رواية لم يكن من نصيبي الفصل الثاني 2 بقلم سماح جمال
رواية لم يكن من نصيبي الجزء الثاني
رواية لم يكن من نصيبي البارت الثاني
رواية لم يكن من نصيبي الحلقة الثانية
(حتي في الظلام الدامس رأيتك شعرت بدقات قلبك حولي شعرت بروحك تحاوطنى وكأن كل السبل تؤدي اليك
كما لو كنت المعبر الوحيد لقلبي)
في صباح يوم جديد تشرق الشمس تفقيق بطلتنا من اثر الشمس المصلت علي وجهها وكأنها متعمده ايقظها تفيق ماسه ثم تمسك بالهاتف وتنظر لساعه تجدها السادسه صباحا ثم تمسك بشعرها وتربطه بطريقه عشوائية ثم تتجه للحمام تأخذ شور ثم تخرج تقضي فرضها وتتجه نحو المطبخ تحضر الفطار ثم تتجه نحو غرفه والدها
ماسه/يا دومااا اصحا
ادهم/صباح الخير يا قلب ابوكي
ماسه/صباح النور يحبيبي يلا قوم علشان تفطر معايا
ادهم/ماشي يحببتي جاي وراكي اهو
ماسه/هاروح البس عما تجهز بس بسرعه الاكل هيبرد
ادهم والد ماسه/ماشي ياقلبي
تخرج ماسه من غرفه والدها تتجه نحو غرفتها تفتح دولاب لبسها وتقف حائره امامه ماذا ترتدي اليوم؟
(حيره والله انا بحترها ع طول 😹)
*في منزل اخر اقل ما يقال عنه تحفه فنيه منزل رائع جداً معمول بأحدث الديكورات منزل رعد احمد السويفي*
يفق بطلنا رعد علي اثر صوت المنبه يمد يده ثم يغلقه ثم يفيق ويتجه نحو الحمام يجد نفسه بملابس امس يتعجب من نفسه
(شفتها مره واحده وعملت فيا كده طول الليل بفكر فيها عملت فيا اي دي يا ترا هشوفك تاني يا ماستي)ثم يفيق من أفكاره ويدخل الحمام ثم يخرج يتجه نحو غرفه الرياضه
(ملحوظه!هذه الغرفه ممنوع دخول اي شخص فيها) ثم يتجه نحو غرفه ملابسه يا لها من غرفه رائعه غرفه كبيره جدا تنقسم ل 3اقسام قسم البدل الفاخمه وقسم الشوذات الرائعه وقسم ساعات وبرفنات حقآ غرفه في غايه الجمال وتتميز هذه الغرفه بلون الاسود الغامق وهذه الغرفه في الطابق العلوي جناح خاص ب رعد ممنوع الذهاب اليه لن يجرء احد علي الذهاب الي هذا الطابق غير والده وصديق عمره اسر
رعد/صباح الخير
احمد والد رعد/صباح النور
رعد/مين حضر الفطار مش الداده امينه في اجازه انهارده
احمد/اسر جابلي واحده امبارح عما امينه ترجع
رعد/هوا اسر جه امبارح
احمد/اه وطلعلك بس انت كونت نايم
رعد/مصحنيش ليه كونت عايزة في موضوع مهم
احمد/شافك نايم ف قال يسيبك
رعد/تمام انا هروح الشركه عايز حاجه
احمد/سلامتك يحبيبي
ثم يتجه احمد نحو السياره
…/اتفضل يباشا ثم يفتح ليه باب السياره ثم يقول الشركه ولا مكان تاني
رعد/لا الشركه
…/تمام
*في منزل اخر منزل بسيط للغايه ولكن دافي بسكانه*
…/انا همشي يحبيبي
…/خلي بالك من نفسك
…/حاضر متنساش تاخد العلاج
…/متقلقيش مش هنسا
…../ماشي يحبيبي يلا سلام
…/سلام ربنا يريح قلبك يبنتي ويعوضك خير
*في مكان اخر في مطعم****
ماسه/صباح الخير
…/صباح النور متأخر 3دقايق
ماسه/انتي صحبتي انتي دا صاحب الشغل مش بيعمل معايا كده
…/ههههه طب يلا يختي ورانا شغل كتيررر
ماسه/يلا
…/صحيح رنيت عليكي امبارح علشان اطمن مش رديتي رنيت تاني لقيت فونك مغلق
ماسه/ما انتي متعرفيش اللي حصلي
…/اي حصل احكيلي
ماسه/تعالي نبدأ شغل وهحكيلك بدل ما نترفد
…/تمام يلا
(تعالو نتعرف علي صحبت ماسه
فيروز سيف الدين فتاه تتميز بلون بشرتها القمحوي لديها ملامح جذابه تمتلك عيون سوده واسعه وشعر اسود ممذوج بعسلي ودايما تربطه للاعلي تبلغ من العمر 25 فتاه تعيش مع والدها سيف توفت ولدتها في حادث فقد ابوها يده اليمين اثناء الحادث ومن وقتها وهي شايله مسئوليّة بباها واختها الصغيره “لينا” وهي اللي بتشتغل
فيروز/ها يلا احكي كل اللي حصل
ماسه/حصل ثم تقص لها كل ما حدث
فيروز/يلهوي اه لو انا كونت معاكي والله كونت لميت علي الكلب دا الناس
ماسه/بقولك الشارع مكنش فيه اي حد خالص
فيروز/الحمدلله انو بعتلك حد لحقق من الحيوان دا
ماسه/الحمدلله
فيروز/اي دا استني حضنك انتي قولتي حضنك اه ياسفله خلتيه يحضنك😉
ماسه/يعني كان بمزاجي انا كونت مش في وعي وبعدين حضني علشان اهدا حضن بريئ افهمي
فيروز/برئ طيب يختي خلي بالك من نفسك بعد كده
ماسه/ما انتي لو تيجي تسكني في الشقه اللي قلتلك عليها كنا جينا وروحنا سوا بس هقول اي منك لله
تضحك فيروز /خلاص يستي ماشي هاجي هقول ل بابا واجي حتي الشقه اللي احنا فيها غلو اجارها علي اي مش عارفه
ماسه/خلاص هكلم عمو مصطفي انهارده واشوف سعر الشقه اي واقولك
فيروز/ماشي ونا هقول ل بابا
ماسه/تمام
فيروز/بباكي عرف اللي حصلك
ماسه/لاء معرفتوش علشان ميقلش وبعدين بابا عنده شغل فا لو عرف هيصمم انو ياجي يخدني وهوا بيكون راجع تعبان
يقطع حدثهم صوت صاحب الشغل
محمد صاحب الشغل/اي يبنات هتفضلو تكلمو كده
فيروز/اي يا استاذ محمد هوا احنا مش شغلين ولا اي ما كل شغلنا بيتعمل
ماسه/خلاص يا استاذ محمد انا بس كونت بسألها عن حاجه
محمد ينظر ل فيروز/شوفتي الكلام مش زيك دبش
تبتسم ليه فيروز بسماجه/شكرا
محمد/ طب يلا شوفي شغلك
*في مكان اخر في شركه رعد السويفي*
يدخل رعد الشركه بكل هيبه ينظر لتلك البنات اللي تشم رائحه برفانه الفواحه ثم يلوح برأسه ويدخل مكتبه ثم يقوم يخلع چاكت البدلهه ويقوم بوضعه علي الكرسي ثم يجلس علي الكرسي ويشبك يده في بعضها ثم يضعها تحت ذقنه ويسرح في من سرقت قلبه يفيق من شروده علي اثر صوت صحبه
اسر صاحب رعد/اهلا ب الحبيب
رعد/حبيب تقصد اي انت دخلت امتا اصلا
اسر/دخلت بقالي 3دقايق بس انت مش هنا اقصد اي بقا ف اسأل نفسك مين اللي كونت هتقول اسمها وانت نايم
رعد/نايم
يبتسم اسر/اه جتلك امبارح لقيتك نايم وبتقول الماسه او ماسه حاجة زي كده
يبتسم رعد/حتي في النوم مش سيباني عملتي فيا اي يا ماستي
اسر/اهوا دا الاسم يبشا😹
يضحك رعد/خطفت قلبي وعقلي يصحبي
اسر/مين دي اللي قدرت تخطف قلب رعد السويفي
رعد/معرفهاش معرفش غير اسمها
اسر بتعجب/اسمها اومال شفتها فين
ينظر رعد لاسر /ثم يقص له كل ما حدث
اسر/طب ما انت عارف بتها رحلها
رعد/مش بسهوله دي يصحبي
اسر/مش فاهم
رعد/يعني ممكن تكون مخطوبه متجوزه بتحب حد انا معرفش عنها حاجه غير اسمها
اسر/انت شوفت في ايدها دبله ولا حاجه
رعد/لاء
اسر/طب انا هعرفلك عنها كل حاجه هاتلي العنوان بتاعها
رعد/*********
اسر/تمام كده خمس دقايق وكل حاجه عنها هتكون قدامك
رعد/تمام
اسر/….
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لم يكن من نصيبي)