روايات

رواية حياة الصقر الفصل الثالث 3 بقلم رنا أحمد

رواية حياة الصقر الفصل الثالث 3 بقلم رنا أحمد

رواية حياة الصقر الجزء الثالث

رواية حياة الصقر البارت الثالث

رواية حياة الصقر
رواية حياة الصقر

رواية حياة الصقر الحلقة الثالثة

في الجنينه ….

كانوا يجلسون مالك وتقي ورنا .

مالك بهمس /هتفضل متغا*ظه كده علطول.

تقي بغ*يظ شديد/قسما بالله ي مالك لو عمل كده لهيشوف مني الي عمره مشافه عايزني اشوفه بيد*مر نفسه وافضل ساكته الا ولادي ي مالك .

مالك باستغراب/مالك ي رنا شارده كده ليه من ساعه مقعدتي .

رنا بار*تباك /ابدا ي بابا مفيش حاجه خالص .

مالك بشك /متاكده .

 

 

رنا بابتسامه/متاكده ي بابا متقلقش عليا .

مهاب بابتسامه /مساء الخير ي خالي مساء الخير ي مرات خالي .

رنا بهمس وضي*ق /استغفر الله العظيم طيب ي بابا انا هطلع انام تصبحوا علي خير.

مهاب بابتسامه/ايه ي رنا هو لو حضرت الشيا*طين ولا ايه.

رنا بضي*ق /تقدر تقول كده ي مهاب .

تقي بحد*ه /اتكلمي مع ابن عمتك كويس ي بت انتي.

مهاب بابتسامه/مفيش مشكله ي طنط بس ياريت نتكلم مع بعض شويه ي رنا لو سمحتي بعد اذن حضرتك ي خالي اتفضلي .

رنا بز*هق /او*ووف حاضر .

تقي بحسر*ه وضي*ق /ملكيش حظ في ولادك ي تقي انت ساكت كده ليه ي مالك .

مالك بخب*ث واستفزاز /بفكر في البنت الي بيتكلم عنها صقر دي ي ترا حلوه تستاهل ده كله .

تقي بغي*ظ شديد/نعم ي اخويا .

******************.

 

علي الجانب الآخر.

مهاب بابتسامه/رنا ممكن اعرف بقا انتي ليه بتعمليني كده .

رنا بضي*ق شديد/علشان انت محاصر*ني ي مهاب قولتلك مليون مره اني بعتبرك زي يوسف وصقر وانت مفيش فايده فيك .

مهاب بعشق/علشان بحبك ي رنا من وانتي طفله شايفك بتاعتي ليه مش حاسه بيا .

رنا بغي*ظ شديد/علشان الحب مش بأيدينا ي مهاب من فضلك ابعد عني عن اذنك .

مهاب بغ*ضب شديد/مش هيحصل ي رنا انتي ليا وعمرك مهتكوني لغيري .

رنا بز*هق /تصبحوا علي خير.

مهاب بز*هق/انا كمان همشي ي خالي .

مالك بجد*يه /ليه انت لحقت .

مهاب بجد*ية/معلش عندي شغل هو صقر فين بكلمه من بدري مش بيرد .

تقي بغ*يظ شديد/منعرفش يابني.

ليرن هاتف مهاب ليتحدث بفز*ع وصر*اخ.

/ايه هربت ازي بس طب انا جاي حالا سلام .

تقي بتر*قب وانتباه/هي مين دي الي هربت ي مهاب.

مهاب بز*هق /البنت المت*همه في قتل ابن للواء ذيدان عن اذنكم الاداره مقلوبه .

تقي بحد*ه وغي*ظ/شوفت ابنك مصر يحر*ق قلبي عليه ي مالك .

مالك بفخر وثقه الزعيم /جدع يالا طول عمري اقول انك شبهي في كل حاجه.

*******************.
في شقه صقر الخاصه به فكان يفضل المكوث بها قبل كل عمليه لم يعلم عنها الكثير فذلك هو افضل مكان .

كان يسير بها الي الداخل وهو يحملها ليضعها علي السرير وهو ينظر إليها بتحدي وثقه .

/انا وانتي بقيتا في الموضوع سواء ي حياه ومش هرتاح غير لما اثبت برائتك بس لما اعرف عنك كل حاجه وهل انتي برئيه فعلا ولا ده تمثيل لتبداء حياه في فتح عيناها .

 

 

صقر بجديه/حمد لله على السلامه.

حياه بصدا*ع رهيب/هو ايه الي حصل ي صقر بيه انا كل الي فكراه انك خرجتني من ال*سجن .

صقر بجديه/فعلا ده الي حصل واديكي خرجتي منه بس ي ترا انتي بقا تستاهلي كل الي انا عملته ولا لا .

حياه بد*موع وو*جع/اقسم بالله مقت*لته ي صقر بيه انا مظلو*مه .

صقر بحد*ه /مش اوي ي عني والله الي تروح شقق مفرو*شه سهل انها تعمل اي حاجه.

حياه بد*موع وا*نهيار /ابوس ايدك متظلمنيش والله العظيم دي كانت اول مره في حياتي انا مكنش في دماغي غير اني ارجع بالفلوس والا هتحر*قني .

صقر بع*صبيه /هي مين دي .

حياه بد*موع/مرات ابويا امي ماتت وهي بتولدني وابويا اتجوز سميه ومات من سنتين ومن ساعتها وهي مورياني الم*ر تشغلني في البيوت وهي الي زقتني علي الشغلانه الز*فت دي وادي الي جالي من وراءها قسما بالله ي صقر بيه انا مظلومه صاحبه هو الي ق*تله مش انا .

صقر بابتسامه حنونه/طب خلاص متعيطيش وبعدين احنا دلوقتي في الهواء سواء لو اتعرف الي عملته هشرف في ال*سجن ي عني هشرف في ال*سجن .

حياه وهي تمسح دمو*عها كالاطفال/بعد الشر عليك ساعتها هقول انا الي هر*بت مستحيل اسيب حضرتك تتاذ*ي .

صقر بابتسامه/ماشي ي ستي تعالي نأكل اكيد مكلتيش حاجه من الصبح .

حياه بد*موع وو*جع/ماليش نفس ي صقر بيه .

صقر وهو يمسك يدها بحنان /تعالي انا هفتح نفسك حياه احنا داخلين علي مشوار طويل لازم تبقا ايدك في ايديا علشان اعرف اثبت برائتك فاهمه .

حياه بابتسامه /فاهمه ي صقر بيه .

********************.

 

في فيلا الجارحي …
في الجنينه …

كان يجلس ادم وهو يدون بعض الملفات الهامه ليجلس بجانبه يوسف .

يوسف بابتسامه/مساء الخير علي حمايا العزيز .

ادم بغ*يظ /ي فتاح ي عليم اولا أنا مش حماك ومش هكون .

يوسف بابتسامه ومرح /ليه بس كده ده انا بحبك والله وكنت جاي اخد منك وعد انت عارف البطوله دي مهمه لينا قد ايه أن شاء الله هنكسبها اوعديني أن شاء الله بعد البطوله يكون فرحي انا وريهام ارجوك ي عمي .

ادم بابتسامه حنونه /سافر انت بس وركز في البطوله واعتبر أن مهر ريهام هي البطوله دي ي بطل وفرحكم أن شاء الله لما ترجع بالكأس.

يوسف وهو يحتضنه بسعاده/ربنا يخليك ليا ي احسن عم في الدنيا كلها .

ادم وهو يحتضنه بحنان /ويخليك ليا ي ابن الغالي .

*********************.
في الاداره .

كان يسير ذيدان ب*غضب ج*حيمي كيف هر*بت تلك الفتاه من يده .

/ي عني ايه ي عني ايه تهر*ب ده س*جن ولا تكيه ازي ده حصل وانتوا كنتوا فين والكاميرات فين .

الظابط با*سف/للا*سف ي سياده اللواء الكاميرات مش جايبه اي حاجه دي زي ماتكون فص ملح ودأب .

ذيدان ب*غضب ج*حيمي/انا عايز البنت دي في اسرع وقت فاهمين اقلب/وا عليها الدنيا ويو*يله لو كان الي فبالي صح هخليه يكر*ه حياته .

*******************.

 

في شقه صقر….

كان ينظر لتلك التي تأكل بشراهه من الواضح أنها لم تأكل منذ فتره طويله.

صقر بابتسامه با*هته/بالهناء والشفا .

حياه بار*تباك وخ*جل من ذاتها /معلش بس بصراحه الاكل حلو اوي .

صقر بابتسامه/الف هناء اسمعي بقا انتي هتفضيلي هنا وانا هاجيلك كل شويه المهم أن جوه فيه لبس والتلاجه مليانه اكل ومع اللبس فيه نقاب علشان لو حبيتي تقعدي في اللبكونه ولو حد سالك انتي اجرتي الشقه هنا وانتي طالبه في الجامعه فاهمه ي حياه .

حياه بار*تباك شديد/فاهمه طبعا فاهمه كتير خيرك.

صقر بجديه /المهم انتي متعرفيش صاحبه ده اسمه ايه .

حياه بحز*ن شديد/للا*سف لا مقلش اسمه قدامي خالص بس لو شفته طبعا هعرفه علطول ربنا ي*نتقم منه بحق الي عمله فيا .

صقر بابتسامه ساحره /متقلقيش أن شاء الله هخرجك من كل الي انتي فيه المهم اعملي الي قولتلك عليه .

حياه بارتياح واطمئنان /ربنا يخليك ليا ي صقر بيه ويوفقلك ولاد الحلال .

صقر بابتسامه/امين يارب .

************************.

 

في شقه سميه..

كانت تسير ذهابا وإيابا بغ*يظ شديد من تأخير حياه لتتترك ذنو*به الباب لتفتح إليها سريعا .

زنوبه بر*عب/مص*يبه مص*يبه ووقعت فوق دماغنا كان يوم اسود يوم مشغلت الي م*تتسما دي معايا .

سميه باستغراب /ليه حصل ايه والبت فين .

زنوبه ب*غيظ شديد/في ال*سجن ي اختي ق*تلت ابن للواء .

سميه بصد*مه /ايه ي نهار اسود و*منيل .

زنوبه ب*غيظ شديد/المهم اسمعيني علشان رجلينا متجيش في حاجه الي يسالك تقويلي هي الي كانت ه*تموت وتشتغل في لل*كباريه فاهمه .

سميه بر*عب شديد/فاهمه فاهمه .

***********************.
في فيلا الجارحي .
في جناح صقر ..

تقي ب*غضب /عملت الي في دماغك وارتحت ي صقر.

صقر بابتسامه ساحره /جدا ي امي اكتر وقت كنت مرتاح فيه بالذات بعد ماسمعت حقيقتها وعرفت الي حصلها ..

مالك بابتسامه مرحه/حلوه ي واد ي صقر .

صقر بابتسامه حنونه/اوي ي بابا عامله زي الاطفال.

تقي ب*جنون و*صراخ /انتوا عايزين تجنو*نوني صح وانت ي مالك حلوه ايه ووحشه ايه احنا رايحين نتطلب ايديها .

مالك ب*خبث و*استفزاز/مايمكن .

تقي ب/غضب شديد/ده ليمكن يحصل ابدا يتجوز قتا*له ق*تله.

صقر ب*غيظ شديد/ي عني انتي الي اتجوزتي دكتور مكان ق*تله ق*تله برضه لمواخذه ي حاج يعني دي هي دي وبعدين مين قال اتجوزها دي ده انا بساعدها من وأجب شغلي .

تقي ب*حده /لا ي حبيبي اوعا تقارن ابوك مع حد تاني وبعدين ابوك ي حبه عيني كانت ظر*وفه تصعب علي الكا*فر يعيني كان اخوه بيعذ*به وعايز يخلص م*نه وامه ما*تت ي عني ي حول الله ولا قوه .

مالك ب*غيظ شديد/ايه ي اختي خرطوم الذكريات ده الي فتحتيه وبعدين ايه ده ناقص تقويلي قا*طع كف ايدي وماشي اشحت بيه .

 

 

صقر بضحكه عاليه/هههههههه لا ده علي كده ي زعيم كويس أن ماما وفقت تتجوزك علي الي كنت فيه ده دي ضحت.

تقي بغرور وثقه /طبعا ي ابني .

مالك ب*غيظ شديد/ايوه صح ضحت كنت ابن الجنايني الي راح طلب سندريلا من القصر الي عايشه فيه مش كده .

تقي ب*غيظ شديد/قصدك ايه ي مالك .

صقر بضحكه عاليه/هههههه ده علي كده اتجوزتها ي زعيم لما وقع منها فردت الجز*مه.

مالك باستفز*از و*خبث /هي كان حليتها جز*مه اصلا ده انا واخدها من غير هدو*م .

تقي ب*غيظ شديد/كده برضه ي مالك طيب وانت ي سي صقر مش هسكت علي الي عملته ..

صقر وهو يقبل يد مالك بحنان/ربنا يخليك ليا ي بابا دايما واقف جنبي .

مالك وهو يربت علي كتفه بحنان /المهم انك تكون واثق في الي عملته علشان متند*مش ي ابني تصبح علي خير.

صقر بابتسامه/وانت من أهله ي بابا .

ليذهب صقر الي النوم ومازال عقله شاردا في القادم ……

**********************.
في الجامعه …

كانت تقف رنا وهي تنظر ل علي بانتباه لتقترب منها رشا بخبث ومكر.

/ايه ي رنا واقفه كده ليه .

رنا بجدية/بقولك ايه ي رشا هو الولد الي هناك ده اسمه ايه وفي كليه ايه .

رشا باستغراب /وانتي عايزه منه ايه علي العموم ي ستي ده اسمه علي خالد وفي كليه هندسه وفاتح ورشه صغيره في حاره الشهيد .

 

 

رنا بابتسامه وسعاده لانها علمت كيف تساعده /تمام شكرا جدا ي سلام .

رشا وهي تمسك الهاتف بخب*ث و*مكر لياتيها رده سريعا لتتحدث هي ب*خبث .

/ايوه ي مهاب بيه السنيوره بتاعتك شكلها لاقت الي داخل دماغها في الشقه بليل هقولك علي كل التفاصيل سلام ..

****************.
في شقه صقر …
صباحا …..
كان يسير الي الداخل وعلي وجهه ابتسامه لتتحول الي فز*ع وهو يرا ……

في الاداره ….

كان يسير ذيدان ب*غضب ج*حيمي كيف هر*بت تلك الفتاه من يده .
/ي عني ايه ي عني ايه تهر*ب ده س*جن ولا تكيه ازي ده حصل وانتوا كنتوا فين والكاميرات فين .
الظابط با*سف/للا*سف ي سياده اللواء الكاميرات مش جايبه اي حاجه دي زي ماتكون فص ملح ودأب .
ذيدان ب*غضب ج*حيمي/انا عايز البنت دي في اسرع وقت فاهمين اقلب/وا عليها الدنيا ويو*يله لو كان الي فبالي صح هخليه يكر*ه حياته .
*******************.
في شقه صقر….
كان ينظر لتلك التي تأكل بشراهه من الواضح أنها لم تأكل منذ فتره طويله.
صقر بابتسامه با*هته/بالهناء والشفا .
حياه بار*تباك وخ*جل من ذاتها /معلش بس بصراحه الاكل حلو اوي .
صقر بابتسامه/الف هناء اسمعي بقا انتي هتفضيلي هنا وانا هاجيلك كل شويه المهم أن جوه فيه لبس والتلاجه مليانه اكل ومع اللبس فيه نقاب علشان لو حبيتي تقعدي في اللبكونه ولو حد سالك انتي اجرتي الشقه هنا وانتي طالبه في الجامعه فاهمه ي حياه .
حياه بار*تباك شديد/فاهمه طبعا فاهمه كتير خيرك.
صقر بجديه /المهم انتي متعرفيش صاحبه ده اسمه ايه .

حياه بحز*ن شديد/للا*سف لا مقلش اسمه قدامي خالص بس لو شفته طبعا هعرفه علطول ربنا ي*نتقم منه بحق الي عمله فيا .
صقر بابتسامه ساحره /متقلقيش أن شاء الله هخرجك من كل الي انتي فيه المهم اعملي الي قولتلك عليه .
حياه بارتياح واطمئنان /ربنا يخليك ليا ي صقر بيه ويوفقلك ولاد الحلال .
صقر بابتسامه/امين يارب .
************************.
في شقه سميه..
كانت تسير ذهابا وإيابا بغ*يظ شديد من تأخير حياه لتتترك ذنو*به الباب لتفتح إليها سريعا .
زنوبه بر*عب/مص*يبه مص*يبه ووقعت فوق دماغنا كان يوم اسود يوم مشغلت الي م*تتسما دي معايا .
سميه باستغراب /ليه حصل ايه والبت فين .
زنوبه ب*غيظ شديد/في ال*سجن ي اختي ق*تلت ابن للواء .
سميه بصد*مه /ايه ي نهار اسود و*منيل .
زنوبه ب*غيظ شديد/المهم اسمعيني علشان رجلينا متجيش في حاجه الي يسالك تقويلي هي الي كانت ه*تموت وتشتغل في لل*كباريه فاهمه .
سميه بر*عب شديد/فاهمه فاهمه .
***********************.
في فيلا الجارحي .
في جناح صقر ..
تقي ب*غضب /عملت الي في دماغك وارتحت ي صقر.
صقر بابتسامه ساحره /جدا ي امي اكتر وقت كنت مرتاح فيه بالذات بعد ماسمعت حقيقتها وعرفت الي حصلها ..
مالك بابتسامه مرحه/حلوه ي واد ي صقر .

صقر بابتسامه حنونه/اوي ي بابا عامله زي الاطفال.
تقي ب*جنون و*صراخ /انتوا عايزين تجنو*نوني صح وانت ي مالك حلوه ايه ووحشه ايه احنا رايحين نتطلب ايديها .
مالك ب*خبث و*استفزاز/مايمكن .
تقي ب/غضب شديد/ده ليمكن يحصل ابدا يتجوز قتا*له ق*تله.
صقر ب*غيظ شديد/ي عني انتي الي اتجوزتي دكتور مكان ق*تله ق*تله برضه لمواخذه ي حاج يعني دي هي دي وبعدين مين قال اتجوزها دي ده انا بساعدها من وأجب شغلي .
تقي ب*حده /لا ي حبيبي اوعا تقارن ابوك مع حد تاني وبعدين ابوك ي حبه عيني كانت ظر*وفه تصعب علي الكا*فر يعيني كان اخوه بيعذ*به وعايز يخلص م*نه وامه ما*تت ي عني ي حول الله ولا قوه .
مالك ب*غيظ شديد/ايه ي اختي خرطوم الذكريات ده الي فتحتيه وبعدين ايه ده ناقص تقويلي قا*طع كف ايدي وماشي اشحت بيه .
صقر بضحكه عاليه/هههههههه لا ده علي كده ي زعيم كويس أن ماما وفقت تتجوزك علي الي كنت فيه ده دي ضحت.
تقي بغرور وثقه /طبعا ي ابني .
مالك ب*غيظ شديد/ايوه صح ضحت كنت ابن الجنايني الي راح طلب سندريلا من القصر الي عايشه فيه مش كده .
تقي ب*غيظ شديد/قصدك ايه ي مالك .
صقر بضحكه عاليه/هههههه ده علي كده اتجوزتها ي زعيم لما وقع منها فردت الجز*مه.
مالك باستفز*از و*خبث /هي كان حليتها جز*مه اصلا ده انا واخدها من غير هدو*م .
تقي ب*غيظ شديد/كده برضه ي مالك طيب وانت ي سي صقر مش هسكت علي الي عملته ..
صقر وهو يقبل يد مالك بحنان/ربنا يخليك ليا ي بابا دايما واقف جنبي .
مالك وهو يربت علي كتفه بحنان /المهم انك تكون واثق في الي عملته علشان متند*مش ي ابني تصبح علي خير.
صقر بابتسامه/وانت من أهله ي بابا .
ليذهب صقر الي النوم ومازال عقله شاردا في القادم ……
**********************.

في الجامعه …
كانت تقف رنا وهي تنظر ل علي بانتباه لتقترب منها رشا بخبث ومكر.
/ايه ي رنا واقفه كده ليه .
رنا بجدية/بقولك ايه ي رشا هو الولد الي هناك ده اسمه ايه وفي كليه ايه .
رشا باستغراب /وانتي عايزه منه ايه علي العموم ي ستي ده اسمه علي خالد وفي كليه هندسه وفاتح ورشه صغيره في حاره الشهيد .
رنا بابتسامه وسعاده لانها علمت كيف تساعده /تمام شكرا جدا ي سلام .
رشا وهي تمسك الهاتف بخب*ث و*مكر لياتيها رده سريعا لتتحدث هي ب*خبث .
/ايوه ي مهاب بيه السنيوره بتاعتك شكلها لاقت الي داخل دماغها في الشقه بليل هقولك علي كل التفاصيل سلام ..
****************.
في شقه صقر …
صباحا …..
كان يسير الي الداخل وعلي وجهه ابتسامه لتتحول الي فز*ع وهو يرا

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حياة الصقر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى