رواية ضحية الحب والانتقام الفصل الثاني 2 بقلم سمر أحمد
رواية ضحية الحب والانتقام الجزء الثاني
رواية ضحية الحب والانتقام البارت الثاني
رواية ضحية الحب والانتقام الحلقة الثانية
_الظابط بص للورقة كويس وبصدمة وتوتر:- فكوها
_صلاح بعصبية :- لا بقولك ايه وحياة امى ادف*نك هنا لو مش عارف انا ممكن اعمل فيك ايه هعرفك
_الظابط بخوف:- لااا لاااء طبعا عارف بس لسة معاها مهلة شهر وبعدها انا اللى هاجى لحد عندك ولو مدفعتش هنسجنها لاما تتجوزك
_فاطمة:- ماهي الزيات*لو بتترمى على بعضها
_سابتهم فاطمة ومشيت عشان ترجع بيتها واول مابعدت عنهم انهارت من العياط كان الوقت ضحى والجو شتا والسماء بدأت تغيم وشكلها هتمطر ،كانت ماشية تائهة وبتفكر هتعمل ايه عشان تجمع المبلغ ده
_في مكااان تانى __
_شاب واقف اسمه اياد مستنى خطيبته ،فجاة لقي بنت نازلة من عربية معرفش أنها خطبيته الا لما قربت منه
_اياد بصدمة:- مييين سلمى ايه اللى غيرك كدا وعربية مين دى
_سلمى بغرور خلعت دبلتها وفتحت ايد اياد وحطت الدبلة فيها:- كل شيء قسمة ونصيب وبصراحة كدا ميشرفنيش انى اتجوز واحد زيك واحد مش لاقي ياكل هيشيل مسؤلية
_بصلها اياد باستحقار:- بعتي نفسك بكاااام يارخي*صة،كوبس انى عرفتك على حقيقتك قبل فوات الاوان وقبل مااقولك ………الجو بدأ يمطر
_سلمى بعصبية:- احترم نفسك يامتخ*لف انت انا ممكن اخلى خطيبى يبهدلك، وبعدين بتقولى على ايه هو انت حيلتك حاجة يابت*اع انت……..قطع كلامها صوت عربيتين ،الاولى نزل منها السواق فتح الباب، نزل من التانية اتنين واحد حط شمسية على رأسه وواحد لبسه جاكت
_اياد بتريقة:- كنت هقولك أن انا اياد الشرقاوى صاحب شركات الشرقاوي سلام يابطة
_سلمى :- استنى يااياد انا بحبك وكان من حقى اامن مستقبلى
_اياد قفل ازاز العربية:- اطلع ياعبدو
_عبدوا:- ربنا بيعوض يااياد بيه
_اياد بحزن:- كلهم خونة كلا*ب فلوس
___نرجع لفاطمة اللى ماشية تايهة ومحستس الا ومية المطر بالطينة بتاعتها مغرقة كل لبسها من العربية اللى عدت جنبها
_فاطمة بصرااخ:- مش تفتح هو انت اعمى مبتشوفش بتتباهى وتتفشخر بعربية امك يلا
_اياد بعصبية:- لااء البت دى زودتها اوووى اقف باعبدو
_عبدوالسواق:- معلش يابيه ماهو لبسة كله اتبهدل
_اياد بعصبية:- قولتلك اقف ياعبدوا
_نزل اياد من عربيته لقي بنت واقفة مشغولة في تنضيف لبسها صعبت عليه ركب تانى عربيته ومشى
__رجعت فاطمة عالبيت__
_الام:- ايه يابنتى ده قولتلك بلاش شغل الليل
_فاطمة :- ماهى دى كانت فرصة عشان اشتغل بالنهار وارجع فلوس صحبتى
_الام :- منتى كدا هتتعبى يابنتى هي طالبتك على الفلوس
_فاطمة:- لااء ياامى بس كتر خيرها ،عالعموم ادعيلى انى اتقبل في وظيفة بكرة
_الام:- ربنا معاكى يابنتى ،الا هو صحيح الزفت اللى اسمه صلاح لسة بيتعرضلك تانى
_فاطمة:- لاااء يامى ولا حتى بشوفه
_الام:- خلاص يبنتى يلا غيرى بسرعة احسن تبردى اكون جهزتلك الاكل
_دخلت فاطمة اوضتها وقعدت تعيط:- سامحينى ياامى انى كذبت عليكى بس والله دا كله عشانك وعشان صحتك ،نفسي اترمى ف حضنك واحكيلك كل حاجة وجعانى بس مينفعش..
_عدى اليوم وجه تانى يوم وراحت فاطمة الشركة واستنت دورها عشان المقابلة
_السكرتيرة:- آنسة فاطمة محمد تتفضل
_دخلت فاطمة لقيت كرسي المكتب لف بعد ماكان عاطيها ضهره وباستغراب:- انا حاسس انى شوفتك قبل كدا
_فاطمة:- وهتشوفنى فين حضرتك
_اياد :- ايوا افتكرت ،قام من على مكتبه ومشي ناحية فاطمة:-انا العيل اللى بتفشخر بعربية امى
_فاطمة بخوف وارتباك:- انا شكلى جيت عنوان غلط استأذن حضرتك
_اياد بغضب :- انا قولتلك امشى سحب منها الملف ورجع تانى لمكتبه:- مؤهلات عالية اربع لغات كويس بصلها وكما كلامه:- انا مش بخلط بين الشغل والعواطف واللى حصل هعديه بمزاجى بس لو لقيت شغلك مش عاجبني اعتبرى نفسك مفصولة
_فاطمة بفرحة:- يعنى تقصد انى اتقبلت
_اياد مردش عليها ونادى على السكرتيرة:- خديها معاكى فهميها الشغل ويكون في علمك هي هتبقى السكرتيرة بتاعتى وانتى هتروحى تبقى سكرتيرة في شركة مصطفى اخويا
_السكرتيرة بضيق:- انا متوظفة هنا من زمان وجاية قبلها المفروض هي اللى تمشى مش انا
_اياد خبط على المكتب بعصبية:- انا بس اللى اقول مين يمشى ومين يقعد والتصاميم اللى معاكى عشر ظقايق وهاخدها منك
_طلعت فاطمة مع السكرتيرة
_السكرتيرة سرا:- حاااضر بقا تفضل وحدة متسواش عليا وربنا لوريها
_فاطمة :- لو سمحتى ممكن الاول اروح اشرب
_السكرتيرة بخبث اكيد طبعا امشى في وشك مع اول شمال بس معلش ممكن اعمل مكالمة من فونك أصلها مهمة وفونى فاصل
_فاطمة:- طبعا ممكن
_راحت فاطمة تشرب والسكرتيرة خدت تلفونها وكتبت فيه رقم وسجلته وبعدها رنت عليه:- بص ياباشا اياد جاب بنت وعايز يشغلها مكانى ولو البنت اشتغلت مكانى انسى ان توصلك معلومات تانى و…… …وف نهاية المكالمة رن بعد عشر دقايق عليها ،وبعدها مسكت شنطة فاطمة وحطت فيها التصاميم
_رجعت فاطمة وطلع اياد عشان ياخد التصاميم
_السكرتيرة بصدمة :- ايه ده التصاميم كانت هنا
_اياد بفحيح الافاعى:- تقصدى ايه بكانت هنا
_السكرتيرة:- انا روحت اشرب وسبت فاطمة جنبها ودلوقتي ملقتهاش زى ما حضرتك شايف
_فاطمة:- انتى كدااابة ،انى اللى روحت اشرب مش انتى
_السكرتيرة:- انا مش كدااابة دى شكلها وحدة حد باعتها من منافسينك عشان تس*رق التصاميم
_فاطمة:- لااا محصلش والله محصل
_اياد :- افتحى شنطتك
_فاطمة مسكت الشنطة وفتحتها بتحدى واتصدمت أما لقيت التصاميم:- والله معرف دى وصلت هنا ازاى
_اياد:- لااا مشيت لوحدها لحد شنطتك ،قطع كلامه رنت تلفون فاطمة اللى كان على مكتب السكرتيرة
_السكرتيرة:- دا مكتوب بلال بيه مش قولتلك دى وحدة خاي*نة مدفهولها قرشين عشان تسر*ق شغلنا
_فاطمة بعياط:- اخرسى ،تلقاكى انتى اللى عملتى كدا وقت ماخدتى الفون منى والرقم ده انا اول مرة اشوفه
_اياد :- على مااروح أودى التصاميم اطلبى البوليس
_فاطمة بعياط:- بوليس لاااء والله ماعملت حاجة
_اياد بصلها بقر*ف وخد التصاميم ورجع بعدها بشوية كان البوليس جه
_السكرتيرة :- اقبض على البنت دى هي دى اللى كانت هتسر*قنا اتجه البوليس ناحية فاطمة
_اياد بغضب:- استنوا محدش يقربلها وهل انا قولت أن هي دى البنت للى هتقبضوا عليها……….
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ضحية الحب والانتقام)