رواية أسد والمجهوله الفصل السابع 7 بقلم فلوريدا ماجد
رواية أسد والمجهوله الجزء السابع
رواية أسد والمجهوله البارت السابع
رواية أسد والمجهوله الحلقة السابعة
طرق ادم الباب عند اسد وقال
بقولك يااسد البت الملزقه اللي اسمها صافي تحت وحالفه طلاق تلاته لتدخل
سمعت مايقوله ادم وحزنت بشده وبعدين قالت يعني انتي مفكره ان هو هيبصلك اصلا إن مكنش بيعمل كل ده بس عشان صعبت عليه امتلئت عينيها بالدموع لكن سرعان م مسحتها
القي ادم تلك الكلمات وظل ينظر له اسد وعينيه تطاير منها الشرر نظر اسد الي قلب ففهم ادم ان اسد كان لايريد ان قلب تسمع ذلك الكلاام
عن إذنك ياباشمهندس خرجت قلب سريعا كي لايري اسد ضعفها لكن فور خروجها من الباب سمعت صوت كعب رفعت نظرها لقت إمرأه اقل مايقال عنها انها فا***ره كانت تلبس مايشبه ب ق*ميص نو*م هذا ليس فستان حتما هو يصل الي فخذ*يها ود*يق بشده
بقولك ياشاطره نادي باشمهندس اسد بسرعه
حضرتك بتكلميني انا
هو في غيرك واقف إخلصي نديهولي
حضرتك متكلمنيش بالاسلوب ده انتي فاهمه انا مش شغاله عندك قالت قلب هذا الكلاام وصوتها بدأ يعلو خرج علي وطارق من مكاتبهم وكذلك اسد وآدم
قربت صافي من قلب وضر*بتها بالقلم وقالت مبقاش غيرك اللي يعلمني اتكلم ازاي ورفعت يدها مره ثانيه لكن قبل ان تنزل علي خد قلب مسك اسد يدها والشرر يتطاير من عينيه إيدك لو اتمدت تاني يارو*ح أم*ك هكسرها*لك
ارتعبت صافي لكن تظاهر بالقوه وقالت
ماتشوف الزب*اله اللي انت مشغلهم معاك بيتكلمو ازاي مع أسيادهم
مفيش زبال*ه هنا غيرك وضر*بها بالقلم من شدته وقعت صافي علي الارض وفمها نزف
نزل اسد بركبتيه علي الارض و مسك شعرها وقال انا عمري ممديت إيدي علي ست لازم يكون ليكي الشرف انك اول واحده اضربها جزبها من شعرها اوقفها ووجه كلامه لقلب التي كانت منهاره من العياط وخدها الذي تلون باللون الأحمر اثر تلك الضربه قال
اضربيها زي مضربتك
قالت قلب لا ابعدها عني قالتها بإنهيار وصدرها يعلو ويهبط
خلااص يااسد الانسه قلب مش شبه الأشكال القذره دي قالها علي
صرخ بها اسد وقال بقولك اضراااابيهااااا
سقطت قلب مغشيا عليها ترك اسد صافي من يده وحمل قلب بسرعه ونزل بها للمستشفي
قبل ان يذهب قال كلامه مواجها الي ادم الزب*اله دي تفضل عندك علي اما اجيلها
نزل اسد ورأه طارق أمام أعين الموظفين وبدأو يتهامسو لكن لم يعلق اسد قال في نفسه اما افوقلكو
جلس اسد في الكنبه الخلفيه مع قلب الذي مزال محتضنها ويدعي ربه ان تكون بخير وكان طارق يسوق العربيه
بعد ربع ساعه خرج الدكتور
جري اسد عليه بلهفه وقال طمنا يادكتور
مخبيش عليكو
الانسه جالها إنهيار عصبي ومن الواضح علي جس*مها ان هي ضعيفه جدا ومبتكولش اهتمو بأكلها شويه وياريت محدش يدايقها
طب هي هتخرج امتي
ممكن النهارده اوبكره بالكتير علي حسب هي هتفوق امتي
شكره اسد وقال طارق الحمد لله انها عدت علي قد كده
ياصحبي
لم يرد عليه اسد وظل ينظر للفراغ
اما عند ادم كان في مكتبه ومعهه صافي
بقولك يادومي متفكنيي ياحبيبي
لم يعيرها ادم اي انتباه
طب اي مش عاوز تفتكر ليل*ه من ليال*ي زمان تعالي فكني وانا اسبوع بحاله هبقي ليك لوحدك
كانت ساره تقف امام الباب لكي تدخل ولكن سمعت تلك الصوت الانثوي وذلك الكلمات القذره فنزلت دموعها علي خديها وغادرت سريعا قبل ان يراها احد
نهض ادم من مكتبه وقال بصراحه دي الحاجه الوحيده اللي في حياتي نفسي يجيلي فقدان زاكره عشان انساها
و وضع يده علي مكان في رقبتها واغمي عليها فورا
تف عليها ادم وقال ده انتي كالتي دماغ امي الله يح*رق ا*ك
____________________________________________
هااا عرفت مكانها
قال بتنهيده وهو ينفخ دخان السيجاره اممممم
صلاح بلهفه اخلص قول فين
تؤتؤتؤ لازم الفلوس الاول ولا اي
اخلص وقول مكانها وهديك الفلوس
لا ياناصح الفلوس الاول
اخرج صلاح ال ١٠ الف وقال خد اهم
اخذ منه الفلوس بلهفه وعدهم
هااا اتطمنت اخلص وقول المكان
شغاله في شركه اسد الدمنهوري
طب وانت تعرف مكان الشركه فين
اه في …………
قال صلاح وهو بيقوم كويس الفلوس مش خساره فيك
ركب صلاح تاكسي وذهب الي الشركه وظل ينتظر قلب في مكان بعيد عشان محدش يلاحظه ظل ينتظرها لكي تخرج حتي اقتربت الساعه 1 ذهب بيأس وعزم أمره ان يأتي غدا من الصباح الباكر حتي يأخذ قلب
____________________________________________
ظل اسد يجلس مع قلب حتي تستيقظ خرج اسد من غرفه قلب وقال امشي انت دلوقتي ياطارق روح الشركه شوف لو في حاجه مستعجله ظبطها وبنت ال*لب اللي اسمها صافي وديها علي المخزن لحسن انا سايبها مع ادم وخايف ل يحن ولا حاجه
نهض طارق وقال انت عارف ان من ساعه اللي حصل وآدم مبقاش ليه في السكه دي وانت خاليك مع الانسه وانا هظبط الدنيا متشغلش بالك واداله أكياس خود دول جيبتلكو حاجه تكلوها هي ساعه ولا اتنين هتلاقيها فاقت
يارب ياطارق اه صحيح خالي ساره تروح الساعه بقت 1 واطمن انها وصلت
ابتسم له طارق وقال ماشي بس هي لو قالتلي انها عاوزه تيجي لقلب اقولها اي
لا لا متجبليش حد انا مصدع ومش فايق قولها انا مخلبالي منها
يالاه سلام ذهب طارق دخل اسد لغرفه قلب وجلس بجانبها وقال اصحي بقا ياقلب متقلقينيش عليكي اكتر من كده
____________________________________________
ذهب طارق الي الشركه اول ماوصل جرت عليه ساره وقالت ياباشمهندس قلب عامله اي بالله عليك لتقولي الحقيقه
ابتسم لها طارق لكي يطمنها وقال الحمد لله بقت احسن هي كان عندها إنهيار عصبي بس وهي عشان ضعيفه مستحملتش حاليا هي واخده مهدئ علي بكره هتفوق متقلقيش
ظلت تبكي ساره وتردد الحمدلله الحمدلله
الحمدالله يالاه انتي لمي حجتك وروحي عشان اسد ميزعقلكيش واول متوصلي رني عاليا
يالاه مع السلامه
ذهبت ساره ودخل طارق مكتب ادم لقاه ماسك صوره خطيبته بينما صافي متربطه ومرميه علي الكنبه
لم يعلق طارق علي ادم وقال اسد عاوزنا نبعت البت دي علي المخزن انت موته*ا ولا اي
وضع ادم الصوره علي المكتب ونهض وقال الانسه قلب عامله اي
الحمد لله هي عندها انهيار عصبي
هو اسد بيحبها صح ياطارق
اه بيحبها بس هي متعرفش
متعرفش ازاي كان باين اوي عليها اما البت دي كانت بتتكلم مع اسد دي كانت هتقوم تجيبها من شعرها
طيب وهو اسد ناوي علي انه يقضي معاها لي*له ولا هيتجوزها
لا لا اسد ناوي يتجوزها بس خايف لترفضه منت عارف اسد كان عامل ازاي مفيش بت معرفهاش
لو بتحبه هترضي بيه وتغيره للاحسن اكيد وانا واثق في ده لأنها إنسانه محترمه
حصل احنا الكلام خدنا ونسينا البت دي انا هروح ارميها هناك واجي علطول
شال طارق صافي علي كتفه بإهمال وخرج بيها
____________________________________________
في اذان الفجر تململت قلب وفتحت عيونها ببطء واقترب اسد الذي لم ينم وظل يتأملها أبتسم لها وقال الف سلامه عليكي ياقلبي
قالت قلب بتعب الله يسلمك اي اللي حصل
محصلش حاجه انتي بخير اهو
سكتت قلب وافتكرت اللي حصل إمبارح وتجمعت الدموع في عيونها
تنهد اسد وقال بس بس دموعك غاليه عندي صدقيني ختيلك حقك منها الزب*اله دي
قالت قلب هي دي قريبتك قالتها محاوله منها لاستدراج اسد ليحكيلها علاقته ب تلك الفتاه
امسك اسد شعره وقال بتنهيده لا دي واحده كنت اعرفها قبل كده يعني و و
قالت قلب فهمت فهمت خلااص
لا ياقلب انا من ساعه مشوفتك وانا مليش علاقه بيها
وانا مالي دي حياتك وانت حر فيها دي حاجه بتاعتك انت بس اهم حاجه انك متغضبش ربنا حاولت قلب الاعتدال في جالستها وسعدها اسد وقالت له معلش وديني الحمام عاوزه اتوضئ
انتي مش قادره تنزلي رجلك حتي ياقلب طيب استني
راح شايلها مره واحده بدون تفكير لفت قلب يداها حوالين رقبه اسد وتقابلت عيونهم معا وكذلك قلبهم اخذ يدق معا اغمض اسد عينيه بسبب رائحتها المغريه تلك قطع ذلك اللحظات هاتف اسد ادخلها اسد الحمام وقالها محتاجه مساعده
لا شكرا
طيب لما تخلصي اندهي عليا
خرج اسد ورد علي الهاتف وكان ذلك طارق
اي ياطارق كله تمام
اه انا وديت البت المخزن وخلاص خلصت الشغل ومروح حاليا انت طمني قلب فاقت ولا لا
اه لسه فايقه دلوقتي دخلت تتوضئ انت قولي ساره رنت عليك
اه روحت متقلقش أغلق طارق الخط
خرجت قلب من الحمام وقالت انا خلصت اتفضل انت كمان اتوضئ عشان نصلي
طيب مقولتليش ليه اجي اساعدك
لا لا انا فوقت الحمد لله ادخل انت يالاه
دخل اسد الحمام وتوضئ و شرعو في بدء الصلاه
الله اكبر
اندهشت قلب من صوت اسد وتجويده فرحت جدا عندما صلي بها ظنت انه سوف يعترض او يتحجج بأي شئ
السلام عليكم ورحمة الله
اندهشت ايضا عندما رأته يسبح بعد ان خلص صلاه ولم يلتفت لها إلا لما انتهي من التسبيح
حرما
جمعا إن شاءالله مكنتش اعرف ان انت صوتك حلو اوي كده مشاء الله عليك
إبتسم لها اسد
ظلت قلب تفرك في يدها لأنها أرادت ان تسأله شيئا ما
اسألي ياقلب عاوزه تعرفي اي
قالت قلب بكسوف انا عارفه ان ده مش من حقي إني أسألك بس
قاطعها اسد وقال اسألي منغير مقدمات كتير
هو انت يعني مش بتصلي وكده صح ؟
لا مش صح اوي
اصل انت اما قريت كنت بتقراء بالتجويد وكده وانا يعني علي حد علمي انك مش بتصلي وكده
انا حافظ القرآن كله ياقلب بالقرأت كمان
فرحت قلب بشده وقالت طب ازاي وحضرتك عارف بنات يعني وكده
كل واحد ياقلب في الدنيا دي عندو جانب إيماني عندنا كلنا اه احنا كلنا بنعمل حجات غلط واحنا مش ملائكه او أنبياء عشان منغلطش
طب ممكن تحكيلي اي اللي غيرك كده
تنهد اسد وقال حاضر هقولك انا ياستي من صغري ماما الله يرحمها كانت بتنيها ورايا لحد اما احفظ القرأن كانت مهتمه بالموضوع جدا وابويا كان نفس الحوار كنت اروح معاه الجامع اصلي وارجع اكمل حفظ وهكذا ختمت الحمد لله وانا عندي ١٥ سنه كنت راجع من الحفله اللي كان الشيخ اللي بيحفظني عاملها كنت راكب انا وماما وبابا وفرحانين بيا بقا وكده
Flash back
جدع والله يابني انت اللي هتدخلنا الجنه
مبراحه بقا يارضوي الولاه هيفطس في إيدك مش هنلحق نفرح بيه
مسحت رضوي عيونها وقالت بعد الشر عليه ياأحمد اي اللي انت بتقولو ده انا فرحانه بيه شوفته النهارده وهو بيقرأ قدام الناس
انتي اللي كنتي تستاهلي التكريم ياأمي مش انا حضنته رضوي
وقال احمد يعني امك تستاهل التكريم وانا مليش حاجه كده
انت يابابا اما نروح هلعبك بلايستيشن معايا عشان متزعلش
ظل اسد واحمد ورضوي يضحكون وهم في قمه سعادتهم
لكن فجأه ظهرت شاحنه كبيره أمامهم وخبطت العربيه
End flash back
كان يحكي اسد بإنكسار
وأخذت الدموع مجراها في عيون قلب وقالت انا اسفه بجد مكنش قصدي افكرك بحاجه ربنا يرحمهم ويغفرلهم
اكمل اسد وقال امي حضنتني جامد عشان متأذاش وماتت هي وابويا
من ساعتها وانا ضيعت في كل حاجه الحاجه الوحيده اللي كنت متفوق فيها الدراسه عمي ابو طارق خدني ورباني معاه كانو بيعملوني بكل حب بس بردو كنت بحس بالنقص
مفيش بنت الا وعرفتها مبقتش اصلي ولا اركعها حتي اما اتخرجت من الكليه عمي جابلي عربيه بيكفئني بيها في مره كانت معايا واحده في العربيه وكنا بنشرب لسؤ الحظ عمي شافني ساعتها روحت البيت وقعد يتكلم معايا بس لا حياه لمن تنادي في يوم كنت راجع من البار وكنت شارب خالص عمي كان قاعد مستنيني تحت
Flash back
فهد : اهلا باللي راجع وش الفجر
اسد :عاوز اي ياعمي
فهد : هتعقل امتي يااسد
اسد : حياتي وانا حر فيها ياعمي محدش لي دخل
مسكه فهد من لياقه قميصه وقال: لا ليا انا اللي مربيك لحد مخليتك راجل مالو هدومك قال فهد بزعيق وصوت عالي حتي استيقظ الجميع
طارق : خلااص يابابا سيب اسد دلوقتي هو مش فايق
سحر ام طارق بدموع : بالله عليك يافهد سيبه حرام عليك الولاه
لم يستمع لهم فهد وظل يضرب في اسد ونجح طارق بإبعاده عن اسد
فهد : اطلع بره بيتي لما تبقي راجل ارجعلي وهتلقي بيتي مفتوح
قام اسد من علي الارض وذهب الي شقته هو اللي شاريها بفلوسه
سحر ؛ حرام عليك يافهد سيبه حرام عليك
لم يسمع فهد لاحد ومسك اسد من قميصه وطرده خارج الفيلا
End flash back
تنهد اسد وقال ساعتها روحت الشقه بتاعتي كنت شاريها لاني كنت بشتغل من ورا عمي عشان كنت عاوز اعتمد علي نفسي واعمل الشركه اللي بحلم بيها
بقيت بشتغل شغلنتين واحده في شركه والتانيه في معرض عربيات في حته راقيه
بقيت عايش لوحدي بعمل كل حاجه محدش بيحاسبني بسهر وارجع وش الفجر واعرف بنات بعدد شعر راسي
كل هذا وقلب تستمع له وقالت انت مش وحش يااسد الظروف اللي خليتك كده بس صدقني لازم تفوق لازم تبعد عن اللي انت فيه محدش ضامن هيموت امتي انا ممكن وانا بكلمك دلوقتي اموت الموت مبيستأذنش
قال اسد بلهفه بعد الشر عليكي ياقلب
قلب انا عاوز اقولك حاجه بس متتسرعيش خدي وقتك وانا معاكي قلب انا من ساعه مشوفتك من يوم البحر وانتي مفرقتيش تفكيري من ساعه مشوفتك وانا اتشقلب حالي من ساعه مشوفتك وانا مبسهرش ولا بشرب اول م لم*ستك اما كنتي هتقعي ساعتها حسبت بإحساس غريب اول مره احسه حسيت برعشه في ج*سمي مقدرتش افسرها اول مشوفتك مكنش عاوز اعمل معاكي شبه البنات التانيه اقضي ليل*له واسيبك انتي اول واحده افكر بيها في الحلال
كل هذا وكانت تنظر قلب الي الارض لانها لم تستطيع من فرط خجالها النظر في عينيه ولكن رفعت عينيها بصدمه حين قال لها
انا بحبك وعاوز اتجوزك
لن ترد عليه قلب وظن اسد انها لم توافق قال لها انا عارف اني مستحقش واحده نضيفه شبهك بس انا كان عندي امل انك تاخدي بإيدي وتطلعين بره القرف اللي انا فيه صدقيني لو رفضتي ده قرارك وهحترمه بس متحكميش عليا بالماضي بتاعي احكمي عليا بعد معرفتك بقيت عامل ازاي
قالت قلب بمرح طب وانت عاوزني اسيبك للبت المسلوعه دي ده حتي عيب
لم يصدق اسد ما قالته قلب وقال يعني انتي موافقه
هزت رأسها براحه وقامت من علي الارض وقالت يالاه بقا عشان انا تعبانه وعاوزه انام
انتفض اسد وقال انتي حاسه ب إيه اناديلك الدكتور
رأت قلب في عين اسد لهفه وخوف عليها ابتسمت له وقالت طول منت معايا انا كويسه انا بس عاوزه انام
رقدت قلب علي السرير وغطاها اسد وهو مبتسم لها وقال عاوزه حاجه
سلمتك انت كمان نام عشان شكلك تعبان تصبح علي خير
وانتي من اهلي
نام اسد علي الكنبه وهو ينظر الي قلب
كان كل واحد منهما يفكر في الاخر وفي حبه له حتي غطا في نوم عميق …….
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أسد والمجهوله)