رواية طفلة الصقر الفصل العاشر 10 بقلم مريم محمد
رواية طفلة الصقر الجزء العاشر
رواية طفلة الصقر البارت العاشر
رواية طفلة الصقر الحلقة العاشرة
حور بدأت تحل الإمتحان وكان بالنسبالها سهل عشان هي بتذاكر على طول
اول ما خلصت قعدت تراجع وسلمت ورقتها اول واحدة
بعد شوية
عاصم:عملتي إيه في الإمتحان يا حور؟!
حور بإبتسامة:الحمدلله حليت كويس اوي
عاصم:طب الحمدلله
حور:انت عايز تقول حاجة بس متردد
عاصم:بالظبط كدة
حور:طب قول ساكت ليه؟!
عاصم:مش عارف.. بس محتاج شوية شجاعة
حور:طب الموضوع عبارة عن إيه؟؟
عاصم:مينفعش برضو
حور:وبعدين معاك بقى ما تقول وتخلص
عاصم:تحبي تروحي فين عشان نعرف نتكلم؟؟
حور:مش عارفة اي مكان عادي
عاصم:تمام
بعد شوية
وصل عاصم وحور إلى كافيه راقي.
وطلبوا قهوة مظبوطة
حور:إيه بقى مش هتقول برضو؟!
عاصم:اقولك بصراحة ولا هتكسفيني
حور:هكسفك ليه؟؟
عاصم:بصراحة انا بحب بنت ومش عارف اقولها ازاي..
حور بضحك:هو ده الموضوع!
عاصم:أنا مش بقولك عشان تضحكي يا حور.. انا بقولك عشان تقوليلي الحل بما إنك بنت وكدة
حور:قولها صارحها بحبك ليها
يمكن تطلع هي كمان بتحبك
عاصم:ما هو ده اللي مش عارفه إذا كانت بتحبني أو لأ
حور:جرب مش هتخسر حاجة
على الأقل هتكون عرفت رأيها لكن انت كدة معملتش اي حاجة
عاصم:انتي رأيك كدة يعني؟!
حور:اه طبعاً
عاصم:طيب ممكن نتقابل هنا في نفس المكان النهاردة بليل
حور:ليه؟!
عاصم:ممكن ولا لأ؟!.
حور:تمام بس منتأخرش
عاصم:حاضر
اتفضلي بقى عشان متتأخريش على والدتك… اه صحيح سلميلي عليها كتير أوي
حور بإبتسامة:ماشي
عند مايا
مايا بعصبية:انتي بتقولي إيه يا سيلا
ازاي عملوا الخطوبة امبارح وانا إيه
مليش لازمة يعني؟!
سيلا:صدقيني هو ده اللي حصل يا مايا وانا اتصدمت زيك بالظبط
ومش عارفة اصلاً ازاي صقر عمل كدة
مايا:انتي وعدتيني قبل كدة يا سيلا
إنك هتساعديني
سيلا:وانا لسة عند وعدي يا مايا
مايا بمكر:خلاص يبقى نتفق سوا
سيلا:تمام
مايا:انا عايزاكي تخلي صقر يكر’ه تيا
وصدقيني يوم ما تعملي كدة يا سيلا هديتك هتبقى كبيرة اوي
سيلا:وانا موافقة
وبدأوا في وضع الخطط مع بعضهم البعض
في المساء عند عاصم وحور
داخل كافيه داخل المطعم
كانت حور ترتدي فستان باللون الأبيض المشجر مع بعض الإكسسوارات وكانت زي القمر
حور:هو مش المفروض إنك هتجيب البنت اللي بتحبها هنا ولا انا فهمت غلط
عاصم:مش انتي قولتيلي اصارحها بمشاعري؟!
حور:اه
عاصم:انا بحبك يا حور
نظرت إليه حور برفعة حاجب قائلة له:انت بتتدرب على طريقة نطق الكلمة ولا إيه؟!
عاصم:والله بحبك انتي يا حور
حور قامت من مكانها عشان تمشي
بس عاصم مسكها من إيديها بسرعة
قبل ما تتحرك خطوة
عاصم بصوت عالي:بحبكككك يا حوررررر
حور بصدمة:يخربيتك الناس بتتفرج علينا
عاصم:خليهم يتفرجوا ويشوفوا
انا مش مكسوف من اللي انا بعمله
مادام مش بعمل حاجة غلط يا حور
حور:انت بتهزر صح
عاصم:والله بتكلم جد
حور بضحك:طب انا عايزة إثبات أكبر من كدة
عاصم:زي إيه؟!
حور بتفكير:تعلى صوتك زي دلوقتي
وتقول انا كتكوتها أو انا ارنوبها
😂😂😂
عاصم بدهشة:نعم؟؟!!
حور:خلاص انت حُر
عاصم:تمام بس مش بصوت عالي
حور بإصرار:بصوت عالي
عاصم:الناس هتضحك عليا
حور:مليش دعوة
عاصم:مش هعرف صدقيني
حور:لو بتحبني بجد يبقى هتوافق على الطلب ده
عاصم:هعمل كدة بس بشرط!
حور:إيه هو؟؟
عاصم:تعلي صوتك انتي كمان وتقولي بحبك يا عاااصم
حور بصدمة:نعم يا عنيا.. ده مستحيل يحصل
عاصم:خلاص وانا كمان مش هقول كدة
حور:اخلص بقى يا عاصم
عاصم بتفكير :طب تعالى معايا كدة
واخذها من يدها وخرجوا من المطعم
وقفوا في الخارج
عاصم:بصي للسماء كدة
نظرت حور إلى السماء ورأت اسمها يضئ في السماء وحوله قلوب كثيرة
وكان المنظر جميل للغاية
ابتسمت حور عندما نظرت إلى السماء وشعرت بسعادة كبيرة
عاصم:والله بحبك
حور بإبتسامة:يعني مش هتعرف بنات تاني ومش بتضحك عليا
عاصم:مش هعرف بنات تاني
ومش بضحك عليكي
حور:تمام تعالى بقى اعرفك على اصحابي
عاصم:اصحابك مين؟!
حور:دول أطفال لازم اروح اقعد معاهم كل يوم قبل ما اروح على البيت
عاصم:تمام.. يلا بينا وبصراحة متحمس عشان اتعرف عليهم
حور:اشطااا.. يلا يا معلم
عاصم:معلم؟؟!!
حور:اتعود عشان هتسمع من الكلام ده كتير أوي
عاصم بإبتسامة:وانا معنديش مانع يا قمر
عند صقر وتيا
تيا:انت فين يا صقر.. لتصل عليك ومش بترد عليا؟!
صقر:معلش يا حبيبتي كان في مؤتمر مهم ومعرفتش ارد عليكي
تيا:ماشي بس بعد كدة ابقى رد عليا
عشان بقلق أوي
صقر:بتخافي عليا يا روحي
تيا:امممم.
صقر:لأ متقلقيش يا قلبي انا الحمدلله بخير
تيا:هترجع امتى؟!
صقر:ساعة بالكتير أوي واكون عندك يا قلبي
تيا:متتأخرش ماشي
صقر:حاضر يا حبيبتي
أغلقت تيا الهاتف وجلست تستكمل مذاكرتها
كان صقر يفتح سيارته ليصعد بها
ولكن توقف عندما سمع مايا تنادي عليه
مايا بمكر:صقر انت هنا يا حبيبي
صقر:حبيبك إيه وزفت إيه.. انا لا بحبك ولا حاجة وبعدين انا بحب تيا
وخطوبتنا كانت امبارح والفرح هيتحدد قريب أوي
مايا:وانا إيه يا صقر.؟!.
صقر:انتي لا كنتي ولا هتكوني سامعة يا مايا!!..
مايا بخبث وهي تمثل التعب:انا تعبانة أوي يا صقر.. واقتربت منه وحضنته بقوة
وفي تلك اللحظة التقط شخص صورة لهم في ذلك المشهد وقد دفعت له مايا مقابل ذلك
وتم إرسال الصور الي تيا
التي شعرت بالغضب وبشدة عند رؤيتها تلك الصور
ابتعد صقر وهو ينظر إلى مايا بضيق
وفتح سيارته وصعد بها وتحرك سريعاً
بعد شوية
وصل صقر إلى القصر وهو يشعر بضيق
تيا بصوت عالي:الحضن كان حلو أوي كدة
نظر إليها صقر بعدم فهم
تيا:يا ترى إيه اللي حصل كمان يا أستاذ يا محترم
صقر:بتتكلمي عن إيه يا تيا؟!
تيا:بتكلم عن الست مايا
صقر:امممم.. وعرفتي الحضن منين بقى؟!
تيا:من الصور دي
صقر بغضب:وانتي صدقتي صح!
تيا:أيوة صدقت.. وأي حد هيشوف الصور هيقول انكم بتحبوا بعض..
خلعت تيا خاتم الخطوبة من يديها واقتربت من صقر وهي تبكي
تيا بدموع:اتفضل الخاتم بتاعك اهو
روح لبسه لحبيبة القلب مايا
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية طفلة الصقر)