رواية العاشق والبريئة الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم الملاك الصامت
رواية العاشق والبريئة الجزء الثالث والعشرون
رواية العاشق والبريئة البارت الثالث والعشرون
رواية العاشق والبريئة الحلقة الثالثة والعشرون
•««««««««««««««♡»»»»»»»»»»»»»»»»•
اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد 🌺
•««««««««««««««♡»»»»»»»»»»»»»»»»•
بعد مرور اسبوعان يملؤهم السعادة و الفرح الذي عادو من جديد لهذه العائله التي تفرقت منذ اربع سنوات والان عادت كما كانت مترابطه وقويه بعد ان عاد ادم وملاك كما كانو من قبل وايضا اصبحت علاقة سيف وملاك وجميع العائله اشد من قبل وقد سامحوها جميعا على كل شيء وعادو مثل قبل وافضل… وتعرفت ملاك على الاطفال وهما تعرفو عليها و احبوها كثيرا وخاصة ملاك الصغيره وقد تعلقت بها كثيرا واصبحت ملاك الكبيره اقرب شخص الى ملاك الصغيره ولكنها لم تصبح اقرب من ادم الذي سعد كثيراً عندما احبوها الاطفال وهي ايضا احبتهم ولكنه كان في بعض الاحيان يغار من اركان وكينان لانهم كانو يقتربو منها كثيرا ولا يتركوها الا عند وقت النوم فقط فهذا كان يجعله يغتاظ وبشده منهم وهما ايضا يعاندوه بقربهم هذا منها فهما كان يسمعان الى الجميع وهم يتحدثون عن قصة حبهم العظيمه هذه فابرغم انهم اطفال لا يفقهون شيء ولكن هذا ما يظهر للجميع اما ما لا يعرفونه ان هؤلاء الاطفال العاديين بالنسبه لهم عقلهم اكبر بكثير من عمرهم الاصلي فهما اخذو هذا الذكاء العالي من خالهم المحب لهم ولكنهم يسعدون عندما يعاندوه في الكلام وهو ايضا كذالك يسعد كثيرا عندما يراهم ويلعب معهم فهؤلاء الاطفال الذي جعلو لحياته معنى من بعد راحيل ملاك والان عادت ملاك وبقيت معه وايضا الاطفال لا زالو قريبين منه للغاية… اما عن كبار العائله فهم اصبحو يعيشون في راحه وسعادة عارمه وسعدو كثيرا بتجمع العائله مره اخرى الى ما كانت عليه منذ اربع سنوات…
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
في يوم ملاك كانت تجلس في حديقة القصر ومعها هؤلاء الاطفال الاشقياء يلعبون حولها وتجلس ملاك الصغيره على قدمها و ترفض الابتعاد عنها وهذا اسعد ملاك الكبيره كثيرا واغاظ هؤلاء التوأم ايضا لانهم لهم الحق بى ملاك الكبيره وهذه الجنيه الصغيره لا تسمح لهم بأن يقتربو منها واذا اقتربو تبدء في البكاء الشديد وايضا جميع العائلة ذهلت من حالها هذا فهذا لا يعقل ان تصبح قريبه منها بهذه الدرجه هناك رابط غريب بين الاثنين فا ملاك الكبيره ايضا مثلها ولا تسمح لها ان تبتعد عنها واذا ابتعدت عنها تشعر وكأنها فقدت شيء غالى على قلبها فبرغم من انها لم يمر على رجوعها الكثير الا ان هناك رابط غريب بينهم.. كانت ملاك الكبيره تحتضن ملاك الصغيره بشده فنظر لهم كينان بضيق وقال لى ملاك الكبيره
كينان بتساؤل / ملاكي هو انتي بتحب ملاك اكتر مننا؟..
ملاك باستغراب / لا ياحبيبي انا بحبكم كلكم طبعا زي بعض
كينان / اومال انتي دايما شايله ملاك ومش بتشلينا زيها
ملاك بذكاء / علشان ملاك هي الصغيره وهي كمان البنت بس انت راجل صح؟!..
كينان / ايوه صح انا راجل عمو ادم دايما بيقولي كده
ملاك / طيب وهو ينفع يا كوكو الراجل حد يشيله ويقعد بيه زي البنات
كينان بتفهم / لا طبعا مش ينفع وعرفت دلوقتي انتي شايله ملاك علشان هي لسه صغيره واحنا كبار صح
ملاك الصغيره بمشاكسه / لا مث ثح هي بتحبني انا وحدي ثح يا ملاكي
ملاك بضحك / لا يا ملاكي اكيد بحبهم هما كمان يعني يرضيكي هما يزعلو مننا
ملاك الصغيره بطفوله / لا مث عايزاهم يزعلو بث انا كنت بهزي معاهم وهما مث يزعلو ثح
هز التوأم رأسهم بمعنى انهم ليسو حزنين وهما يعرفون انها كانت تمزح معهم..
جاء عليهم ادم وهم جالسين ونظر الى ملاك بضيق وسلم على الاطفال بضيق واضح وهي لاحظته وقالت له باستغراب / مالك يا حبيبي شكلك مضايق
ادم بضيق / والله وانتي مش عارفه انا مضايق من ايه ونظر الى الاولاد وهي فهمته وقالت
ملاك بحنان / طيب يلا بقى يا بسكوتاتي ننام علشان الوقت اتأخر جدا
ملاك الصغيره / ماثي بث هتنامي معايا
ملاك بحنان / طيب اي رأيك تخلي مامي سيلا تنام معاكي النهارده علشان مش تزعل منك لانك مش بقيتي تنامي معاها زي الاول
ملاك الصغيره بتفكير وبراءه/ ماثي بث عندي ثرط (شرط) عمو ادم يجيبلي شوكلت كتير
ادم بحب وحنان / وانا عيوني لى ملاكي واي حاجه انتي عايزاها هاجيبها بس دلوقتي روحي نامى وبكره بدري هجيبلك شوكلت كتير وليكي لوحدك
وجد كينان واركان ينظرون له بعيون كا عيون القطط وقال لهم
ادم بضحك / اكيد طبعا مش هنساكو وهجيبلكو انتم كمان كتير بكره
كينان و اركان و ملاك في صوت واحد / شكرا ياعمو تصبحو على خير
/ ثكرا ياعمو تثبحو على جنه
وذهبوا الاطفال الى غرفهم لكي ينعمو بنوم هادئ
اما ملاك اقتربت من ادم وحاوطت رقبته وفالت بدلال / مالك ياحبيبي مين اللي زعلك
ادم بضيق وبيحاول ميتأثرش بدلعها ده / يعني انتي متعرفيش بجد؟!… وانتي من ساعت ما جينا من اليخت وانتي مهتميه بالاولاد ومش بتقضي وقت معايا خالص او تقعدي معايا ساعه على بعضها ومعدتش بتهتمي بيا خالص
ملاك بدموع / انا اسفه والله بس انا اتعلقت بيهم جدا ومش عارفه ابعد عنهم غصب عني انا اسفه والله
انتفض الاخر عندما رأى دموعها وكأن قرصته حيه وحاوط وجهها بيديه وقال بحنان بالغ / حبيبتي ليه الدموع دي انا بتكلم عادي أنا بس مش عايز حد يشغلك عني
ملاك بدموع كثيره / لا انت زعلان مني ومش هتكلمني تاني
اقترب منها ادم اكثر وقال بحنان بالغ/ ياحبيبتي والله مش زعلان منك بس انا مش عايز حد يشاركك معايا انتي حبيبتي انا بس
ابتعدت عنه ملاك بضيق وقالت له بقرف / طيب ابعد كده شويه ريحة البرفيوم بتاعتك هتخنقني مش قادره
آدم بذهول/ نعم ياختي ده انتي اللي مخترالي النوع ده من زمان وانا مغيرتوش علشان عارف انك بتحبيه اي اللي حصل بقى
ملاك بقرف وهي تكاد ان تستفرغ / محصلش حاجه بس ريحته هتخنوقني..
قالت جملتها هذه وذهبت راكضه الى غرفتها ومن ثم الى المرحاض.. قلق عليها ادم بشده وذهب خلفها ودخل إلى جناحهم بسرعه سمع صوتها بداخل المرحاض وهي تستفرغ.. دق عليها باب المرحاض والقلق ينهش في قلبه ولكنها لا ترد.. وبعد وقت ليس بقليل خرجت من المرحاض ويبان على وجهها معالم الارهاق والتعب الشديد اقترب منها بسرعه ولكنها كانت اسرع في الابتعاد عنه ابتعد هو؟ ايضا وقال لها
ادم / طيب خلاص مش هقرب روحي نامى انتي وارتاحي وانا هاخد شاور واجي انام جنبك
اومأت برأسها ومن ثم ذهبت الى الفراش لكي تستريح قليلا.. اما هو دخل الى المرحاض واستحم جيدا لكي تزول رائحت هذا العطر الذي يضعه وبعد قليل خرج من المرحاض ووجدها مازالت مستيقظه ولكنها كانت جالسه على السرير اقترب منها وقال لها
ادم بخبث / كويس انك لسه مانمتيش علشان في موضوع مهم جدا عايزك فيه
وكاد ان يقترب منها اكثر ولكنها ابتعدت وهي تقول بقرف / ابعد يا ادم ريحتك هتموتني
ادم بذهول / نعم ياختي اومال انا كنت بعمل ايه من دقيقتين
ملاك وهي تضع يدها على انفها / معرفش بس انت مش هتنام معايا على السرير بريحتك دي انا ممكن اموت بجد منها
ادم بنفاذ صبر / طيب انا هدخل اخد شاور تاني وعارفه لو اتكلمتي نص كلمه هرميكي من الشباك
ملاك بعبوس ودلع / واهون عليك يا دومي
ادم بغضب / ياااختيي اصوت يعني ولا اعمل اي انتي يابنتي هتجنينيني معاكي والله بعمايلك دي
انت عاوزه اي بالظبط
ملاك وهي لا زالت تضع يديها على انفها / عايزاك تبعد بس علشان ريحتك دي هتموتني
ادم بنفاذ صبر / حاضر انا هدخل اخد شاور تاني اما اشوف اخرتها معاكي اي
دخل الى المرحاض وبعد قليل خرج وذهب لكي ينام بجانبها وكاد ان يقترب منها ولكنها ابتعدت عنه وقالت له / مش قادره بجد الريحه هتخنقني
ادم بذهول / يعني انا اخدت شاور مرتين وبرضو لسه زي ما انتي لا بصي بقى المشكله مش فيا انا انتي اللي عندك مشكله وحليها مع نفسك
ملاك بدموع / انت بتزعقلي يا ادم وكل ده علشان حاجه بسيطه خالص
ادم بدهشه / افهم بس انتي بتعيطي ليه ملاك حبيبتي انتي كويسه يعني لما كنا تحت بتعيطي علشان بنتكلم ومن شويه تقوليلي ريحتك مش حلوه ودلوقتي جايه تعيطي
ملاك بلامبالاه وقد عادت طبيعيه / معرفش بس انا عايزه انام يلا تصبح على خير
ادم بصدمه/ احيييه البت اتهبلت على الاخر ولا انا شكلي اللي اتهبلت
ملاك بانزعاج / هششش بقى عايزه انام
ادم بضيق / نامي ياختي نامي واكمل بحسره كله منك ياسيف الكلب قعدت تقر عليا وتقول قعدت اسبوع كامل في اليخت اهو تعالى اتفرج يا خويا قرك عمل فينا واكمل بوعيد بس والله لوريك ياسيف الكلب… ونام هو كمان بس كان بعيد شويه عن ملاك
•««««««««««««««♡»»»»»»»»»»»»»»»»»•
في الصباح الباكر استيقظت ملاك قبل ادم وهي تشعر بدوار شديد وغفيان ذهبت الى المرحاض بسرعه ظلت تستفرغ ولا تعرف ما السبب وخطر في بالها شيء وذهبت بسرعه خارج المرحاض واتجهت الى غرفة الثياب وتناولت حقيبة يدها واخذت منها اختبار للحمل ومن ثم ذهبت الى المرحاض مره اخرى وبعد ان فعلت الخطوات اللازمه انتظرت قليلا ان تظهر النتيجه وبعد ان ظهرت نتيجته بان على ملامحها الصدمه والدهشه لا تصدق انها ستصبح ام فقد كانت تفقد الامل ان تصبح ام بعد ان فقدت طفلها الاول… صرخت بعلو صوتها لا تصدق ماتراه عينيها صرخة حماس وفرحه شديده احقا ستصبح الان ام لطفل جاء نتيجة عشقها لى ادم… استيقظ ادم على صرختها هذه وظن ان يوجد بها شيء وذهب بسرعه الى المرحاض ودق الباب عليها وهو قلق بشده من ان يكون حدث لها مكروه.. فتحت ملاك الباب وهي تضحك وعيونها تدمع بنفس الوقت استغرب ادم حالتها هذه وسألها
ادم بلهفه / ملاكي انتي كويسه حصلك حاجه
لم ترد عليه ملاك بل اخرجت اختبار الحمل اليه.. نظر اليها الاخر بذهول لا يصدق ما يراه لم يستوعب عقله بعد اهذا حلم ام حقيقه..
ملاك بدموع وفرحه / ا.انا حا.مل
ادم بصدمه / انتي بتتكلمي بجد صح قولي انك مش بتهزري
ملاك بفرحه / بتكلم جد الجد كمان انا حامل بجد
ادم بلهفه / طيب خلينا نروح لى دكتوره نتأكد انتي عارفه ان الاختبار ده في معظم الاوقات غلط وانا عايز اتأكد حالا يلا
ملاك بسرعه / استنى بس احنا لسه بدري جدا لسه الساعه سته واكيد مافيش دكاتره دلوقتي
ادم / ميهمنيش هنروح عند دكتورة العيلة بس لازم اتأكد علشان مانديش لنفسنا امل ع الفاضي وقتها مش هنستحمل
ملاك بدموع وفرح / لا انا متأكده اني حامل بس هنروح علشان نتأكد اكتر هدخل البس واجي
ارتدو ثيابهم هما الاثنين وذهبوا الى عيادة الطبيبه ولم يكن هناك احد غيرها وهما أيضا دخلو اليها واخذت الطبيبه ملاك الى غرفة الفحص وبعد وقت انتهت وذهبو الى ادم وقالت له
الطبيبه / الف مبروك هي حامل في اسبوع
ادم بفرحه / الحمدلله الحمدلله
ملاك بدموع وفرحه عارمه / مش قولتلك اني متأكده
ادم بحب وفرحه / بس كان لازم نتأكد كويس وكمان نتابع مع الدكتوره
ملاك / عندك حق شكرا ليكي يادكتوره تعبناكي معانا
الطبيبه / ده واجبي ياهانم بس في حاجه مينفعش يكون في علاقه ما بينكم في اول تلات شهور لان ده ممكن يشكل خطوره على الجنين وانا هكتبلك على ادويه وياريت تتابعي معايا لان في الفتره الاخيره من الحمل هيكون في شوية خطوره بس بالمسكنات والادويه المثبته للجنين هيبقى كل شيء يخير
ادم / يعني هيبقى في خطر على حياتها
الطبيبه / لا مش ده المقصود بس مدام ملاك اجهضت قبل كده مره فعلشان كده لازم ترتاح الفترة بتاعت الحمل دي ومتعملش اي مجهود
ادم / تمام يادكتوره شكرا ليكي مره تانيه نستأذن احنا
الطبيبه اتفضلو
خرج ادم وملاك من عندها وهما في غاية السعادة ركبو السياره وهما بطريقهم الى القصر رأت ملاك محل ايس كريم وقالت لى ادم يوقف العربيه بسرعه
ادم / في اي خلتيني اوقف العربيه ليه
نظرت له ملاك بعيون كعيون القطه وقالت له بطفوله / عايزه ايس كريم
ادم بحب / عيوني ليكي يا اميرتي
احضر لها الكثير من الايس كريم وايضا الشكولاته لانه يعرف كم تحبها وهي فرحت بهم كثيرا وكأنها طفله في ما زالت في العاشره من عمرها وانطلقو بالسياره ولكن كان الطريق مخالف عن الطريق الاصلي
قالت له ملاك / انت رايح منين مش ده الطريق للقصر
ادم بخبث / عارف ان مش ده الطريق بس انا قررت اخطفك النهارده
ملاك بحب / اممم لو انت اللي هتخطفني فا اكيد انا موافقه جدا
ادم بحب / يبقى استعدي بقى علشان في مفجأت كتير مستنياكي
ملاك / وانا مستعده من دلوقتي
انطلق ادم بالسياره بسرعه رهيبه وكانت ملاك سعيده للغايه ومتحمسه بشده بعد قليل توقفت السياره امام برج كبير وشكلها جميل بشده كان عدد طوابقه اكثر من عشرين طابق نزلو من السياره ووقفت ملاك امامه وقالت لى ادم / انت جيبتنا فين وبتاع مين المكان ده
ادم / تعالي اطلعي بس
دخلو الى البرج ومن ثم الى المصعد الزجاجي وضغط ادم على الدور الاخير واخيرا صعدو الطابق الاخير كان مكون من شقة كبيره للغايه دخلو اليها وعندما دخلت ملاك صدمت مما رأته جميع صوره في جميع انحاء البيت وايضا ايعقل هذا انهم صورها عندما كانت طفله وايضا صور لها عندما كانت بمرحلة الاعداديه والثانويه.. مهلا لحظه هذه صورها عندما كانت بي لندن كيف وصل اليهم
نظرت اليه بصدمه ودموع / عملت ده امته وازاي
ادم بحب / امته اول مارجعنا من لندن بيومين وازاي بقى دي اسرار المهنه مينفعش حد يعرف
ملاك بعبوس / وهو انا حد
ادم بضحك / صدقي اقنعتيني.. بصي ياستي صورك لما كنتي صغيره طلبتهم من طنط سيليا وهي وافقت وبعد كده انتي كنتي معايا وانا كنت بصورك في كل دقيقه بتعدي علينا
ملاك باستغراب / طيب وصوري لما كنت في لندن
ادم / اه دول سهل جدا اجيبهم جيبتهم من رهف طبعا
ملاك بدموع / كل ده علشاني
ادم بمرح / تصدقي انك نكديه يعني امبارح عياط والنهارده برضو عياط البنت دي شكلها هتبقى نكديه
ملاك / وانت اي اللي عرفك انها بنت
ادم / علشان انا عاوزها بنت وتكون شبهك
ملاك / لا بس انا عايزه ولد مش بنت علشان البنت هتشاركني فيك وهتخليك تحبها اكتر
ادم بحب / ياروحي انا هحبها علشان هتبقى حته منك
ملاك / لا برضوا انا عايزه ولد
ادم بحنان / اللي يجيبو ربنا كله حلو المهم انه هيبقى مني ومنك واكمل بحماس يلا بقى علشان لسه المفاجأت مخلصتش
ملاك باستغراب / هو لسه في مفجأت غير دي
ادم بحب / طبعا ياحبيبتي لسه فيه كتير
واخدها غرفه ما بهذا البيت يبدو انها غرفة المكتب دخلو اليها وقفت هي في نصف الغرفة وذهب هو باتجاه المكتب واحضر من عليه ملفان وكل ملف يحتوي على عدة اوراق سألته باستغراب
ملاك / اوراق اي دي
اعطى لها ملف وقال لها / الملف ده بيحتوي على اوراق لملكية البرج ده كله وانا كاتبه باسمك من زمان
ملاك بذهول / بتهزر طيب ماهو أنا وانت واحد يعني مش هتفرق
ادم بحب / عارف انها مش هتفرق بس انا عايز اي مكان اكون موجود فيه يكون اسمك فيه او انتي فيه وكمان مافيش حد موجود هنا غيرنا احنا بس يعني البرج كله مافيهوش حد غيرنا بس وادها الملف التاني وقال / والملف ده بيحتوي على اوراق ملكية مستشفى الدكتوره ملاك ادم السيوفي
ملاك بدموع / لا كده كتير اوي انت عملت ده امته
ادم بحب / البرج ده اشتريته لما عرفت انك حامل اول مره وخصصته لينا بس اما بقى المستشفى اشتريتها لما عرفت انك في كلية يعني من اربع سنين وهتستلميها اول ما تتخرجي علطول
ملاك بحب / بس ده كتير اوي عليا
وضع ادم يدها على فمها وقال / اوعي تقولي كده تاني انا لو اطول اجيبلك النجوم اللى في السما دي كلها مش هتردد لحظه صدقيني انتي اغلى من كده بكتير ومش حتت مستشفى او برج اللي هيحددو قيمتك لا دول مجرد هدايا بهديكي بيهم وربنا يقدرني واسعدك طول العمر انتي وابننا او بنتنا اللي جايين في الطريق
ملاك بدموع وفرحه وحب ومشاعر كتيره مختلف قالت / انا بجد مش عارفه اقولك ايه او اعمل اي بس انا بجد عمري ما هحب غيرك ولا هحب حد اكتر منك لانك باختصار عشقي الاول والاخير..
ادم بعشق وهوس / وانا مش عايز غير انك تحبيني وبس ياعشق ادم….
دخلت بين احضانه وتشبثت به وهو دفن رأسه بين ثنايا عنقها وكاد انا يكسر عضمها بسبب هذا العناق المليئ بالعشق واللهفه والشوق ولكن ادم تذكر حديث الطبيبه فا ابتعد عنها على مضض وهو يسب ويلعن هذه الطبيبه الحمقاء وقال بغيظ شديد / يعني كان لازم الدكتوره الزفته دي تقول ان مينفعش اقرب منك
ملاك بضحك من بين دموعها / معلش بقى استحمل علشان خاطر البيبي
ادم بغيظ / اضحكي ياختي اضحكي ما انتي مستفاده من الموضوع ده انتي كمان
ملاك ببراء ودلع / انا لأ خالص يا دومي ده انت حتى وحشتني جدا
ادم بغيظ شديد وغضب / بقولك اي انتي كمان دلع مش عايز يا احسن انا على اخري وانتي مش شاطره غير في الدلع ده ااه ياني والله الواحد مش عارف هيستحمل تلات شهور ازاي
ملاك ضحكت عليه جدا وعلى كلامه وهو كان بيبصلها بغيظ بس بعد شويه هدا واخدها وخرجو من البرج وراح يفرجها على المستشفى الجديده وعجبت ملاك جدا وخصوصا ان كانت كل الاجهزه اللي فيها تقنيتهم حديثه وجايين من بره مصر وهي كانت فرحانه جدا بيها وبعد كده اخدها واتفسحوا شويه ورجعوا بليل لاقو كل العيله قاعده ومنتظراهم والاطفال اول ماشافو ملاك جريو عليها بلهفه وهي حضنتهم وهما كانو متشبثين فيها ڪأنها كانت غايبه لمده سنه ومكانوش راضيين يسبوها بس ادم قالهم انها تعبانه ومحتاجه ترتاح فا بعدو عنها وهما زعلانين وبالاخص ملاك الصغيره اللي كانت هتعيط بس ملاك نزلت لعندها وحضنتها وهمست لها ببعض الكلام وهي بعدت وهي فرحانه وكمان اركان وكينان
ودخلو كلهم باتجاه العيله وملاك قعدت جنب سيليا وقالتلها بسعاده / في خبر حلو جداً يا مامي
سيليا بحماس / اي هو ياحبيبتي وبعدين انتو كنتو فين من الصبح
اخذت ملاك يد سيليا ووضعتها على بطنها وقالت بفرحه / انا حامل يا مامي
فرحت سيليا بشده وهي لا تصدق ان طفلتها الصغيره واخيرا ستصبح ام سعدت جميع العائله بهذا الخبر وباركو لهم جميعا وكانو في غاية السعادة من اجلهم لانهم واخيرا سيأتي من يعوضهم عن طفلهم الذي ما*ت قبل ان يولد…..
اخذها ادم الى غرفتهم ومعهم ملاك الصغيره لانها كانت تتشبث بملاك الكبيره بشده ولا تريد تركها وصلو الى غرفتهم وكان ادم يحمل ملاك الصغيره لان ملاك يصعب عليها ان تحملها دخلو الجناح ودخلت ملاك المرحاض لتأخذ شاور ينعشها بعد يوم يملأوهه المفجأت والمشاوير الكثير اما ادم انتظرها الى ان خرجت ودخل بعدها ومن ثم خرج اتجه اليهم واخذها هي وملاك الصغيره بين احضانه ونامو ليستعدو ليوم اخر مليئ بالتفاءل والحيويه والسعاده..)
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية العاشق والبريئة)