روايات

رواية المظلومة والقاسي المتعجرف الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم اسراء الاتربي

رواية المظلومة والقاسي المتعجرف الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم اسراء الاتربي

رواية المظلومة والقاسي المتعجرف الجزء الثالث والعشرون

رواية المظلومة والقاسي المتعجرف البارت الثالث والعشرون

رواية المظلومة والقاسي المتعجرف
رواية المظلومة والقاسي المتعجرف

رواية المظلومة والقاسي المتعجرف الحلقة الثالثة والعشرون

الياس لبس ونزل… والده بدا الكلام.
والد إلياس: إلياس هيتجوز تغريد
إلياس بغضب: هتجوزها وانا معملتش حاجه مش هتجوز.
والد إلياس: خليني اكمل كلامي إلياس هيتجوزها بس لو اعترفت وقالتلنا اللي حصل بالظبط
فريال بغضب: هتقول اي مانته شوفته بعنيكم
والد إلياس بحزم: فريال إلياس ابني راجل ميتعداش ع عرضه ابدا وانا عارف نيتك عايزه تخلصي من بتك وبتلزقيها لولدي صح.
فريال بارتباك: اي اللي بتقوله ده ي خوي
والد إلياس بغضب: بقول الحقيقه مش انتي اللي يوم ما إلياس اتجوز فضلتي تزعقي وتقولي انه لبنتك وميرا اخدته منها
فريال بغل: ايوا مش دي الحقيقه إلياس لبنتي.
والد إلياس بغضب: إلياس متجوز وانتي بطريقتك. دي اثبتي ان ابني معملش، حاجه
فريال بغضب: يعني اي بنتي بتتبلي عليه
والد إلياس: او انتي اللي قولتي لبنتك تعمل كده مثلا
فريال ببكاء مزيف: انا مش هعقد في البيت ده ثانيه واحده

 

 

والد إلياس بغضب: اطلعي علي اوضتك و رجليكي متطلعش من البيت.
ميرا كانت نايمه في الاوضه… الباب خبط وقامت فتحت كانت تغريد.
تغريد: ممكن ادخل انا عارفه انك مش عايزه تشوفي وشي بس انا عملت كده غصب عني ايوا إلياس معملش حاجه امي اجبرتني اعمل كدا علشان إلياس يكون ليا وتخلص مني… تغريد دموعها نزلت.
ميرا حاسة بالشفقه عليها.
تغريد ببكاء: انا اسفه بجد والله عملت كده غصب عني سامحيني ي ميرا
ميرا رغم اللي عملته بس محقدتش عليها واتعطفت معاها طبطبت عليها وتغريد بصتلها بندم.
إلياس طلع ولاقي تغريد بصلها بغضب وهي بصتله باحراج وندم وطلعت.
إلياس من غير ما يبص لميرا طلع هدوم وقالها
إلياس: يلاا هنمشي من هنا البسي
ميرا وإلياس… نزله وطلعه من السرايا ركبه العربيه.. وبعد كام ساعه كانو ف القاهره.
وصله الفيلا ونزله طلعه.. اوضتهم وإلياس مبيتكلمش مع ميرا
ميرا دخلت غيرت… وطلعت إلياس كان قاعد علي السرير حاطط راسه بين ايديه.
قعدت جنبه.
ميرا: إلياس نفس الموقف لما حصل معايا قولتلي كنتي عايزاني اتصرف ازاي احاسسك وقتها نفس احساسي انا كمان
إلياس رفع راسه وباصلها.
إلياس: علفكره انا مش زعلان وعارف ان رد فعلك طبيعي ي ميرا بس والله انا بحبك مستحيل اخونك تعرفي اني ملمستش شاهيناز ولا مره.
ميرا بصتله بصدمه: بتتكلم بجد
إلياس: ايوا ي ميرا بجد كنت بتمني كل لحظه تكون معاكي انتي.
ميرا بصتله ودقات قلبها زادت هي حبته زي ما حبها بس مكنتش عايزه تقول علشان كرامتها واللي عمله.
إلياس بصلها وتاه في عنيها قرب منها والتهم شافيفها ف قبله عميقه.وعاشقه ابتدت ايديه تتجرا بس ميرا بعدته
ميرا بخوف: إلياس مش هقدر مش هينفع
إلياس ابتسم لها: ولا يهمك تعالي يلاا ننام
إلياس ضمها ليه بقوه وعشق.ونامو.
مر ثلاثة اشهر.. إلياس بيحاول يرجع علاقتهم حاسس بحب ميرا ليه بس هي مكبره ومش عايزه تعترف. مراد طلب كاميليا وفرحهم بعد يومين. إياد ونور… اياد بيحاول معاها بقاله كتير علشان توافق بارادتها.
عند نور كانت قاعده في كافتيريا الجامعه لاقيت… حد جه وقعد قصادها كان إياد.
إياد بإبتسامة جذابه: عامله اي ي حبيبتي هااهنتجوز امتا بقا
نور بصتله بغيظ: مش هتجوزك
إياد بهدوء: بصي ي نور انا صابر عليكي علشان عارف اني غلطان بس انا مش قادر اعيش من غيرك مش هقدر تبقي لغيري ي نور
نور بصتله هي بتحبه… ومتعلقه بيه بس انه يمشي ويسبها زمان كان جراحها.
إياد بحزن: انا فضلت اتعذب انت فاهمه اني كنت عايش مرتاح ومبسوط لا انا كنت بموت… نور متسبينيش. اديني فرصه.
نور بصتله وعنيها دمعت: موافقه ي إياد هديك فرصه بس هيبقا في فترة خطوبه علشان نتعرف علي بعض
إياد بغيظ: خطوبه يعني احنا منعرفش بعض ي نور
نور: لا منعرفش بعض موافق ولا ارجع في كلامي.

 

 

إياد: موافق
عند ميرا وإلياس …. إلياس كان في الشركه رجع لاقي ميرا كانت قاعده وبتبكي.. دخل وقعد. جنبها.
إلياس بحنيه: انا مش قولت مش عايز اشوف دموعك تاني ي ميرا
ميرا: انا مبعيطش
إلياس: لا بتعيطي امال اي الدموع دي انا قولتلك هعقبك لو عيطي تاني.
ميرا بصتله باستغراب… وهو قرب شفايفه منها والتهم شافتيها في قبله عميقه بعشق جارف… استاجب ميرا معاه. معدتش بتخاف منه وبقت مطمنه علي نفسها معاه بعد ما واقف قدام الكل و ما اجبرهاش علي حاجه. وكمان موضوع تغريد كان صادق في. اتفهم خوفها واحتواها.
إلياس بعد عنها وهو بيلهث من فرط مشاعره وعشقه ليها حاس انها مش قادره تتنفس.
ميرا بصتله: انا بحبك ي إلياس
إلياس بصلها بصدمه: بتقولي اي
ميرا بابتسامه: بحبك ي إلياس وكمان مسامحك انت ملكش ذنب كفايه انك وقفت قدام الكل علشان متجبرنيش علي حاجه
إلياس عيونه دمعت جذابها لحضنه بقوه مسك وشها بين ايديه.
إلياس بعشق: انا مش بس بحبك ي ميرا انا بعشقك ي قلب إلياس
إلياس بصلها وقال
إلياس بعشق: مستعده تكوني ملكي ي ميرا
ميرا هزت راسها بالموافقه.. التهم شفايف بشوق شالها لسرير نزلها.. قبلها قبلات متفرقه علي جسدها ليضع صك ملكيته……. ليغيبو ف عالم خاص عالم جديد مليان حب وعشق. لتصبح زوجته قولا وفعلا.
عدي يومين… وجه فرح مراد وكاميليا.
وكان الكل مبسوط… وبعد انتهاء الفرح إياد اخد نور علشان يوصلها اما مراد وكاميليا و ميرا وإلياس كانو حاجزين في الفندق.
عند كاميليا ومراد…دخله الاوضه.
مراد بسعاده: مش مصدق انك معايا ي كاميليا ده اسعد يوم في حياتي بحبك.
كاميليا بعشق: انا اللي سعيده انك معايا ي مراد انا مش بس، بحبك انا بموت فيك.
مراد بصلها بعشق وضمها لحضنه.
مراد: اوعدك هتكوني اسعد واحده معايا ي كاميليا هعوضك ع كل اللي حصلك ي حبيبتي.
كاميليا بصتله وعنيها دمعت.. مش مصدقه ان ربنا عوضها بشخص زي مراد.
مراد بمرح: لا ما احنا مش هنقلبها هم احنا ورانا حرب عالميه.
كاميليا ضحكت علي كلامه.
كاميليا: ممكن تخرج علشان اغير

 

 

مراد بغمزه: مش عايزاني اسعدك
كاميليا بضحك: لا شكرا
مراد قرب منها واقف وراها وهمسلها.
مراد: هفتحلك السوسته.
شد مراد سحاب الفستان ودفن راسه في عنقها قبلها برقه. لافها ليه كاميليا كانت مكسوفه جدا.
مراد بصلها بعشق: بحبك ي كاميليا
كاميليا بصتله: وانا كمان ي مراد انت بجد كتير عليا.
مراد: هشش انتي اللي كتيره عليا ي كاميليا
مراد قرب من شفايفها قبلها بعشق.. شالها وحاطها عالسرير… وسكتت شهرزاد عن الكلام المباح.
عند نور واياد… إياد طول الطريق كان باصص لنور بعشق ومركز معاها.
نور: بتبصلي ليه
إياد بعشق: بحبك ي نور كان نفسي النهارده يبقا فرحنا احنا اتخيلتك.
نور دارت وشها بكسوف… وقالت
نور: علفكره انا موافقه نتجوز
إياد وقف مره وحده
إياد: قولي والله
نور بضحك: والله… بحبك ي إياد
إياد مسك قلبه: لا انا كده يجرالي حاجه
نور: بعد الشر عليك
إياد: ليه موافقتيش من الاول
نور: كان لازم اشدلك ودنك علشان متبعدش عني تاني.
إياد بعشق: انتي روحي ي نور مقدرش ابعد عنك تاني.
نور بصتله بعشق… وهو قرب واخد شافتيها في قبله عاشقه… بعد عنها.
إياد بعشق: بحبك ي نوري
نور: بحبك ي إياد.
عند ميرا وإلياس…. ميرا دخلت وكانت الاوضه مزينه بشكل خطف قلبها. إلياس ضمها من خسرها ودفن راسه في عنقها.
إلياس بعشق: تعرفي اني ندمان علي كل لحظه عدت مني ومكنتش معاكي فيها ي ميرا.
ميرا: انا حبيتك من اول ما شوفتك ي إلياس جذبتني كنت بموت لما كنت بتروح لشاهيناز…. إلياس قاطعها.
إلياس بعشق: هشش انا عايزك تنسي كل حاجه حصلت ي ميرا دلوقتي مفيش غيرنا وبس. انا . مش بس حبيتك.. مفيش كلام يقدر يوصف حبي ليكي.

 

 

ميرا بصتله عيونها دمعت بسعاده من كلامه.
ميرا: انا كمان بحبك اوي ي ليسو
إلياس بضحك: اي ليسو دي اوعي حد يسمعك وانتي بتقوليها هبتي هتروح.
ميرا ضحكت من كلامه… وهو قرب منها شاورلها علي فستان عالسرير جميل جدا.
إلياس: البسي ده وتعالي
ميرا اخدت الفستان ولابسته وطلعت بعد ما عدلت الميك اب بتاعها… إلياس شافها وانبهر من جمالها… قام وقرب منها ساحبها لحضنه وكان في موسيقي رومانسيه شاغله حط ايده علي خصرها ودفن راسه في عنقها رقصه وهما تايهين في عيون بعض وكلمات العشق اللي بتنطقها عيونهم من غير كلام.
إلياس شالها.. ونزلها برقه عالسرير.. قبلها قبلات متفرقه عاشقه علي انحاء جسدها.
إلياس بعشق: انا ادمنتك ي ميرا بتمني اكون معاكي لحد اخر نفس فيا.
ميرا: وانا بعشقك ي إلياس بتمني اعيش عمري كله معاك… إلياس قبلها بعشق ليغيبوا في عالم العشق والجنون.
تمت

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المظلومة والقاسي المتعجرف)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى