روايات

رواية خادمة في قصر أبي الفصل الثالث 3 بقلم زهرة عصام

رواية خادمة في قصر أبي الفصل الثالث 3 بقلم زهرة عصام

رواية خادمة في قصر أبي الجزء الثالث

رواية خادمة في قصر أبي البارت الثالث

رواية خادمة في قصر أبي
رواية خادمة في قصر أبي

رواية خادمة في قصر أبي الحلقة الثالثة

محمود بغضب : انتي بتهدديني
فاطمة لسه هترد عليه سمعت صراخ فتون حاي من الاوضة
فاطمة جريت تشوف فيه ايه و اتصدمت لما لقت فتون دراعها محر’وق
فاطمة بصراخ:- بنتي و بصت لسليم و قالت: لي كدا يا سليم أختك يا حبيبي تعمل فيها كدا
فتون كان بتصرخ من الوجع راحت عن فاطمة و قالت: ماما واوا سليم
فاطمة حضنت فتون و اخدتها و خطت دراعها تحت الماية الساقعة
سليم بصلها بغضب و سابهم و مشي
محمود علي الخط بيزعق و بيقول: الو فاطمة فتون مالها فاطمة ردي عليا
فتون بتعيط و بتقول: ماما مش عملت حاجه سليم حط معلقه على نار و حطها على ايدي سليم وحش مش بحبه
فاطمة: اهدي يا فتون اهدي يا قلب ماما
التلفون فجأة رن بصت لقت محمود اللي بيرن ردت بغضب و قالت : مراتك و إبنك عاوزين من بنتي ايه أفهم عيلة صغيرة عملت فيكم ايه والله العظيم يا محمود لو مجبتش حق بنتي منهم لهندمك العمر كله
محمود بغضب: انتي بتهدديني يا فاطمة متخلنيش أجي اكـ.ـسر دماغك دي استهدي بالله عيل و غلط عيال مع بعض
فاطمة بتهكم: عيال مع بعض ؟ بنتي لما ضربت شاهي و راحت اشتكت لـ مامتها و مني هانم ضربت البنت فاكرها يا محمود مقولتش عيال مع بعض ليه ؟
محمود بلع ريقة بصعوبة و قال: خلاص بقي يا فاطمة إنتي عارفه إن لو أنا اتكلمت ايه اللي هيحصل عديها و خدي البنت للمستشفى

 

 

فاطمة بتوعد: طيب يا محمود و لكن ورحمت أبويا و أمي لهخليك تندم العمر كله صبرا و قفلت في وشه الخط
محمود: اااه يا فاطمة غصب عني والله لكني مش هقدر أواجه حد بجوازي منك كدا هتحرم من الميراث ابوايا طول عمره كلامه واحد و هو النسب يرفعك مكانة مش يهدمك ولا يقلل منك
—-
فاطمة أخدت فتون و راحت لسالم خبطت و دخلت
فاطمة: مساء الخير يا سالم بيه
سالم بجمود: مساء الخير يا فاطمة خير
فاطمة: سالم بيه بص كدا على فتون متربيه تحت عينك من و هي لسه في اللفة يرضيك سليم بشا يعمل في دراعها كدا
مني هانم ضر”بتها عشان كانت بتلعب مع شاهي و أنا طبطبت عليها و قولت ليها متلعبش معاهم تاني سليم بيه يجي لحد الاوضة و يحر’ق اديها كدا
سالم : سليم هو اللي عمل كدا انتي بتستهبيلي يا فاطمة دا عيل لسه مكملش ١٣ سنين هيعمل كدا إزاي
فاطمة: والله يا سالم بيه زي ما بقول لحضرتك كدا أنا رضعت شاهي مع فتون و ربيت سليم لكن بنتي يعملوا فيها كدا
سالم بغضب: سليم سليم تعال هنا
سليم جه و وقف قدام سالم و هو مش خايف كأنه بيتحداه
سالم : أنت اللي عملت كدا في فتون يا سليم
سليم: ايوه انا عشان متلعبش مع شاهي تاني و مامي بتيجي تضربنا إحنا الاتنين
شاهي هانم البدوي تلعب مع بنت الشغالة عندهم
سالم بص لـ سليم بفخر بس محبش يبين دا إن هو ماشي على خطاه بص لفاطمة و قال: طب روحي انتي وانا هبعت معاكي السواق تودوها المستشفى
فاطمة بصت لبنتها بحسرة و اخدتها و مشيت بصت على الاوضة اللي كانت فيها و خدت القرار خلاص دخلت لمت حاجتها هي و فتون و مسكت الخط اللي في التلفون و كسرتة و قالت: من النهارده مفيش محمود ولا عيلة البدوي دي خالص في فتون محمد عدوي بصت لفتون و قالت: رحلتنا هتكملها مع بعض يا قلب امك و زي ما جه علينا هحرمه منك لانه ميستتهلش إنك تكوني بنته
فتون كانت لسه بتعيط فاطمة أخدت اديها و قالت: تعالي يا حبيبتي
أخدت فلوس مرتبها طول الست سنين دول كانت بتحوشهم عشان يوم زي دا و من حظها إن المرتب كان كبير فعمل معاها مبلغ
أخدت فتون و خرجت من البوابة و دموعها على خدها لقت فتون بتطبطب عليها و بتقول: متزعليش يا ماما انا مش هسيبك أبدا أبدا
……

 

 

سالم: بص يا سليم اللي عملته دا غلط مينفعش تحر’ ق حد و خصوصاً لو عيلة صغيرة انت تزعقلها و تخوفها بس لكن مينفعش اللي عملته دا ماشي يا حبيبي
سليم: مامي اللي قالت ليا اعمل كدا يا جدوا وإلا هتحر’قتي أنا و شاهي
سالم: امممم ماشي يا سليم امشي أنت دلوقتي بمجرد ما سليم خرج سالم قال: حسابك زاد أوي يا مني لكن صبراً
——
محمود جايب هدايا لـ فتون و دخل الاوضة عندهم لكن ملقاش حد بص على الدولاب المفتوح صدفة ملقاش هدومهم اتجنن و جاي يخرج داس على بقايا الخط مسكة و اتصدم جري على القصر و هو بيقول: فاطمة فاطمة إنتي فين لا متعمليش فيا كدا و صرخ صرخة جمعت القصر كله : بنتااااااي

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية خادمة في قصر أبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى