روايات

رواية صدفة الفصل الثاني 2 بقلم مي ربيع

رواية صدفة الفصل الثاني 2 بقلم مي ربيع

رواية صدفة الجزء الثاني

رواية صدفة البارت الثاني

رواية صدفة الحلقة الثانية

_يبنتي رخيصه اي.. انا بقولك هتمثلي خطيبتي وبعدين نسيب بعض
_انتَ شارب حاجه؟
_اه شارب ميه
_دمك تقيييل 🙄
الشرطه دخلت وهي بتاخد اسيل وبيقوللهم المقابله خلصت
_ايوا خدوها عشان انا كده كده مش هتنازل عن المحضر
بصريخ_لااااا خلاااص همثل اني خطيبتك والله
اسيل قالت كده والناس كلهم قعدو يبوصولها بأستغراب
_انتي غبيه… ده انتي فضحتينا قدام الناس
_امال كنت عايزني اعمل اي يعني… اسبهم يدخلوني السجن؟
_بس مش للدرجادي.. ده انتي خليتي الناس دماغهم تروح لبعيد
_هو انت اسمك اي
_يوسف وانتي؟
_اسيل
‌اسمك جميل
بخجل_شكرا

 

 

_اركبي العربيه… مش هخطفك
فجاءه التليفون رن
_الو يا محمد
_اي دا انتي مش في السجن
_مش هسامحك يا محمد علي ال عملته.. انا مش هرجع انهارده البيت هقعد مع صحبتي
_في داهيه
قفلت الفون
_مين محمد دا؟
_اخويا
_اممم
_اي المطلوب مني يعني؟
_عادي كل الي هتعمليه انك هتمثلي انك حببتي ونطختب وبعدين نزعل ونسيب بعض وتبقي في فتره قليله
_وبالنسبه لتضييع الوقت
_مش فاهم؟؟
_انا كده هضيع كل وقتي مع شخص وهمي؟
_خلاص ادخلي السجن
_لا خلاص خلاص
_المهم
_ياريت ندخل في المهم
_العيله كلها عندنا وامي طلبت مني اجيبك عشان يتعرفو عليكي وكده فلازم تبقي معايا
_ماشي
_بلبسك دا؟.؟
_مالو لبسي؟.

 

 

_العشا في في الفيله
_اهاااا قول كدااا بقا قصدك بقا اني مش من مستواك وكدا
_لأ والله مقصدش كدا بس لازم تروحي بأحسن من كدا
‌_يا كدا يا اما بلاش
_خلاص خلاص اركبي
في العربيه….
_العربيه اتصلحت؟.
_اه صلحتها
_طب وعملت كل دا لي؟
_عشان مش لاقي واحده تمثل معايا
_فمصدقت لاقتني
_ايوا … اتفضلي انزلي
_وااو… دي بتاعتك؟.
_لا الفيله بتاعت ابويا الله يرحمه
بصتله بزعل والدموع كانت فعيني وانا برد عليه وبقوله.
_انا كمان ابويا ميت
قرب مني وهو بيمسح دموعي وبيقولي الله يرحمه وياريت منفتكرش الماضي
دخلت انا وهو
والي فتح الباب كان مامته
اول ما شافتني خدتني بالحضن
_اخيرا ورتني حبيبتك… بس دي جميله اويي
_شكرا يا طنط
‌خلاص بقي يا ماما هتدخلينا ولا هنفضل واقفين

 

 

_لا طبعا دا انتي نوري يا حبيبت قلبي.
_ماما انتي لسه عارفاها دلوقتي
_شش وانت مالك انت يلا .. وبعدين مورتناش لي القمر دي من زمان
_عشان مكانتش موجوده
_اي.!!
يوسف قال كده وهو مش واخد باله كان بيقول اي بس اسيل لحقته في اخر لحظه
_لا لا يا طنط هو يقصد اني كنت ساكنه بعديد عن هنا بس عزلت يعني وجيت عشت قريب منكو
_طب اتفضلو يا ولاد اتفضلو
دخلنا وقعدنا عالكرسي وانا متوتره مش عارفه هقول اي ولا هعمل اي…
كنت قاعده عماله انغز يوسف في كتفه وانا بسأله بصوت واطي
_عيد ميلادك امتي؟
_بتسألي لي
_افرد سألتني
_هي محقق ولا اي
_اخلص
_سنه 1995
_عندك 25 سنه
_اه
_ازيك يا حببتي عامله اي نورتينا
_بنورك والله
_يلا كلي ياحببتي… مالك رفيعه كده لي مش بيألكلوكي ولا اي هههه
_ماما خلاص بقي خلينا ناكل وخلاص

 

 

_في اي انت مش عايزني اهزر مع مرات ابني
_مرات ابنك.. بقت مراتي كده مره واحده؟…
يا ماما ياحببتي احنا لسه قدامنا كتير
_لا ولا كتير ولا حاجه انا هاخدك وتبقي نروح نطلب ايدها
_لا يا طنط اصل اصل اخويا مش فالبيت
._لي وفين مامتك وباباكي
اسيل بصت في الارض بحزن بعد ما كلمه واحده خلتها تفتكر كل الي حصل
_البقيه في حياتك يا طنط
_انا اسفه والله يا حببتي مكونتش اعرف
‌لا عادي ولا يهمك
_اهو شوفتي.. خلاص بقي يا ماما خلينا ناكل عشان نلحق نمشي
_طيب يا يوسف
بعد مرور نص ساعه….
_اقدر اروح الحمام منين
_وديها يا يوسف
_انا!
_امال امي
_طيب يا ماما طيب
يوسف اخد اسيل وهو بيوديها لمكان الحمام عشان تغسل ايديها
يوسف دخل معاها وكان بيغسل ايدو وهي كانت واقفه جمبه
وفجاءه بداء يقرب منها وعينه كانت في عينها.
_يوسف… انت بتعمل
_هاخد الفوطه من جمك
بخجل_اه ماشي
يوسف واسيل مشيو وركبو العربيه
_وديني بعيد عن بيتي شويه
_لي

 

 

_عشان محدش يشوفني ويقعدو يقولو اني كنت جايه مع واحد غريب بليل
_طيب
_وصلنا انزلي
_عايز حاجه
_عايز عيونك
بصت في الارض وهي مكسوفه من الكلام الي قتلهولها
كانت مابين فرحانه وبين مدايقه
‌_سلام يا يوسف
_سلام 👋
……..
……
_اتأخرتي لي
_انت بالذات متكلمنيش خااالص
_وهو انا عملتلك اي
_انا عرفت اخرج بأعجوبه.. انت لو كنت خايف عليا بجد كنت هتيجي وتحاول تخرجني
_اخرجك. ازاي يعني…. عايزاني اجبلك محامي زي كل مره وفي الاخر تكرريها تاني… اه ونسيت اقولك تكاليف تصليح العربيه 500 جنيه.. ايدك بقا عال500
_نعااام يا روح امك.. وانا هجبلك500 منين.
_انا نفسي افهم بتودي الفلوس الي بديهالك فييين؟.
_بخرج مع صحابي وفيها اي يعني
_بس مش بعربيتي ارجووكي متخرجيش بعربيتي
_انت مش اخويا ولا اعرفك.. باين كده انها كلت عقلك
_مين الي كلت عقلي… صحبتك؟.
_صحبتي؟… لي هو انت بتكلم صحبتي يا محمد؟
_انا!!!

 

 

_امال امي
_انابس كنت بدردش معاها
بزعيق_بتدردش معاها!… وانت ازاي تتجراء اصلا يا محمد تاخد تليفوني وتاخد رقم صحبتي
_اعملك اي مانتي مكنتيش راديه تديني رقمها
_واديك رقمها لييي اديني سبب واحد
_يمكن مثلا عشان اخوكي؟
_لا مش اخوياا واخويا مبيعملش كدا
_ما خلاص بقي يا اسيل انتي كبرتي الموضوع
_طيب يا محمد بس ملاكش كام معايا
_ازاي يعني
سبته ودخلت الاوضه وقفلت الباب وانا متعصبه
اصل ازاي يعني يمسك تليفوني وياخد رقم صحبتي!
لا وكمان صحبتي اتجاوبت معاه وقاعده بتكلمه
متخيلتهوش يبقا كده
حد بيخبط عالباب
_ممكن ادخل
_لا
محمد فتح الباب وجه قعد جمبها

 

 

_طب انا اسف
_بعد اي
_يابنتي انتي تزعلي لما صحبتك تعاتبك.. لاكن هي خلاص بقت تكلمني عادي
_بس بردو يا محمد مينفعش تمسك فوني من غير اذني وبعدين انت مسكته امتي؟
_لما الشرطه خدتك اول مره كنتي سايباه هنا وبعدين انتي روحتي فين بعد ما طلعتي
_كنت عند يوسف
_اي!!!

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية صدفة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى