روايات

رواية لمة عيلة الفصل الثامن عشر 18 بقلم هدير عبدالعليم

رواية لمة عيلة الفصل الثامن عشر 18 بقلم هدير عبدالعليم

رواية لمة عيلة الجزء الثامن عشر

رواية لمة عيلة البارت الثامن عشر

رواية لمة عيلة
رواية لمة عيلة

رواية لمة عيلة الحلقة الثامنة عشر

تسنيم بدهشة:هااا مين ؟
عمو عمر ب أستغراب : فيه آيه مالك اتخضيتي كده ليه ؟!!
تسنيم بثبات : أيه لا عادي متخضتش ولا حاجه
عمو عمر : مش عايزه تعرفي معاذ عايز أيه؟؟؟
تسنيم: لا ..قصدي لا معرفش هو عايز أيه
معاذ ب إبتسامة : تتجوزيني ي تسنيم
تسنيم بعصبية: هاااا معرفش
عمو عمر ضحك : أنتِ شكلك أتفاجئتي صح؟!
تسنيم ب إبتسامة: مش كده وبس .. لا دا المفروض الكلام ده يكون مع ماما مش معايا ولا إيه ي عمو عمر
عمو عمر : ي بنتي أنا عارف الأصول لكن قولنا نقول ليكِ لو أنتِ موافقة نكلم ماما و..
تسنيم: ..

 

 

معاذ بضحك : طب نفهم من كده إن السكوت علامة الرضا؟
عمو عمر : طب نكلم ام يمني ولا لا؟؟
تسنيم: ..
عمو عمر بضحك : يبقا هو فعلاً السكوت علامة الرضا
معاذ : طب معايا قضية كبيرة و محتاج مساعدتك هتيجي معايا؟
تسنيم بضحك: لا طبعاً أناا عايزه قضية جديد و لوحدي بقا و آشوف هنجح فيها ولا لا .. أكيد طبعاً حضرتك إللى هتترفع فى القضية ي عمو عمر .. بس إللى أقصده إن أنا إللى هجيب المعلومات من المتهم و كده
عمو عمر بضحك : وأنتِ بقا ي ست تسنيم هتعرفي تجيبي معلومات من المتهم !!؟؟
تسنيم بضحك : ييي سيبلي أنا الطلعة دى بنتك شاطرة هتعجبك
عمو عمر بضحك : طب على الله.. بس ي تسنيم أنتِ عارفه إن المكتب كبير و مينفعش فيه أى غلطه
تسنيم: متقلقش ي عمو عمر ان شاء الله هنجح
( مش هنكر إنى كنت خايفه أتحمل قضية لوحدي بس ديما كأن الدفع ليا كلام ماما إن أى حاجه صعبه بنتعلم منها أكتر بكتير من السهل و بدأت أسأل عن القضية و أحاول أفهم أكتر و أجمع معلومات
تسنيم: القضية تخص أيه ي عمو عمر
عمو عمر : قضية خلع ل زوج
تسنيم: هااا ( بدأت أسرح و أرجع ب الزمن من كام سنه و أنا فى نفس الموقف و عمالها أسأل ماما يعنى إحنا كده خلاص مش هنشوف باابا تانى ، يعنى هو مش بيحبنا علشان إحنا بنات ، طب هو ذنبنا أننا بنات؟!! ، ي ماما آيه ذنبك إنك تكونى مطلقة؟! شعور صعب اووي و فضلت ساكته لحد ما فوقت على ..
معاذ : أيه ي تسنيم القضية صعبة عليكِ ولا إيه, عادى أنا هاخدها و آشوف ليكِ قضية أسهل بس أهم حاجه متزعليش
عمو عمر : لا أنا عارف تسنيم بتفكر في أيه ،و واثق إنها هتكسب القضية ، الام عايزه تطلق لان جوزها أتجوز عليها مرتين و..
تسنيم ب استفهام: علشان كلهم بنات؟؟!
عمو عمر ب إبتسامة كله حزن : لا علشان هو بتاع حريم و بيشرب مخدرات
تسنيم ب إبتسامة: أنا اد القضية و هتنجح ان شاء الله
معاذ : الأهم موضوعي بقا هنعمل فيه آيه
تسنيم ب أستغراب : موضوع أيه.. أنت التانى عندك قضية صعبة؟!
معاذ ضحك : تسنيم متعمليش عبيطة موضوع جوازنا
تسنيم: ااااه جوازنا

 

 

عمو عمر : هنروح نشرب شربات مع ام يمني النهاردة
(تسنيم كنت مبسوطة اووى و كأن خلاص هانت و هفرح و هبدا حياه جديد مختلفة مع شخص كويس و كمان بدأت فى أول قضية ليا و ده كان مفرحني اووي أول حلم من أحلامي بيتحقق و هكون محامية كبيرة يعتمد عليا مش عارفه جايبة الثقة دى من أين 😅بس عمو عمر معايا و مش هيخليني أخسر أكيد و بدأت أول ملف من القضية و إنتهاء اليوم على الساعه خمسة و رجعت البيت )
*** فى البيت
فرح : الهانم مبسوطة كده ليها
تسنيم بسعادة: أفندم يعنى مفرحش .. أخدت أول قضية لوحدي
إسراء: دا إللى هو بجد
تسنيم بسعادة: اه بجددد
فرح : بجد فرحت اووي ربنا يوفقك ي حبيبتي
إسراء: محتاجة مساعده إحنا معاكِ
تسنيم: 😅😅 لا لا اما نشوف فرح هتعمل أيه السنه دى فى الثانويه و اخدها معايا القضية الجاية
فرح : حقوق ان شاء الله
ماما بضحك: إللى يشوفك و أنتِ بتتكلمي كده يقول عايزه تدخلي طب دى حقوق بتقبل من ٦٠ ٪ ي هانم
فرح بضحك : حلوه و عجباني هكون أغنى من يمني و إسراء الدكاتره و هتشوفي ي ماما

 

 

ماما بضحك : فى دى معاكِ حق
تسنيم: أنا داخله أنام شوية
ماما : فيه حاجه حصلت النهارده مع عمك عمر !!!؟؟؟
تسنيم بصدمة: هاا بتكلميني أنا ي ماما؟!!
ماما بعصبية: عملتي آيه النهاردة .. قولى و متخفيش علشان لما ييجي يقولى أكون عندى خلفية أنتِ عملتي آيه
تسنيم: والله معملتش حاجه خالص ،بس ليه بتسأليني
ماما : علشان عمك عمر كلمني و سأل أنا فى البيت ولا لا ، و قال انه جاي يشرب معايا الشاى هو و إبنه
تسنيم: معرفش بس والله أنا معملتش حاجه
فرح غمزت ل تسنيم: احممم متعرفيش برضو ، قولى فيه آيه
تسنيم بعصبية: اه معرفش لما ييجي ابقا اسأليه .. قوليله أنت جاى ليه
فرح بضحك : اه هسأله 😅 ولا أقولك هو هيقول جاى لسه من غير ما أسأل
تسنيم بضحك: دا أنتِ غرابة ي فرح ، أنا داخله أنام
(فضلت نايمة كتير اووي و كأني كنت فى غيبوبة لحد ما لاقيت فرح داخلة تصحيني
فرح : تسنيم اصحي بسرعة
تسنيم: تؤتؤ عايزه أنام سيبيني بقا
فرح بضحك : اصحي ده مش وقت نوم فيه عريس بره
تسنيم: قعدت زى القرد و اتعدلت هاا عريس مين
فرح بضحك : دا على أساس إنك مش عارفه
تسنيم رفعت حجابها و بثبات : اه مش عارفه و مش عايزه أعرف
فرح بضحك: العريس معاذ إبن عمو عمر عملتيها إزاى دى الواد باشا
تسنيم: طب ماما قالت أيه
فرح : هو أصلا ماشي

 

 

تسنيم بحزن : هااا ماشي
فرح : اه
تسنيم بحزن : ليه
ماما دخلت : أزيك ي تسنيم
تسنيم: الله يسلمك ي ماما
ماما بزعل : تسنيم عايزه أقولك..
تسنيم: فيه آيه..
ماما : فيه عريس أتقدم لك لكن..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لمة عيلة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى