رواية حين تقع في الحب الجزء الثالث الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم ندى علي
رواية حين تقع في الحب الجزء الثالث الجزء الحادي والثلاثون
رواية حين تقع في الحب الجزء الثالث البارت الحادي والثلاثون
رواية حين تقع في الحب الجزء الثالث الحلقة الحادية والثلاثون
بعد وقت كبير
يمني بنوم :بنات الساعه كام انا مش قادره افتح عيني
نور بضحك :مش قادره ايه بقااا دا احنا شربنا علبة قهوه كمله وعوزه تنامي
نورهان :جوزي الحبيب لسه مرجعش بالله لينام في الصاله النهارده
نسمه شالت بنتها بنوم :تصبحو علي خير مش قادره اقاوم خلاص اسر اسر
نور :زمانه نام سبيه بلاش تقلقيه
نسمه :خلاص ماشي
نسمه قامت طلعت شقتها ونورهان ويمني اخدو بعضهم وراحو علي بيتهم نور ودت حبيبه في سريرها ورتبت المكان ودخلت اخدت شور وطلعت لبست قميص نوم قطن وسابت شعرها
نور بتوعد :الساعه 1 وربع والبيه جوزي لسه براا خليك دا يوم الهني وراحت نامت علي السرير
**************
في الكافيه عند الشباب
غسان ماسك الشيشه في ايده وبيشيش :شباب الساعه كام
قاسم بلا مبالاه :باين 1 ونص
محمد كان بيشرب شاي شرق فضل يكح :كاااام 1 ونص ومرااتي العروسه لوحدها في البيت انتو نوين علي خراب بيتي
عمر :اهدي يا بني كدا كدا هنام النهارده سواا
غسان بضحك :شكلهاا كدا
محمد طلب الشيك ودفعو وركبو العربيه واتجهو الي الجماليه
***********
في شقة محمد
محمد دخل الشقة بهدوء لقي يمني قعده في الصاله لبسه قميص نوم احمر وقفله الروب كويس
يمني :ما بدري يا محمد بيه كنت كمل اليوم في حضن واحد من اصحابك غلطان انك رجعت
محمد قلع قميصه ورماه جنبه ويمني بصت نحيه القميص وهو دخل الحمام ويمني قامت وراه
محمد :القعده اخدتنا ومحسناش بالوقت وعارف انك مش هتصدقي بس دا اللي حصل
يمني :سايبني يوم صبحيتي وخارج مع اصحابك وقولت تمام مش مشكله زمانهم وحشوك لكن ترجع ليا وش الصبح يبقي مش هسكت
محمد نشف وشه وربع ايده ووقف :خلصتي
يمني بعدم فهم :خلصت ايه مش فهمه انا
محمد :خلصتي كلام انا قولت الوقت اخدنا ولما عرفت ان الوقت اتاخر جيت الطريق في نص ساعه
يمني بدموع :مكنش ينفع تخرج اصلا النهارده الصباحيه بتاعتي يعني لازم تكون معايا مش مع اصحابك
محمد قرب منها بحب وحضنها :خلا ص يا روحي انا اسف وعد مش هخرج تاني واتاخر
يمني مسكت في حضنه بقوة :وعد
محمد باس خدها :وعد بس ايه مش وحشك ولا حاجه
يمني بكسوف :وحشتني اووي
محمد اشتالها وهي دفنة وشها قي رقابتة بحب ودخل لغرفتهم وحطها علي السرير وظل يبث اشتياقة لها بطريقته
…………………………
في شقة نسمه
قاسم بعصبيه :يا نسمه نزلي السلاح اخلصي هيفلت من ايدك اخللللصي مبهزرش
نسمه وهي مصوبه السلاح عليه :برااا علي الصاله وانا هنزله
قاسم :يابنتي هطلع اعمل ايه في الصاله دلوقتي
نسمه ببرود :تنام وكانك لسه مجتش راجل متحوز سايب مراته لساعه 2 لوحدها وسهران برا البيت … اوعي تقرب بقولك اه برااا
قاسم خرج براحه برا ونسمه قفلت الباب بالمفتاح :يابت افتحي هنادي جدتي ليكي وانتي عرفة الباقي
نسمه :روح يا حبيبي ناديها هقولهاا لسه راجع من براا يا جدتي وانت عارف عندها العادات اخسن منكم وراحت علي السرير نامت براحه يلا تصبح علي خير يا حبيبي يااااه النومه مريحه اوووي
قاسم بغيظ :بقي حتة عيلة تعمل فياا كدا مااااشي ماااشي وراح عمل الكنبه سرير ونام عليه بغيظ الصباح رباااح يا نسمه صبرك عليااا بس
……………………
في شقة غسان
نور نايمه علي السرير لكن بطريقة مغرية جدا بشعرها الطويل الناعم وبشرتها البيضاء الجميله
غسان واقف قدام المرايه بيلبس لبس البيتي وبسرح شعره وهو شايف منظرها وبيبلع ريقة بالعافيه
نور دلع :ايه دا رجعت امتي يا عمري محستش بيك خالص
غسان بعدم السيطره علي نفسه :احم احم .. رجت من شويه وبيبعد عينه عنها بقوة
نور راحت وقفت قدامه ولصقت فيه وماسكة وشة بدلع بخبث :في ايه مالك يا روحي حساك مش كويس كدا
غسان بنفاز صبر :نوررر بطلي حركاتك دي بتتعبني
نور ببرائه :انا عملت ايه يا حبيبي
غسان قرب وشه منها اوووي :صدقيني هتندمي ندم كبير وعقاب اصعب علي حركاتك دي وبيقرب عليها
نور بخوف :انت هتعمل ايه غسان والله كنت بعاقبك يا روحي وو فجأة اشتالها ونور صوتت
غسان بخبث وهو فوقهاا ونور تحته :صوتي يا حببتي عرفه جدتي هتقول ايه فرحان بمراته وانقض عليها بقبلات عنيفه مدميه وبعدين …..
………………………
في شقة عمر
عمر نام علي جنب من السرير بغيظ :قال حطه فرق قال
نورهان بتحذير :والله يا عمر لو الحاجز دا اتشال لتنام عند حد من اصحابك النهارده
عمر بغيظ :نورهان نامي يا روحي علشان مش قادر اقول اكسرك اتخمدي
نورهان بغيظ فيه :مخموده اتخمد انت كمان
عمر :بكرا انا هعرفك يا نورهان النهار يطلع بس
………………….
في الصباح
الجدة صحت صلت الصبح وقعدت علي الكنبه اللي في الصاله تسبح وتشوف الاخبار في التلقزيون
نفين :صباح الخير يا حجه
الجدة :صباح النور يا نفين الساعه كام دلوقتي
نفين :الساعه 10 اهي
الجدة :وابنك عمل اللي في دماغه ومنزلش مراته برضو
نفين :يا حجه سبيهم يعيشو يومنهم وهما هينزلو والله دا لو علي البنات بيحبو تحت اووي لكن الرجاله عوزين يفضلو فوق
الجدة :مش همشي من هنا غير لما اغير عداتكم الغلط دي كلهااا
…………………….
في شقة نور
غسان قام اخد دش وغير هدومه :نورررر يابت اصحي يلااا هموت من الجوع اخلصي
نور بتعب شديد :مش قادره اتحرك من مكاني
غسان قرب عليها بخبث :ليه يا حبيبي ايه اللي حصل لدا كله
نور بغضب :لو سمحت يا غسان ابعد ومتتكلمش معايا علشان مش هرد عليك
غسان ببرائه :طيب زعلانه مني ليه عملت ايه انا
نور بغضب :معملتش بتبلا عليك سووري جسمي مش قادره المسه ولفت الغطاا عليها وقامت بصت في المراياا وشفايفي وجعني ورقبتي ومعملتش حاجه كنت بتنقم مني امبارح صح قوول
غسان قاب منها وحضنها :يا روحي علشان وحشاني شويه تقولي بنتقم منك
نور دفعته عنهاا :ابعد واتجنبني خاااالص النهارده متتكلمش معايا علشان انت واحد زباله
غسان بغضب مسك ايدهاا جامد :علشان انا واحد زباله صح اسمعييي يا نوررر لو هتفهمي الحب اللي بحبه ليكي غلط يبقي بلاش منه خااالص بحبك ااااه لكن تتعدي حدودك هكسر رجلك
نور بدموع :صحيح انت اعمل فيااا ما بدالك لكن اناا ممنوع وممنوع علشان انت الراجل
غسان نفض ايدها من ايده :ودا اللي عندي الحب اللي من غير احترام دا سيبك منه
نور بدموع :برافو عليك قولت كلمتين صح وبصت في عينه اووي الحب اللي من غير احترام دا سيبك منه ودخلت علي الحمام
غسان مسح وشه :استغفر الله العظيم يارب وطلع برا رزع الباب دليل علي غضبة ونزل تحت لقي الكل متجمع
غسان بغضب :صباح الخير .. محمد ويمني فين
قاسم :عريس بقاااا مش الكل زيك بروح الشغل 3 يوم
نورهان :ابو عاصي في نور
غسان بغضب :زمانها نازله
الجدة :غسان تعالي يا حبيبي مالك في حد مضايقك شكلك مش طبيعي
غسان بمحاوله الهدوء :لاء يا حببتي مفيش حاجه انا بس جعان
الجدة بغموض :اتمني ميكونش حد مزعلك
غسان راح قعد جنب ابوها وبدء يتكلم في الشغل في الشركة
منير :لازم تروح يا غسان بو يومين في الاسبوع انا يابني مبقدرش اروح قعدة المكتب صعبه فا روح انت وقاسم
غسان :رايح النهارده هقضي الاسبوع كله في شغل الشركة وقاسم خلية في المركز علشان لو حاجه حصلت برضو
قاسم :خلاص تمام يا كبير
عاصي نزل :ولاااا يا اسر خد يلاااا
غسان بص علي السلم لقي نور نزله شال عينه من عليها وبص لعاصي
نور بتعب :صباح الخير يا جماعه
الجدة بصرامه :صباح النور يريت نلتزم شويه برقت الفطار انتو دلوقتي هتفطرو الضهر هتتغدو امتي بقااا
نور غمضت عينها :حاضر يا جدة انا اسفه علي التأخير وراحت حطة حبيبه قدام غسان بغضب وبدون ولا كلمه لحظة الجدة دا
الجدة :وتصرفك مع جوزك مش كويس تديله بنتك بحترام وادب مش بطريقة دي
نور بغضب :لو سمحتي دا جوزي ومحدش يدخل بينا زي ما انا بعمل كل اللي حضرتك بتقوليه ياريت تسبيني اتعامل مع جوزي وولادي بطريقة اللي انا عوزاها
غسان بتابع الحديث
الجدة وقفت بغضب :انتي طريقة كلامك مش كويسه اتكلمي بأدب مع اللي اكبر منك ولا دا اهلك معلمهوش ليكي
نور بصوت عالي :انا اهلي معلمني كويس اووي وياريت تخلي بالك من كلامك
غسان وقف بغضب شديد وصوت عالي :نوررررر
نور بصت ليه بدموع وغضب ومتكلمتش
غسان بغضب :اعتذري علي كلامك اخلصي
نور بقهر بصت لغسان وسكتت
غسان بغضب :مش هكرر اللي قولته اخلصي
نور بقهر :انا اسفه يا جدتي وحقك عليا
الجدة بغضب :نڤين اتصلي علي ولدتها تيجي ليااا تشوف تربيت بنتهااا
غسان بغضب :جدتي زي ما خليت مراتي تعتذر منك بس اهانتها من اهانتي وانا مقبلش حد يهني مهما كان مين
نور بدموع دخلت علي المطبخ نورهان حضنتهاا بقوه ونفين معاها
نور بعياط :انا عوزه اروح لماما انا عوزه امشي
نفين :يا حببتي انا ماما تعالي وحضنتها وبعدين انتي عرفاها يا نور دا انا مبعرفش اقف قدامها حتي
نور بعياط :انتي شيفه طريقتها معايا يا ماما شايفه بتغلط في تربيتي انا عمري زعلت حد مني هنا
نفين :لاء يا روحي
نور بعياط :يبقي هي بتعمل كدا ليه معايا بقااا وابنك بيعملني وحش هو انا جايا من الشارع علشان يعملو فياا كدا
نفين :لاء دا انتي ست الستات وانا هعلم جوزك دا الادب النهارده
نور مسحت دموعها بيدها :لاء ولا تتكلمي معاه يلا علشان نفطر
نسمه :معلش يا روحي انا اسفه ليكي بنيابه عنها
نور :وانتي تتأسفي ليه يا نسوم هي مش في دماغي اصلا
نسمه :وبعدين انا عوزاكي تيجي معايا نروح عند سوسو النهارده صد رد مش هنتأخر
نور بستغراب :ليه اشمعنا
نسمه :جايبا عسل كدا بتقول بينزل البن اكل منه وعوزاني اروح اخده تيجي معايا
نور بتفكير :ايواا هاجي هنخلي الولاد هنا ونروح ونرجع علطول
نورهان بحب :انا كدا كدا قاعده روحو والولاد معايا
طلعو الكل علي السفره والكل بدء ياكل بس نور في المطبخ
غسان استني تيجي بس هي مجتش :ام زهره نور فين
نسمه :نور في المطبخ بتعمل شاي
نور ايجت وفي ايدها الشاي حطيته وراحت قعدت مكانها حنب غسان لكن مدتهوش اي اهتمام
حبيبه :ممممم مممم
نور اخدتها منه من غير متبص عليه وبدأت تأكلها زبادي وعملت لعاصي سندوتش وايديته ليه
عاصي :يا ماما انا عاوز اكل لوحدي
نور :كل دا وبعدين كل لوحدك
عاصي اخده بغيظ وفضل ياكل فيه
الكل فطر وشربو الشاي والرجاله لبسو ورايحين علي شغلهم
غسان بيلفت الانتباه علشان نور تعرف انه ماشي :اماا انا ماشي عوزه حاجه
نفين :في رعايه الله يا حبيبي
غيان بهمس ليها :متخليش جدتي تكلم نور
نفين :حاضر
الرجاله كلهم نزلو راحو شغلهم والبنات بدؤ يرتبو في البيت وبعد ما خلصو
نسمه :ماما نفين انا ونور هنروح عند ماما نجيب الطلب اللي قولتلك عليه
نفين :ماشي يا حبايبي السواق تحت روحو معاه وخلي بالكم علي نفسكم
نور ونسمه طلعو لبسو ونزلو براحه من ورا العيال وركبو العربيه ومشو
……………………….
في الشركة
دخل غسان والكل مش مصدق انه رجع الشركة وفرحنين اوووي
غادة السكرتيره بفرحه :غسان بيه نورت الشركة يا فندم
غسان بغضب :بنورك هاتي كل حاجه متاخره وورايا علي المكتب غسان دخل وغادة رتبت شكلها ودخلت وراه وفضلت تبص علي ملامحه الرجوليه وشفايفه اللي بتقرء بهمس الورق اللي قدامه وغضلات ايده البارزه بتوهان
غسان :لو خلصتي تأمل فياا يا انسه غادة ياريت تجيبي الورق علشان اخلصه وبص ليها
غاده بإخراج اديته الورق وطلعت برا وغسان بدء يشوف الورق ويشتغل علي الاب
……………………
نور راكبه في العربيه مع نسمه وهي جواها زعلان وحزين
نور :عرفه يا نسوم انا طول عمري بتمني غسان في بيت صغير انا وهو وولادنا ولا حد يدخل فيا ولا حد ليه كلام عليا اصحي الصبح اعمله فطاره والبسه وكل حاجه اكون انا المسؤاله عنها بس .. الحقيقه غير كدا خالص
نسمه نامت علي كتفها :شوفي رغم كل حاجه والمشاكل واي حاجه بنكم غسان بحبك وبعشقك
نور بحزن :مبقتش عرفه ان كان بحبني ولا مجبور عليا علشان ولاده
نسمه :متقوليش كدا يا نور صدقيني بيحبك
نور بحزن :عشت كل طفولتي احارب في اهل بابا وهما يحاربو فيا ومصدقت ان خلصت منهم وضحكت وطلعت الجدة في الحظ ليااا
نسمه بضحك :كله كوم وموال الجدة دا كوم تاني خااالص
……………………
قاسم قاعد بيشوف السيجلات وتسجيلات القضايا اللي معاه فتح دوسيه شاف صوره وكانت الصدمه علي قاسم
قاسم بصدمه :ياسمين !
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حين تقع في الحب الجزء الثالث)