رواية صدفة الفصل الرابع 4 بقلم مي ربيع
رواية صدفة الجزء الرابع
رواية صدفة البارت الرابع
رواية صدفة الحلقة الرابعة
_ولا حتي انا!
_ولا حتي انتِ
قومت من مكاني وانا ببصله بصدمه… الدموع كانت ماليا عيوني ببصله نظره قهر
_ياااا. حتي بعد الايام الي قعدناها مع بعض.. مبتثقش فيا
ده انا ضحيت… ضحيت عشانك ومثلت تمثيليه ملهاش لازمه.. عشانك
_استني يا اسيل…. انا مكنتش اقصد والله.
_امال لو كنت تقصد كنت هتقول اي…
_كنت هقول اني بحبك..
فضلت ساكته وانا مش عارفه اقول اي… كلامه خلاني عاجزه اني ابص في عيونه
_انا لو كنت مبثقش فيكي مكنتش حكتلك… ومكنتش امنتلك علي حياتي من يوم ما شوفتك.. ومكنتش دخلتلك بيتي وكل دا يثبت اني بثق فيكي
_انا عايزه امشي
_بس احنا ملحقتاش نقعد مع بعض
_معلش خليها مره تانيه
_لأ خلينا شويه
_طيب
رجعت قعدت جمبه تاني وانا بتأمل القمر والبحر والمنظر الجميل
_مش معقول كدا
_اي
_في قمر يتأمل قمر؟
بصيت في عيونه وانا ببتسم… عيونه وكأنها هتخرج من مكانها وتقولي بحبك
_شكرا
اوحش حاجه ان بكرا هيكون اخر يوم هشوفه فيه
بعد الحفله الي هنحضرها مع بعض ونمثل قدام الناس اننا هنسيب بعض
_انزلي وصلنا
_متسبنيش
قرب مني وهو بيمسك ايدي وبيقرب مني ويبوسها
_لو اقدر كنت اخطفك
بأبتسامه_انت افضل صديق ليا
_صديق!
_ءءء انا لازم امشي دلوقتي سلام يا يوسف
نزلت من العربيه وانا بجري عالسلم من الكسفه الي انا فيها
_اي يا ست اسيل
_في اي؟
_كل يوم تنزلي ولا حد يعرفلك بتروحي فين
_بخرج مع صحابي يامحمد في اي انت… انت شاكك فيا؟
_لأ طبعا مش شاكك بس عالاقل قوليلي قبل ما تنزلي
_وانا من امتي بقولك
_عالاقل اعملي احترام لكيس الجوافه الي قاعد في البيت
_خلاص يا محمد بعد كده هبقي اقولك
_هتقوليلي اي بالظبط… هتقوليلي انك كل يوم تركبي مع واحد غريب؟
بصدمه_قصدك اي يا محمد
_قصدي انك متربتيش يا اسيل
بزعيق_انا متربيه واحسن منك وياريت توضح كلامك عشان انا مش فاضيه لشغل الالغاز ده
بصوت عالي _طيب… بتنزلي كل يوم في عربيه واحد غريب ومفكره اني معرفش حاجه!! بتروحيلو بيتي يا سافله
ضربته بالقلم وانا بعيط وبزعقله
_اخرص! السافله دي بتعمل المستحيل عشان متدخلش السجن… الي اخوها محاولش يساعدها
يوم ما الشرطه خادتني من البيت انت كنت قاعد هنا وزي كيس الجوافه الي ملوش لازمه… محاولتش حتي تساعدني.. اضريط اعمل كدا بسببك
_مقولتيش لي؟
_عشان زي ما انت قولت كدا… انت زي كيس الجوافه نلاكش لازمه في البيت.دا يا محمد. غير انك بتديني فلوس ومبتفكرش حتي تسألني عامله اي يا اسيل…
_واسألك لي.. ما انا بديكي فلوس وبتخرجي مع صحابك كل يوم!
_شوفت! ده الي همك.. انك بس ترميلي فلوس كل يوم وتروح تتسرمح مع صحابك.. فكرت في يوم تسألني انا حاسه بأيه.. تعرف انا كام يوم عيط بسببك يا محمد
تعرف اني عمري ما حسيت انك اخويا
_انا مبتسرمحش مع حد… انا بشتغل عشان ااكلك واشربك
بعياط_بس!! لو كان بابا عايش ولا ماما كانت عايشه.. كان زماني مبسوطه في حياتي. كان زماني قاعده في حضن ماما بحكيلها مشاكلي.. مكنتش هضطر امثل التمثليه دي عشان بابا كان هيكلف بخاطره ويوكلي محامي يا استاذ محمد… وفلوسك دي انا مش عاوزاااها ومش عاوزه حاجة من وشك ومن النهارده لا اعرف ولا تعرفني يا محمد
_استني هنا لسه مخلصناش كلامنا
_انا خلصت
سبته ودخلت اوضتي وقفلت الباب ورايا وانا بعيط
نمت عالسرير وانا قلبي بيتكسر للمره المليون
اخويا!! يقولي كده!
التليفون قطع تفكيري وسمعت صوت الرن
_الو
بزعيق_مش هكمل معاك التمثليه دي ومش عايزه اعرفك تاني فاهم
_اهدي بس انتي بطعيتي!
_لأ
_طب في اي
_مافيش
_طب انا هقغل وهسيبك تهدي وهرن عليكي بكره
سبت الفون ونمت وانا حاطه المخده علي وشي وبكمل عياط
المخده دي استحملت معايا كتير اوي
_ممكن ادخل
_لأَ
_ممكن ادخل
_ما قولت لأ
محمد فتح الباب ودخل
جه قعد جمبها عالسرير
_انا عارف انك مش نايمه
_ابعد عنيييي وارحم امي
_طب انا اسف
_سيب البطانيه يا محمد
_لأ يلا قومي
محمد شد البطانيه من علي وش اسيل
_اي عايز اي
_انا اسف
_كلمه لا تعوض اي شئ من التهزيئ الي انت قولتهولي برا
_طب اي الي يعوض
_ولا حاجه
_طب اجيبلك كيس جوافه؟
_بطل ظرف بقا
_شايفه جايبلك اي
_اندومي!.! طيب ههات… لا لا انت فاكرني هضعف ولا اي
_خلاص مش لازم
_لا خلاص هات هات
_هاتي حضن بقي..
اسيل حضنته وهي بطعيت..
_انا اسفه اني قولتلك كلام يجرحك
_أ انا الي اسف لأني معرفتش اكون سندك في عز محنتك
_لأ متتأسفش عشان انا الي غلطانه
_بس متروحيش معاه تاني
_بس بكره اخر يوم
_لأ هي كلمه واحده
_عشان خاطري يامحمد
_قولت لأ
_طيب
_ماشي بس انا الي هوديكي وكمان هكون معاكي في الحفله
_مااااشي
تاني يوم….
_يلا يا محمد مش قولت هتوديني
_هو ممكن مش انهارده
_وازاي يا محمد.. الحفله انهارده ومافيش تغيير.. وبعدين انت وعدتني.
_المشكله اني رايح دمياط عشان عندنا شغل هناك
_يوووه يا محمد مقولتش من الاول لي
_حقق عليا
_بس انا لازم اروح انهارده
_طيب يا اسيل روحي بتاكس وهي مجرد ساعه الي هتقعديها وكل خمس دقايق هرن عليكي فاهمه؟
_ايوا فاهمه فاهمه
_خلاص انزلي ومتنسيش تخلي فونك مفتوح
_متخافش… يلا سلام
نزلت عالسلم وانا قلبي بيدق… خلاص ده اخر يوم هشوفه
اخر يوم اشوف قلبي فيه..
_اتفضلي اركبي
ركبت العربيه وحنا بنبص لبعض بحزن.. لأن خلاص مش هنشوف بعض تاني… دقات قلبي كانت عليا وعيوني تكاد ان تبكي… كان نفسي اقوله بحبك يا يوسف
_بتفكري في اي
_بحبك قصدي ولا حاجه
_انتي قولتي اي؟
_قولت ولا حاجه
_لأ الكلمه الي قبليها دي
_لأ مكانش في كلمه قبليها
_طيب.. انزلي
دخلت الحفله وانا وانا ماسكه في ايده جامد
وكأن قلبي بيقولو متسبنيش انا محتجالك يا يوسف
_يا اسيل
_ايه
_بتفكري في اي… بقالي ساعه بقولك ان دا ابويا سلمي عليه بس انتي مش بتردي
_ءء اسفه بس كنت سرحانه.. ازيك يا عمي انا ابقي
_تبقي حببتي يا بابا
_اهلا اهلا شرفتينا يا حببتي
_انا اكتر
_اقعدي يا اسيل.. وانا هروح اجيب حاجه وارجعلك
_طيب
كنت قاعده عالكرسي سرحانه
مدايقه قوي… حسا اني هفارق روحي
_مالك مدايقه لي
_ماليش
_عارفه
_اي؟
_ده يوسف مبيفارقش سيرتك
_بجد!
_ايوا… ده بيفضل يحكيلنا عنك كتير اوي.. كل شويه بتكلم مين يا يوسف… بكلم اسيل.. دا بيحبك اوي
ضحكت بفرحه وانا ببصله وبقوله
_انا كمان بحبه اوي يا عمي
يوسف كان جاي من بعيد… قرب مني وهو بيمدلي ايده
_تسمحيلي بالرقصه دي؟
_اسمحلك طبعا
مديت ايدي في ايدو وهو بيحط ايدو وبيحاوطني
ابتدينا نرقص وعيني في عينو مع ابتسامه خفيفه
_انتي جميله اوي انهارده
_بس انت اجمل!
_لأ مافيش احلي منك ومن عيونك العسلي دول
ممكن اخدهم؟
_انت لطيف
_ياريت تفضلي.. عشان انا اتعلقت بيكي
_انا اسفه بس مش هقدر
_طب انتي عارفه؟
_لأ مش عارفه
_عارفه ان عيوني من يوم ما شافتك منزلتش من عليكي
_طبعا ما انت كنت بتهزئني في الشارع
_ما انتي مبتعرفيش تسوقي
_معلش بقا
_بس فداكي… اه والله فداكي الف عربيه…
_اه صح هو احنا المفرود نعمل اي
_استني
لاقيته ساب ايديا وطلع عالمسرح وهو بيمسك المكرفون
_يا جماعه انا عايز اقول كلمه
ممكن تيجي يا اسيل
طلعت عالمسرح وانا مستغربه هو هيعمل اي؟
_انا واسيل انفصلنا رسمي
_امشي يا اسيل… امشي انتي حُره
سبته وانا بجري عالباب
كنت ماشيه ببطء في الشارع
دموعي نازله علي خدي
زعلانه وبعيط… هو اه فعلا كله كان تمثيل… بس انا كنت بحبه
اه والله كنت بحبه… خلاص كل شئ انتهي… ياراتني ماكنتش موجوده….. قلبي اتكسر للمره المليون بعد موت اهلي.. دموعي غرقت الفستان
فجاءه سمعت صوت من ورايا بيقولي استني
وقفت مكاني وانا بلف لورا بأستغراب
_استني
_انت!!
_ايوا انا… ايوا انا بحبك متمشيش وتسبيني
انا حبيتك من اول ماشوفتك يا اسيل.. يمكن حصل كل دا عشان نبقي من نصيب بعض
صدفه خلتنا نعرف بعض
جريت عليه وانا بحضنه وغرقت بدلته دموع
نزل علي ركبه وهو بيقولي
_تقبلي تتجوزيني
_اقبل
♡صدفه خلتنا نعرف بعض… حادثه عربيه عملت كل ده
انا بحبه لأخر يوم في عمري♡
وحِينَ اتحدثُ عن جَمال الصُدف سَأكتَفي بتلكَ الصُدفَة التّي جَمعتني بگ ❤
#حب_بالصدفه
#تمـــــــت
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية صدفة)