روايات

رواية عشقي المتمرد الفصل الخامس 5 بقلم مروة مرزوق

رواية عشقي المتمرد الفصل الخامس 5 بقلم مروة مرزوق

رواية عشقي المتمرد الجزء الخامس

رواية عشقي المتمرد البارت الخامس

رواية عشقي المتمرد الحلقة الخامسة

بصت هيلين ورا الشخص دا وكان حاتم واقف و مصوب المسد*س والط..لقه طلعت من مسد*سه هو
حاتم أتقدم و راح ليها
حاتم بغضب…….أعمل في دماغ أمك إيه أنا ،إيه اللي كنتي ناويه تعمليه دا
رائد من خلف حاتم ………خلاص يا حاتم كويس اننا وصلنا في الوقت دا وراح عند هيلين وحضنها
وهنا ريان اتعصب وشعر بغيره شديد و معاه إياد
حاتم شد رائد من قفاه
حاتم بغضب……..أنت بتعمل ايه يا حليتها
رائد براءه……..بحضن حضن برئ بس
حاتم ……..حضن برئ بقولك ايه اللي يقرب لاختي انا اعلقه فااهم
هيلين بغضب ………حاااااتم
رحمه بصدمه……….أختك الزاي
حاتم بتوتر……..احمممم هي يعني شبه أختي وكدا
هيلين ببرود أتقدمت ناحيه اللي واقع على الأرض وبيصرخ من كتر الأ*لم

 

 

هيلين ببرود……….لما تحب تتذكي بلاش تبقي غبي يعني عامل تنظيف وحاطت برفيوم غالي يا عم يا عم
الشخص……….واضح إنك ذكيه ذي ما قالوا
هيلين بسخريه……….لا دول بس الغباء كتروا منه فشافوا الكل اذكياء و صح تاني مره لما تفتش أوضه رائده اتأكد الأول إذا كان في كاميرا ولا لااه
الشخص بضحك……..بس معانا رها*ين
هيلين بسخريه……..حتي في دي برده طلعتوا أغبياء يعني لما تيجي تخطف تخطف في عربيه مبيدات ومن كتر غبائكم نسيتوا الكاميرا السريه في المداخل يلا تتعوض المره الجايه وصح مبقاش في رها*ين، حاااتم
حاتم طلع تليفونه واتصل علي شخص
حاتم…….إيه الأخبار يا مريم
مريم……..بقي يا جدع جاي تخليني العب مع شويه فر*ان إيه المسخر*ة دي دول شويه نسو*** أول ما شافوا القوات والر*صاص بقوا يصوتوا اخص عليك وانت رايح الساحل وأنا هتسحل هنا يا نط***
هيلين بضحك……..بنت لمي لسانك دا بدل ما اعرفك مين اللي نط**
مريم بتوتر……..الو*حش اقصد هيلين حبيبتي ليكي واحشه يا بت بقي ارجع من مهمة الاقي دي بتستقلوا بيا للدرجه دي يا هيلو
هيلين بضحك………يا بت خلاص تعالي الساحل هفسحك وحاتم و رائد هنا كمان وماما كمان هنا
مريم بفرحه……رحمه هنا اشطا مسافة السكه هكون موجوده واعملي حسابك على أكلت سمك و كابوريا من اللى قلبك يحبها إيه دا ايه دا انتي كنتي بتضحكي صح
هيلين……..ايوه
مريم ………..عفارم عليا همو*ت قريب استني بس هلبس الشراب واجي
حاتم بضحك……..شراب
مريم بضحك……………أبيض
رائد بضحك……..يا كارثه حياتي اخلصي اقفلي ضحكتي الكل علينا
مريم ……..إيه دا انتوا مشغالين الاسبيكر قدام القوم
هيلين بضحك…….اهااا
مريم………يفضحتك يا بنت سعاد منكوا لله مش هعرف اكل امشي قلبي غضبان عليكوا لحد لما اجي علشان لما اجي اتفسح براحتي
حاتم قفل الاسبيكر ……عن اذنكوا محتاج اتكلم معاها ومشي
رائد سند علي كتف هيلين………تفتكري روميو دا هيتعلق
هيلين بضحك………مع مريم هي اللي هتتعلق يلا خد الد*بش دا و انت عارف الباقي انا أنا وماما راحين نتعشي وحصلنا انت وحاتم
رائد………اشطا تمام
هدي من دون وعي جرت وحضنت هيلين
هدي بدموع وخوف……….أنتي كويسه حصلك حاجة وبدأت تتفحصها
هيلين ببرود………..أنا بخير حضرتك

 

 

هيلين……..يلا يا ماما
رحمه بحزن…….يلا يا هيلين ومشوا
ريان بهدوء عكس اللي حاسس بيه…….وإحنا كمان خلينا نمشي تعالوا ومشوا الكل مع ريان
عند هيلين
رحمه …….هيلين أنا عايزه اتكلم معاكي في موضوع
هيلين وهي بتاكل…….خير يا ست الكل اتفضلي
رحمه بحزن……..أنا معاكي أن هدي وعلا غلطوا وغلطهم مش سهل بس أنا نفسي لما امو*ت الاقيكوا مع بعض وعيونها دمعت
هيلين بهدوء وهي بتاكل…………غيره
رحمه…….غيره
هيلين حطت الشوكه علي الترابيزه واتكلمت
هيلين بهدوء………هدي وعلا مهما عملوا هيفضلوا خواتي اللي اعتبرتهم ولادي بس أنا بادي ليهم قرصه ودن علشان يعرفوا أن الدنيا مش أحلام ورديه طب تعرفي اني كنت مخنوقه علشان جينا هنا وهما مش معانا بس لما شوفتهم ارتحت ومن جوايا انبسطت بصي في حاجة أنا مخبياها عليكوا من زمان
رحمه……..هي إيه
هيلين بهدوء………..أخويا اللى ضاع منكوا زمان فاكرينه
رحمه بحزن………ولا مره نسيته وحشني
هيلين بهدوء………بيكون حاتم
رحمه بصدمه……….إيه
هيلين بهدوء………ايوه حاتم بيكون أخويا اللي ضاع زمان عرفت دا لما بدأت شغل كان في تشابه كبير بيني وبينه نفس لون العيون ونفس الحساسيه دا غير نفس الحركه اللي كان بيعملها لما بيبقي متوتر عملت تحليل DNA والنتيجه طلعت ايجابيه وقتها عرفته الحقيقة واتفقنا إننا نخبي الموضوع دا علشان الناس اللي حاتم عايش معاهم عندهم مشاكل مع حاتم ولو عرفوا من أهله الحقيقين ممكن تتعرضوا للخ..طر
رحمه بفرحه……..حاتم هو إبني حاتم هو إبني
هيلين بهدوء………..ايوه بس الكلام دا يفضل سر لحد لما نخلص اللي بنعملوه اصلنا بنخطط لضر*به قاضيه وبعدها هقدم استقالتي و هسافر
رحمه ……..هتسافري هتسافري فين
هيلين بهدوء……….في وقت فراغي كنت بدرس أداره أعمال هسافر برا اكون نفسي من جديد وابعد عن الطريق دا
رحمه بفرحه……..حبيبتي أنا معاكي ديما في اي حاجة ومستحيل اسيبك والسر هيفضل بينا بس أنا عايزه احضن إبني واشبع منه
هيلين بهدوء………هو جاي الشاليه بالليل ارتاحي ثم في حاجة كمان
رحمه……..إيه
هيلين عيونها اتحولوا للاسود……..شوقي عز الدين
رحمه ……..ماله
هيلين…………قبل ما يسبنا زمان كان حاطط لينا فلوس وانتي ربيتيني إني مكنش مديونه لحد هديكي الفلوس تديها لعلا أو هدي توصلها ليه
رحمه…….حاضر ،هيلين

 

 

هيلين وهي بتاكل…….اممم في إيه تاني
رحمه…….عايزه افرح بيكي و بولادك قبل ما امو*ت
هيلين اول ما سمعت كدا الأكل وقف في بوقها وبدأت تكح جامد وشربت مايه
هيلين بضحك……..و إيه ولادي بقي انا هيلين اتجوز لا وكمان اخلف بصي لو على الولاد في عندك طارق انا قررت اتبناه إنما جواز لا لا لا
رحمه بضحك……..ليه خايفه من فكرت الجواز كدا
هيلين بضحك………عفارم عليكي يا ولدي اديك قولت هه خايفه (كانت بتقولها بطريقة صعيديه)
رحمه فضلت تضحك علي هيلين واكتشفت إنها طفلة في نفسها و محتاجه اللي يقعد معاها و يفهمها
رحمه بضحك…….يالهوي اااه منك يا بت
هيلين بغمزه……..بقولك ايه انتي طالعة قمر كدا ليه اوعي تكوني ناويه على جواز يادي الفضيحة يادي الفضيحة وقربت من رحمه وقالت…….هو موز لو موز اخطفه
رحمه بغرور مزيف…….و متجوزش ليه يا أختي مانا قمر اهوت عيون زرق و غمازه
هيلين صفرت…….اوعي يا جااامد
رحمه ضحكت وهي و هيلين وكانوا قاعدين بيتعشوا على الشط وشعر هيلين بيتطاير مع الهوا
ريان قعد هو والكل علي ترابيزه بعيده عن هيلين نسبيا وكانوا بيسمعوا كلامهم لان هدي حطت جهاز تنصت في بلوزة هيلين والكل كان قاعد بيسمع بصدمه
هدي بفرحه…….ح حاتم أخويا
علا بفرحه……ايوه أخويا
شوقي بدموع فرح……..ألف لك الحمد والشكر يا رب ابني عايش
إياد باعجاب أكبر لهيلين……….لا البنت دي جامده بجد ذكيه و متمكنه كمان
ريان بغيره……..خلاااص يا إياد خلاص
شوقي بغيره……….ومين اللي الست رحمه هتتجوزه دا والله اخلص عليه
عمر بغمزه……..اوعي طلعنا بنغير ،بس مين طارق دا
هدي بابتسامة……….طفل ،هيلين كانت في مهمة وهي راجعة من مهمة لاقت طفل موجود بيعيط راحت ليه و زعلت عليه و دته الميتم بس كانت بتروح ليه و تهتم بيه اتعلقت بيه وهو اتعلق بيها لدرجه إنه بقي يقول ليها ماما وهي كانت فرحانه
ريان فكر في حاجة وابتسم بخبث
جه حاتم ومعاه رائد وكانت مريم وصلت
رحمه أول ما شافت حاتم حضنته وهو بص لهيلين بمعني عرفت هيلين هزت رأسها بايوه وهو حضن أمه باشتياق
مريم……..طب مفيش حضنون ليا أنا كمان ولا ايه يا رحمه
هيلين بضحك…….يا بت اسمها عمتي رحمه انتي هتصحبيها
مريم بضحك……..اللي يغير مننا يجي ويعمل زينا يا بابا بالحضن يا رحمه وطلعت لسانها لهيلين اللى فضلت تضحك
والكل قعد ،مريم شمرت ايديها
مريم……بس الله إيه دا فين الكابوريا يا بت و فين الاخطوت
هيلين بضحك………ال إيه
مريم بضحك……..الاخطوت
رائد بضحك………الأخطبوط يا جا*هله
مريم بضحك……..كله محصل بعضه المهم هو فين أنا علي لحم بطني من ساعتين

 

 

رحمه بتاثر…….يا حبيبتي يا بنتي استني انا هطلب ليكي اللي عايزاه
مريم…….تسلمي يا روحي انتي يا موز بقولك ايه ايه رأيك في ابويا يا ريرو
رحمه بصت بخجل وسكت
مريم بضحك…….صلتي النبي احسن اقروا الفاتحة يا بت يا هيلين يلا يا حاتم وانت يا رائد اتصل بالحج الوالد يلا خلينا نفرح وهيصه هيصه عندنا فرح هيصه
هيلين بضحك شديد……..فصلت يالهوي ههههههههه
حاتم بضحك………هيصه هيصه
رائد بضحك……..عندنا فرح هيصه وفضلوا يسكفوا والكل عمال يبص عليهم
مريم بضحك……..الا صحيح يا رحومتي العيون دي عدسات ولا طبيعي
رحمه بضحك…….طبيعي يا اختشي
مريم بضحك…..اختشي يالهوي ظرغطي يا بت
هيلين بضحك…….بااااااس كفايه وانتي يا ماما موافقه علي دا
رحمه بخجل…….اللي تشوفيه يا هيلين
هيلين بغمزه……اللي بشوفه برده مااشي خلاص انا مش موافقه
رحمه بتسرع…….بس أنا مواقفه وحطت ايدها على بوقها
هيلين بغمزه………الجميل واقع اقروا الفاتحه يا شباب وأنا هتصل علي انكل مالك ابلغه أن العروسه وافقت وقامت وهي بتضحك
مريم بغمزه…….يا جامد انت
رحمه ضحكت وخجلت وقامت تتمشي شويه
شوقي كان بيسمع الكلام و قلبي يتحر*ق ونا*ر الغيره بتا*كل فيه و زعل شافها بتتمشي علي البحر قام راح ليها قبل ما يسمع كلام اي حد
هدي بصدمه و دموع…….إيه اللي أنا سمعته دا
علا بدموع………معقول مش هنرجع عيله تاني لا لا مستحيل
شوقي بحزن…….رحمه
رحمه بصت ليه ببرود……افندم
شوقي بحزن…….ممكن اتكلم معاكي شويه
رحمه ببرود…….مفيش كلام بينا حضرتك عن إذنك جات تمشي شوقي مسك ايدها وهي سحبتها منه
رحمه………متلمسنيش
شوقي بدموع………ارجوكي محتاج اتكلم معاكي جوايا كلام كتير عايز اقوله ليكي
رحمه ببرود………وأنا مش عايزه اسمعه
شوقي بدموع وحزن……..رحمه ارجوكي
هيلين من خلفهم……..انكل مالك جاي ومعاه المأذون يا عروسه وحضنتها رحمه ابتسمت و شوقي عيونه دمعت و حزن و مشي
رحمه بابتسامة………حبيبتي

 

 

هيلين بابتسامة……..بقولك ايه تعالي تختار الفستان بتاعك
رحمه بضحك…….فستان إيه يا بت هو انا بنت صغيره دا انا واحده عندها حاجة و خمسين سنه
هيلين بابتسامة…….ولو بس عروسه برده تعالي بس و خادتها ومشوا
راح شوقي للباقي وهو زعلان ومكسو*ر وجواه و*جع كبير ،هدي وعلا حضنوه وهو عيونه دمعت
عند هيلين و مريم و رحمه
مريم…….اوعااااا مين الغزاله دي
رحمه بضحك……بس يا بكاشة
هيلين بابتسامة…….فعلا قمر يا حبيبتي يلا عمو مالك زمانه على وصول انا هسبقوا تحت متتاخروش سلام ونزلت
هدي والكل كان متجمع تحت ما عدا ريان اللي مختفي فجأة شافوا حاتم ومعاه راجل لا يظهر عليه الكبر وسيم رغم كبر سنه و شعره الأسود اللي فيه خصلات بيضاء و عيونه الزرقاء
حاتم بضحك…….مبروك يا عرررررريس
رائد بضحك………هيصه هيصه
مالك بضحك……..بس يا بغل منك ليه احممم هي فين رحمه
حاتم بضحك……اوعااا اصبر إيه الصبر حلو
رائد بضحك…….الحب ولع في الدره يا حاتم
مالك عيونه كانت بتدور علي رحمه وفجأة شافها وهي نازله مع مريم بنته راح ليهم ومسك ايدها وبا*سها قدام الكل وهي خدودها احمروا وكان في قلب سكا*كين عماله تتقطع فيه
مالك خادها و راحوا قاعدوا عند المأذون ولسه هيبدأ
– الجوازه دي مش هتممممممم
الكل نظر لمصدر الصوت لاقوا هيلين واقفه بكل برود وملامها بارده جدا وعيونها سوده
حاتم بصدمه راح ليها وخادها علي جنب واتكلم معاها وبعد مده رجع هو وهي
حاتم ببرود……..هيلين معاها حق الجاوزه دي مش هتم
هيلين بدأت تتقدم و راحت عند رحمه
هيلين بغضب………..خبيتي عليا لييييييييه

 

 

رحمه اتوترت………أخبي إيه أنا مخبتش حاجة
هيلين عيونها احمروا من كتر الغضب
هيلين بغضب………..مششششش عاااااااايزه كدبببببببببببببب عاااااااايزه الحقييييييقة بسسسسس
رحمه بتوتر……….ه هيلين بس بعدها عيونها دمعوا وفضلت تعيط وقالت…….أنا آسفه
هيلين بصدمه…….ي ي يبقي لا لا مستحيل
إيه اللي رحمه خبته عن هيلين 🤔🤔🤔🤔

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقي المتمرد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى