رواية غرام الأكابر الجزء الثاني الفصل الثالث عشر 13 بقلم منال عباس
رواية غرام الأكابر الجزء الثاني الجزء الثالث عشر
رواية غرام الأكابر الجزء الثاني البارت الثالث عشر
رواية غرام الأكابر الجزء الثاني الحلقة الثالثة عشر
بعد أن وضحت شمس ل باسم سبب خروجها وتأخرها وهما بالتراس اقترب منها باسم أراد تقبيلها ولكنها هربت منه
شمس بضحك : يلا العشا جاهز ..جلسوا على المائده لتناول العشاء مع دخول رامز
مراد : تعالى يا رامز اتعشي معانا ..
رامز : لا اتفضلوا انتم ..انا اتعشيت
باسم :بس انا عايزك تكون معانا يا رامز ..نظر له رامز باستغراب ..
باسم : كنت عايز بعد اذن مراد باشا واذنك اطلب ايد الانسه شمس
مراد بفرحه : نظر لابنته التى بدى عليها السعاده
مراد : انا معنديش مانع ..انت انسان محترم يا دكتور باسم …والمهم رأى شمس ..
رامز : بس انا مش موافق
ليقف باسم والكل باستغراب
شمس : انت بتقول ايه يا رامز ..ثم إن دى حياتى انا …
ليضحك رامز
رامز : بهزر يا شمس …دا احلى خبر سمعته النهارده ..انتى اتحملتى كتير بسببي ..بس ربنا عوضك بدكتور باسم وذهب لباسم يحتضنه ..حقا لقد تغير ذلك المتعجرف …
رامز : مبروك يا أبو نسب
باسم : بفرحه الله يبارك فيك … طيب شوف الميعاد اللى يناسبكم للخطوبه .والزواج أن شاء الله اول ما اونكل مراد يتم شفاءه …
مراد : انتم شباب ..اقعد مع رامز وحددوا الميعاد سوا ..وعلى بركه الله ونظر لابنته
مراد : مبروك يا شمس
احتضنت شمس والدها
شمس : الله يبارك فيك يا بابي ..
عند حسناء
دخلت حسناء لحجرة ابنها تطمئن عليه
حسناء : انت نمت يا حبيبي
احمد : لا يا ماما اتفضلى
حسناء : كان يوم جميل اوووى بس سبحان الله انتهى نهايه غريبه ..
احمد : كأن ربنا كاتب ليا ارجع مصر وأشوف بنت خالتى و اشوف بنت عمى …
حسناء : طيب مفيش واحده عجبتك فى الحفله ..
احمد بضحك : يوووه مش هتبطلى يا ماما
حسناء : عايزة افرح بيك يا ابنى ..كان فى عروستين زى القمر …هند وهنا
عجبتك مين فيهم ..
احمد : والله مش عارف الاتنين كويسين ..بس انت ما فكرتش فى حاجه وقتها …
حسناء : طب مين شدتك اكتر
احمد بغمزة : واحده كدا زى القمر واسمها يبدا بحرف h
حسناء : ما الاتنين يبدأوا بحرف الاتش
احمد بضحك : بس دى واحده تانيه غيرهم
حسناء بتفكير : هى مين
احمد : انتى يا قمر انتى
حسناء : يا جاتك ايه ..دا انا صدقت أن فى واحده عجبتك ….ربنا يسعدك يا حبيبي يلا تصبح على خير وتركته وغادرت ذهبت إلى سريرها
لتتذكر تلك العيون وتلك النظرات المحبه العاشقه
حسناء : ياااه بعد كل السنين دى نظراتك زى ما هى يا حسن وابتسمت وذهبت فى نوم عميق..
عند عاصم
عاصم : وما أن وصلوا ..قبل أبنائه ليذهب الأبناء كل واحد على حجرته
دقائق وذهب اسد إلى حجرة ادهم
ادهم : ما نمتش ليه يا اسد
اسد : تفتكر ايه اللى حصل علشان يخلونا ندخل جوا …وما نسمعش كلامهم
ادهم : مش عارف ..بس دا اكيد حاجه تخص الكبار يا اسد وما يصحش كدا ..
اسد : انت بتقول ليا بس كدا علشان مطمن انك هتعرف..كل حاجه
ادهم : وانا هعرف منين أن شاء الله
اسد : اكيد نورين هتعرف من طنط رغد ..ونورين مش بتخبي عليك حاجه
ادهم : روح نام يا اسد ربنا يهديك
اسد : طيب تصبح على خير
ادهم : وانت من أهله …..
عاصم وهو بالسرير وبجانبه غرام : غرام
غرام بنعاس : نعم
عاصم : انا كنت عايز
غرام : نام يا عاصم ربنا يهديك عندى شغل الصبح
عاصم : طيب براحتك ..نامى بقي والملايكه تلعنك علشان مش راضيه ..لتقوم غرام بسرعه وتجلس فوق عاصم هو انا اقدر
يضحك عاصم على مظهرها ..لتقترب له غرام وتقبله بحب ..
عاصم بحب : بعشق شقاوتك يا غرامى …….
عند رامز بعد أن اتفق على ميعاد الخطوبه بأن يكون يوم الجمعه كى يتاح له فرصه بدعوة الأقارب والاصدقاء.. غادر باسم
صعد رامز الى حجرته وخيال هند ونظراتها وحكمتها التى اوجعت قلبه أمام عينيه
ليجد هاتفه يرن
رامز : الو
هنا : الو انا هنا يا استاذ رامز
رامز : اهلا يا هنا ..عامله ايه دلوقت
هنا : الحمد لله انا كويسه ..مش عارفه اشكرك ازاي على اللى عملته معايا
رامز : ما تقوليش كدا …واتمنى يبقي فى اتصال دائم ..وان شاء الله يوم الجمعه بعد يومين خطوبه شمس اختى وانتى اهو اول المعزومين
فرحت هنا لحديثه وشكرته
هنا : تصبح على خير
رامز وانتى من أهله …
وضع الهاتف بجانبه ليعود بذاكرته ل هند رن الهاتف مرة أخرى فلم يسجل رقم هنا بعد
ظن أنها هنا
رامز : أيوة يا هنا
الطرف الآخر بصوت حزين : هناااا
انتبه رامز أن الصوت مختلف
رامز : آسف مين معايا
لتغلق المتصله المكالمه ..
رامز معقول تكون دى هند وازدادت نبضات قلبه
وقام بالاتصال بذلك الرقم ولكن الهاتف مغلق …
قرر الاتصال عده مرات دون جدوى …
عند هند
جلست هند تبكى وتلوم نفسها على ما فعلته
كيف لها أن تفكر في رامز بعد ما فعله بالماضي ..كما أنه ليس بالشخص المناسب ..
هند فوقى يا هند ..دا بتاع ستات ..وانتى اللى فكرتى أنه بيحبك وعضت على شفتيها ..
دا اول ما اتصلت قال هنا ..يعنى كان بيتكلم مع هنا دلوقتى ..
وبدأت الغيرة تنهش قلبها ….
ظلت هكذا فى لوم لنفسها على حالها إلى أن راحت فى النوم …
مر اليومان على أبطالنا وأتى يوم الخطوبه لشمس
حيث تم دعوة جميع الأقارب والاصدقاء ورجال الأعمال …
عاصم : اتصل بأشهر بيوتى سنتر
ودعى رغد وبناتها وكذلك سما وابنتها
ليقوم البيوتى سنتر بتجهيزهم عنده بالفيلا
حيث اختار ثلاثه فساتين سهره باللون البيبي بلووو نفس الموديل ل غرام ورغد وسما
وثلاثه فساتين باللون البينك ل نورى ونورين ولوجى ..
كما احضر ثلاث بدل سوداء والقميص البيبي بلوو له و لؤى ويوسف
وأحضر بذلتان سوداء ل ومعهم قميصان بينك ل ادهم و اسد
ارتدى الجميع ملابسهم ونزلوا بالاسفل
ليتفاجئ الجميع بهذا التناسق بالملابس …
فكانوا حقا إخوة وأصدقاء يربطهم الحب
أخذ كل من عاصم ويوسف ولؤى أسرته إلى سيارته
للذهاب إلى خطوبه شمس …
ارتدت شمس دريس كافيه فاتح يميل للذهبي كانت أكثر من رائعه …..
أما رامز فكل اهتمامه اقتصر ..على انتظار قدوم ضيفته التى طال انتظارها ….
وصل الضيوف
وبدأ رامز ومعه ادهم ولؤى ويوسف فى استقبال الضيوف والترحاب بهم
جلس كل من حكيم ومراد وهم في غايه الفرحه لتجمع شمل العائله من جديد …
وصل بقيه المدعويين
وما أن رآها رامز حتى جرى عليها كالطفل الذى وجد لعبته المفضلة …..
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : ( رواية غرام الأكابر الجزء الثاني)