رواية بنت أكابر الفصل الثاني 2 بقلم مريم محمد
رواية بنت أكابر الجزء الثاني
رواية بنت أكابر البارت الثاني
رواية بنت أكابر الحلقة الثانية
آسيا مسكت كوباية الماية وكبتها في وش جاسر
جاسر بغضب:ده انتي ليلتك سودة تعالى بقى
ومسكها من شعرها جامد اوي
اسيا بصراخ:اوعي كدة….وراحت زقته جامد
وكانت بتجري ناحية باب الشقة
الفاظة وقعت على البلاط وعملت صوت عالي أوي
فتحت الباب بسرعة وجريت على شقة فارس وخبطت على الباب بشدة
جاسر طلع وراها ولسة هيشدها معاه للشقة التانية
فارس فتح الباب واتصدم
جاسر بعصبية:ممكن تفهمني البتاعة دي بتعمل ايه في الشقة بتاعتي
فارس:ثانية واحدة بس انت ازاي رجعت النهاردة.. هو مش المفروض انت هتقعد هناك شهر!!.
جاسر:لأ يا سيدي العميل غير رأيه
وقرر يعمل شركته هنا في مصر.
اسيا بضيق:انت ازاي بتعرف الناس البيئة دي؟!
جاسر:وربنا أن مسكتتش لأضربها قلم يخليها شبه سوكة العبيطة 😂😂😂
اسيا:طب جرب كدة وشوف انا هعمل إيه يا سبع البرمُبة
فارس وجاسر:سبع البرمُبة؟؟!!
آسيا:وانت يا استاذ ابقى اتأكد من معلوماتك… انا ماشية
دخلت جوه الشقة وقفلت الباب وراها
وبعدين بدلت ملابسها وجهزت نفسها عشان تمشي من الشقة
فارس:يا جاسر اسمعني بس
دي بنت كويسة ومينفعش نسيبها تمشي في وقت زي ده… اعتبرها زي اختك يا عم
جاسر:لأ هتمشي برضو
فارس:وانا قولت مش هتمشي يا جاسر
آسيا:انتوا هتتعازموا على بعض
انا ماشية ومش راجعة تاني
(على اساس ان الشقة بتاعتها يعني😂😂😂)
فارس قعد يفكر وخطرت على باله فكرة عشان متمشيش:طب انا عايز فلوس الوقت اللي قعدتيه في الشقة
آسيا:ماشي بس انا مش معايا فلوس
بس انا هروح محل مجوهرات عشان ابيع سلسلة وهي سعرها غالي أوي
جاسر بسخرية:محل مجوهرات على أساس أن انتي مليونيرة يعني؟!
آسيا:لو سمحت لم لسانك عشان أنا من ساعة ما شوفتك مش طايقاك
جاسر:ليه يا أختي حد قالك ان انا حد عادي ولا إيه.. لأ يا ماما انا جاسر الديب اللي إسمه موجود في كل مكان اللي بصة منه بس تجيب البنات على الأرض
آسيا:طب هما مش بيشوفوا انا مالي بقى.. بتجيبهم على الأرض ولا بتطلعهم على القمر ده شئ ميهمنيش
جاسر:شيلي اللينسيز ده بس عشان نعرف نتكلم ونشوف عينين حضرتك
آسيا:لينسيز إيه ده لون عيني الطبيعي!
فارس بإعجاب:وربنا؟؟!!.
اسيا وهي توجه حديثها لفارس:هو حضرتك قولتلي اسمك إيه؟!
فارس بإبتسامة:فارس
اسيا في سرها:هو ماله بيقولها كدة ليه😂
فارس:معلش يا انسة وافقي تقعدي النهاردة بس عشان الوقت اتأخر اوي
ومينفعش تنزلي دلوقتي
واصلاً مفيش محلات للمجوهرات فاتحة دلوقتي…خليكي النهاردة وبكرة يحلها الحلال
اسيا:لأ انا مستحيل اقعد في نفس المكان اللي الإنسان ده موجود فيه
جاسر:على أساس أن انا اللي عايز اقعد معاكي يا ام لينسيز
آسيا:وبعدين معاك بقى… انا مش حاطة زفت في عيني… اقولك عايز تصدق صدق مش عايز براحتك
فارس:يا جماعة مينفعش كدة الناس هتصحي وهتتفرج علينا
جاسر:انا مقدرش اكون معاها في نفس الشقة يا فارس
فارس:خلاص انا وجاسر هنام في شقة وحضرتك هتنامي في الشقة التانية
آسيا:تمام انا هرجع انام في نفس الشقة
فارس :اتفضلي
جاسر:تتفضل فين انت كمان دي شقتي انا.!!.
فارس شد جاسر من دراعه ودخله الشقة التانية
وآسيا دخلت الشقة وقفلتها كويس اوي عشان جاسر ميعرفش يدخل
دخلت أوضة كبيرة كان باين عليها الأوضة اللي بينام فيها جاسر.
وكان فيها صور كتير ليه هو وفارس
اسيا:مغرور أوي.. قال حاطة لينسيز
قال… ده انت متعرفش يعني إيه جمال…هو يعني عشان شعره بيطير وناعم وعينيه حلوة يعمل كدة😂
قعدت تقلب في الموبايل بتاعها شوية وبعدين نامت
في الصباح الباكر
استيقظ الجميع
ذهبت آسيا إلى ملابسها وارتدت ملابس كاچوال ومحطتش ميك اب
وكانت جميلة اوي
قربت من باب الشقة وفتحت الباب
ولقيت جاسر في وشها
اسيا بصدمة:انت إيه اللي جابك هنا؟!.
جاسر:ثانية واحدة.
اقترب جاسر من آسيا وامسك بخصلات شعرها وحاول أن يشده
فهو يشك بأنها ترتدي بروكة😂😂
اسيا:انت مجنون ولا إيه؟!
جاسر:انا آسف بس فكرتك لابسة بروكة عشان
اسيا:عشان إيه؟!.
جاسر:مفيش يلا عشان تديني فلوس الليلة اللي قضتيها في الشقة
اسيا:وهو الأستاذ فارس فين؟!.
فارس بإبتسامة:انا جيت اهو
ذهبوا إلى الأسانسير وكانت اسيا تنظر إلى جاسر بضيق ونفس شئ بالنسبة لجاسر… أما فارس فهو كان يبتسم فقط😂
خرجوا من الأسانسير واتجهوا إلى سيارة جاسر
ركبت اسيا في الخلف
وركب جاسر وفارس في الأمام.
بعد شوية
وصلوا قدام محل مجوهرات كبير
فارس نزل بسرعة وفتح باب السيارة ل آسيا
آسيا بإبتسامة:ميرسي
خرجت من السيارة مع خروج جاسر
صعد فارس درج المكان
اما اسيا فهي سرحت في جاسر الذي كان يغلق السيارة
جاسر:ما تطلعي
اسيا بسرحان:ماشي
بدأت في الصعود على الدرج ولكن
إلتوت قدمها اليمني
وكانت سوف تقع
جاسر لحقها بسرعة قبل ما تقع
جاسر:يخربيت الكعب العالي واللي بيلبسوه😂
آسيا:متغلطش لو سمحت
جاسر:اطلعي يا أختي اطلعي ولا امشيكي تاتة تاتة احسن تقعي.
اسيا بضيق:……….
دخلوا إلى المحل واخرجت اسيا السلسة وبدأ الصايغ في معاينتها
الصايغ:دي سعرها *****
آسيا:لأ دي أغلى من كدة حضرتك ده
دهب خالص
الصايغ:والله يا فندم انا مش هضحك عليكي
جاسر بضيق:ما قالك هو ده السعر!
اسيا:لو سمحت اسكت انت انا هعرف اتصرف
جاسر:لأ مش هسكت ويلا بقى خلينا نعمل مشاكل 😂
فارس:يا جماعة عيب مينفعش اللي انتوا بتعملوه ده احنا في مكان محترم
اسيا:قوله هو كدة
جاسر:قولها هي كدة
الصايغ:حضرتك هتبيعها ولا رجعتي في كلامك
آسيا بحزن:لأ خلاص هبيعها
رغم أن تيتا قالتلي متشليهاش من رقبتك خالص
فارس:لأ خلاص مادام دي هدية من تيتا والله ما انتي بيعاها.. واعتبري الشقة ملكك من دلوقتي
جاسر:ده إيه يا عنيا الحنية اللي نزلت عليك دي كلها 😂😂
فارس:خلاص بقى يا جاسر
آسيا:انا مش عارفة اشكرك ازاي
بس انا لازم الاقي شغل عشان أصرف على نفسي وادفعلك إيجار الشقة
جاسر:ده على اساس ان انا وافقت يعني؟!
آسيا بدموع:هو في يا استاذ جاسر
حضرتك مش قابلي كلمة كدة ليه؟!
جاسر:معرفش!
فارس:بلاش عياط يا انسة.. وأنت يا عم اعتبرها اختك الصغيرة.
بعد شوية
وصلوا على البيت وكل واحد راح الشقة بتاعته بس آسيا كانت قاعدة خايفة أوي وخايفة أن جدها يعرف انها سابت الفيلا ومشيت
جدها عايش في الصعيد وهو من الناس الشديدة ف كلمته بتمشي على الكل
في الصعيد بالتحديد في ثرايا العمدة(العمدة يبقى جد جاسر وفارس)
الجد محمد:اسمعي يا نجاة إحنا هنتكلم النهاردة مع الحاج حمدان
وهنتفق معاه على كل حاجة. وهنحدد يوم لكتب الكتاب
بس المهم أن جاسر يجي الصعيد
عشان هو العريس
نجاة:بس يا حاج جاسر متربي في مصر واكيد هيبقى عايز يتجوز من هناك
الجد محمد:انا قولت كلامي خلاص يا نجاة.. كلمي ابنك وقوليله فرحك آخر الأسبوع ده عشان يجهز نفسه
نجاة:حاضر يا حاج
من الصدفة أن الجد محمد راح اتفق مع جد آسيا وكل ده حصل من غير ما جاسر ولا آسيا يعرفوا
بعد مرور 3 أيام
جاسر بتفكير:اعمل ايه يا فارس ده انا فرحي بعد يومين.. اقول لجدي إيه وهو كلمته سيف ومش هقدر اقوله لأ
فارس:خلاص يا جاسر اتجوز وامرك لله وان شاء الله العروسة تطلع حلوة
جاسر:اكيد متعرفش مين جاسر الديب عشان كدة لسة مكملة في الموضوع بس انا هخلي ليلها نهارها ونهارها ليلها
فغرس:يا ساتر يارب يمكن تطلع كويسة
جاسر:خلص الكلام يا فارس.
اتصل الجد حمدان على اسيا وعرف مكانها وراح جابها من مكانها وبرضو لسة متعرفش ليه
يوم كتب الكتاب
الجد حمدان:يلا يا آسيا اطلعي جهزي نفسك يا حبيبتي عشان فرحك النهاردة
نظرت إليه بصدمة كبيرة وتمنت أن تهرب وبأي طريقة
اسيا بإعتراض:بس انا مش، موافقة يا جدي!!
الجد حمدان:بس انا موافق وكتب الكتاب النهاردة…وهتتجوزي حفيد العمدة اللي مفيش حد يقوله لأ
آسيا:بس انا مش عايزة اتجوز يا جدي
الجد:انا قولت اللي عندي يلا عشان إتلحقي تجهزي.. عايزينك بدر منور
ده حفيد العمدة
اسيا في سرها:مستحيل الجوازة دي تتم
تفتكروا اسيا هتتصرف ازاي؟!
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنت أكابر)