رواية حياة الصقر الفصل الثاني 2 بقلم رنا أحمد
رواية حياة الصقر الجزء الثاني
رواية حياة الصقر البارت الثاني
رواية حياة الصقر الحلقة الثانية
في شقه هيثم ..
كانت تنظر حياه بفز*ع ور*عب لما يحدث لتسق*ط أرضا مغش*يا عليها .
ايمن بنظره خبي*ثه /حلو اوي كده انتي ي حلوه الي هتشيلي اليله كلها .
ليسرع ل يضع بصمات حياه علي المطو*ه ليخفي أثره من كل شي ليهر*ب بقله ضمير ليضع ذلك المسك*ينه في مواجهه تلك الوحو*ش ….
********************.
من امام الجامعه ..
كان يقف يوسف مع رنا وريهام …
يوسف بعشق /خالي بالك من نفسك ي روحي .
ريهام بحب/حاضر ي حبيبي متقلقش عليا.
رنا بغي*ظ شديد/أنت ي عم هاني شاكر خلص ي اخويا احنا اتاخرنا اصلا .
يوسف بغي*ظ شديد/ده انتي بت فصيله ي ساتر عليكي انا عارف انك غيرانه .
ريهام بابتسامه /غيرانه ايه ي يوسف ده هي تشاور بس بس نقول ايه في الدماغ الجز*مه.
رنا بغي*ظ شديد/ماشي ي جز*مه انا فاهمه دماغك أصلك سي مهاب مش كده بس ده لو اخر راجل في الدنيا مش هتجوزه .
يوسف باستغراب /ليه ي بت ده ابن عمتك وبيحبك .
ريهام بغ*يظ شديد/وبعدين ده ظابط وزي القمر ي بت .
يوسف بحد*ه /اتلمي ي بت انتي .
ريهام بابتسامه عاشقه /امو*ت فيك وانت غيران كده بس قسما بالله قلبي وعنيا مبيشوفوش غيرك ي سيد الرجاله .
رنا بغ*يظ شديد/طب يلا ي اختي بدل ماطلبلكم بول*يس الاد*ب ده ايه المحن ده .
من داخل الجامعه ….
كانت تقف رنا وهي تاكل باستمتاع .
ريهام بابتسامه/بت ي رنا انا طالعه اجيب المحاضرات من ناديه واجي علطول.
رنا بابتسامة/ماشي هستناكي هنا .
علي الجانب الآخر…
كان يقف علي بارتبا*ك وخجل شديد فهو نظره ضعيف للغايه وذلك ما جعل الكثير من الاشخاص السئين يتنمروا عليه فكان يبحث عن نضارته أرضا بد*مع يتلأ*لأ في عيناه ام هم فكانوا يضحكون بشده لتذهب إليهم رنا بغ*ضب .
/ايه الي بتعملوه ده ماتحترموا نفسكم .
أحدا الطلاب بغ*يظ /فيه ايه حد كلمك .
رنا بغ*ضب /انا محدش اصلا يقدر يكلمني فاهمين ولو مممشتوش دلوقتي وبطلتواه تتعرضوله هبلغ العميد واخليه يحولكم للتحقيق واظن انتوا عارفين انا ابويا مين واخويا مين .
ليذهبوا بعيدا بم*ضض لتقترب هي منه وهي تعطيه نظارته لياخدها ويريتديها .
علي بابتسامه وإحراج/كتير خيرك شكرا جدا ل حضرتك.
رنا بابتسامه /العفو انا معلمتش حاجه بس انت متسبش حد يضايقك ابدا خود حقك من اي حد يضا*يقك .
علي بو*جع وكس*ره/اخود حقي من مين ي انسه ده كل واحد فيهم مسنود وانا علي اقد حالي ماليش حد بشتغل علشان أصرف علي ابويا بصلح حاجات علي قدي لحد عنيا ماراحت انا اسف صد*عتك علي العموم شكرا جدا ل حضرتك مره تانيه عن اذنك .
ليسير علي وهي تنظر إلي أثره بفخر لم يعلم أن ذلك الموقف سيجعله يدفع الثمن غاليا برحله مليئه بالصعو*بات من ذلك العاشق الذي سيرفض تلك العلاقه بكل قوه …..
**********************.
في الاداره …
في غرفه الاجتماعات …
كان يسير الصقر وهو يجلس أمام ذيدان بكل ثقه وغرور .
ذيدان بكر*ه خاص الصقر /ممكن اعرف سعادتك هتفضل في الف/شل ده لحد امتا .
الصقر بحد*ه /ف*شل قصدك ايه ي سياده اللواء .
ذيدان بحد/ه/قصدي انت فاهمه كويس موضوع تجاره الاعض*اء الي انتشر اوي وسعادتكم مكبرين دماغكم علي الاخر .
مهاب بغ*يظ شديد/حضرتك احنا مش ساكتين بس الموضوع محتاج وقت .
ذيدان باستفزا*ز وغي*ظ /وان شاء الله بتشتغلوا فين علي القهوه ولا قاعدين علي الكمبيوتر بتلعبوا فيفيا مهو ده الي انتوا بتعملوه وقال ايه بنشتغل .
صقر بسخر*ية/اللواء عنده حق ي مهاب احنا لو قعدنا في الكبا*ريه وسط الرقا*صات اكيد هننجز احسن من كده .
ذيدان بحد*ه /قصدك ايه ي صقر .
صقر بغ*ضب ج*حيمي/قصدي انت فاهمه كويس ي سياده اللواء ومش صقر الجارحي الي يتقله الكلام الفارغ ده انا بالذات تحاسب علي كلامك معايا اوي ي سياده اللواء .
مهاب بض/يق /اهدا ي صقر.
ليقاطعم صوت رنين الهاتف لينصدم ذيدان مماسمع ليصرخ باسم هيثم ليسرع الي المشفي تحت استغراب الصقر ومهاب مما حدث .
*****************.
في المشفي..
في غرفه هيثم ….
كان يب*كي ذيدان بحرقه علي نجله وهو يتوعد للفاعل بالهلا*ك ليتحدث أحدا رجاله .
/احنا قب*ضنا علي البنت الي عملت كده سعادتك وهي في النيابه دلوقتي .
ذيدان بحد*ه وتو*عد لها /البنت دي انا عايزها عندي في الاداره انا الي هحقق معاه بنفسي وانا الي هسلمها لحب*ل المش*نقه ده لو مخلتهاش هي تمو*ت نفسها ومتستناش الاعد*ام …
***************.
في فيلا الجارحي ….
في الجنينه …
كان يسير مالك وهو يحتضن تقي بعشق .
تقي بابتسامه وسعاده وهي تمسك تلك الهديه بيديها /لسه فاكر ي مالك كل السنين دي ومنستش ابدا .
مالك وهو يقبل يديها بعشق /هو فيه يتسا اليوم الي اتولدت فيه روحه ده انتي حياتي ي تقي اغلا مافي حياتي كلها .
تقي وهي تحتضنه بعشق /انت الي حياتي كلها ي مالك ربنا مايحرمني منك ي زعيم .
********************.
في الاداره …..
كانت تجلس تلك المسك*ينه الصغيره وهي تب*كي بدمو*ع وقهر*ه وهي تر*تجف بشده فهي لم تفتعل تلك الجر/م لتنفز*ع بر*عب من ذلك الذي يمسكها من شعر*ها ويص*فعها بحد*ه لتصر*خ ولا احد يستطيع التدخل .
ذيدان بغ*ضب ج*حيمي/هد*فنك بالحياه ي بنت الكل*ب مين الي قالك تعملي كده مين الي قالك تقت*ليه ي بنت الكل*ب .
حياه بدمو*ع وو*جع وصرا*خ /انا مقت*لتوش ي سعه البيه والله العظيم مقت*لتوا مش انا .
ذيدان بغ*ضب ج*حيمي/امال مين ي بنت الك*لب ي رخيصه اختلتفتوه علي الفلوس مش كده تقومي تقت*ليه ي واط*يه انا هد*فنك بالحياه .
حياه بد*موع وصرا*خ وهي تستنجد بأحد ينقذ*ها من بين يديه /والله انا ماليش دعوه سبني ابوس ايدك .
عند تلك اللحظه ليقتحم الصقر المكان ليشعر بالغ*ضب الشد*يد ليم*سكها صقر ليتحدث بغ*ضب جح*يمي.
/ايه الي انت بتعمله ده ومين اداك الحق تمد ايدك عليها بالشكل ده .
ذيدان بغ/ضب وجنو*ن /ابعد عن وشي وخليك في حالك .
صقر بغ*ضب جح*يمي وهو يحتضن حياه /انا مستحيل اسيبها وانت هتتحول لتتحقيق ي سياده اللواء وحياه كمان .
ذيدان بغ*ضب شديد وتو*عد /البت دي خلاص نها*يتها علي ايد*ي انا .
حياه بد*موع وقهر*ه وصر*اخ وهي تستنجد ب صقر /انجد*ني ي سعه البيه والله العظيم مقتل*توه مش انا ده صاحبه مش انا .
صقر بلهفه وجد*يه /صاحبه ده اسمه ايه اتكلمي ي حياه انقذي نفسك قولي الي حصل .
حياه بد*موع وو*جع/الي حصل اني رحت معاهم هما الاتنين الشقه علشان اخد منهم فلوس وارجع ل مرات ابويا روخنا الشقه هما الاتنين اتخ*تقوا وصاحبه الي ضر*به انا ماليش دعوه ابوس ايديكم سبوني .
ذيدان بغ*ضب شديد/اه تمثيليه دي علشان تخرجي منها بس قسما بالله لخليكي تكر*هي نفسك ورحمه ابني لوصلك لحكم الاعد*ام بايديا دول .
صقر وهو يحدث ذاته بشرود/أنا مش ممكن اسيب البنت دي تبقا كبش فداء ليك ولل المجرم الحقيقي انا متاكد انها مظلومه وانا خلاص عرفت هعمل ايه.
*****************.
في النادي ….
كان يتدرب يوسف بمهاره وتميز كان يراقبه من بعيد ذلك الشي*طان حازم فهو المنافس لل يوسف والذي يكر*هه بشده فهو يرا دائما أنه قد اخد مكانه في تلك الفريق ليبتسم بخ*بث وشر* لما ينوي فعله ..
******************.
في فيلا الجارحي …..
كانت تجلس تقي بدمو*ع وقهر*ه لتتحدث بغ*يظ .
/فيه ايه ي مالك ساكت كده ليه سامع ابنك بيقول ايه طب فكر في رنا ويوسف فكر في اخواتك ي سي صقر .
صقر بحد*ه /فيه ايه ي امي ايه الغريب في الي بقوله انا قولت اعرفكم .
مالك بحد*ه /صوتك ميعلاش علي امك يالا فاهم ولا لا .
صقر بض*يق /بابا انا ظابط شرطه مش عيل صغير ومسؤؤل عن قراري وانا مش هسيب البنت دي تتدفع تمن غلطه واحد تاني .
تقي بغ*ضب /وهو ايه قرارك ي حضره الظابط انك تهرب بنت متهمه في قتل ابن للواء عايز تتضيع نفسك وتحر*ق قلبي عليك ي صقر .
صقر بجد*يه /لأنها مظلومه اقسم بالله مظلومه ي امي .
تقي بغي*ظ شديد/وانت مالك سيبها هي ونصيبها انت الي هتصلح الكون ي صقر .
صقر بحد*ه /جرا ايه ي امي انتي الي بتقويلي كده انتي الي وقفتي مع بابا لمجرد انك حبتيه نسيتي الزعيم بكل الي كان حواليه علشان حبتيه وكنتي شايفه أنه محتاج فرصه ثانيه.
مالك بحد*ه /اديك قولت علشان حبتني انت بقا ليه حكايتك مع البت دي ي سي صقر .
صقر بحد*ه وغ*يظ/حكايتي اني شايفها زي رنا وريهام الي مكمن يحصلهم زي الي حصلها البنت دي بجد مظلو*مه فيه حد عمل كده ولبسها هي الليله وذيدان مش هيرحمها وانا مستحيل اقبل بكده حتي لو هخ*سر وظيفتي مش مهم المهم اني اعمل الصح ي بابا .
******************.
في الاداره ….
في مكتب ذيدان كام يجلس وهو يضع رأسه بين يديه بحد*ه وانت*قام من ذلك الفتاه يريد ان يعلم من وراها من دفعها الي ذلك .
احدا الظباط /اوامرك ي سياده اللواء.
ذيدان بحد*ه وتو*عد/البت الي اسمها حياه دي عايزها تشوف العذا*ب الاوان فاهم عايزك تخرجها دلوقتي في عز التلج تمسح الحمامات وتنضف الجنينه يلا .
الظابط /امرك ي سياده اللواء.
*********************.
في الاسفل ..
كانت تعمل تلك المس*كينه في ذلك البر*د القا*رس لتذهب الي التنظيف بجانب الاشجار الكبيره لما تكن تعلم بأعين الصقر الذي تراقبها ليستغل انشغلها وبعدها عن الكاميرات ليغرز تلك الح*قنه التي تحتوي علي مخدر لتس*قط بين يديه وهي تغلق اعنينها لتتحدث بتعب وتشويش
/صقر بيه .
صقر وهو يحلمها للخارج بحنان/انا اسف ي حياه بس لازم احميكي واجبلك حقك
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حياة الصقر)