رواية الشيطان البرئ الفصل السادس عشر 16 بقلم يارا عبدالسلام
رواية الشيطان البرئ الجزء السادس عشر
رواية الشيطان البرئ البارت السادس عشر
رواية الشيطان البرئ الحلقة السادسة عشر
حامد اخوها بخبث:قولتلك من زمان خلى جوزك يكتبلك البيت باسمك مكنش كل دا حصل
سميره:كنت كل لما اقوله يتهرب كأنه كان حاسس ان يوسف هيرجع..
سمعت صوت من وراها:ايوا عليكي نور…
سميره بصدمه.:
كان أبو يوسف واقف بغضب وبيبص لسميره بشر..
_يعنى عملتى دا كله علشان تاخدي البيت لحسابك وترميني في الشارع …
:سميره قربت منه :لا انت فهمت غلط يا اخويا أنا كنت…
الاب بسخرية:كنتى اي يا سميره أنا عمري ما تخيلت انك كنتي بالقسوة دي …أنا ابنى كان تعبان وبيعاني ومكنش بيقول حسبي الله ونعم الوكيل فيكي ربنا هوا المنتقم..
حامد قام :طيب امشي أنا بقى ..
بص لحسن وغمزله سلام يا نسيبي…
حسن بصله بسخريه وقال:يوسف يرجع بس وهتشوفوا أنا هعمل اي…
ودخل وساب سميره مكانها اللي حست أن كل حاجه هتضيع منها …
عدي اسبوع كمان بدون احداث غير أن يوسف مستمر في الخطيط مع زياد علشان يقبضوا على الزيات وعبد الرحمن بدأ يخف وندى بدأت تعجب بيه وهوا كمان…
عند بتول
كانت عايشه مع ام حسن وعم سعيد كأنهم عيلتها وعم سعيد عوضها عن حنان الاب اللي مفتقداه من زمان …وكانت بتكلم امها تطمنها عليها …
كانت قاعده مع ام حسن..
اللي كانت بتحكيلها عن ابنها وازاي مات وعن قصتهم هى وسعيد وكانت بتول بتسمعها باستمتاع وتركيز…
وبدأت تحكيلها عن يوسف وازاي شافوه وبقى زي ابنهم بالظبط وحسوا أنه تعويض عن ابنهم اللي مات..
بتول كانت حاسه بغثيان ودوخه…
ام حسن:مالك يا بنتى ..
بتول:مافيش يا ماما بس حاسه بدوخه شويه وحاسه انى عوزا اجيب كل اللي في بطني..
ام حسن بغمزه:ما يمكن حامل ..
بتول بصدمه:اي حامل معقول
ام حسن:مش معقول لي مش انتى ويوسف متجوزين اي اللي منعه..
بتول افتكرت اخر مره كانت معاه. والرساله بتاعته…وأنه مش هيرجع الا لما يتغير…
ام حسن:سرحتى في اي …في يوسف ..أنا عارفه أن الظروف كانت وحشه بس والله ما هتلاقى احسن من يوسف هوا اه يبان شديد لكن من جواه طفل صغير اسأليني أنا …ومتقلقيش هيرجع وهتفرحيه بحملك..
بتول حسست على بطنها وتخيلت لو هوا معاها فعلا وهى حامل كان اي هيبقى شعوره وشعورها…
لكنها بعدت الفكره عن دماغها ودخلت تحضر الاكل مع ام حسن…
عند عبد الرحمن…
الزيات دخل عليه:قادر تيجي معانا يا عبده ولا لسه تعبان.
عبده:على فين يا معلم…
الزيات بصله بخبث:العمليه النهارده اي رايك..
عبده:هى مش كانت كمان شهر .
الزيات:أنا عمري ما اديت ميعاد محدد. هتيجي.ولا لا.
عبده قام وهوا بيعرج:لا أنا معاك يا سيد المعلمين لازم اثبتلك حبي ليك واخلاصي..
الزيات:تمام جهز نفسك..
وخرج وهوا بيبتسم بخبث…
عبده كان متوتر ودور بعينيه على ندى ملقهاش..
_يا تري رحتى فين يا مجنونه….
كانت قاعده وبتبص قدامها بغيظ وكان الزيات قاعد قدامها
._بقى بتخونيني يا ندى أنا اللي عملتك وخليتك دراعى اليمين بتخونيني ومع مين البوليس…خلي البوليس ينفعك بقى
.ندى قامت من مكانها بسرعه وقربت منه وباست أيده..:أنا معملتش حاجه يا معلم انت ظالمنى أنا أنا دائما مخلصه ليك
.الزيات زقها بعيد:هه انتى مفكره انك هتاكليني بالكلمتين دول هه قام وبص على رجالته…
خلصوا عليها لما اديكوا الاوكيه..
_تمام يا معلم…..
ندى:يا معلم اسمعنى أنا اسفه يا معلم بس فكنى..
وبعدين بصت بخبث وافتكرت أنها حطت جهاز التتبع اللي زياد كان مديهولها في هدوم الزيات …
الزيات مشى وكانت كل العربيات جاهزه وعبده واقف بيدور بعينيه على ندى..
الزيات:بتدور على حد يا عبده
عبده:لا خالص..
الزيات:طيب تعالى اركب جنبي هنا..
_ميصحش يا معلم
الزيات:يلا يا عبده انت من أهم الرجاله عندى برضو ومميز…
وبعدين شاور العربيات وبداوا يتحركوا…
عند يوسف وزياد..
زياد:ندى متصلتش كانت قائله أن في حاجه مهمه..مش عارف لى حاسس ان جرالها حاجه…
يوسف:طيب ملكش حد غيرها هناك
_لا دي الدراع اليمين الزيات والحمد لله انها رضيت تساعدنا علشان كدا خايف عليها…
يوسف :يبقى اكيد الزيات عملها حاجه يعني كدا لو كشفها يبقى كشف عبده يبقى كدا عبده في خطر…
زياد:طيب هنعمل اي..
يوسف:لازم تتحرك لازم تعمل اي حاجه..
زياد افتكر جهاز التتبع…
اتصل بمحمد..:محمد أنا عاوزك تعرفلى مكان الجهاز بتاع ندى فين ضروري …..
بعد خمس دقائق محمد بعتله اللوكيشن..
زياد بصدمه:دا على الطريق الصحراوي..
لازم ناخد قوة ونطلع على هناك..
ومشيوا…
بتول كانت بتحضر الاكل مع ام حسن واول ما شمت ريحه الاكل قامت من مكانها وجريت على الحمام…
ام حسن:مالك يبنتى لسه تعبانه…
بتول:ايوا تعبانه اووي
عم سعيد:طيب يبنتى انتى دكتوره اكتبي على العلاج وانا انزل اجيبه
ام حسن:لا يا ابو حسن مينفعش تاخد علاج قبل ما تتأكد انها حامل انزل هاتلها اختبار حمل …
سعيد نزل يجيبلها اختبار الحمل وبتول قاعده بتوتر مكنتش عامله حساب الحمل دا…
سعيد جه ودخلت عملت الاختبار وانصدمت لما شافت النتيجه..
_حامل!؟
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الشيطان البرئ)