رواية محللي الفصل الثاني 2 بقلم أحلام تامر
رواية محللي الجزء الثاني
رواية محللي البارت الثاني
رواية محللي الحلقة الثانية
خالد لا انت اللي هيكون المحلل واردف بخجل وكسره.. انت العريس الجديد لمراتي يصحبي..
يزنإنت اتجننت اكيد اتجننت عايزني اتجوز مراتك وراح ناحيته وضربه بالبوكس.
خالد بزعيق لفتره مؤقته قولت لفتره مؤقته ..واردف بعياط لازم تتجوز مراتي عشان اعرف ارجعلها
يزن بغضب مستحيل مستحيل اشاركك ف الجريمة دي
خالد دي مش جريمه ده شئ مزكور ف القرآن
يزن ولو عمري ما هوافق اتجوز مراتك
خالد بعصبيه ودموع ارجوك لازم توافق انت الوحيد اللي..اللي..اللي هآمن عليه مراتي وانت الوحيد اللي هتحفظ سري ده عشان انت الوحيد اللي عارفه. ..
يزن لا لا مستحيل انت ازاي كده انت اناني ..مفكرتش فيها ليه لو بتحبها..مفكرتش انك كده بتجرحها ليه ..انت كده غلط يصحبي انت كده هتكرهها فيك اكتر
خالد بتوسل ارجوك وافق انت الوحيد اللي هتقدر تساعدني ارجوك ي يزن ساعدني نا بحبهااا والله
يزن عارف ان ده جنون مش حب بس للاسف ده صاحب عمره ومجبر انو يساعده
يزن وقف خالد وقاله لو نا وافقت مراتك مش هتوافق..
خالد بسرعه لا لا هيه بتحبني وهتوافق ..ه هيه هيه هتوافق ولو موافقتش نا هقنعها
يزن بحزن ماشي يخالد أقنعها
حضنه خالد وجري متجها الي منزله حيث تسكن غزل وابنها
****
بصوت عالي انت اتجننت انت مستوعب بتقول اي ده اكيد جنان ..انت بترمي نفسك ف النار ي يزن
يزن انا اسف ي امي نا مضطر اوافق
حنان(ام يزن) لا مش مضطر تعمل كده ..مش مضطر تتجوز مطلقه وليه عشان تقدر ترجع لجوزها فين العقل ف كده انت كده بتضيع نفسك وهتتحسب عليك جوازه وهتبقي مطلق يبني .
محمود (والد يزن).يبني كلام امك صح ارجوك راجع نفسك ..
يزن بأسف:انا اسف بس مضطر اعمل كده
محمود عارف ابنه لما يقرر حاجه بيعملها وعمروا ما هيرجع فيها .راح ليزن ومسد علي كتفه واردف بابتسامه بسيطه احنا عمرنا ما عارضناك علي اي قرار اخدته لانه دايما بيبقي صح والمره ده مش هعارضك برضو مع اني شايف ده غلط بس نا معاك يبني
حنان بغضب انت كمان معاه ع المهزله دي ..اسمع ي يزن أن الموضوع ده تم لا انت ابني ولا انا اعرفك وطلعت أوضتها
يزن زعل دي اول مره يعصي أمه وغضب جدا من خالد لاني كل ده. بسببه
محمود متزعلش انا هقنعها
ابتسم يزن لابوه بحزن .شكرا
محمود اومأ برأسه وطلع لمراته..
انتي لازم توافقي
حنان بعياط لا ابني بيضيع نفسه ونا مش هسمحله وبعدين لو عايز يتجوز رغد بنت سوسن صحبتي بتموت عليه وهو عارف هجوزهاله..
محمود ي حبيبتي هو مش عايز يتجوز هو بس بيساعد صاحبه ف محنته وبعدين ابنك راجل مهواش ست عشان تقولي كده وعنس وبقي مطلق وكلام فاضي
حنان برضو مش موافقة واردفت بغضب وانت ازاي توافقه
محمود انتي عارفه أن يزن قدام قال كلمه هينفذها مهما عملنا ولو نفذتي كلامك هيتجوزها برضو ..وهيسيب البيت ويمشي انما لو وافقتي هيفضل معانا هنا
وافقت حنان بعد محايله وإقناع ومن محمود …
*********
عند غزل كانت قاعده علي المصليه وبتقرا قران والباب خبط صدقت وقامت فتحت لقت خالد
غزل زياد نايم ممكن تيجي مره تانيه او لو لازم اصحيه
خالد نا عايز اتكلم معاكي
غزل اتفضل وسابت الباب مفتوح
خالد بقلق عامله اي
غزل ممكن تدخل ف الموضوع علطول
خالد م موضوع اي نا ما جاي اطمن عليكو
غزل خالد نا مستحيل ارجعلك انت طلقتني تلت مرات ..مستحيل افهم ارجوك
خالد وزياد هيتربي من غير اي
غزل زياد هربيه وانت كده كده عايش وتقدر تشوفه كل يوم يعني هيتربي مع أهله.
خالد انتي لازم ترجعيلي
غزل انت ازااا
خالد بنقاطعه محلل لازم محلل
غزل انصدمت وضربته بالقلم ع وشه ..انت كل مره تتعمد تجرحني ليييه وبعياط لييييه.. مستحيل اعمل كده مستحيل
خالد اتحول لجمود مجبره تعملي كده ولا هرفع قضيه وصايه واحد. ابني
غزل انصدمت من كلامه واردفت ا انا أمه ونا اللي ليه حق الوصيه
خالد بس بورقه مزوره من دكتور نفسيه أثبت أن عندك عدم توازن ف عقلك هاخد الوصيه وانتي عارفه ومتاكده اني اقدر اعمل كده وبشغلي وواستطي اعمل ده بكل سهوله ده غير انك ملكيش حد ولا حتي معاكي عرق للمحامي..
غزل بكسره حرام عليك
خالد موافقه ولا لا
غزل بكرهك وطول عمري هفضل اكرهك
خالد كتب الكتاب انهارده بليل
عزل انصدمت انت مخطط لده بقي
خالد تجاهل كلامها وقال جهزي نفسك
غزل فضلت تعيط وتدعي ربنا كتير
****
بليل جه المأذون وخالد ويزن ومحمود وبس
غزل كانت ف اوضتها كتبو الكتاب بره وخالد لسه هياخد الورق عشان يوديه لغزل الأوضه وقفه يزن
يزن لحظه ي خالد. غزل منتقبه وانت حاليا مينفعش تدخل لها ومد أيده لخالد
خالد بغضب عطاه الورق ويزن راح خبط ع اوضه غزل ودخل كان باصص ف الأرض حزين ع وضعها
يزن توقيعك علي ورق الجواز
غزل بكسره تقصد علي ورق موتي ونهايتي
يزن قلبه وجعه اوي مش عارف ليه السبب وفضل ينبض بسرعه
اخدت غزل الورق وايديها كانت بترتعش وهيه بتمضي
يزن نا اسف بس نا زي زيك
غزل مردتش
يزن اتضايق بسبب تجاهلها بس قدر موقفها وقال جهازي شنتطك وشنطت زياد..وسابها وخرج
خالد اي ده كله بتمضيها ع الورق
يزن بصله بغضب وسكت.
المأذون مش ويزن نادي ع غزل
يزن مدام لو جهزتي نفسك انتي وزياد ف يلا عشان نمشي
خالد هتروحو فين
يزن الفيلا
خالد لا لاا انتو هتعيشو معايا
يزن بطل غباء نا مستحيل اقعد هنا
خالد طب طب زياد هيفضل معايا
يزن بص لغزل وغزل شاورت براسها وعنيها بتترجاه بانو يقول لأ
يزن فهم نظرتها وقال لا ي خالد الولد لازم يبقي مع أمه
خالد لسه هيتكلم قاطعه يزن
يزن خالد خلاص قولت كلمتي
سكت خالد بانكسار ونزل رأسه في الأرض بخجل …
يزن اخد غزل وابنها واتجهه ع الفيلا بتاعته.
طول الطريق غزل حاطه راسها علي ازاز العربيه ودموعها بتنزل من تحت نقابها .
يزن حس بيها وحب يزيل حزنها.ممكن اعرف اسمك ..نا يزن
غزل من غير ما تبصله:غزل
يزن ليه وافقتي نا كنت متاكد انك هترفضي
غزل:لا رد
يزن اتضايق اوي وسكت طول الطريق
وصلو للفيلا ويزن شال شنطتها وهيه شالت زياد واتجهوا لداخل الفيلا..ولكن كانت الصدمه….
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية محللي)