رواية دون وجه حق الفصل الخامس 5 بقلم إنجي محمود
رواية دون وجه حق الجزء الخامس
رواية دون وجه حق البارت الخامس
رواية دون وجه حق الحلقة الخامسة
نظرت دارين بفرح ليونس وظنت أنها يقول لها ذلك
دارين .يو
ليليان . حبيبي كنت فين مستنيه بقالى كتير
يونس.سوري ياروحي شويه شغل ها هنروح علشان نتغدا
ليليان.اه طبعاً بس تعال اعرفك على خالد ثروت أكيد عارفه
يونس بجمود.اكيد
ليليان.مستر خالد يونس جوزي وشريكي في كل حاجه
خالد بصدمه.ايه يونس انت بتعمل ايه هنا
يونس.يونس بيه انت ماتعرفنيش علشان نشيل الألقاب وأنا هنا لأن ده فندق مراتي وبنقضي شهر العسل عندك مانع
دارين.مراتك
نظر لها يونس وهو يتظاهر اللامبالاة وكان لا ينظر لها حتي لا يحن لدقات قلبه
ليليان.اعرفك دارين هانم بتكون مراته
يونس.اتشرفنا
دارين.اهلا بيك
ليليان.بالمناسبه دي بقي إيه رأيكوا نروح نتغدا سوا المطعم قريب من هنا عقبال ما يطلعوا الشنط
خالد بغيظ.نسأل ديدا الأول إيه رأيك يا حبيبتي
دارين.اللى تشوفه
ثم ذهبوا لمطعم للاكلات الفرنسيه
ليليان.يا تري متجوزين قريب ولا بقالكوا فتره
خالد.شهر ونص يعتبر بس شويه مشاغل خلصناها واتفقنا إننا نخرج لأنك عارفه الإعلام مابيسبش حد وصور وكلام
ليليان.اه تعرف هنا مش بيهتموا بكده يعني مثلا أنا متجوزه من اسبوعين وعادي رغم إني مشهوره وناجحه بس ما يعرفوا إلا احنا عايزينه بس
خالد بإستهزاء.ويا تري أستاذ يونس وصل لكده إزاي لاني من فتره كنت شايفك في مصر مجرد موظف عادي
يونس بضيق.لكل مجتهد نصيب زي ما بيقولوا وأنا الحاجه اللى عايزيها بتكون ليا أما الحاجه المستعمله فلا ثم نظر لدارين جاء تليفون له ثم استأذن وتركهم
ليليان.طب مانغير الموضوع أحسن
دارين.قوليلى مين اللى عرض الجواز على التاني احكيلى
ليليان بفرح.يونس اللى عرضه عليا هو كان من أحسن ايامي مش هتصدقي بحبه قد ايه ده الحاجه الوحيده اللى في حياتي
دارين بحزن.وهل كان ليكي أي تجارب حب مثلاً انتي أو هو
ليليان بمكر.انا لا بس يونس كان قالى إنه حب واحده في مصر قبل ما يجي هنا
عاد الأمل لدارين مره أخري من وسط حزنها
ليليان.بس سابها وقال إنه قطع علاقته بيها لأنها واحده مصطنعه وماتستاهلوش
خالد.بس تعرفي إن يونس محظوظ بيكي أوي
ليليان.قالك يونس بيه حتي في غيابه تحترمه ومالكش الحق إنك تتكلم معايا لأني أنا اللى محظوظه به باي
خالد.احنا جايين نتهزأ ولا ايه بس تصدقي يونس وقع واقف تقولى ايه
دارين.كفايه بقي سيبه في حاله انت مالك بيه
خالد.اسيبه إزاي دي فرصه العمر يلا بس علشان نرتاح ونفكر كويس
في الفندق
يونس.مالك قومتي فجاه وجيتي عل هنا
ليليان.خفت عليك تأثر عليك وهي جميله يونس قولى واوعدني اوعا تسيبني مش هقدر أعيش من غيرك
يونس.عمري ولو هي جميله فأنتي اجمل انتي نسيتي كلام عمار ولا ايه
ليليان.بس أنا حسيت إني زعلتها بالكلام علشان لما سألت عنك بس تستاهل علشان تعرف هي خسرت مين وأنا اللى فزت بيه
يونس بضحك.هههه افهم إن دي غيره بقي بس أحب اقولك طول ما انتي معايا عمري ما هفكر في غيرك
ليليان.وليك تؤبرني زي عمار ما بيقول
خالد.اه خلاص يا بابا ماتقلقش هعمل اللى اتفاقنا عليه في أقرب وقت سلام علشان جايه
دارين.انا هنام لو هتنزل ياريت ماتحاولش تصحيني
خالد.مالك يا دودو بقي ده شهر عسل ده احنا لسه هنتبسط
دارين.مش عايزه
خالد.هو حبيب القلب فتح الجرح مره تانيه ولا ايه ولا اتأثرتي لما شفتيها معاه بس تعرفي أنا ممكن ارجعولك تاني
دارين.انت بتقول ايه انت مجنون
خالد بزعيق.لا اسمعي مش ده الواد اللى مش كنتي بطيقه وتعال يا خالد اخطبني مش قادره في تحكمات بابا ويونس ده ولا ايه
دارين ببكاء.ياريت كان اتحكم بس ماكنتش اتجوزت ولا شفتك أنا اللى غلطانه أنا اللى عملت ده كله في نفسي
خالد.فات الأوان بقي اسمعي أنا عايزك تشغلى مخك ولفي حوليه عايزك تحبيبه فيكي مره تانيه لأني محتاج اعمل معاه شراكه بأسرع وقت لأن أبو مراته من أغني أغنياء البلد وكل ده هيبقي ليونس
دارين بصدمه.انت بتقول ايه أنا مراتك عايزني اعمل كده إزاي
خالد.زي ماسمعتي بدل ما أنا مش مستفاد بيكي بأي حاجه
دارين.اطلع بره أنا هكلم بابا
خالد.ابوكي ده انسيه يا حبيبه بابا واللى قلته هيتسمع سامعه ثم تركها وخرج
دارين.اه ليه بيحصل كده معايا ليه اشوفه تاني واشوفه متجوز كمان وأنا بالنسبه ليه حاجه مستعمله اه يارب ريحني أنا تعبت أوي ما حدش عايزين خالص
يونس.ليليان ايه رأيك ننزل تحت على البيسين
ليليان.وااو أخيرا وافقت إني هنزل اعوم
يونس.مين قالك إني هتنزلى وتعومي كمان ليه الخيال الواسع ده
ليليان.بليز وافق مره واحده
يونس.في بيتنا تنزلى براحتك أما هنا إزاي بمايوه انت ناسيه إني معاكي راجل
ليليان.انا مقدره غيرتك بس
يونس.مافيش بس الكلام انتهي يلا ننزل
بقلمي إنچي محمود
في الأسفل
نزل يونس وهو ممسك بليليان من يدها
يونس.اقعدي هنا هنزل البيسين وانتي هتقعدي
ليليان بحزن.اوكي
ظلت تمشي حتي رأت دارين
ليليان.ايه المفأجاه الحلوه دي ماكنتش اتوقع اشوفك
دارين.هاي ليليان عامله ايه
ليليان.كويسه جدا ممكن اقعد معاكي
دارين.اكيد اتفضلى
ليليان.مابتنزليش ليه البول
دارين.ماليش مزاج أنزل انهارده
ليليان.يعني. بتنزلى يا بختك يونس مانعني أصل بيغير عليا اوي إني انزل بالمايوه أو أي حاجه قصيره
تذكرت دارين كلام خالد وقارنت بين يونس وحزنت على حالها كثيراً
دارين.ماحدش عجبه حاله يا ليليان
يونس بخوف.انتي كنتي فين وقفلتي موبايلك ليه
ليليان.ايه يا يونس أنا أسفه مشيت من غير ما أقولك والموبايل فوق فاصل
يونس.قلقت عليكي يا ليلو اه سوري ازيك يا دارين ما اخدتش بالى منك
دارين بذهول.لا ولا يهمك ثم تركته
ليليان.يونس انت خفت عليا بجد ولا علشان تغيظها
يونس.لا أنا قلقت جدآ عليكي بحسب حصل حاجه وكمان أنا مش شايفها قدامي علشان اغيظها
وهنا قد تذكر مرض ليليان وسبب خوفه أن يحدث لها شئ وسط حشود من الناس
دارين.انا عايزه أنزل مصر تعبت مش قادره أقعد اكتر من كده
خالد.انتي بتقولى ايه احنا بقالنا هنا يومين بس اهدي كده وخلى اعصابك هاديه علشان الخطه تنفع
دارين بصراخ.انت بتقول ايه انت عايز مني ايه وهو خاف على مراته لمجرد إنه ماشفهاش أنا بكرهك وبكره اليوم اللى شفتك فيه ومش هعمل أي حاجه من اللى بتقول عليها
خالد.بت انتي ايه نسيتي نفسك ده انت امك سابتك وانتي لسه مولوده وابوكي كان كارهك وكاره تصرفاتك أنا الوحيد اللى رضيت بيكي انتي المفروض تعملى اللى عايزه
دارين ببكاء اكثر.مش هعمل حاجه وأنا هطلق منك
انقض عليها خالد وظل يضرب رأسها بشده
خالد.انتي بتقولى لمين الكلام ده يا بنت……..
كان يونس يمشي في الممر مع ليليان
ليليان.يونس في صوت في الاوضه دي
استمع يونس جيدا لمصدر الصوت حتي سمع صراخها ذهب بناحيه الباب بسرعه ثم كسره ودخل
وجد دارين الدماء تخرج من وجها كله
يونس بصدمه.يا ابن…انت عملت ايه فيها ثم طلب الأمن
يونس.دارين انتي كويسه فوقي يا دارين
دارين قبل أن يغشي عليها
دارين.انا بحبك يا يونس ثم اغمي عليها
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية دون وجه حق)