رواية فيروزتي الجزء الثاني الفصل الرابع 4 بقلم إيمان محمد
رواية فيروزتي الجزء الثاني الجزء الرابع
رواية فيروزتي الجزء الثاني البارت الرابع
رواية فيروزتي الجزء الثاني الحلقة الرابعة
لم ينتبه ياسين للحائط فهو كان شارد رأه رجل كبير و بدأ الناس بالتجمع و اتصلو فوراََ بالاسعاف و أخذته السياره الي المستشفى و تم نقله لغرفه العمليات
و تاني خرج ياسين من العمليات لاكنه مازال في غيبوبه
و طبعا حاولو يفتحو التلفون و لقو رقم متسجل ب (حبيبتي) المستشفى رنت ع الرقم
الشخص : الو
فيروز : الو مين معايا
الشخص : انا من مستشف …………. و جوز حضرتك عمل حادثه
فيروز بخوف شديد فهي تعتقد انه رحيم : تب انا جايه حالاََ
خرجت فيروز من عملها و أسرعت اللي المكان
في المستشفى
نزلت فيروز من سيارتها و كانت مصدومه لم تنطق حرف كان تدور افكار كثيره في عقلها انه البلد دي بعيده عنهم و ان ايه الي هيخلي رحيم يجي هنا فاقت من شرودها و ذهبت لتسأل عن المريض اللي عمل. حادثه امبارح وصفت الممرضه لها الغرفه
ذهبت فيروز للغرفه كان الدكتور خارج من الغرفه
الدكتور : اكيد المدام انا اسف بس المريض في غيبوبه تقدري تشوفيه نص ساعه بس
فيروز و مازالت في صدمه : هزت راسها و دخلت الغرفه و عندما رأت وجه المريض ارتاح قلبها لانه ليس رحيم و لكن سرعان ما اختفت ملامح الفرحه لان مهما كان فهو انسان
ذهبت فيروز اليه و قالت : انتا كنت فين يا ياسين الفتره دي يا ترى عملت ايه
سمع ياسين صوتها و كأن روحه ردت اليه و بدأ بتحريك اصابعه و عند رأته فيروز طلبت الطبيب فوراََ
بدأ الدكتور في افاقته
الدكتور : هو ازاي اتحرك دي حاجه كويسه اظاهر انه بيحبك اوي يا مدام
فيروز ضحكت ضحكه خفيف ممذوجه بصدمه : تب هو هيفوق امتى
الدكتور : ممكن يفوق في اي وقت
فيروز : تب ممكن اخد تلفونه
الدكتور ايوه تقدري روحي عند السكرتيره و هي هتيدهولك
ذهبت فيروز لسكرتيره و اخذت الهاتف و كانت تبحث عن أقاربه او اصدقاءه ووجدت اسم علا و سرعان ما رنت عليها
علا : الو
فيروز : الو مين حضرتك
علا: انتي اللي رنه و بعدين التلفون ده معاكي ليه
فيروز : صاحب التلفون عمل حادثه و كنت عايزه حد يقربله عشان أبلغه
علا بخوف حقيقي : ياسين هو فين فين المستشفى
فيروز : اهدي بس المكان…………
و ذهبت فيروز لغرفه ياسين مره اخرى
فيروز : انا اسفه بس لازم امشي انا هستني لما علا تيجي بعد كده همشي كانت جالسه بجانب ياسين وجدت يد تمسكها من يدها و كأنه يخبرها بأن لا تذهب
فيروز بتوتر انا بس لازم امشي انا عارفه انك سامعني انا عندي شغل و جوزي هيقلق
زاد ياسين من قوه قبضته و كأنه لايردها ان تقول هذه الكلمات
صمت فيروز حتى جاءت علا قامت فيروز من جانب ياسين و أسرعت علا بالذهاب اليه و هي تحضنه
ايه حصل مين عمل كده
فيروز : اهدي هما بيقول كان سايق بسرعه ف خبط في جدار
علا : و حضرتك مين
فيروز : انا معرفهوش و انا ماشيه
ذهبت فيروز الي عملها و هي تفكر فيما اصاب ياسين
___________
علا : الف سلامه عليك
نادت علا للدكتور و بدأت بالاستفسار عن حاله
الدكتور أخبرها بنا حدث و قال : ساعت ما المدام جاتله و هو بقى كويس
علا بصدمه : المدام تمام يا دكتور شكراََ
________.
عند رحيم انهي عمله و ذهب هو صديقه حمزه ليأتو ب أدام من الروضه و ذهبو ليلعبو البلاي ستيشن في فيلا رحيم
بعدما انتهو
رحيم : ايه حمزه مش هتتجوز بقى
حمزه : والله لسه صاحبه النصيب مجتش
رحيم : و لا انتا اللي مش عايز
حمزه : ابداََ ده انا عايز اتجوز انهارده قبل بكره بس مش لاقي وحده شبهي
رحيم بضحك : و لا هتلاقي
حمزه : رحيم العب و انتا ساكت
_____________
فيروز انتهت من عملها و عادت كانت مرهقه للغايه
وجدت حمزه سلمت عليه و ذهبت لتأخذ شاور و تذهب في غفوه
________
ذهب حمزه لمنزله حيث توجد امه و اخته و صديقه اخته
مامته : اهلا يا حبيبي يلا عشان تاكل
حمزه : يلا يا أمي هي سلمي فين
مامته : سلمي قاعده مع زينب استنى هخليهم يجو يتغدو
حمزه : ممكن زينب تتكسف
مامته : لا يا بني دي ع طبيعتها
حمزه : ماشي يا أمي
ذهبت والدته لتاني سلمي و زينب و قامو بتجهيز السفره بينما حمزه ليأخذ شاور
ع السفره يجلس الجميع
حمزه : ازيك يا زينب
زينب : الحمد لله
بدأ الجميع ب الاكل و بعد الانتهاء قامت كلا من سلمي و زينب
_____
صعد رحيم غرفه فيروز وجدها نائمه ذهب اليه و أخذها بين الحضانه و استنشق ريحه شعرها المميزه
و ذهب هو الاخر لعالم تاني
______&
عند حمزه
زينب : انا هروح يا سلمى
سمعها حمزه و قال : الوقت اتأخر تعالي اروحك
زينب بخجل : لا مش لازم
حمزه الوقت اتأخر و سلمي هتيجي معانا
سلمي : انا جاهزه
حمزه : انتي شبطانه في اي حاجه يلا يختي 😂
_______&__
بعد مده وصلم و نزلت زينب
و عادو حمزه و سلمي في الطريق
سلمي : حمزه
حمزه : ينعم
سلمي : بقولك ايه
حمزه : قولي
سلمي : مش عايز تتجوز بقى عشان اخلص منك
حمزه و بصلها بإستغراب : و انتي بقي عندك عروسه
سلمي : ابداََ انا بس كنت عايزه اعرف
حمزه : تب اسكتي و ملكيش دعوه
سلمي بصوت منخفض : ده انتا بارد صحيح
حمزه : سمعتك ع فكره
سلمي : تيجي نجيب آيس كريم
حمزه : مش عارف هتكبري امتى يلا يا أخرت صبري
____________&
عند ياسين كانت علا تهتم به حتى بدأ يفوق
ياسين بصوت ضعيف : فير فيروز
علا بلهفه : ياسين أصحي انا هنا
فاق ياسين لاكنه مازال مرهق : هي فين انا حسيت بيها
علا : هي مين
ياسين : فيروز
علا بحزن : مشيت
ياسين : تب انا عايزها
علا : تب احنا بليل هرن عليها بكره تيجي
_____________
في الصباح
سقط اشعه الشمس ع عين رحيم لم يجد فيروز بجانبه اعتقد انها في الحمام و لاكن ذهب و لم يجدها اخذ يبحث في المنزل و لاكن لم يجدها
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فيروزتي الجزء الثاني)