربنا ما يحرمني منك يا روح قلبي
*في مكان تاني علي كافيه…
خالد: ها يا نهي عملتي اي طمنيني
نهي: خلاص يا خالد انا مش هعمل حاجه انا هسيبهم في حالهم الحب مش بالعافية انا غلط كتير وكفايه لحد كدا
خالد: انتي اللي حصلك ليه بتقولي كدا مش بتحبي حمزة وعايزاه اي اللي جد دلوقتي
نهي: انا فوقت وحمزة ومستحيل يحبني هو بيحب روح ومش هيحب غيرها وانا عشان بحبه هبعد عنه وهتمناله السعادة
خالد باستهزاء: يا حنينه وجايه تفوقي دلوقتي يلا مش مشكله بيكي من غيرك انا هكمل اللعبة وروح محدش هياخدها مني مهما حصل
نهي: كفايه يا خالد روح هي كمان بتحب حمزة انت مش هتكسب حاجه من كل دا
خالد: اخرسي خالص روح مش بتحب غيري انتي فاهمه وهتكون ليا انا وبس
نهي: حرام عليك يا خالد اتقي ربنا يا شيخ وسيبهم في حالهم
خالد: بقولك اي متوجعيش دماغي وروحي توبي في حته تانيه يا قطه يلا من هنا
نهي: ماشي يا خالد بس صدقني هتندم وهتقول نهي قالت
خالد: يلا في داهيه قال اندم قال…وطلع تلفونه واتصل بحد وقال…اي يا حبيبتي فينك
مجهولة: موجوده يا حبيبي اتاخرت كدا ليه
خالد: معلش يا قلبي كان ورايا شوية شغل ولسه مخلص
مجهولة: وحشتني اوي يا روحي هشوفك امتا بس
خالد: قريب اوي بس يلا نفذي اللي اتفقنا عليه دلوقتي عايزها تولع
مجهولة: انت تأمر يا روح الروح
خالد: احبك يا جامد انت يلا سلام…..روح ليا انا وبس ومستحيل حد ياخدها انا هوريك يا حمزة ازاي تقرب لحاجه تخصني هتشوف
*وصل زياد منه البيت وطلعت تنام وبعد شوية وصل حمزة وروح ومجرد ما نزلوا من العربية روح لاقيت نسمه بتجري في حضن حمزة…
نسمة: حمزة اوع تسبني انا محتاجك اوي خليكي معايا ارجوك
حمزة بعدها عنه: في اي يا نسمة اي اللي جابك هنا دلوقتي في اي
نسمه بعياط: حمزة انا حامل
روح بصدمه: نعم حامل ازاي يعني حمزة هو انت مش قولتلي ان الكلام دا من سنه اواي حامل يعني
حمزة: انتي بتقولي اي يا نسمة حامل ازاي انا مقربتش ليكي غير مره من سنه ازاي جايه دلوقتي تقوليلي حامل ردي عليا
نسمه بعياط: انت بتقول اي يا حمزة انت نسيت اللي حصل قبل جوازك عايز تتخلي عني دلوقتي
حمزة بغضب: انتي هتجننيني ولا اي بقولك مقربتش منك انتي عايزة اي بالظبط واي اللي حصل محصلش اي حاجه احنا علاقتنا شغل وبس مش كفايه الليله اللي مش فاكرها دي
نسمه: حرام عليك يا حمزة طب اللي في بطني ذنبه اي ليه بتعمل كدا بس انا مش هسكت
حمزة: اعملي اللي تعمليه اللي في بطنك دا مليش علاقة بيه وبسهولة هنثبت دا
نسمة بتوتر: ماشي يا حمزة انا هوريك ومش هسيب حق ابني سلام
روح: استني عندك يا نسمه راحه فين بس
نسمه: عايزة اي انتي كمان
روح: ليه بس بتكلميني كدا مش احنا صحاب لا وضرايرة كمان تعالي بس هقولك
حمزة: روح انتي بتعملي اي
روح بغمزة: مالك يا حمزة انت كمان دي حامل في ابنك ازاي هنسيبها تمشي يعني مين هيهتم بيها هي هتفضل معانا هنا
نسمه بتوتر وخوف: هفضل فين لا طبعا انا همشي انتوا عايزين تموتوا ابني مستحيل اقعد معاكوا
روح: نموت مين انتي اتجننتي وياستي متقلقيش انا كمان حامل وهاكل من نفس اكلك يلا يا حلوة بقي
نسمة: ماشي يا روح
*روح وصلت نسمة اوضتها ونزلت راحت لحمزة اوضة المكتب…
حمزة: ممكن افهم اي اللي عملتيه دا
روح: عملت اي يعني انا معملتش حاجه
حمزة: ازاي تخليها تفضل هنا وانتي عارفه انها كدابة ولا انتي مصدقها ولا اي حكايتك
روح: انا مبصدقش حد غير بالدليل وهي لازم تفضل هنا لحد ما نتاكد انها مش حامل منك
حمزة: يا روح انتي كدا بتولعيها
روح: متقلقش انا عارفه بعمل اي كويس وعلي فكره انا امتحاناتي الاسبوع الجاي ولازم اروح
حمزة: هتروحي ازاي انتي محضرتيش ولا روحتي خالص
روح: عادي هذاكر الاسبوع دا وربنا يكرم
حمزة: ماشي ولو احتاجتي اي حاجه قوليلي
روح: ان شاء الله انا هطلع انام
حمزة: تمام واقفلي علي نفسك كويس تصبحي علي خير
روح: وانت من اهله
*ام عند نسمه فكانت بتتكلم في التلفون وروح سمعتها بتقولي:
نسمة: ينفع كدا اديني اتحبست هنا هعمل اي دلوقتي
مجهول: متقلقيش انا معاكي وهحل كل حاجه يا حبيبتي
نسمة: ما كفايه لحد كدا انا تعبت
مجهول: لسه شوية ولا انتي مش عايزة تكوني معايا
نسمة: لا طبعا يا حبيبي انا بس خايفه لنتكشف
مجهول: متخفيش طول ما انا معاكي يا قلبي
نسمة: ماشي يا حبيبي تصبح علي خير
*مشيت روح علي اوضتها وهي بتفكر هتعمل اي وان نسمة مخبيه حاجات كتير ومستحيل تكون حامل من حمزة في سر وياتري كانت بتكلم مين وبتقوله يا حبيبي بس قطعها تلفونها وهو بيرن…
روح: اي يا حبيبي عامل اي
مجهول: تمام يا قلبي طمنيني عليكي عملتي اي
روح: نفذت كلامك وكلمت حمزة وقالي………… بس يا سيدي وانتهت بانها جت وبتقول انها حامل منه
مجهول: البت دي كدابة واشك ان حمزة ملمسهش اصلا من البداية وان دي كلها لعبه
روح: انا كمان حاسه بكدا ولازم نتاكد
مجهول: متقلقيش انا هحاول اتصرف وانتي خلي عينيك عليها
روح: ربنا يخليك ليا مش عارفه من غيرك كان ممكن اعمل اي
مجهول: عادي كنتي هتغرقي في شبر مية يا شبر ونص انتي
روح: تصدق اني غلطانه اني بتكلم معاك يلا يا عم من هنا
مجهول: ماشي وشدي حيلك بقي عشان الامتحانات
روح: ان شاء الله يا حبيبي تصبح علي خير
*قفلت روح وقامت تاخد حمام وتصلي وتقراء قراءن وبعد كدا نامت… تاني يوم صحيت ونزلت عشان تحضر الفطار…
روح: صباح الخير
منه: صباح النور يا قلبي عامله اي
روح: الحمدالله….. بس قطعها صوت حاجه اترزعت وجريت تشوف وكانت الصدمة……