روايات

رواية وش النحس الفصل السابع 7 بقلم زينب الجزائرية

 رواية وش النحس الفصل السابع 7 بقلم زينب الجزائرية

رواية وش النحس الفصل السابع 7 بقلم زينب الجزائرية

رواية وش النحس الفصل السابع 7 بقلم زينب الجزائرية

بسمة   : حاضر يا مدام  …
المرأة:  قوليلي يا مدام صبااح
بسمة  : كنت عايزة اسال حضرتك عن مواعيد الشغل يعني حيبتدي امتى و كمان حاخرج الساعة كام بس علشان والدي يكون عنده علم
صباح:  لو عايزة تقدري تبتدي من دلوقتي حتبقي تيجي الساعة سبعة الصبح و تطلعي الساعة ستة لمسا….. كدة كويس
بسمة  :  ايوا كويس المهم انه الشغل ميكونش لوقت متاخر
صباح: يا فاطمة…..يا فاطمة
جاءت فاطمة  امرأة  في خمسينات  وهي مشرفة الخدم في المنزل
فاطمة: ايوا يا ست هانم اتفضلي
صباح: من النهاردة بسمة شغالة هنا  جربيها والشغل لي تنفع فيه خليها تعمله
بسمة هو لا ماخذة يعني ممكن اسال عن الاجر
صباح بابتسامة: ماتخافيش مش حنختلف و مش حتكوني غير راضية
بسمة بابتسامة شكرا يا مدام صباح
فاطمة: تعالي معايا المطبخ يا بسمة
اتجهت بسمة و فاطمةالى المطبخ لتعرف نوع عملها،  بينما جلست صباح على اريكة تحتسي فنجانا من القهوة ممسكة في يدها مجلة فنية تتصفحها…لتتفاجأ ببنتها تعانقها من الخلف و تقبلها
سلمى: صباح الخير يا ماما
صباح بابتسامة:قولي  مساء النور يا قلبي الساعة واحدة الضهر ايه لي نيمك لغاية دلوقتي مش عوايدك
سلمى: لا بس الشغل هالكني مباارح تعبت جدااا
صباح: مش جا الوقت تغيري شغلك
سلمى: لا طبعاااا انا بحبه جدااا و بستمتع بييه و خلاص يا ماما ما تبتديش الاسطوانة لي دايما بسمعها
صباح: اتمنى ما تندميش……على فكرة في شغالة جات هنا نهاردة جديدة  عايزة معلومات عليها
سلمى: ليه بدر منها حاجة مش عاجباكي
صباح: لا طبعا هي داخلة دلوقتي حالا بس لازم اعرف مين بيشتغل عندي علشان مش عايزة مشاكل
سلمى: حاااضر اوامر تانية
صباح: لا سلامتك يا حبيبتي
سلمى: على فكرة المسا حروح مع جاسر المستشفى حاطمن على اسر
صباح ماشي سليميلي عليه….. و حبقى ازوره مع باباكي بكرى
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في الطبخ  كانت بسمة  تجيب على عدة اسالة تطرحها فاطمة  و في الاخير احضرت الاخيرة سلة من الخضر المتنوعة  و وضعتها على الطاولة
فاطمة: الخضر اهيي عايزاكي تعميليلي شربة خضار
بسمة: حاضر
فاطمة: تعرفي تعميليها صح
بسمة ايوا طبعا كنت فاكرة الموضوع كبير يعني
فاطمة بابتسامة: انا لسة بجربك و دا الاختبار الاول لو ما نفعتيش في الطبخ ننقلك لتنظيف
بسمة: لا حاعرف اعملها اطبخ احسن ما نظف
فاطمة يلا شدي حيلك بقاا
في هذه الاثناء رن هاتف بسمة لتجيب
بسمة: الوو
الشيخ ايوا بنتي انتي فين
بسمة انا في الشغل في البيت لي قال عليه منصور
الشيخ: خلاص شغلوكي بالسرعة دي  طب و حتخلصي الساعةكام
بسمة بابتسامة: ماتخافش هما قالو  اني حادخل الساعة7 و اخلص الساعة 6 و في ساعات راحة  زي ما قالت فاطمة الشيخ طيب كويس جداا…كنت عايزك تيجي علشان نشوف البيت الراجل جاي مخصوص علشان ياجره النهاردة وبعدين حيسافر المحافظة مرة التانية
بسمة بخجل: هو انا لسة النهاردةاول يوم شغل حتبقى كسفة لو طلبت اخرج و انا لسة داخلة…لو مافيهاش عذاب يا  شيخ ممكن تروح  انت و طنط رقية تشوفو
البيت لو عاجبك اتفاهم انت  مع راجل وخلاص.
الشيخ: حاضر ولا يهمك بس عايز اعرف السعر لي تقدري تاجري بيه علشان اعرف اتكلم مع الراجل
بسمة: هي قالت اننا مش حنختلف و مش حكون غير راضية يعني على حسب كلامها حيكون المبلغ كويس يعني فاطمة: هو مبدئيا حيكون 900جنيه و كل ماكان شغلك كويس حتزود عليه…. الناس دي كريمة اويي
بسمة بابتسامة: فاطمة المشرفة بتقول مبدئا حيكون 900جنيه..
قاطعها الشيخ سمعتها احسن برده على كدة حاتفق معاه على 300جنيه ايه رايك
بسمة: ايلي تشوفه احسن اعمله
الشيخ: على بركة الله يلا ربنا يكون في عونك سلام عليكم
بسمة: وعليكم السلام و رحمة الله
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كان جاسر  مستلقي  على سريره دلفت الى غرفته عمته نورة
نورة: ممكن ادخل
جاسر اتفضلي يا عمتو  ازيك
نورة الحمدلله  بصراحة زهقت و انا قاعدة لوحدي قلت اجي افضفض معاك شوية
جاسر تعالي هنا انتي زهقتي مننا ولا سي رامز وحشك
نورة بابتسامة: بصراحة رامز وحشني جداا و كمان بيتي وحشني لولا خالد اصر علي اجي هنا علشان رامزمسافر مكنتش جيت
جاسر بغمزة وابتسامة : يا عيني على الحب
نورة يتضحك علي يا عم النحنوح و انت نسيت نفسك ولا اييه و الست سلمى لي اواخدة عقلك
جاسر: مين سلمى
نورة بغمزة: مممم دلوقتي مبقتش تعرف سلمى…..سلمى لي اخدا عقلك و قلبك
جاسر: ايييدا هو باين كدا  فعلاا
نورة: تصدق انك واقع لشوشتك…….مادام بتحبها كدا ماتقدمتلهاش لحد دلوقتي  لييه
جاسر انا كنت ح اتقدملها بس موضوع اسر و عمي و البنت لي اسمها بسمة غيرو مخططاتي كلها
نورة: ربنا يقوم اسر بالسلامة……….انت عرفت اننه التحليل طلع سلبي
جاسر ايوا عرفت
نورة: بجد كنت بتمنى انها تكون بنته علشان خالد يفرح شوية بس نعمل اييه الحمدلله
جاسر: بصراحة  كدا البنت باين عليها طيبة  تعاطفت معاها جداا خصوصا بعد ما شفت معاملة جدها معاها في الشفى
نورة: هو انتو شفتوها في المشفى
جاسر ايوا لما رحنا عند.اسر لمشفى كانت جدتها توفت فنفس المشفى و جدها باين عليه مش طايقها علشان ضربها جاامد و طردها قدام الناس تصدقي
نورة: ايييدا هو لسة في رجالة كداا…..يا عيني علييبها حتكون راحت فين حبة عيني لا اب ولا ام يطبطبو عليها
جاسر: انا لحقتها اتكلمت معاها شوية و كانت واثقة جداا انها بنت عمي حتى اني اترجيتها تيجي معايا البيت بس ما رضيتش
نورة: اه طبعا ما انتم كمان زودتوها معاها اول مرة جات هنا علشان كدا خافت لو تعاملتو معاها كويس كان ممكن تطمن و تيجي….بس تعرف احسن انها ما جاتش لو جات و بعدين طلع التحليل سلبي حتكون حالتها اسوء
جاسر: تصدقي انها باتت في مسجد
نورة و قد وصلت الى ما تريد معرفته: ايييدا بجد
جاسراه والله دي نقطة تنحسب ليها مكنتش اتوقع ابداا انها تروح مسجد لو بنت غيرها الله لعليم كانت حتروح فين
نورة: بقولك هو انت لحقتها بالعربية ولا كانت بتتمشى……يعني كان معاها فلوس تاخد تاكس ولا كانت بتتمشى لما راحت المسجد
جاسر: لا كانت بتتمشى اصلا الجامع بعيد عن المشفى تيجي ربع ساعة مشي
نورة بحزن:  يا حبيبتي  … ربنا يلاقيها بناس خير ينفعوها في محنتها
جاسر: يا رب
نورة: بقولك ايييه انجز يا عم و اخطب اعملنا حفلة كبيييرة ننسى فيها المصايب لي نزلت فوق دماغنا دي
جاسر حاااضر  من عني  ادعي بس يقوم اسر بخير و احنا نعمل احلى حفلة
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اتجه الشيخ الى عنوان الضابط ليتفاهم على احار الشقة
الضابط:  الشقة اهي كاملة من مجاميعه زي ماانت  شايف
الشيخ الشقة بسم الله ماشاءالله حلوة جداا بس يا ترى طالب فيها كااام اجار
الضابط:  انا والله مش حيهني كام قد ما يكون فيها حد يهتمي بيها و بنظافتها كل يوم  مش طالب اقل من 500جنيه و انت شايف انها بتسوى اكتر بس راعيتك علشان انت شيخ مسجدو الراجل لي كلمني موصيني عليك
الشيخ: مش كانه 500جنييه كتيير
الضابط مش كتير عليها  يا عمي  والله وانت شايف بنفسك شقة جميلة و فمنطقة هادية مش حتلاقي زيها بسهولة
الشيخ طب عن اذنك حاكلم حد في تيليفون و رد علييك
الضابط خد راحتك
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اتصل الشيخ ببسمة؟
بسمة ايوا يا با هااا عملت اييه
الشيخ: بيقول 500جنيه  دي غالية اويي عليكي نتي حتكسبي 900جنيه حتاكلي  منيين 400جنيه مش حتكفيكي لاخر الشهربقولك ندور على شقة تانية احسن
بسمة: طيب ممكن تسمعني…..
الشيخ:  سامعك
بسمة  : وافق  …. علشان لازم  تسافر انت و ماامارقية لعمر ماتنساش انك لازم توقف جمبه و انا  حبقى في البيت دا و حدور على بيت غيره لغاية اما لاقي و اذا كان على الاكل فانا بقعد طول ليوم في الشغل و في اكل ببلاش هنا هي جات على العشا يعني و وبعدين فاطمة النشرفة قالت اذا كان شغلي كويس  حيزودو الاجر  وانا حشتغل كويس جدااا ماتخافش عليا قوله اننا موافقين
الشيخ: متاكدة
بسمة: متاكدة وافق و لا يهمك متفكرش كتيير الرزق على الله مش حنموت من الجوع و بعدبنن حتبقى مؤقتا لغاية اما الاقي بيت ارخص من كدا
الشيخ  حااضر حوافق بس امااانة لو احتاجتي اي حاجة انا مش زي ابوكي وبس انا حبقى اب ليكيي فعلاا
دمعت عيتي بسمة: والله مش عارفة اقولك اييه والله انت احسن اب في الدنيا
الشيخ بلاش عياااط يا بنت يلا انا حكلم الراجل و ارجع اكلمك ماشي
بسمة حااضر يا با
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الشيخ: موافق حاجره
الضابط مبروك علييك يا شيخ حسن
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دخلت سلمى الى المطبخ تشتم رائحة الاكل
سلمى: مممممم يا عيني يا عينيي…..في ريحة اكل بتشهييي
فاطمة معاكي حق دي ريحة شربة الخضار لي عملتها بسمة
سلمى: باين عليكي  شاطرة  يا بسمة..
لمحتها تمسح دموعها
سلمى: هو نتي بتعيطي يا بسمة
بسمة و هي تمسح دموعها: لا بس البصل حرق عيني
سلمى البصل برده…..كنتي بتكلمي ميين
فاطمة: كانت بتكلم ابوها
بسمة اه فعلا  بصراحة علشان هما مسافرين و حفضل لوحدي و كدا
سلمى: مسافرين فين برا البلد يعني
بسمة بارتباك: لا مسافرين محافظةتانية علشان اخويا عمر تعبان و عايزين يطمنو علييه
سلمى ربنا يقومه بالسلامة يا رب…يلا امسحي دموعك و حطيلي طبق من الشربة لي انتي عملاها علشان جعااانة موووت
بسمة حاضر من عيني
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد ان تحدثت نورة مع جاسر اتصلت بخالد
خالد:…ها عرفتي انهي مسجد
نورة: بالصراحة كل اعرفته انه المسجد قريب من المشفى لي فيها اسر و بيبعد تيجي ربع ساعة مشي
خالد: يعني هو دا لي عرفتيه،البلد كلها مسااجد حاعرفه منين انا
نورة والله دا لي قدرت اعمله علشان مايشكش
خالد: طب حاولي مرة تانية….
نورة:.مش هينفع كدا…. و انت عارف اني مش من النوع لي بسال كتيير  كدا حيشك في
خالد بحزن: طب انا  حاعمل اييه حاعرف هي فين زاي
نورة:اسال في المساجد لي في المنطقة و لي يكونو قربين من المشفى  عن بنت باتت في مسجد
خالد:  ماشي حسال و شووف
 نورة و بقى طمني حصل معاك اييه……استنى بقولك …هو انت بجد بدور علييه و معاك رقمها ماتتصل بيها يا اخي
 ‏خالد: مش حينفع….. بصراحة سمعتها كلام جارح و عارف انها مش حترد عليا
 ‏نورة: طول عمرك متسرع  ..
 ‏خالد: اعمل اييه يعني اتجننت وانا بسمع الدكتور بيقول انه النتيجة سلبية
 ‏نورة: معلش ان شاء الله تطلع ايجابية المرة دي و يكون التحليل مزور فعلاا
 ‏خالد: والله لو طلع ايجابي لادفن الدكتور و لي طلب  منه انه يزوره ف قبر وااحد
 ‏
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انهت بسمة عملها و خرجت متجهة الى بيت الشيخ حسن لتلمح منصور يقف امام الفيلا يتجه نحوها
منصور: هااا الشغل كان كويس عاجبك
بسمة باستغراب: نعم
منصور احم يعني كنت جايز من هنا لمحتك قلت اسال عنك
بسمة الحمدلله……..الى قولي يا اخ منصور
منصور ايوا.
بسمة: ….هو اختك لي بتشتغل هنا اسمها اييه
منصور بارتباااك: كككان اسمها عيشة بس هي خلااص مبقتش تشتغل خرجت بقالها كتيير بس لسة عندها صحوبية  من هنا قالولها على الشغل اذا تعرف حد و كدا احم…..
بسمة اه طيب…..طب عن اذنك انا لازم اروح تاخرت
منصور ماشي… ابقي سلميلي على اخ حسن
بسمة يوصل
كانت هناك عيوون تراقب حديثهما من النافذة
سلمى: حاسة اني شايفة الراجل دا قبل كدا بس فييييين يا سلمى فيييين……………و بعدين بسمة بتكلمو ف اييه……..و انا مالي يمكن يكون ابوها حاي ياخدها  بس انا متاكدة اني شايفاااه
اخذت هاتفها و التقطت صورا لهما اثناء حديثهما معاا
سلمى: متاكدة اني شايفاه و ح اعرف هو مين اكيد
يتبع…..
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى