روايات

رواية أنارت حياتي الفصل الثالث 3 بقلم سولييه نصار

رواية أنارت حياتي الفصل الثالث 3 بقلم سولييه نصار

رواية أنارت حياتي الجزء الثالث

رواية أنارت حياتي البارت الثالث

رواية أنارت حياتي
رواية أنارت حياتي

رواية أنارت حياتي الحلقة الثالثة

-افندم بتقول ايه ؟!!
قولتها بصدمة ومن جوايا كنت عايزة اضحك من سخا*فة الموقف …اتجوزه عرفي …عرفي ده اكيد مج*نون …يخربيت العت*ه!!!علي قد ما الموقف كان كوميدي بالنسبالي بس من جوايا برضه كنت بغ*لي …حاسة بب*ركان بينف*جر …وقلبي كان بيتق*طع من الق*هر …للدرجادي بقيت رخي*صة عشان يعرض عليا عرض زي كده !!
-قول تاني عرضك يا عز عشان ميبقاش ليا حجة واضر*بك لحد ما يبان ليك صاحب !!!
ابتسم عز بتوتر وقال:
-فيه ايه يا أمنية أنا قولت ايه غلط ..
انا لحد دلوقتي بحبك …بحب اهتمامك بيا وحبك ليا …منال من اول ما خلفت بطلت تهتم بيا …حتي بطلت تنام في اوضتنا فأنا محتاجك ومتنكريش …انتي كمان بتحبيني فمفيش مشكلة أننا نتجوز عرفي وانا اوعدك مش هغلط معاكي تاني …بالعكس ههتم بيكي اووي يا أمنية …ههتم بيكي اكتر من منال …بس مينفعش نعلن جوازنا عشان مكونش بخد*عك…مهما كانت منال ام ابني ..مقدرش ازعلها مني ..

 

 

بصيت له بصدمة …لا اكيد ده مجن*ون …مستحملتش وبدأت اضحك …اضحك بصوت عالي ..
-بتضحكي ليه ؟!
قالها هو بعصبية فقولت:
-انت شارب حاجة اكيد .صح ؟!
-لا ليه ؟!
بروده غا*ظني محستش بنفسي الا وانا بصرخ وبنادي.بابا واخويا …جم بسرعة وهما بيقولوا بخو*ف :
-فيه ايه يا أمنية ؟!
شاورت ليه وقولت:
-البيه اللي انتوا طلبتوا اقعد معاه واترجتوني يمكن ارجع معاه وتتخلصوا مني رغم اني انا اصلا مكنتش هوافق ..جاي يطلب مني ارجعله بس بعقد عرفي …شوفت البج*احة…
اتوتر عز وهو بيشوف نظرات ابويا واخويا ولسه هيرد نزلوا فيه ض*رب لحد ما عد*موه العافية …وبجد دي كانت احلي لحظة في حياتي وانا بشوفه بيض*رب …
…..
راح عز لأهله وهو مضر*وب ووشه متشو*ه ..اول ما شافته أمه صرخت وقالت:
-مين اللي عمل فيك كده يا حبيبي ؟!
اتنهد عز وقال:
-مفيش يا امي اتخ*انقت خنا*قة بسيطة …
-بسيطة ايه يا بني ده وشك كأنه عدا عليه قط*ر …يا حبيبي يا ابني …
نزلت منال واول ما شافته فصلت من الضحك وقالت:
-يا اخويا عمرك ما تيجي من خنا*قة ضا*رب …الا دايما مضر*وب …يا ميلة بختك يا منال …
-ما تتكلمي ما جوزك كويس يا منال واحترمي نفسك !!
زعق*ت فيها حماتها فز*عقت منال وهي بتردح :
-لا يا حبيبتي …اتكلمي عدل معايا أنا مش عب*يطة زي اللي ما تتسمي أمنية واخد جمب واقعد اعيط …ده انا ام الواد دلوقتي …يعني امسح بكرا*متك انتي وابنك الأرض ..فأهدي كده يا حلوة بدل ما اخد ابني واخليكي تبوسي رجلي عشان تشوفيه …
وبعدين منال اخدت ابنها من حماتها بالعافية وطلعت علي شقتها وسط ذهول الكل …محدش كان مصدق ان دي منال الطيبة اللي فضلوها علي أمنية …
….

 

 

مر يومين ..
ام عز كانت طالعة السلالم للسطح عشان تنشر …كانت بتنهت وعيونها مدمعة وهي بتفتكر أمنية اللي كانت بتساعدها وبتعاملها كأنها امها بس هي مقدرتش النعمة فربنا عاقبها بمنال اللي مطلعة عينيها …طلعت اخيرا ولسه هتدخل السطح سمعت صوت حد بيضحك …سابت سبت الغسيل وراحت ببطء تشوف مين ده واتصدمت لما لقيت منال بتتكلم في التليفون وبتتفق مع واحد أنها تقابله في بيته !!
-اه يا مق*صوفة الرقبة !
صرخت ام عز وهي بتمسك منال من شعرها وقالت:
-وديني هوريكي يا خا*ينة يا رخي*صة …هخلي ابني يقت*لك …
ولسه ام عز هتنزلها راحت منال ز*قتها لحد ما اختل توازنها ووق*عت علي السلالم …
وقتها عز كان بيطلع السلم لما سمع أمه بتزعق لمنال واتجمد مكانه وهو شايف أمه واقعة علي الأرض بت*نزف!!!
-امي
قالها عز ودموعه بتنزل وهو بيبص لمنال المر*عوبة!

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أنارت حياتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى