رواية وصية جدي الفصل الأول 1 بقلم فاطمة أحمد
رواية وصية جدي الجزء الأول
رواية وصية جدي البارت الأول
رواية وصية جدي الحلقة الأولى
كان قاعد في مكتبه بيشوف شوية ورق دخلت السكرتيرة بتاعته
رانيا: فهد باشا
فهد: نعم
مرفعش راسه من الورق الي في ايده
رانيا: اتصلو من البيت عند حضرت هيثم باشا تعبان وفي المستشفى
فهد بخضة: إيه جدي!! انا هروح حالاً خلي بالك من الشغل لحد ما ارجع يا رانيا
رانيا: حاضر يفندم
فهد خد جاكيت البدلة بتاعه وتليفونه ومفتاح عربيته وطلع جري علي المستشفى بعد ما رانيا بعتتله اللوكيشن
فهد:جدي هو ماله يا أسد!
أسد: تعب مرة واحده وجاتلة ذبحة صدرية نقلناه للمستشفي بيقولو ان حالته خطر
فهد: انا عايز اشوفة
أسد: لسه في العناية
فهد:طب تعالى نصلي وندعيلة شوية
أسد وفهد لفو وراهم كان وليد أبن عمهم جي بيجري
وليد: جدو فين ايه الي حصل
أسد: اهدى هدي نفسك هو في العناية دلوقتي
وليد:طب حالته عاملة ازاي
أسد: بيقولو في خطر ان شاء الله يعدي علي خير تعالي نصلي
هز راسه ومشيو يصلو
بعد كام ساعة
كانت بنت عمهم والي هي اخت وليد جت لجدها.. الدكتور طلع وكلهم جريو
الدكتور: مين اهل المريض
فهد وأسد ووليد ونسمة اخت وليد وقفو وراحوله
فهد: احنا احفاده هو عامل ايه؟
الدكتور نزل راسه بأسف:البقاء لله
نسمة بصت للدكتور وبدإت تعيط جامد وحضنت وليد
نسمة بعياط:يعني كدا بابا مات يا وليد؟ قوله يبطل هزار انا والله مش هزعله تاني.. وليد ارجوك رجعهولي ومش هزعله تاني ارجوك
وليد بصلها بشفقه وهو كمان ماسك دموعه الي مات جدهم والي كان في مثابه ابوهم يعني مش اي حد..
فهد بزعيق:يعني ايه معرفتوش تنقذووه اومال انتوو لازمتكو اييه
الدكتور بحزن: إحنا عملنا اللي علينا كله لكن دي مشيئة ربنا
فهد بصوت عالي: اعملو اي حاجه المهم يصحي
أسد: فهد اهدي
فهد: اهداا ازاااي
نسمة بعياط شديد: عايزة بابااااا
وليد: نسمة اهدي يحبيبتي
نسمة اغمي عليها من كتر العياط والجو كان مشحون ومصدومين كلهم مش عارفين يعملو ايه
الممرضة جت وخدت نسمة وفوقتها تحت صدمة الكل وخوفهم
تم العزا وجه وقت الإعلان عن الوصية
المحامي: يا جماعة المفروض دلوقت هنقرأ وصية المرحوم
أسد:خير
المحامي فتح الوصيه وقرأها
المحامي:اولاً ابنائي الأعزاء.. فهد ونسمة.. وصيتي لتحصلو على الميراث أن تتزوجوا ومع أول طفل سيتم إنجابه سيكون الورث معكم.. أما إبنتي الحبيبة ملك وأسد فإن الوصية لهم مثل فهد ونسمة أي زواجهم ومع اول طفل سيحصلو على الميراث ووليد وفاطمة أعزاء قلبي ايضاً مثل ملك وأسد وفي حالة عدم تنفيذ ما كتبته سيتم توزيع الميراث على المستشفيات والملاجئ و في حالة عقم أحد الطرفين مع التأكيد بالمستندات الصحية يمكنهم أخذ الميراث ما دام قد تم على زواجهم أكثر من خمسة أعوام… – نبرة صوت المحامي إتغيرت للإستغراب وهو بيقرأ – يلا يا كلا”ب مش قلتلكم هتتجوزو يعني هتتجوزو
كلهم بصو لبعض
فهد: ايوة نعم معلش؟ مين الي هيتجوز؟
وليد وأسد طبعا بما انهم واقعين لفاطمة وملك فهما موافقين أما ملك ونسمة وفهد بما إنهم مش بيحبو بعض فهما مش موافقين
المحامي: اومال انا بقول ايه من الصبح، انت هتتجوز نسمة ووليد هيتجوز فاطمة وأسد هيتجوز ملك
نسمة بغضب طفولي:أنا لا يمكن أتجوز الكائن دا!!!
فهد: قال يعني انا الي مدلوق عليكي يبت كتك داهيه
وليد:- ايه يا فهد اهدي كده انا قاعد
نسمة بشهقة فلاحي: هييييح هو انت تطول يالدلعااادييي لا يابا فوق لنفسك كدا دانت مفيش واحدة ترضى بيك دانت واحد مُتخلف أصلاً يابني دانت لو إتعصبت تفتح نفوخي
وليد: خلاص يا نسمة اهدي
فهد:شايفه نفسك مين يا بت انتي!! .. انتي بتتكلمي كده ازاي اصلا
نسمة:انا بنت الحج هيثم رحمة الله عليه وإن كنت فاكر إن بموته فأنا مليش ضهر فإنسا ياباااااا الحج رباا رااااجلللل انااا بقووولكككك اهوو!
وليد:نسمة اهدي طيب براحة
فهد:بس يبت انتي
قالها وقام مشي من غير ما يتكلم
وليد:- نسمة حبيبتي اهدي مش كده فهد غبي ولو قفلت في دماغه هيضايقك جامد
نسمة بغضب ودموع مخفية: يولع مش عايزة الورث ومش هتجوز
وليد: طب تعالي نروح نرتاح شوية انتي منمتيش ولا كلتي بقالك يومين
نسمة بدموع:وليد سبني فحالي أنا مش جعانة
وليد: طب يلا نروح بس
نسمة بدموع:انا عندي طلب عايزة اروح المقابر لجدو
وليد: طيب تعالي بس بطلي عياط
نسمة ببكاء شديد:وليد دا وحشني من ساعة ما مشي يا وليد يعني مش هروح احضنه وأحكيلة يومي زي زمان؟ يعني مش هفضل أهزر معاه والله ما هعمل غلبة تاني طب اقولك خليه يرجع وانا هتجوز الكائن السمج دا
وليد بزعل علي جده الي مات وعلي اخته: اهدي يا حبيبتي تعالي بس نروح قبل ما الدنيا تضلم
نسمة ببكاء:وديني المقابر أنا مش هخاف يا وليد عايزة ابات جمبه
وليد: بس هبل مينفعش يلا نروح بس
نسمة بصراخ:عايزة اروح لجدي يا وليد!
وليد:خلاص خلاص اهدي تعالي نروح
خدها وراحو أسد وملك قالو للمحامي انهم موافقين وكمان وليد موافق المشكله هتبقي في فهد ونسمة بس هيحاولو يقنعوهم
راحو لكن وليد صمم انه هو ونسمة يروحو ويرجعو الصبح وهي وافقت بصعوبة
نسمة بدموع:مش قادرة ادخل القصر وهو مش موجود يا وليد مش قادرة
وليد:- نروح فندق طيب؟ مش هينفع كده يحبيبتي
نسمة بعياط:وديني أي مكان يا وليد غير البيت مش قادرة ادخل والله
قرر بعد تفكير إنه ياخدها ويروحو فندق و نامو هناك
تاني يوم
صحيت نسمة على صوت فهد وكان بيحاول يصحيها ودا خلاها تتفزع
نسمة بفزعة:إنت بتعمل إيه هنا يا حيوان!!
فهد اتنهد: لمي لسانك الاول وخلينا نتكلم بهدوء
نسمة:يلاااهوييييي متحرششششش إبعد عنيييي يا حيوااااااااا…..
قاطعها لما باسها ودا خلاها تبرق جامد
نسمة بخجل وحدة:إنت إزاي تـ…تعمل كدا
فهد: هتبقي مراتي اصلا فعادي
بوووم إيه القلم اللي جه على خد فهد دا يلهوي دا لو واحدة غيرها كان زمانها تحت الأرض
نسمة بخجل وغضب طفولي: اوعى تفكر يا اخينا إنت إني ممكن اسمحلك تقربلي ثم إني لا يمكن أتجوزك يتحرق الورث مش عايزاة
فهد: لا انتي بصي هتسمعي الكلام.. دي وصية جدك اننا نتجوز وبعيدا عن الورث اصلا احنا لازم ننفذ الوصيه لو انتي كنتي بتحبي جدو اوي زي مبتقولي وبتعتبريه مكان باباكي ف إنتي لازم تنفذيها
عيونها دمعت وهزت راسها بخنقة وقالت
نسمة:بص… هو مع إني مبطقكش وشايفاك كائن لزج وسمج بس… عشان جدي يعني هوافق… بس اوعى تفكر إنه لجل سواد عيونك
فهد بغمزة:عيني بني على فكرة
“نسمة بتكلمه في موضوع مصيري عادي
فهد: عيني بني علفكره😂😂”
نسمة قلبها وقع من الكسوف
نسمة: اطلع برا
ضحك بقوة وقال
فهد:بتتكثفي بالله؟ دانا فكرتك معندكيش دم!!
نسمة: متغلطش علشان مزعلكش
فهد قرب منها وهو لسه مبتسم
فهد:هتزعليني ازاي؟
خدودها إحمرت وسرحت في عيونه لثواني وبعدين همست بكسوف
نسمة:إبعد عني يا فهد!
فهد قلبه نبض لما سمع اسمه منها همسها وهي مكسوفه خلاه يسرح فاق لنفسه وقام خرج من الاوضه
نسمة بخجل وهي بتصرخ ف المخدة: غبية اععععع ازاي تسرحي كدا بس بالله مز اععع غضي بصرك يا حيوانةةة مززز احم اقصد يعني يلهويييييييي لأ انا لا يمكن اوافق عليه
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وصية جدي)