رواية شيء من الماضي (احببت مجنونة 2) الفصل الثالث 3 بقلم نجمة براقة
رواية شيء من الماضي (احببت مجنونة 2) الجزء الثالث
رواية شيء من الماضي (احببت مجنونة 2) البارت الثالث
رواية شيء من الماضي (احببت مجنونة 2) الحلقة الثالثة
ياسين _ في ايه يا انسه مالهم بيكي دول
جودي _ بيعاكس… وانت مالك
الشاب_ ههههه اهي كسفتك ياعم امشي متعملش فيها سبع
ياسين بغيظ_ تصدقي انك بنت قلي’لة الادب، اقولكم اعملو فيها اللي انتو عاوزينه
جودي _ ومين قالك اني هحتاج مساعدة منك علشان اربي الص’يع دول وبتخبط الشاب في وشه بشنطتها وبتضر’به برجلها في ركبته
الشاب يتوجع ويمسكها من شعر’ها بغيظ
جودي _ اااه سيبني وتشد في نفسها لكن متقدرش،،
ياسين ببرود_ تؤتؤ مش كده يا استاذ البروكه هتطلع في ايدك
جودي _ ااه سيبني بقولك ما تعمل حآجه يا متخل’ف انت
ياسين ببرود_ انتي بتكلميني
جودي بوجع من الشد _ ااه.. ايووه يا بار’د
الشاب_ عارفه لو جبتيلي مين مش هيقدر ينجد’ك من ايدي، يلا قدامي
جودي بصر’اخ_ لا سيبني الحقوني لكن هو بيكمل وفجاه ياسين بيمسك ايده ويضر’به بقوه ويبتدي الشباب الباقين يهجمو عليه لكن بقوته قدر يغلبهم او مش بقوته اوي يعني،، نقدر نقول متفق معاهم
الشاب بوجع _ اااه اجرو اجرو بسرعه هنمو’ت
ياسين بخبث _ لو شفتكم هنا تاني بضا’يقو البنات هيكون اخر يوم في عمر’كم وفجاه بينزل قلم علي و’شه
ياسين بذهول _ انتي عملتي ايه
جودي _ القلم ده علشان لما تعمل فيلم تمثل كويس، وبتضر’به قلم تاني اقوا من الاول … ودا علشان متعملش افلام تاني
ياسين بانفعال _ انتي اتجنن’تي وربنا لا اخلص علي’كي، وبيجي يمسكها لاكنها بتقدر تفلت وتجري بعيد
ياسين بانفعال_ وربنا ما انا سايبك النهارده، بيركب عربيته بسرعه ويمشي وراها
جودي بتجري بسرعه علشان تهرب منه وفجاه بيطلع في وشها يوسف ابن سليم صاحب هشام
يوسف باستغراب _ جودي. بتجري ليه كده
جودي بتنهج _ الحقني ف واحد بيجري ورايا
يوسف _ بيجري وراكي؟ هو فين ده،
جودي تستخبا وراه _ اهو
بيوقف ياسين بالعربية وينزل وهو شايط _ انتي فاكره انك هتهربي مني، تعااالي
يوسف يمسك ايده ويبصله بنظرات غضب_ انت بقا اللي بتجري وراها
ياسين _ وسع يا شاطر من وشي دلوقتى بدال ما تتعو’ر
يوسف _ واللهي طيب خد. وبيديلو ل’كمه في وشه
ياسين يحط ايده علي فكه ويبصله بغيظ شديد _ قول علي نفسك يارحمن يارحيم، وبتبتدي المعر’كه بين يوسف وياسين
جودي بصر’اخ _ لا يا يوسف سيبه خلاص، ابعد يا حيو’ان انت
وبيجي مراد يلاقي الخنا’قه قايمه بينزل بسرعه ويحاول يفصل بينهم
مراد _ مش كده يا شباب، هتمو’تو بعض ويشد يوسف لبعيد
يوسف _ سيبني انت مش عارف الحيو’ان ده عمل ايه
ياسين _ وسع يا انا هشرب من د’مه
يوسف بانفعال_ سيبني يا مراد بقولك لازم ار’بيه
مراد _ بس بقااا مالكم في ايه يا ياسين
يوسف _ انت تعرفه
ياسين _ وانت مال اهلك
مراد بانفعال _ اخلصو بقولكم في ايه
جودي _ الحيو’ان ده كان بيجري ورايا وسلط عليه شوية ص’يع
مراد _ نعم، انت عملت كده
ياسين بارتباك _ لا طبعا دي كدا’به وفجاه بيلاقي قلم علي و’شه
مراد _ طالما قالت كده يبقا مش كدا’به ولو شفتك اتعرضتلها تاني انا هسي’ح د’مك
ياسين بغيظ يهج’م عليه ويشدو مع بعض لغيت ما بيجي البوليس
الظابط _ هاتوهم ورايا،
ويمسكوهم كلهم
جودي بخوف _ مرااد هنعمل ايه دلوقتي
مراد _ من فضلك سيبها هي ملهاش دعوه بينا
الظابط_ قدامي وفي القسم نشوف حكايتكم ايه
في القسم
الظابط _ بقا عاملين بلط’جيه في الشارع، وانتي فرحانه اوي بخنا’قتهم عليكي
جودي ببكاء _ حضرتك انا معملتش حآجه والولد ده هو اللي كان عاوز يخط’فني
يوسف _ ايوه يافندم انا شوفته هو وبيجري وراها
ياسين _ كد’ابين هجري وراها ازاي واحنا متصاحبين، الاستاذ ده هو اللي كان عاوز يخدها بالعافية ويشير علي يوسف لينظر له مراد بغضب واردا ان يمز’ق وجهه لكن جودي بتمسك ايده عشان ميعملش حآجه
الظابط _ يا عسكري خدهم كلهم علي الحجز لغيت ما نلاقيلهم حد يضمنهم
بعد ساعه بيجي راجل ذو لحيه يخالطها الشيب وبرغم مرور السنين الا انه ما زال محافظ على جسمه الرياضي، ايوه هو مراد ولكن بيحضر باسمه الجديد، مصطفى
مصطفى _ لو سمحت انا كنت جاي اضمن الشباب اللي جوه الحجز
الظابط_ وحضرتك مين ان شاءلله
مصطفى_ صديق اهليهم
الظابط _ يعني انت صديق اهليهم كلهم معقوله دي
مصطفى_ لا تلاته بس منهم مراد و يوسف و جودي والرابع معرفهوش ومش هضمنه
الظابط_ تمام ماشي، هات بطاقتك
بيطلعله بطاقته اللي عملها بالاسم الجديد،
الظابط_ طيب تمام خمسه وهيطلعو
مصطفى_ تمام يا فندم معلش انا مستعجل اووي ولازم امشي، انا سبت اللي ورايا عشان اخرجهم
الظابط_ لا طبعا مينفعش لازم تستلمهم
مصطفى بيطر يستني وهو خايف من مواجهة ابنه لاول مره…
مصطفي لنفسه_ ياترا هيعمل ايه لما يشوفني، اكيد هيعرفني ماهو اكيد شاف صوري، بس هقوله ايه ساعتها اقوله انه سيبته قبل ما يجي لدنيا طيب ولما يسالني علي السبب اقوله ايه بيفضل يفكر كتير لغيت ما بيطلع مراد والباقين من الحجز
الظابط _ الاستاذ جه يضمنكم وهتخرجو دلوقتي بس لو جيتولي تاني مش هر’حمكم
الكل يبصوله باستغراب وهما مش عارفين هو مين
مراد يقربله _ انت مين
مصطفى يحاول يبعد نظره عنه عشان ميحسش بحاجه _ ا انا صديق ابهاتكم
جودي _ انا اول مره اشوفك
يوسف _ وانا
مراد بارتباك يصاحبه الم _ انت صديق بابا كمان؟!
مصطفى بارتباك _ ا ايوه
مراد _ يعني انت كنت تعرف بابا الله يرحمه كويس،
بتنزل الكلمه علي مراد الاب زي الصاعقه،
مصطفي _ الله يرحمه؟! اول مره اعرف
مراد_ ايوه .. انت ازاي صاحبه ومتعرفش انه ما’ت من زمان
مصطفي بحزن _ اول مره اعرف انا كنت مسافر
يوسف بقلق _ احنا اول مره نشوفك ايه عرفك اننا روحنا الاقسم اصلا
مصطفي بتهرب _ انا اطمنت عليكم يلا روحو، عن اذنكم وبيمشي
مراد بيمشي وراه _ لا استنى،
مصطفي _ نعم
انت بتقول انك صاحبه يعني لازم يكون معاك صوره ليه علي الاقل
مصطفي _ وانت معندكش صور ليه؟!
مراد بدموع _ لا عمري ما شفتله اي صور وهو ما’ت قبل ما انا اجي، ارجوك لو معاك صورة ليه انا عاوز اشوفها
مصطفي بيحاول يحبس دموعه_ انت نفسك تشوفه يعني
مراد بنظرات ترجي_ ايوه طبعا انا من صغري نفسي اعرف شكله ازاي، بس للأسف مفيش اي صور ليه
مصطفي بارتباك _ حاضر عندي صوره قديمة هشوفها فين وبعتهالك
مراد _ انا هروح معاك
مصطفي _ انا مش مروح دلوقتي خليها وقت تاني .
مراد_ تمام بس انا هستناك تجبهالي واتفضل انا هكتبلك رقم تليفوني ضروري تكلمني لسه عاوز اتكلم معاك وتحكيلي كل حآجه عنه
مصطفي بإبتسامة باهته_ حاضر مع السلامه ويمشي
جودي_ مش عارفه ليه مرتحتش لراجل ده معقول يعني هو يعرف واهلنا لا، في حآجه غريبه
يوسف _ فعلاً
مراد بشرود_ اخيرآ لقيت حد يعرفه، انا تعبت اوي مع ماما عشان تكلمني عنه ولا تقولي مين قرايبنا واحنا ليه لوحدنا ومكانتش بتقول حآجه
يوسف _ معزوره يا مراد اكيد مش عاوزه تفتكر اللي حصل، وبعدين انت هتعمل ايه بمعرفتك يعني
مراد_ اعرف انا ابقا مين علي الاقل، انا كل اللي اعرفه عن نفسي اسمي الثلاثي وبس بابا مات ازاي، واهله فين واهل ماما فين انا معرفش حآجه عنهم أبداً،
جودي_ ازاي متعرفش مش مامتك قالتلك ان كلهم ماتو وهي عزلت بيك زمان
مراد _ ودا كلام يتصدق بردو
يوسف _ خلاص يا مراد متقلبش في حاجات انتهت من زمان
مراد _ انتهت فعلاً… انا ماشي
جودي_ استنا انا هروح معاك
مراد بجديه _ لا خليكي مع يوسف هو يوصلك… ع فكرة ابوكي عاوزني اسافر اسكندريه بححة الشغل واكيد انتي عارفه ليه
جودي _ لا طبعاً اكيد مش هو ده السبب
مراد _ زي ما يكون بقا يلا سلام وبيمشي
يوسف _ مالو مراد
جودي _ هو كده لما بتيجي سيرة والده بيتحول
يوسف _ مش عارف ايه الغريب ف ان باباه واهله يموتو ليه مش مقتنع بانه شيء عادي ما انا اهو جدودي كلهم ماتو وعادي
جودي بتريقه_ ياسلام، وانت عاوزهم يخلدو في الارض يعني
يوسف _ مش قصدي طبعا، انا علي مراد اللي مزودها
جودي _ عنده حق انت مش عارف مامته بتقفل في الموضوع ازاي لما بتيجي سيرة اهلو وباباه حتي بابا وماما مبقولوش حآجه مفيده غير كان كويس وبس انا لو مكانه اقلق
يوسف _ جايز يكون فى حآجه مش حابين يقولوها..
جودي _ جايز… يلا بينا طيب
يوسف بارتباك _ بقولك ايه ما تيجي نروح اي حته نشرب حآجه ساقعه انا عطشان اوي
جودي _ ماشي بس نمشي بسرعه عشان اتاخرت اوي وان شاءلله ميكونش عرفو في البيت
يوسف بإبتسامة_ متخافيش ان شاءلله مش هيعرفو
جودي_ اممم متشكره يا يوسف علي اللي عملته معايا
يوسف_ بتشكريني علي ايه هو كان ينفع اسيبك في الموقف ده بردو بس انا عاوز اعرف هو كان عاوز منك ايه
جودي_ دا انسان حق’ير، سلط شوية شباب عليه علشان يعمل فيها الشهم اللي بيدافع عن بنت
يوسف بحده_ كان عاوز يتقربلك يعني
جودي_ تقريبا
يوسف بغيره يحاول يخبيها _ ليه هو انتي ليكي كلام معاه
جودي _ لا طبعاً هو لو في بينا كلام.كان عمل الفيلم ده ليه
يوسف بنرفزه_ ماهو عشان لبس حضرتك ده مفيش اوسع من كده شويه؟!
جودي_ انت ازاي تكلمني كده، وانت مالك البس كده ولا انيل
يوسف بانفعال_ مالي ازاي مش انتي بنت صاحب بابا يبقا مالي
جودي بخبث _ بنت صاااحب بااابا
يوسف_ ايوه بنت صاحب بابا امال هيكون ايه يعني
جودي_ مش عارفه بقا.. بس مش مشكله
يوسف_ بتلمحي لايه
جودي_ الله انت هتركبني الغلط انا مقولتش حآجه بس انت اللي مش صريح
يوسف بارتباك_ مش صريح ازاي يعني
جودي_ مفييش يلا بينا بقا انا اتاخرت
يوسف_ ماشي اتفضلي
جودي ماشيه قدامه وبتحاول تدراي ضحكتها
يوسف _ بتضحكي ليه؟
جودي_ مضحكتش بيتهيالك
يوسف لنفسه_ اه يا مفضو’ح تلاقيها فهمت، دي لو مكنتش فاهمه من زمان
بيت مراد
مراد بيدخل البيت وهو زعلان وبيدخل اوضته علي طول،
مي _ مالك يا مراد، … مراد،،، مالو ده،
بتروح وراه
مي_ مالك ياحبيبي
مراد بخن’قه_ مفيش
مي _ مفيش ازاي
مراد _ تعرفي حد صاحب بابا اسمه مصطفي
مي باستغراب _ لا
مراد _ غريبه
مي بقلق _ وايه الغريب ف كده
مراد بتريقه_ ازاي واحده متعرفش حآجه عن جوزها زيك كده، دا انتي مقولتليش حآجه عنه نهائي أكتر من انه ما’ت
مي _ يوووه تانى، عاوز تعرف ايه يعني هيكون حصل ايه مخبياه عنك
مراد بانفعال_ معرفش بقا اسالي نفسك، علي طول مبتحبيش تتكلمي ف سيرته، ما تقولي حآجه مفيده ولا في مصي’به عملتيها وخايفه اعرفها
مي تفقد اعصا’بها وتضر’به بالقلم _ تاني مره ابق اعرف نفسك بتكلم مين
مراد يحط ايده علي خده ويزفر بعض’ب_ براحتك خالص، بس هعرف كل حآجه بيكي او من غيرك وبيمشي ويسيبها وهو زعلان
مي ببكاء _ اعمل ايه ياربي، اقوله ابوك هاجر وسابك من غير مايعرف انت بنت ولا ولد ، ولا اقوله ان ابويا قت’ل جدك، ولا اقوله ان ابوه كان تعبان وبيتعالج
بيطلع مراد لشارع ومن غير ادراك بيتصل علي جودي اللي بتكون لسه داخله على البيت ومرنتش الجرس
جودي _ ايوا يا مراد
مراد ببكاء _ انتي فين
جودي بقلق_ مراد انت بتبكي؟ انت فين دلوقتي
مراد ببكاء _ في الشارع قدام الجنينه بتاعتكم
جودي _ طيب انا جيالك بتجري تروحلو وبتلاقيه واقف وعنيه كلها دموع
جودي بقلق _ حبيبي مالك، في ايه،
مراد يمسح دموعه زي الأطفال _ مش عارف بس انا مخنوق اوي وعاوز اتكلم مع اي حد،
جودي _ طيب تعاله هنقعد في الجنينه واحكيلي مالك
بيروحو الجنينه ويبتدي يتكلم
مراد _ انا مش عارف اقنع نفسي ان مفيش حآجه، وهي اللي مخليني كده
جودي _ اهدي طيب، مش يمكن هي بتتعب لما بتفتكر وخصوصا انها اترملت هي وصغيره ودلوقتي عايشه لوحدها
مراد بانفعال_ دا مش سبب، عارفه لو مفيش سر كانت اتكلمت عنه عادي و وصفتهولي ع الاقل بس هي مصره تشككني
جودي بعطف تمسكله ايده_ اهدي متعملش في نفسك كده، صدقني لو في حآجه هتبان بس روح كلمها هي ملهاش غيرك
مراد _ لا انا هسافر ومش هرجع البيت غير لما تتصل وتقولي علي كل حآجه
جودي _ هتسافر ازاي،
مراد_ هروح اشتغل في فرع اسكندريه، كنت هأخر اسبوع بس خلاص انا هسافر الصبح،
جودي بزعل_ تسافر وتسيبني
مراد_ انا هكلمك كل يوم
جودي بدموع_ لا طبعاً مش هينفع مينفعش المكالمات انت تروح ل بابا وتقوله انك هتشتغل هنا، ونبي يا مارو
مراد _ مينفعش انا محتاج ابعد اصلا
جودي ببكاء طفولي_ مليش دعوه لو سافرت هروح وراك
مراد _ بلاش عند مينفعش تروحي معايا
جودي بانفعال_ لا ينفع انت اللي مش عاوزني معاك بس براحتك، وبتمشي وتسيبه
مراد_ استني يا غب’يه ويلحقها بسرعه.. بقا انا جاي اشكيلك همي تطلعي عيله كده
جودي ببكاء_ اديك قولت جاي تشتكيلي همك، هتشتكي لمين هناك من غيري
مراد بحب _ ليكي بردو انا هكلمك كل يوم قبل ما انام واحكيلك كل حآجه حصلت… خلاص بقا بطلي عياط
جودي تحضنه وتبكي_ مليييش دعوه
مراد يضمها_ طيب بطلي عياط لا اضر’بك ههههه
وفجاه بيطلع هشام ويلاقيهم بشكل ده
هشام بعصبيه _ جووودي
جودي تبعد عنه وتبص لابوها وهي متلبشه من الخضه
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية شيء من الماضي (احببت مجنونة 2))