رواية جمر وورد الفصل الثالث 3 بقلم إيمان الخيال
رواية جمر وورد الجزء الثالث
رواية جمر وورد البارت الثالث
رواية جمر وورد الحلقة الثالثة
بلال: أنتي راحة فين ؟!
ساره بتعجب : ماشية أنا وأختي ، هنقعد نعمل ايه ؟!
بلال : بس انتوا هتروحوا معايا
ساره : قصدك ايه ؟!
بلال : يعني من هنا ورايح بيتي هو بيتكوا ودا أمر مش مجرد طلب
ساره : و ايه اللي هيخليني أنفذ أمرك بقي ؟
بلال : لو سمحتي ممكن تنفذي اللي بقولك عليه وبعدين اشرخلك لأن دا مش وقت مناسب للشرح ، ومتخافيش والله مش هأذيكي وأنا مش عايش لوحدي في البيت وعيلتي كلها عايشة معايا
في حاجة خلت ساره تصدق بلال واثق فيه يمكن الشخص الصادق بيكون باين عليه وكلامه بيتصدق من غير ليه ، المهم ان ساره وعطر مشيوا مع بلال و وصلوا لبيت خلو وكبير او نقدر نقول قصر بس ملفتش نظر ساره الا الجنينة اد ايه هي حلوه وفيها ريحة الحرية .
ساره : هتبلغ عيلتك الخبر ازاي ؟!
بلال بحزن : انا بدور علي طريقة اقول بيها لكري الخبر
ساره : مين كريم ؟!
بلال : ابني
عيلة بلال كانت عباره عن ابنه كريم اللي عنده ست سنين يعني كان اد عطر تقريباً وسته وخدم كتير بس كانوا كلهم عايشين كعيلة مفيش فرق بينهم
الست : انا لله وانا اليه راجعون ، ربنا يصبر قلبك وقلوبنا يابني
بلال : هنقول لكريم ازاي
الست : هنقولهالوا زي ما هي كدا يابني عشان متعشمش قلبه بحاجة عمرها ما هتحصل
ساره : اسفة اني اتدخلت بس ممكن اقول حاجة
الست : كين دي ؟!
بلال : دي أخر طلب هويدا طلبته مني يا ستي
الست : فهمت
ساره : أنا ممكن أعرف أنا هنا ليه أنا وعطر
بلال : تعالي
الست أخدت عطر تنيمها في أوضة وبلال وساره دخلوا اوضة المكتب يتكلموا
ساره : ممكن تتكلم بقا
بلال : انهاردا الصبح كنت انا وهويدا عند دكتور مخ وأعصاب لأنها من فترة بتشتكي من صداع شديد اوي
في صباح يوم الحادثة
بلال : متقلقيش يا هويدا ، خير بإذن الله
هويدا : قلبي مش مطمن يا بلال
بلال : الأشعة هتطلع وهنطمن
الدكتور : كابتن بلال
بلال : نعم يا دكتور
ألدكتور : اتفضل انت وحرمك
في غرفة الطبيب
بلال: خير
الدكتور : للأسف مش خير والمدام عندها ور*م في المخ وحالته متأخرة جداً
بلال بصدمة : انت بتقول ايه
الدكتور : انا أسف بس مفيش بإيدنا حاجة
بلال : انا ممكن اسفرها تتعالج برا
الدكتور بأسف : مفيش فايدة يا كابتن لأن المسألة مسألة وقت مش أكتر
في غرفة المكتب
بلال : هويدا بعد ما سمعت الكلام دا انهارت تماماً وخرجت بسرعة من المستشفي وركبت العربية ومعرفتش عنها حاجة غير لما انتي اتصلتي بيا
ساره : أنا أسفة طبعاً علي اللي حصل بس أنا ايه علاقتي بدا كله
بلال : لما هويدا طلبت منك تخرجي من الأوضة وتسيبينا قالتلي حاجة
ساره : قالت ايه ؟
بلال : حكت كل حكايتك وقالتلي اد ايه انتي بنت طيبة ومعدنك نضيف
ساره : وهو اي حد طيب هتعيشوه معاكو ؟!
بلال : هويدا طلبت اننا نتجوز و انك تكوني ام لكريم وتربي كريم وعطر سوا
ساره : ايه!!!!
بلال : انا مش هقدر اتجوزك ، انا بحب هويدا بس انتي تقدري تكوني ام لكريم وتعيشي انتي وعطر هنا
ساره : لا رد
بلال : سكوتك بيقول انك بتفكري وطالما بتفكري يبقي هتوافقي
ساره : بس انا مش هفكر لاني موافقة ، انت ربنا بعتك لينا نجدة من السما
بلال : يبقا اتفقنا
بلال نده لست كبيرة اسمها فايزة شغالة من زمان عندهم وهي اللي ربت بلال وطلب منها توصل ساره علي اوضتها
في غرفة ساره
ساره : الاوضة دي حلوة اوي
فايزة : تتهني بيها
ساره : فين عطر ؟
فايزة : نايمة في اوضة الست الكبيرة
ساره : مالك زي ما تكوني عاوزة تسأليني علي حاجة ؟!
فايزة : انتي المدام الجديدة ؟
ساره : لا انتي فاهمة غلط ، انا هنا عشان كريم مش اكتر
فايزة بتعجب : كريم مين ؟!
ساره : كريم ابن كابتن بلال
فايزة : بلال معندوش ولاد
ساره : ازاي بس دا كان بيتكلم عليه مع سته
فايزة : قصدك الست هدي دي عايشة في زمانها وبتتعالج من ال زهايمر
ساره بتعجب : يعني مين كريم ؟!
فايزة : كريم دا يبقي ابو بلال ومات في حادثة من عشر سنين ومن ساعتها وهي الست هدي بتتعامل علي انه موجود وعايشة في عالم تاني
ساره بهلع : انا لازم اخرج من هنا ، فين عطر ؟
ساره طلعت تجري وقبل ما تطلع من الأوضة خبطت في بلال و وقعت علي الأرض
بلال بنبرة حادة : ………
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جمر و ورد)