روايات

رواية مليكة الفهد الفصل العشرون 20 بقلم حبيبة مدحت

رواية مليكة الفهد الفصل العشرون 20 بقلم حبيبة مدحت

رواية مليكة الفهد الجزء العشرون

رواية مليكة الفهد البارت العشرون

رواية مليكة الفهد الحلقة العشرون

وصلنا لما الجد ضرب بالعصا الأرض بس انا هنا الي اتكلم والعريس بيكون شريف المحمدي وانا موافق
الياس وقف.لا طبعا
بلال.ازاي ي جدي الكلام ده.انتا عارف عمل ايه
الجد.هي كلمه وتتسمع وانا مش هرجع في قراراتي تاني
شاهيناز.وانا مش هتجوز انتا كل شويه تاخد الي انا عايزه وبتاخد قرارات بنيابه عني وانا المرادي محدش هيجبرني علي حاجه ومش هتجوز واعمل الي انتا عايزه بس علي حد تاني مش عليا
الجد بغضب.انتي هتكسري كلمتي ولا ايه اظاهر دلعك الزياده وقله تربيتك عملت فيكي كده يبت حسين
شاهيناز بدون وعي.انا متربيه كويس انتا الي اناني واخدت مني الياس الي انا بحبه وخليته يتجوز مليكة هانم واهلي سابوني وانا صغيره وانا اصلا شاكه فيك ممكن تكون انتا دبرت موتهم عشان انتا طماع وعايز حاجه ليك وتمشي علي دماغك وسيرتك قدام الناس لاكن مش مهم انا
قلم نزل علي وش شاهيناز رفعت راسها وكان الياس
الياس.انتي ازاي تكلمي جدك كده
شاهيناز. عشان انا حبيتك وهوا اخدك مني وحطم سعادتي انتا المفروض ليا هوا اناني ومش بيهتم بأيه يسعدني من ساعه اهلي ماتو انا مش عايزه
قاطعها قلم نزل علي وشها.انتي غبيه انتي اختي ازاي تفكري فيا كده انتي زيك ايناس
بلال شد الياس وقف قصاده انتا ازاي تمد ايدك علي اختي وانا واقف مين عطاك الحق تمد ايدك دي عليها اختي محدش يمد ايده عليها سامعني
الياس شده من هدومه.انتا مش سامع اختك بتقول ايه بتقول بتحبني
شدو مع بعض في الكلام ومحمد واحمد ادخلو يشلهوهم من بعض
مليكة بزعيق.بس كفايه وبصت للجد شايف قراراتك وصلتنا لاايه اجبرتني اتجوز واحد مش عايزني وبصت في عين الياس وكملت ولا انا كنت عايزه وبتخطط وتنفز من دماغك وعايز تدمر حياه واحده تاني وبصت لشاهيناز كانت بتحب الياس انتا ايه مش بترحم حرام عليك ضيعت حياتنه انتا مش حاسس بالذنب أن احفادك مسكو في بعض وعيطت
الجد بكسره. يعني انا دلوقت الوحش وانا الي دمرت حياتكو وبوظت مستقبل كل واحد فيكو وكمان بااتهم في قتل ولدي ومراتو انا غلطان عشان خايف علي مصلحه كل واحد مش هدخل لحد واعتبروني اني موت
كلهم في صوت واحد.بعد الشر
سابهم ولف ساند علي العكاذ بتاعو وفيه كم حزن في قلبه وجعه جامد وقال بصوت عالي ومسك قلبه. اااااااه وقع علي الارض
شاهيناز بصراخ. جدو
محمد.ابوي والحراس دخلت علي الصراخ جيريو عليه كلهم
الياس بزعيق.انتو يا بهايم جهزو العربيات بسرعه جريو
بلال.الياس ارفعو معايه بسرعه
الياس.يلا رفعو وطلعو علي العربيات
الياس في الموبايل.الو سيف جدي تعب واحنا جاين في الطريق
الدكتور سيف.تمام إحنا في انتظارك وصلو المستشفي والترولي كان جاهز في انتظار المريض
الياس وصل وباقي العيله والحج عمران علي الكنبه الخلفيه راسه كانت علي رجل مليكة وهي منهاره من العياط
مليكة.الياس بسرعه النبض ضعيف
الياس.خلاص اهدي
مليكة. اسفه والله مكنتش اقصد ان الموضوع ده يحصل
الياس.كله هيبقي تمام نزل من العربيه رفع الحج عمران هوا وبلال علي الترولي وجيريو بيه علي العنايه المركزه
احمد.يارب استر يارب
محمد.اناهروح اجيب المصحف من العربيه وراجع
شاهيناز ببكاء. بلال انا خايفه اووي جدو زعلان مني
بلال اخدها في حضنه.نطمن عليه الأول
مليكة منهاره عياط.انا اسفه يارب سامحني يارب وبتترعش
الياس.انشاء الله هيطلع
مليكة.انا غلطت هيسامحني
الياس.اخدها في حضنه اه هيسامحك وده وعد مني
الدكتور سيف طلع.اهدو كله الحمد لله تمام بس جاتله الازمه في قلبه وهيقعد في العنايه وشويه ويفوق
مليكة.طب انا ممكن اشوفه
الدكتور سيف.والله دلوقت لا لان مش هيحس بحد بس لما يفوق هدخلك علي طول يا قمر
الياس بغيره شد مليكة من ايدها. شكرا يا سيف تعبتك معايه
سيف بأاحراج. الشكر لله ده واجبي
مليكة قعدت علي مقعد الانتظار والياس واقف جمبها ساند راسه علي الحيطه لوراه
نور جت هي وايناس وفاطمه وجنه
ايناس جريت علي الياس. جدو عامل ايه
الياس اخدها في حضنه.ششش اهدي جدو كويس وشويه ونشوفه
بلال شاف الياس واخد ايناس في حضنه عض علي شفايفه بغيظ الياس بص عليه شاف بلال متغاظ زاد من احتضان ايناس بلال عارف ان الياس بغيظه هوا جاب اخره
نور قاعده جمب مليكة
مليكة. اهدي يا نور جدو الدكتور قال شويه وهنشوفه
نور ببكاء.انا بخاف ان حد يسبني زي ماما
مليكة بحزن ودموع.ربنا يرحمها متخافيش انا معاكي وبابا كمان نور نازله عياط
واقف بيراقب الموقف من بعيد الدكتور سيف الي قلبه اتخلع من عياط نور وكان نفسه ياخدها في حضنه وتقلولو الي جواها
(دكتور سيف.عنده ٢٧سنه من عيله كبيره معاهم شراكات بس هوا حي يستقل لوحده فتح المستشفي دي من تعبه وفي نسبه داخل فيها الياس وشريف طويل عنيه لونها بني فاتح عنده عضلات شعره لونه بني زي عنيه وده شخصيه جديده كمان معانا )
دكتور سيف دخل غرفه العنايه لقي الحج عمران بيفوق
سيف.الف سلامه عليك يا حج كده تخض الكل عليك
الحج عمران بوهن.الله يسلمك يا سيف يا بني
سيف.دول بره منهارين من العياط عليك
الحج عمران.انتا تخرج بره تقولهم ان حالتي صعبه وعايزه مليكة تدخل
سيف بخبث.تديني كام يا حج
الجد.اخلص يا ولد ميغوركش قعدتي دي
سيف.حاضر يا حج طلع سيف وهميه علي نور عنيها حمرا
نور.جدو عامل ايه
سيف لنفسه.اهدي لا اتهور وانتي لازم تعيطي
سيف.احم والله حالته مش كويسه خالص
كلهم بخضه.ايه
سيف .وآلله حالته كانت كويس بس سأت خالص
الياس بزعيق. اتصرف دلوقت بدل اقلب الدنيا عليكو
سيف بخبث. انا مقدر حالتك يا فهد بس إحنا عملنه الي نقدر عليه هوا عايز واحده اسمها مليكة
مليكة.ايوه انا مليكة
سيف.اتعقمي في الاوضه دي وبعد كده هدخلك
نور .وانا عايزه ادخل كمان
سيف تأثر بحالتها وكان عايز يقول ان كويس بس مش قادر يتكلم
سيف.حاضر بس مش هينفع ادخل مجموعه هدخلك شويه كده
نور بطفوله. يعني هدخلني شويه كده بجد
سيف بأبتسامه.طبعا هدخلك بس امسحي دموعك دي يلا
مسحت دموعها وبصت ليه بتركيز.انتا شكلك مش غريب عليا
سيف.احم اه انا
نور انتا.الي خبطني بالعربيه وانا رايحه المدرسه مع صحابي
سيف لنفسه.وكان احلي يوم عشته في حياتي عشان قابلتك
يا من أسرتي قلبي يا صغيرتي
سيف.احم اه انا بس انتي عارفه مكنتش اقصد وغمز ليها
نور بخجل.لا عادي قطع المحادثه بتاعتهم ونسيو ان الكل واقف يتفرج عليهم
مليكة جهزت. انا جاهزه
سيف بأحراج عشان الكل باصص ليه. اه طب يلا اخدها ودخلو
الجد نزل الماسك علي وشه بسرعه وعمل نفسه تعبان جامد
مليكة جريت عليه ومسكت ايده باستها. انا اسفه سامحني
الجد.رفع الماسك تاني انتي الي سامحيني يا بتي انا دمرت حياتك سامحيني يمكن دي آخر ايامي وهمشي وانا عايزك متزعليش مني
مليكة ببكاء.بعد الشر عليك سامحتك يا حبيبي بس انتا قوم عشان انا عايزه اقعد معاك
الجد بحزن.انا شيلتك حمل وبخليكي عنه عشان ضميري يرتاح
مليكة.يعني ايه
الجد.يعني لو ليا عمر اطلع من هنا هطلقك من الياس وأكمل بخبث.هوا جه ناحيتك
مليكة مش مستوعبه ان خلاص هتطلق انتبهت لجدها. هااا
الجد بتكرار. انتي معايه بقولك جه ناحيتك
مليكة بخجل شديد هزت راسها ب لا
الجد.خلاص ماشي
مليكة بحزن ارتاح انتا دلوقت
الجد.انا كويس كده بس نادي شاهيناز
مليكة برفد.لا طبعا
الجد مثلأن حالته بتسؤ.نادي عليها خليني اقابل ربنا وانا مرتاح
مليكة.بص انا هقول للدكتور الي دخلني عشان مش عايزه اختلط معاها
الجد بزعل. برضه
مليكة. معلش انا كده هكون مرتاحه
فتحت الباب وطلعت بره سيف عنيه منزلتش من علي نور
مليكة لاحظت ده بس معطتش اهتمام من خوفها علي جدها
مليكة. دكتور
سيف قرب من مليكة والياس غار جدا لان مليكة قصيره وسيف قرب منها جامد لما قالتله بنزل شويه لتحت رفع رأسه وبص لشاهيناز وهي في حضن بلال لسه
بلال.جدك عايز شاهيناز طلعت واتعقمت ودخلت
الياس اخد مليكة من ايدها جامد في غرفه فاضيه
الياس قرب منها جامد ايه حببتي قربه منك ولا عجبك
مليكة.تقصد ايه بكلام ده
الياس بزعيق.تقصد دكتور سيف كنتي بتقوليلو ايه
مليكة.عادي وده يخصك في ايه
الياس.يخصني فيه ايه انتي كلك تخصيني فهمتي
مليكة بتوتر.لوسمحت ابعد شويه
الياس قرب اكتر وحاصرها ليه هوا حلو للدكتور سيف وحش ليا
مليكة. ايه الي انتا بتقولو ده انتا مجنون
الياس.اه مجنون عشان مجنون بيكي
مليكة هتنهار وماسكه نفسها الياس ابعد وقالت بقوه كل ده قريب هينتهي
الياس.يعني ايه تقصدي ايه
مليكة.زي ما تفهم ابعد كده عديني الياس لوي دراعها ورا وباسها جامد وهي متماسكة وهتضعف كل حصونها
الياس.دي بس عشان تفكري في حاجه تاني
مليكة اوعي كده إحنا في مستشفي
في غرفه العنايه الجد .شاهيناز
شاهيناز باست ايده وراسه وخده وهي منهاره انا اسفه والنبي سامحني انتا لو سبتني انا هموت نفسي وراك بابا وماما سابوني ومشيو ومحدش بيحبني وحنين عليا غيرك اسفه اني اتهمتك بقتلهم بس نفسيتي تعبانه وقولت اي كلام
الجد رفه راسها.انتي بتي مش بت ولدي والاب مش بيزعل من بته ابوكي لما مات هوا وامك وانتي عندك سنه وبلال٦سنين انا الي ربتكو
شاهيناز ببكاء.يارت كنت موت قبل ما اقولك كده وزادت في البكاء بص انا مستعده اتجوز شريف عشان تسامحني
الجد.هوا كويس وهيحافظ عليكي بعيد عن المشاكل الي بينه هوا والياس
شاهيناز. وانا موافقه اذا انتا شايف كده وده الي هيريحك انا هعمله
الجد براحه.انتي كده ريحتيني وأكمل بخبث قبل ما اموت
شاهيناز. بعد الشر عليك انا مين هيجوزني
الجد.انا عايزك تتعاملي مع مليكة كأنها اختك كفايه عداوه يبنتي العمر بيروح مش بيرجع
شاهيناز. انا مش هقدر ي جدي طول ما الياس معاها
الجد.يبتي الياس مش بيحبك ده هوا الي مربيكي يعني لو بيحبك يبقي حي اخوات
شاهيناز. بس انا بحبه
الجد.انتي لسه صغيره ومش عارفه تفرقي بين حب الاخوات وحب العشاق اكيد انتي بتحبيه حب اخوت بس انتي فهمتي غلط
شاهيناز .ازاي
الجد.عشان دايما معاكي وبيفسحك وبيدافع عنك من بلال ف انتي عطتيه كل اهتمامك معن كان بيتعامل معاكي زي ايناس وجنه بلظبط بس انتي حولتي ده لحب عاشق مش حب اخوه زي ايناس وبلال
شاهيناز. حاضر يجدي بس اديني فتره عشان اتأقلم علي الوضع ده
الجد.براحتك
شاهيناز طلعت والياس وقف عشان يدخل سيف منعه
الياس.في ايه
سيف بخبث.ممنوع تدخل
الياس بعصبية. هوا ايه الي ممنوع ادخل ده هوا سجن بالزيارة ده ولا ايه بلظبط واحده تدخل والتانيه وراها وجاي عندي انا تقول ممنوع
سيف.الياس انا مقدر الصحوبيه الي بينا وعارف حالتك وخوفك علي جدك بس دي عنايه انا هدخل ليه لو صحته كويسه هدخلك
الياس نفخ جامد.بقولك هدخل يعني هدخل ومحدش يجي نحيتي
سيف.حد يصبره لغايت ما اطمن علي الحج وارجع احمد مسك الياس هوا ومحمد اهدي يبني إحنا في مستشفي مينفعش الي انتا بتعمله ده
يتبع ……
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مليكة الفهد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى