رواية الوسيم والخجولة الفصل الخامس عشر 15 بقلم اياد حلمي
رواية الوسيم والخجولة الجزء الخامس عشر
رواية الوسيم والخجولة البارت الخامس عشر
رواية الوسيم والخجولة الحلقة الخامسة عشر
اعلم احبك لكن حبك جم’راتي
وانيني وعذابي هل ساتحمل ني”ران عشقك ام ينهار قلبي…. واتحرر من طيفك ….اعلم بأني اهواك وانت تعشقني لكنك عنيد وفيك اذوب لن استسلم ستكون لي…..
الفصل الخامس عشر
يحمل وسيم ياسمين لي غرفه النوم وهو يقبلها بحب جارف وكأنه يفر من طيفا يطارده…وياسمين في حاله من العشق الجارف فهي معه بكل وجدنها فيضعها علي السرير ومازل يقبلها بعذوبه وياسمين مستجيبه معه واثناء قبلته وهو مغمض العين يتخيل عنبر هي من بين احضانه … فهمس بحب كبير….
ورقه… وشغف…
وسيم:عنبرررر اناااا بعشقك….
ذاك الاعتراف الغير واعي كس”ر قلب ياسمين لي اجزاء صغيره فبرقت بعينها في زهول وصدمه مما سمعت ودمعت عينها بكس”ره وتدفعت وسيم بعيدا عنها ونهضت عن السرير ووقفت تهندم ملابسها وشعرها…. وهي منهاره في البكاء وتنظر الي وسيم المتجمد مكانه من الخجل والاحراج بعد ان ادرك
ما فعل وقاله….في اشد المواقف خصوصيه…..
ياسمين بحزن:انت حي”وان وحق”ير واناني وانا استاهل اني كنت هسلمك نفسي واخو”ن ثقه اهلي…. الحمد لله هو انت جوزي بس مش مسموح لك بلمسي غير ام ابقي في بيتك …..بس حبي لك كان فوق الحدود انا كان ممكن ابيع عمري عشانك بس بلي حصل من ثواني قت”لني دمر”ني ابقي في حضنك وتهمس باسم غيري…. كده خلص بجد يا وسيم انا عوزه اطلق….. بس والله لازم ادوقك من نفس الكأس واخليك تك”ره اسمك….. وسيم لم ينطق بحرف وظل صامت ولا حتي ينظر لي ياسمين وهذا الصمت المتجاهل لي وجودها زاد من غض”بها وسخطها فسحبت نفسها وذهبت الي منزلها…..
ظل وسيم جالس علي السرير منكس راسه بين قدمه ودموعه تسيل وهو يلوم نفسه….
وسيم:انا مش مصدق اني اعمل كده كنت هخ”ون ثقه شاهين فيه واستغل حب ياسمين واسلبها عفتها من قبل ان ادخل عليها…..
وازاي افكر في عنبر بطريقه الحقي”ره دي وهي مرات اخوي …
وكمان اذيت مشاعر ياسمين لا انا دم”رتها…. يارب انا مش عارف اتحكم في حبي لي عنبر كل يوم بيكبر عن اليوم الا قبله حاوله انسها بحب ياسمين ليه….بس كل ما اشوفها كهربي بتسري فيه يارب ساعدني….. ونهض وسيم وذهب لي الحمام وتحمم وبدل ثيابه وتوضئ واتجه الي ربه حتي يشتكي اليه ضعفه ويطلب الراحه والمدد…. حتي يقابل القادم……
تصل ياسمين لي بيتها وهي لا تعلم كيف وصلت وتجري علي غرفتها دون ان تتكلم مع احد … وتحبس دموعها تدخل لي غرفتها وتغلق الباب وتنهار باكيه علي الارض ….
ياسمين:انا السبب في ذلي انا السبب في ضعفي بس والله لازم ادفعك التمن غالي اوي يا وسيم …ومستحيل اخليك تكون السبب في خساره اغلي انسانه عندي مستحيل…..
خارج غرفه ياسمين….يقف ابوها يدق الباب بقلق
شاهين بقلق:افتحي يا ياسمينتي مالك يا قلب بابا افتحي ده انا بابا … طيب افتحي لي امك ولا اختك…..احنا قلقنين عليكي….
تمسح ياسمين دموعها…. وتنهض وتفتح الباب لي عائلتها فهي حقا بحاجه لي حبهم وحنانهم فترتمي بين احضان اسرتها….وتبكي….
شاهين واميره وساميه امها…..
يطبطبوا عليها ويقولوا بحب
مالك يا ياسمينا هو ايه الا حصل بينك وبين وسيم….؟
ترفع ياسمين وجهها اليهم والدموع تكسوه…..
ياسمين بصوت ضعيف:انا مش عوزه اتكلم في الموضوع ده وحدش يبجب سيرت البنادم ده ممكن انا محتاجه لي حبكم ودعمكم….. يضمها في حضن اسري يكون بلسم لي جر’ح ياسمين….
في جزيره بعيده عن البشر يوجد ثنائي الحب والعشق الجديد عنبر وعاصي…يعشوا اجمل لحظاتهم…..في حب وعشق وسعاده….. يسيروا علي الشاطئ وعاصي يمسك بيد عنبر وينظر في عينها بحب…. ويده الاخري علي بطنها يحس بنضب طفله…..فترتسم بسمه رقيقه علي فمه…
عاصي بفرحه:ياه شعور حلو اوي ان احس بنبض طفلي…. تبتسم عنبر وتضع يدها علي يده التي علي بطنها وتقول برقه ودلع
عنبر:تؤ تؤ دول بناتك هن توأم بنتين….ثمره حبنا…..
ينظر اليها عاصي بفرحه ويحملها… ويدور بيها….وعنبر تضحك وتضحك بسعاده…..
عاصي:بحبككك يا ام بناتي بحبك بعشقك انا مجنون بيكي بحبكك
عنبر:وانا كمان بعشقك يا ضي عيني وشهد ايامي ونهر حبي الذي لا ينتهي بحبك. …..
يعض عاصي علي شفته ويغمز لي عنبر بمك”ر
عاصي:بما اننا بنحب بعد اوي كده طيب انا عوز اخطف”ك لي حبي وافرجك مين عاصي…..
تخجل عنبر…. عيب كده انت قليل الادب….
يغمز لها عاصي بشقاوه:طيب ما قله الادب دي هي سبب ثمره الحب الا في بطنك….
عنبر بخجل:نزلي يا عاصي انت مش محترم….
عاصي بمرح:انزل مين ده في المشمش وجري بيها علي البيت الصغير الا علي الشاطئ وعنبر تصرخ بخجل نزلنيييي…..
عاصي:هنزلك بعد ما اقولك كلمه سر…..ويدخل لي البيت … ومر اسبوع عليهم في سعاده وحب…. ورجعوا لي القاهره حتي يستقبلوا اسرار بنت خال عنبر…. ام ياسمين ووسيم لم يتقابلوا طول الاسبوع وحالهم كئيب وحزين ياسمين شاحبه الوجه ومتعبه تقريبا لا تغادر غرفتها…. ولا تاكل الا قليل القليل….. ووسيم يهرب من لقاء عنبر فبعد ان علم برجوعها هي وعاصي قرر انه سوف يعيش في شقته بعيد عن اي وجود لها…..
تستقبل عنبر اسرار بحب كبير ام عاصي كا عادته يغازل الفتيات الجميلات ولاسف حدث اعجاب بين اسرار وعاصي…..
وذاك ضايق عنبر كثيرا تمر ٣ايام
ووسيم مازل منعزل عن الجميع…
ام في قصر العائله….
ماجد:يارب اعمل ايه في احفادي الا مش حاسين بلمصيبه الا هد”مر العيله دي…. اعمل ايه ياربي انا كدبت عشان اجوز عاصي بس معرفش اني هد”مر وسيم القدر لعب لعبته معاي…. انا اتفق مع ابو عنبر عشان يساعدني اننا نوهم عنبر انها غلطت مع عاصي وكمان نضحك عليها ونفهمها انها حامل فلازم تتجوزه وابوها عمل كده عشانها وعشان متعنس وكمان شاف انها بتحب عاصي ….بس وسيم حبها يارب اعمل ايه يا تري احنا لما اتحكمنا في حياه عيالنا واحفادنا ده كان غلط اننا نقرر هما هتجوزا مين ويدخلوا كليات ايه ويصاحبوا مين….يا تري مين فينا الغلط ومين فينا الصح…..لازم نقرب منهم ننصحهم ونزرع فيهم القيم بس بسيب لهم حريه التصرف وانهم يجربوا الوقوع في الغلط والوجع عشان يتعلموا من غلطهم هو ده الصح انا مش هدخل اكتر من كده …لي يقاطع شرود الجد ماجد صوت صياح عنبر في الحديقه فيخرج لي يري ماجري وهنا كانت المفاجأه…
راي وسيم يغازل اسرار ويقترب منها وكاد ان يقبلها لولا ان عنبر كانت تسير في الحديقه تشرب بعض العصير وراتهم وبدأت المشج”اره
#الوسيم_والخجوله
تجري عنبر خلف عاصي وهي ممسكه بي بطنها وتصرخ بغ”ل وغض”ب ومسكه في يدها زجاجه العصير وتردد بغض”ب
عنبر…..
نهارك اسود يا عاصي وانا هخلعك وي المسام”ر المصدي عاصيي خد هنا بقي بتعاكس اسرار ادام عيني فعلا ديل الكل”ب عمره ما يتعدل صبرك يا عاصي…
يجري عاصي باقصي سرعه لي يختبئ خلف ماجد جده الذي يضحك بسخريه….
عاصي:يا جدي بدل ما تضحك عليه حوش المفتريه دي عني بصراحه اسرار جامده بس….
عنبر بضيق:كده انت حر يا عاصي انا عوزه اطلق لو راجل طلقني انا قرفت منك ومن خاين”تك….
لو عندك ذره كرامه تطلقني….
يتعصب عاصي ويثور لي كرامته…
عاصي:انتي …. حبيبتي وام بناتي وشمس ايامي احبك ولن اتركك
يجذبها من. خصرها ويطوقها بقوه تحاول عنبر الفرار منه لكنه يطوقها بقوه… وينظر لها بحب ويتعمق في النظر في عينها وذاك ا ربيكها
عنبر بتلعثم:ابعد عني يا عاصي اناااا لي يسكتها عاصي بقبله… اذبتها عشقا…. ويهمس لها بتحدي مش قولتك انتي اسيرتي لي تغتاظ عنبر وتدفعه بقوه وتبعده عنها….وتقف امامه وتتحدث بتحدي وثقه
عنبر:انت حيو”ان بس انا والله لا ادوقك من نفس الكاس وخليك فاكر انك انت الا بدات الحر”ب مش …. وتركته وذهبت لي غرفتها
ماجد بتحذير:انت فتحت علي نفسك طاقه جح”نم وخليك فاكر ان كيدهن عظيم
يضحك عاصي ساخرا:دي عنبر الخجوله يا جدو انت نسيتها دي اخرها كلام وبس
ماجد بمك”ر:انت حر انا حذرتك وبكره هنشوف مين فينا الصح….
في غرفه عنبر
تجول الغرفه اياب وذهاب وهي تحداث نفسها بغض”ب…..
عنبر:بقي كده يا اسرار تخو”ني ثقتي فيكي طيب ياعاصي ام وريتك ام جننتك طيب ياعاصي واخذت هاتفها واتصلت بشخص
عنبر بش”ر:الوا نفذ اتفقنا الصبح
الشخص بضحكه صفره:تمام بس كده عاصي هيرتكب جري”مه
عنبر بخب”ث:ولا يهمك
الشخص:فله عليك اشوفك الصبح
تنهي عنبر المكالمه…وتضحك بمك”ر قابل الا هيحصل يا عاصي صبرك.وتبقي خالي الصرمحه تنفعك…..
في الصباح يفيق عاصي علي دوشه وضوضاء فيخرج لي الشرفه لي يري ما مصدر الضوضاء والدوشه لي يفتح عينها النعاسه علي مصرعيها وتصبح سوادء من الغض’ب ويصرخ عنبر نهارك اسود
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الوسيم والخجولة)