روايات

رواية وعد المستقبل الفصل التاسع عشر 19 بقلم شهد علاء

رواية وعد المستقبل الفصل التاسع عشر 19 بقلم شهد علاء

رواية وعد المستقبل الجزء التاسع عشر

رواية وعد المستقبل البارت التاسع عشر

رواية وعد المستقبل
رواية وعد المستقبل

رواية وعد المستقبل الحلقة التاسعة عشر

*_ـلا دَ فاته و فاته .. رمينا بـ ماضيِ و حكاياته دَ فاكر دمعنا هنا ع خدنا يـ تهيوئته😝💃_*
صباح جديد كله احداث
صحيت …امممم عنود عنود بـ “بلف وشي لقيت عنود ف واحد مسكها و مكتفها و حطط لزقه ع بقها و قاعد جنبها فهد ع الكرسي” اااااعاااااااااااااااااا
فهد بهدوء. صباح الخير
بلعت ريقي و انا مش عرفه اعمل اي ولا ارد اقول لي انا متنحه بس و عنود بتبرقلي
******** *بقلم* Shahd Alaa🤎🦋🖇️
صحيت زهوه و سما و چودي و راحه كلهم ع اشغلهم
ف الكليه
رزان و سما قعدين
دخل عليهم يوسف- ي صباح الورد ع احلا وردتين ف الكليه كلها
رزان. صباح النور ي يويو
يوسف بغضب- هضربك ي رزان يويو ف عينك
سما برخامه” اي دا بتعصبك ي يويو
بصلها بقرف
سما بضحك” يويو يويو يووويووو
يوسف مسك اديها جامد- هضربك ي سما ع فكره
سما بالم” ايدي ي يويـ “ضحكت” خلاص بقا ي يوسف
يوسف بجمود و نبره مخيفه- طول ما احنا ف الكليه انا الدكتور يوسف تمام
بجد سما خافت هي و رزان راح قام و وطا ع ودان سما- شكلك قمر اوي و انتي خايفه
و ضحك و مشا

 

 

 

سما بصدمه” مجنون وربنا الواد دا عنده انفصام ف الشخصية
ميلان بغضب و واقف بعيد.. سمااا سمااا ممكن ثواني
بصيت سما رزان. اي دا ماله دا
سما” مش عرفه عن اذنك ي زوزه
و قمت راحته
سما”ف اي ي ميلان
ميلان بغضب.. انتي الي ف اي عماله تهزري مع دكتور يوسف و كلمتني وحش اوي انبارح و مش عارف اوصلك
سما دمعت و قالت” ميلان اسمع احم احم بسم الله الرحمن الرحيم
*وَلَا تَنكِحُواْ ٱلۡمُشۡرِكَٰتِ حَتَّىٰ يُؤۡمِنَّۚ وَلَأَمَةٞ مُّؤۡمِنَةٌ خَيۡرٞ مِّن مُّشۡرِكَةٖ وَلَوۡ أَعۡجَبَتۡكُمۡۗ وَلَا تُنكِحُواْ ٱلۡمُشۡرِكِينَ حَتَّىٰ يُؤۡمِنُواْۚ وَلَعَبۡدٞ مُّؤۡمِنٌ خَيۡرٞ مِّن مُّشۡرِكٖ وَلَوۡ أَعۡجَبَكُمۡۗ أُوْلَٰٓئِكَ يَدۡعُونَ إِلَى ٱلنَّارِۖ وَٱللَّهُ يَدۡعُوٓاْ إِلَى ٱلۡجَنَّةِ وَٱلۡمَغۡفِرَةِ بِإِذۡنِهِۦۖ وَيُبَيِّنُ ءَايَٰتِهِۦ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمۡ يَتَذَكَّرُونَ(٢٢١)* البقرة [221-221]
ميلان بستغراب.. يعني اي
اخدت نفس بحزن” يعني انا اكتشفت ان حرام اتجوز مسحي و ان حلال للمسلمين الرجاله انهم يتجوزه مسيحيات لكن مسلمات لا احم و قال تعالي *الْيَوْمَ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ ۖ وَطَعَامُ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ حِلٌّ لَّكُمْ وَطَعَامُكُمْ حِلٌّ لَّهُمْ ۖ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِن قَبْلِكُمْ* عارف دا معنا اي
ميلان بحزن هز راسه ب لا
سما بدات تعيط” يعني احنا ممكن نكون صحاب اخوات ناكل نشرب نتكلم مع بعض لكن نتجوز و نحب بعض لا
ميلان بحزن مسك اديها.. يعني خلاص مـ
سما شدت اديها” اه خلاص احنا كنا ف وهم و جوجل عليه حجات كتير و معلومات كتير غلط اي رايك نكون صحاب و بستات
ميلان بص حوليه بحزن و عيونه دمعت.. كان نفسي نبقا ديما مع بعض بس خلاص الي تشوفيه احنا صحاب بس
سما” مهو مش كل الي بنحلم بيه بيتحقق لزم شويه كعبله كدا و انت اكيد هتتجوز الي تنسبك و تكون اسعد واحد معاها
ميلان هز راسه.. انا هروح اسلم ع واحد صحبي هنا بعد كدا هجي ندخل المحاضره مع بعض اشطا
سما ابتسمت بوجع” اشطا

 

 

 

و هو مشا و سما عيطت رزان جت عليها جري و حضنتها
رزان. بصي بقا انتي و ميلان مش بتحكولي حاجه بس انا حسه ان ف حاجه ف اي ي سما احكلي ولله هسعدك
سما حضنتها و عيطت” هحكيلك هحكيلك اهئ اهئ
و راحه يقعده
******** *بقلم* Shahd Alaa🤎🦋🖇️
فهد بزعيق.. هفضل اكلم نفسي كتير ي بت انتي
…احم م م ما انا مش فهما من كلامك حاجه انت بتتكلم انك عيزنا ف شغل و مصالح و انا مش فهما حاجه و بدل ما انت عيزنا ف شغل لي مخالي الحمار دا مكتف شوق كدا و كمان مكممها
فهد قام من ع الكرسي و قعد ف الارض قصدي ة قرب مني و انا خفت اوي.. عشان صوتها عالي و بتصوت و بتشتم و منتها قلت الادب ،و بعدين انا راجل محترم و جي اقول كلام محترم انا عايز اتكلم ف هدوء دا يردكي ،و بعدين لو مش فهما كلامي ممكن افهمك عملي
و لسه هيقرب و يحط ايده عليا رحت ضربته و زقيته
…بقولك اي انا مش شمال يرحمك عايز شغل حشيش برشام انا معاك لكن شمال لاااء، روح لمـ.ـك يرحمـ.ـك
قام فهد من ع الارض و ضربني حتت قلم.. و انا بقا عايز الشمال ي مـ.ـرا
انا سكت و برقت اوي و افتكرت اخر مره اضربت فيها ب القلم كانت…………..
مرات ابويا’ انتي ي زفته ي شهد تعالي اغسلي الهدوم الي چودي عملت فيها حمام
شهد بعياط… بس انا بقرف اوي
ضربتها ب القلم و شداها من شعرها’ بتقرفي اي ي رحمـ.ـك انجري ي بت احسن ولله اشويكي و اقطعلك جسمك من الضرب
……………

 

 

فهد شدني من شعري.. انا هخدك بـمزاجك ي بت لاني بحب الحجات دي ب المزاج مش بحب غصب ابدا بس نبدا الشغل ب الحشيش
و طلع ورقه من جيبه ..امضي هنا
بصيت ع الورقه لقيتها وصل امانه ب مبلغ كبير اوي
رحت بصيته و انا مبرقه راح نزل تاني ع الارض.. دا عشان اضمن انك معايا ع طول و مش هتمشي ابدا امضيييييييييي
بصيت لـ عنود لقيتها بتهز دمغها اني امضي ف مضيت لقيته قرب مني و بسرعه راح بسني من خدي و انا برقت من الصدمه و قام و شاور للمعاه انه يرمي عنود جنبي .. كدا بقا استني لم اقبلك او اجيلك هنا عشان نبدا الشغل
و طلعه بره و انا الصدمه مسيتره عليا ان الحيوان دا بسني من خدي
******** *بقلم* Shahd Alaa🤎🦋🖇️
زهوه كانت ف الشغل رن التلفون لقته مصطفى ردت و هي بتضحك
📞وحشتني
زهوه بضحك، دي المره ال9الي تتصل تقول وحشتني فيها
ضحك📞نخلوها 10 ي قلبي
و قفل ف وشها و اتصل تاني
📞وحشتني
ضحكت بصوت عالي، ولله انت مجنون اي الي بتعمله دا و بعدين اي وحشتني دي محسسني اني خطيبتك
📞و لي لا
زهوه وشها اتقلب، عشان حجات كتير اوي لم اقبلك هقولهالك
📞هقبلك امتي
زهوه، لم اخلص شغل نروح نقعد ف اي حته
📞تمم بس طمنيني اتغدتي
زهوه ضحكت، لا بتغدا لم بروح مع سما و چودي
📞 الي صح فين شهد مش بينا
زهوه، عندها شويه شغل كدا ادعلها ربنا معاه
📞ي رب المهم فتارتي طب
زهوه، اه اكلت سندوتش من بتوع چودي

 

 

 

📞و دا هيعمل اي دا استني
و قفل و بعد دقايق دخل المحل و معاه كيسه كبيره فيها سندوتشات كتير
زهوه بصدمه، اي كل دا ي جدع انت
درش. يلا كولي بسملله
زهوه، بس كتير اوي
درش. كتير اي دي فول و فلافل و بتنجات محسساني انها شورمه
زهوه، كتر خيرك ربنا يسترك
درش. اي كتر خيرك دي و كمان يسترك؟ هو انا بشحتك اممم كتك القرف سلام ابت
و مشا و زهوه ضحكت و بدات تاكل
******** *بقلم* Shahd Alaa🤎🦋🖇️
كنت ريحه جيه و هتجنن…. ازاي يبوسني المجرم ابن المجرمين دا بقا انا اتباس اناااا اه ي كلب ي حيوان اااه
عنود برقت و شورتلي اسكت و وشوشتني. تعالي ندور ف الغرفه ليكونه حطين حاجه
هزيت راسي و بدانا ندور قلبنا الوضه لقينا مكروفنات ف كذا ركن ف الاوضه جرينا دخلنا الحمام دورنا ملقناش حاجه
… يعني حتي ف الوضه مش هنعرف نتكلم ،انا يبسني و يرقبني انااااا
عنود. اهدي شويه هو ضربك ب الرصاص دي بوسه المهم هـ
…. هو انتي لو كان باسك كنتي هتبقي هديه ي ست عنود
سكتت شويه.لا بس المهم هنتواصل مع القياده ازاي
… اممم تعالي نطلب فتار و نخالي ياسين الي يحيبه و نكتب ورقه ب الي حصل دا
عنود. ممكن ياسين ليه اسم تاني و احنا منعرفش
….طب و العمل
عنود. مش عرفه بس احنا دخلنا ف الجد دا عيزك تشتغلي معاه لا و كمان عايز حجات شمال انا مش عرفه افكر هنعمل ايييي بجد
…مش عرفه مش عرفه اوووف هتجنن و خايفه
لقيت تلفون الغرفه بيرن بصينا لبعض
عنود اتخضت. اطلعي و ردي انتي
…اشمعنا انا ياما ردي انتي
عنود. انا ارد ب السوري ولا المصري افردي فهد ردي و كمان مترقبين و افردي ياسين بصي ردي انتي هتعرفي تتصرفي يلا
و زقتني البرده

 

 

رحت رديت…الو
ياسين📞الو ي فندم حضرتك عيزين نطلع الهوس كيبنج للغرفه ولا شويه
برقت ل عنود لم سمعت انه ياسين و همست ليها
….دا ياسين
….لا مش عيزين الهوس كيبنج بس عايزين الفتار
📞 تأمري ب اي ي فندم
…..امممممم اي حاجه مثلا جبنه و مربه و عصير ليمون
📞تحت امرك ي فندم
و قفل و انا همست ف ودنها… هكتب لهم الي حصل
عنود. بطلي غباء ما في ام كاميرات اصبري
رحت نفخت و كنبت ورقه لـ ياسين “ياسين افضل معايا و جنبي انا بطمن بوجودك وصيتك خواتي ياض” و فضلنا ع نار لحد ما ياسين جه
جاب الفتار و ادناني الورقه الي معاه و اخد الي معايا و مشا
قريت انا و عنود الورقه
“انسو انكم تمشو من الاوتيل و اطمنه قربنا خلاص بس اسمعه كلام فهد ف كل حاجه و ي شهد اهدي و المره الجيه لم يقرب منك اعملي حظرك و التلفونات مترقبه و في ميكات ف الغرفه تمم يعني خالي بلكم انتم ف عش الدبابير ، و تطمنه كل حاجه تمام و احنا ف ضهركم، شهد القائد اسد هيروح يدي سما انهارده فلوس و اطمني، عليهم هم كويسين جدا كمان ،و ي عنود ابوكي و امك كويسين و بيسلمه علكي كمان اطمنه قربنا خلاص ي بنات”
بصيت لـ عنود و عنود بصتلي و اخدنا نفس عميق
و بعد شويه بدات اكل
عنود ب اللغه السوريه. شو ليكي نفس للاكل و احنا ف هيك ورطه
…اممممم جعانه اعمل اي
عنود. ولله انك مفجوعه راح اخد شور
و قامت دخلت الحمام
******** *بقلم* Shahd Alaa🤎🦋🖇️

 

 

 

سما بعياط” بس اهئ دا الي حصل اهئ
رزان. ازاي تحبه بعض للدرجه دي لا و كمان تفكره ف الجواز و تدوره ع مبررات ازاي فكرته ف كدااا المهم فهمتي انه مينفعش
هزت سما دمغها
رزان. طب اهدي و كله هيبقا تمام هروح اجبلك حاجه تكليها
يما هزت رسها
ضحكت رزان. كتت عرفه انك طفسه حتي و انتي بتعيطي فوكي بقا
و قامت راحت جابت كرواسون ب الجبنه و هي رجعه خبطت ف القائد اسد
اسد بجمود.. مش تحسبي ي بت انتي
رزان. بت! انت عبيط يلا حتي لو خبطك متقليش بت تصدق كنت هتاسفلك لكن لا ولله انك بارد
و جت تمشي
اسد.. انا بارد و انتي بيئه كدا و لبسه احمر احمر حد يلبس احمر الصبح كدا
الرجل الي مع اسد.. ولله ولا بليل
اسد ضحك.. الاحمر دا للنوم ياما
و مشا حبه لقي طوبه بتخبط ف ضهره
اسد بالم.. اه
رزان بغضب طفولي. دي عشان قلت ادبك و دي بقا
ضربته تاني. ودي عشان انت اتريقت عليا
بصت عليه لقته غضب جدا و وشه احمر و شكله يخوف
رزان برعب. انت هتتحول ولا اي
و طلعت تجري
سما” مالك ي بت بتجري كدا لي
رزان بتنهج. ه ه هحكيلك
و قلت لها الي حصل
………

 

 

يوسف كان واقف ع جنب
اسد.. السلام عليكم
يوسف- و عليكم السلام نعم
اسد.. حضرتك دكتور هنا
يوسف- اه ف اي
اسد.. انا بسال ع طالبه هنا اسمها سما علاء احمد
يوسف برفعت حاجب-سما! ملهاا؟
اسد لحظ ظابط بقا.. اختها بعتلها حاجه معايا هو ف اي ي دكتور
يوسف- امممم مفيش تمم تعالي ورايا
و مشي و اسد ضحك و مشا وراه هو و الي معاه راحه عند رزان و سما
يوسف-سما الاستاذ عيزك
اسد ضحك.. اذيك ي انسه حمرا ، اذيك ي سما
رزان بغضب. الحمرا دي تبقا امـ.ك
يوسف اتصدمه- ف اي ي رزان عيب كدا هو انتم تعرفه بعض
اسد بغضب.. انا مش هرد ع عيله شبهك انسه سما ممكن ثواني ع جنب
سما بخوف” هو ف اي
اسد.. من فضلك
سما بصت ل يوسف الي كان بصص ليها بغضب
سما هزت رسها و راحت معاه ع جنب
سما”نعم مين حضرتك
اسد.. انا القائد اسد القائد بتاع اختك ف الشغل اختك بعتالك الفلوس دي و دا الكرت بتاعي عشان لو احتجتي اي حاجه انتي و اخواتك
سما بلهفه”هي كويسه صح
اسد.. اه ولله كويسه متقلقيش اهم حاجه تخدي بالك من اختك و من زهوه تمم محتاجه حاجه
سما”لا شكرا
اسد.. تمم سلام

 

 

ومشا قدام رزان الي كان بصص لها و رزان عملتله كدا🤪
ضحك و مشا و هي نفخت رجعت سما
رزان. مين البارد دا
يوسف- ما تردي مين الاخ
سما” دا من الشغل عند شهد جيبلي فلوس بس انا قلقت ع شهد
يوسف- متقلقيش أنشأ الله خير ،مش يلا عشان المحاضره
سما”ثواني انادي ع ميلان
يوسف بغضب- امشي ي سما انتي و رزان قدامي بدل ولله هضربكم
رزان بضحك. و انا مالي طه
يوسف- يلاااا
الاتنين طلعه يجره و شفهم ميلان و حد تاني كان بيرقبهم
*ي ترا مين!!*
اليوم عدا بسرعه و سما طلعه من الكليه
سما” يلا باي ي ميلان باي ي رزان
رزان. باي ي قلبي
و مشت
ميلان. عيزا حاجه
سما هزت دمغها و مشت
يوسف- سماااا سمااا اقفي
وقفت سما” ف اي يبني
يوسف- عايز اتكلم معاكي ف حوار كدا
سما بقلق” حوار اي
يوسف- هتعرفي يلا بينا
سما” ع فين
يوسف- هنتكلم ف اي كافيه يلا ي بنتي
و مشه مع يعض لحد العربيه
يوسف- هتفضلي وقفه كدا اركبي يلا
سما” لا طبعا استحاله انجز عايز اي
يوسف-هو انا هخطفك يعني يلا ي سما بطلي هبل
سما” لا معلشي ي يوسف اتكلم او نتمشا لحد اي كافيه ي كدا ي بلاش عادي مش عيزا اعرف
و جت تمشي قفل العربيه يوسف-خلاص يلا نتمشا لحد اي كافيه
و مشيه سوا و رنت ع زهوه تقولها
******** *بقلم* Shahd Alaa🤎🦋🖇️

 

 

زهوه،تمام ي سوسو متتاخريش و خالي بالك من نفسك 📞……….. متقلقيش چودي معايا اهي هخدها معايا و انا قعده مع مصطفي
مصطفي من وراها. شوبيك لوبيك
زهوه و چودي، اااعاااا
بخضه 📞 ف اي تاني ملكم
زهوه بغضب، مفيش دا واحد عبيط يلا باي
و قفلت معاها
جودي.. مش عيب تبقا عمو طويل كدا و مجرم قد الدنيا و تنط كدا
درش. مجرم؟ مين البت دي
جودي.. بت لم تبتك اسمي چودي و لو صعبه عليك ممكن تقولي طنط
درش بصدمه. طنط دا انا مقلتهاش و انا صغير مين الوليه دي
زهوه بضحك، دي چودي اخت شهد و اختي بردو
درش. و دي هتجي معانا
زهوه هزت رسها ب اه و هي بتضحك
چودي.. عجبك ولا لا
درش. لا
چودي.. طب انزل كدا ثواني
و طي درش. نعم

 

 

چودي مسكت وشه.. لو مش عجبك اعمل حوجبك و شكلها عايز يتعمل اصلا
قام درش. اي البت دي
ضحكت زهوه
درش. المهم ست الستات عاملي اي
زهوه، فل الحمد لله و انت
درش. حلو طول ما انتي معايا طبعا
چودي.. اوووف ع المحن ي جدع
درش. لا البت دي رخمه اوي كدا مش هينفع
******** *بقلم* Shahd Alaa🤎🦋🖇️
كنت قعده انا و عنود سكتين و مش عرفين نقول اي و كل واحد فينا سرحان
…بقول اي انا هنزل شويه
عنود ب السوري. ع راحتك حبيبتي
و قمت و لسه هفتح الباب لقيت الباب بيخبط اتخضيت اوي و بصيت لـ عنود و عنود هزت دمغها اني افتح
فتحت لقيت😳😳😳😳😳
*_ـبس الايام مش سيبانا ف حالنا بتخدنا غدر ع خوانه 🥺💔_*
*ي ترا شهد لقت اي*
*مين الي بيراقب سماا*
*ي ترا عيز اي يوسف*
*و هيتكلمه ف اي درش و زهوه*

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وعد المستقبل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى