رواية سجينة العادات الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم نرمين قدري
رواية سجينة العادات الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم نرمين قدري |
رواية سجينة العادات الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم نرمين قدري
انعدلت نورما خير في حاجة امير كويس صح هو كويس
وكيل نيابة /اهدي متقلقيش انا عاوزك علشان في حاجات جدت في قضية حيتغير كل الاتجاهات
ملكة القلم نرمين قدري
قفلت نورما التليفون والنوم راح من عنيها
نورما / وبعدين بقي في اليله اللي مش ناوية تعدي علي خير دي وادي النوم راح
اوووف ايه زهق ده وايه اليلة الطويله. دي
قامت نورما من سرير فتحت بلكونة وفجاءة لمحت نفس خيال ولكن المرادي بوضوح كانها واحدة واقفة في بلكونه والتشاور لنورما أنها تيجي اتخضت نورما جامد وجرت علي قوضة ماهي لكنها كالعادة ملقتش حاجة فتحت نورما نور الاوضة كلها و بلكونه ملقتش حد
نورما في نفسها بسم الله الرحمن الرحيم خير يا رب ليكون كلام فوزية صح طلعت بسرعة من الاوضة جرت علي قوضتها وهي بتجري بسرعة خبطت في حد
نورما / عاااااااااااااا. في ايه
فوزية / خير يا هانم اهدي اهدي انا فوزية خير
نورما/ انتي ايه مطلعك هنا طلعة ليه
فوزية/ انا كنت طالع. اسألك لو محتاجه حاجة اصلك ما اكلتيش و انا نزلت صنية الاكل زي ما هي بصراحة صعبتي عليا
وبصراحة اكتر انا قلت أنام حداكي في الأرض
نورما/ بصوت مهزوزز من خوف وتنامي عندي ليه هو انا صغيرة
فوزية/لع العفو يا ست نورما انتي كبيرة في مقام
بس هو حضرتك كنتي بتعملي ايه في قوضة الست ماهي و ليه طالعة مخلوعة أكده
نورما /ولا حاجة ويلا لو حتنامي عندي اخلصي احسن انا عاوزة انام
دخلت نورما و فوزية قوضة جرت نورما علي سرير و كل
جسمها بيترعش من خوف وغطت رأسها باغطي تحاول تنام
فرشت فوزية علي ارض علشان تنام و حظها أن وشها جه قدام بلوكونه و بلكونه مفتوحة نورنا نست تقفلها
ولسة بتضرب عينيها وشافت نفس خايلات
فوزية / يابوي يابوي يابوي بالهوي بالهوي ست نوما عاااااا عاااا
صحت نورما مفزوعة علي صوت فوزية
نورما /في ايه يا بت خير في ايه
فوزية/ متنحة و عمالة تشاور علي بلكونه وكل جسمها بيترعش وعرق نازل ونظرات هلع وخوف غير طبيعية
فاهمت نورما اللي حصل جرت قفلت البلكونه بسرعة وجرت علي فوزية تفوقها
نورما / فوزية فوقي دي تخيلات مافيش حاجة اهدي كده ووحدي الله وتعالي نشغل قران ونام
شغلت نورما قران وبدأت فوزية تهدأ
فوزية/ بعياط انا شوفت عفريت الست ماهي
نورما / بضحك مصتنع هههههههههههه عفريت ايه انتي هبله ما عفريت الا بني ادم انتي اكيد كان بيتهيقلك
فوزية/ وحيات ربنا وقرأن ده لع انا شوفتها كيف ما انا شيفاكي أكده كأنها كانت واقفة وعمالة تجولي تعالي
نورما / و بدأت تترعش تاني خلاص بقي فوزية قران شغال يلا نام
فعلا النوم غلبهم وناموا
فاقت فوزية بدري قامت بهدوء ونزلت تحت علي مطبخ عملت فطار و طلعتة للست كبيرة عارفه انها بتصحي بدري
فوزية خبطت علي باب
هانم / ادخل
دخلت فوزية
فوزية /صباح الخير يا ست الحاجة كيفك دلوق
هانم /انا مليحة بي انتي مالك عاد لونك مخطوف ليه أكده
فوزية /برعش وعنين زايغه لع لع مافيش انا بس ما منمتش مليح
هانم /ليه ليكون رجع بضايقك تاني
فوزية /لع ميقدرش حتي أنه مبيخطيش سرايا خالص
خبط الباب ودخلت نورنا
نورما /بابتسامة صباح الخير يا ماما اخبارك ايه دلوقتي
هانم/ بابتسامة حب ورضا الحمد لله تعرفي إن دي اول مرة عتقولي فيها ماما
نورنا /وحقولهالك علي طول يلا بس انتي شدي حيلك كده وافطري كويس علشان دكتورة علاج طبيعي جاية أنهاردة عاوزينك علي بال ما امير يرجع تكوني بقيتي احسن
هانم /بحزن امير هو فين امير حتي ما اتصلش يطمن عليا انا زعلانه منيه اصلا
نورما/ له بالله عليكي ادعيلة
هانم /بخضة ليه ولدي ماله هو بخير
نورما/ اهدي براحة هو كويس بس شغل مضايقة مش عارف يظبطة
هانم /ما في داهية شغل ده عاد يقفلة وياجي هو حداه شوية عندية أهنيه اراضي ومال كتير
نورما /الحكاية مش فلوس ده شغل تعب عليه سنين علشان كده
هانم /ربنا يسهلو الحال ويفك كربه يارب
نورما /اللهم امين افضلي انتي بس ادعيلة انا رايحة مشوار صغير و حاجيب معايا دكتورة علاج طبيعي ارتاخي وافطري كويس لحد ما اجي وانا خليت فوزية و ممرضة يخلو بالهم منك
اللي هي فين ممرضة مشفتهاش هي لسة نايمة
فوزية /بتفطر تحت في مطبخ
نورما /يعني طلعت عطت حاحة علاج
هانم/أيوة يا بنيتي متقلقيش طلعت الاول عطتني علاج قبل الاكل
نوما / تمام كده استأذن انا علشان متاخرش وافطري كويس
هانم / حاضر يابنتي بس انتي راح فين علي اصبح أكده وانتي متعرفيش حاجة . في البلد
في دخلت والد امير
والد امير /خير ايه يا حاجة انا بعتها تخلص ورق علشان انا مقدرش اروح
هانم /وه ياحاج وهي عترعرف
نورما /بضحك لا أسبكم انتم تتناقشوا سوا انا اتاخرت سلام علشان الحق ارجع بدري
والد امير/ انا نازل معاكي تحت علشان اقولك حتعملي ايه
نورما /يلا بينا
نزلت نورما ووالد امير تحت
ولد امير/ انتي رايحة لا مير صح خوديني معاكي اتوحشت ولدي قوي
نورما /اه و كيل نيابة اتصل بيا عاوزني في حاجة مهمة بلاش المرادي تيجي علشان ماما الحاجة متاخدتش بالها انا حسلملك عليه
والد امير /استرها يارب ويفك كربك يا أمير ياولدي
نورما /اللهم امين أن شاء الله خير و يفك كربه قريب
والد امير طبطب عليها أصيلة يا بني اصيله ومن بيت اصل واحده غيرك بعد اللي حوصل معاكي كانت سابتة و مشت لكن انتي واقفة حداه و مراعيه امه مريضة و واقفة مع البيت كله
نورما /في ايه بس يا حاج وحد الله ده واجبي و حمشي انا علشان اتاخرت كده
خرجت نورما مسرعة وغافلة عن عيون عمالة ترقبها
دخلت نورما نيابة وسالت علي وكيل نيابه ودخلت
خبطت نورما علي باب
وكيل نيابة/ اتفضل
دخلت نورما وعلامات قلق ظاهرة علي وشها
نورما/صباح الخير ازي حضرتك
وكيل نيابة/صباح الخير اتفضلي مدام نورما اخبارك ايه
نورما/ طمني بس حضرتك الاول امير بخير صح هو كويس
وكيل نيابة /بابتسامة اه يا ستي كويس و حاخليكي تشوفيه كمان دلوقتي
نورما / بفرحة بحد بجد حشوف امير
وكيل نيابة /اوعدنا يارب اه يا ستي حشوفية
اتكسفت نورما من شدة لهفتها علي امير واحمر وشها
وكيل نيابة/خلينا بس في جد في حاجات جدت في قضية و عقدتها اكتر
خبط الباب و دخل امير
امير اول ما لمح نورما جري بسرعة عليها
امير/نورما ازيك وحشتيني عاملة ايه يا بنت قلبي وامي عاملة ايه امي كويسة يا نورما خرجت من مستشفي صح
نورما /اه خرجت امبارح و متقلقش محستش باي حاحة انا قلتلها انك مسافر في شغل اهدي كده وخليك في حالك
نظر امير لها نظرة حب وشوق
وكيل نيابة/ممكن بقي كفايا نحنحة واتفضل اقعد علشان موقفك انعقد في قصة خلينا نفكر سوا انا مش بعمل كده مع في حد انا ليا ورق وبس ولكن عندي احساس قوي عمال يقولي انك بريء معملتش كده مع أن كل الادلة ضدك
نورما/حضرتك خضتنا في ايه جد هو تليفون ماهي ماسعدكش
وكيل نيابة /اتفصلوا بس اقعدوا انا طلبت قهوة محتاجين نركز ونفكر سوا
مبدايا القضية كلها ضدك ولادله كلها بتقول انك صاحب مصلحة في اللي حصل حاحة واحده بس هي اللي عاملة زي طوق نجاه ودي حنتشعبط فيها
امير /بتركيز اللي هي ايه
وكيل نيابة/بصمة في بصمة غريبة في مكان الحادث مش بصمتك
نورما /و بصمة دي معرفتش لمين
وكيل نيابة/للاسف جاك ودكتور طلعت مش ليهم البصمة دي معني كده ان في طرف تالت في موضوع بس هو مين و ليه و ايه مصلحطو في اللي حصل ده اللي مش قادر أوصله علشان كده طلبت منكم نقعد كلنا كده ونفكر بصوت عالي
خبط الباب ودخل عسكري بقهوة
وكيل نيابة/ اتفضلو قهوة ونركز و كل واحد يقول كل حاحة حتي لو كانت تفاصييله مش مهمة عندنا ليها أهمية
نبدا با مير يوم حادث انت كنت في سرايه صح
احكيلي احداث اليوم كانك لسة بتعيشة اي تفاصيلة مهمة ليا
حكي امير كل اللي حصل و ايه كلامة اللي حصل بينه وبين فوزية لحد ما سجل لماهي فيديو و هي بتكلم مع جاك و عدم اقتناع محقق بالفديو ده لان مافيش إذن بيه
وكيل نيابة / ولسة معاك فيديو ده ولا ماسحته
امير /طبعا لسة معايا علي موبايل عاوز تشوفه
وكيل نيابة / طبعا عاوز ده اخر فيديو اتصور قبل وقوع حادث مباشرة و يهمني اشوفه
امير /بس موبايلي عندكم متصادر
وكيل نيابة رن جرس دخل عسكري
عسكري /تمام يا فندم
وكيل نيابة/عاوز كل متعلقات الاستاذ امير من الامانات بسرعة
عسكري/ تمام و خرج
التفت وكيل نيابة ناحيت نورما
وانتي مدام نورما مافيش حاجة غريبة حصلت معاكي
احمر وجه نورما لاحظ وكيل نيابة اضربها
وكيل نيابة /وشكل في حاجة حصلت صح عاوزك تحكي كل حاجة بلتفصيل الممل وكانة لسة بيحصل معاكي اوعي تستهوني باي تفصيلية
فجاة انهارت نورما وبدأ جسمها بيترعش جامد و عياط
جري امير عليها
امير /في ايه خير ايه حصل لكل ده اهدي وبداء يحضنها يطمنها
اول مرة نورما ترمي نفسها في حضن امير كده انهارت جوا حضنه كأنها لقت ملذها وأمامنها
امير بدأ يطبط عليها اهدي حببتي اهدي انتي في حضني خلاص احكيلي ايه اللي حصل ايه اللي وصلك لي كده انا عارف انك قوية ايه اللي خلاكي تنهاري كده اكيد حاجة جامده اللي وصلتك لكده احكيلي يابنت قلبي مين عمل فيكي كده
وكيل نيابة/ اهدو بقي انتم الاتنين و انت اقعد مكانك
زمان عسكري داخل وانتي مدام نورما اهدي كده و براحة احكي اللي حصل
بدأت نورما تهدي شوية و امير لسه حاضنها
هدات نورما شوية وطلعت من حضن امير ولكن مازالت علامات الفزع علي وشها
امير /اهدي كده عاوز اسمع في ايه حصل
نورما/انا حاحكي بس صدقوني لا وأقسم باالله ده حصل جد
وكيل نيابة /مش انا قلتلك انا مهم عندي اي تفاصيل
نورما /بس اللي انا حقولة مافيش عقلي حيصدقة
امير /خير يا نورما احكي بقي وقعتي قلبي
نورما /ححكي بس محدش يضحك انا بعد ما جبت مامتك من مستشفى دخلت ارتاح في الاوضة بتاعتي
دخلت بلكونة اشم هوا وزي اما انت عارف ان بلكونتي قصاد بلكونت ماهي لسة برفع عيني لقيت خيالات في بلكونه عندها طلعت اجري علي هناك ملقتش حاجة
امير /بصخك نورما انتي متعلمة ايه خرفات دي
نورما /بعصبية شوفت شوفت علشان كده مكنتش عاوزة احكي
وكيل نيابة /ممكن تهدي وتكملي
امير /بعتذر كملي نورمتي
نورما / قلت يمكن دي كلها تهيقات وخصوصا بعد فوزية ما كلمت قدامي أن ممكن حاجة تطلع في قوضة بعد اللي حصل قلت دي اكيد تهيقات من كلام فوزية ودخلت انام جه تليفون حضرتك
نوم ضاع بفتح بلكونه لقيت خيالات واضحة و ايد حد بيقولي تعالي كالعادة جريت علي قوضة ماهي اشوف في ايه ملقتش حاجة خالص
جريبت علي برا خبط في فوزية بس اللي اكد لي أنه مش تهيقات أن فوزية جت علشان تنام معايا في الاوضة شافت برضو نفس خيالات دي
خبط الباب ودخل العسكري
العسكري /دي كل متعلقات الاستاذ امير
وكيل نيابة /تمام اتفضل ووصلنا علي قهوة تانية
العسكري/تمام يا فندم
خرج العسكري وبدأ وكيل نيابة يدور في متعلقات امير و اخد موبايل وعطاه لامير
اخد امير موبايل و فتح فيديو رواه لضابط
ماهي قاعدة ضهرها البلكونه وماسكه تليفون بتكلم جاك
وكيل نيابة /امير انت اتفرجت علي فيديو ده
امير/ بصراحة لا علشان دمي ميتخرقش كل ما اعرف انا اديه كنت مغفل و هي عمالة تستغفل فيا
وكيل نيابة /,دليل برأتك اهو اتفضل شوف كده
قام امير بسرعة ونورما يبصوا في تليفون
امير / اده اده ده كان في حد في الاوضة مستخبي ورا ستاره بس مين ده وازاي انا ماختش بالي منه وانا بسجل لماهي
وكيل نيابة /علشان كل تركيزك كام موصب حوالين ماهي
بس من واضح أنه حد ضخم
نورما/ بس ده دخل سرايا ازاي و خدم ده كله موجود في بواب علي باب برا
وكيل نيابة /,بكل بساطة هو مدخلش من بوابة هو اصلا واحد من سراية
امير / بعصبية بس مين ممكن يكون عمل كده وليه
وكيل نيابة/ وهو نفس شخص اللي بيحاول يخوف مدام نورما علشان تمشي من سرايا لانه عارف ومتأكد أنها مش حتسكت علي حبسك وتحاول تدور علي جاني
نورما / بعياط بس مين مين بيعمل كده
وكيل نيابة/لا مدام نورما انهيارك في وقت ده غلط احنا كلنا معتمدين عليكي دلوقتي اتماسكي كده و مش عاوز مخلوق يعرف بالي حنقولة عاوزك لما ترجعي سرايه يبان علي وشك زعل و توهمي كل أن تهمة خلاص ثبتت علي امير
امير /وامي كلامة ده لو وصلها تروح فيها
نورما /ما تخافش انا لحد دلوقتي مسيطرة علي موقف وهي معرفتش
امير /طايب وابويا كمان
قطعة وكيل نيابة /,والدك كمان لازم يعرف أن تهمة ثبتت عليك علشان يزعل بجد و اللي مراقبكم يقطنع ويبدأ يطمن دي اول حاجة واهم حاجة في الخطة أنه يقتنع أن تهمة ثبتت خلاص علي امير
تاني حاجة حنديكي كاميرات لازم نزرعيها في الاماكن اللي حقولك عليها ولاهم من ده كله اوعي اوعي حد بشوفك أو تجيبي سيره لحد
نورما /تمام حضرتك
وكيل نيابة /الكل لازم يقتنع أن امير ثبتت عليك تهمة مفهوم
نورما /خلاص مفهوم قولي بقي علي اماكن كاميرات
وكيل نيابة/ركزي كويس معايا عاوز واحده علي باب قوطتك وعلي باب قوضة ماهي وواحده في بلكونه عندك و في بلكونه ماهي و في قوضة ماهي الحرص اهم من دا كله
ولو انكشفتي جاني مش حيسيبك الحرص اهم من اي حاجة
اوعي اوعي يحس بكده مافهوم في خطوره عليكي انتي فاهمة
امير /نورما اسمعي كلام بلاش عند لو حاسيتي اني في أي خطورة عليكي بلاش
نورما/ اطمن امير أنا مش عندية لدرجة عارفه ان خطة كلها معتمدة عليا متقلقوش
امير /نورما انا خايف عليكي انتي مش مهم اي حاجة
نورما /امير متخافش عليا صدقني حقدر
قطع امير كلمها ازاي مخافش عليكي الجاني لو حاس بس انك بدوري عليه أو حاس انك كشفتي في خطورة عليكي بلاش موضوع ده انا قلقان بجد
وكيل نيابة/ اطمن متخافش انا حتابعها الكاميرات كلها متوصلة بلموبايل عندي وانا مراقب كل تحركاتها وهاتي
نرمين قدري
موبايلك حعمل لينك بنا اي خطوة اكون عارف بتعملي ايه
وفي عربية شرطة واقف علي بعد من سرية اي حركة مش طبيعة في ثواني حيكونو جوا سرية ماقلقش
امير/انا سلامة نورما عندي اهم من اي حاجة وبصراحة أنا مش موافق علي خطة فيها خطورة عليها
نورما/متقلقش يا أمير خليك ترجع وسطنا بقي
امير /نورما خالي بالك علي نفسك بالله عليكي
سلمت نورما علي امير و رجع الحجز وبداء وكيل نيابة يشرح لنورما ازاي تزرع كاميرات في البيت و ازاي توصلها للموبايل واازي يفضل خط مفتوع بنهم
فاهمت نورما كل خطة ورجعت سريا وبدأت فعلا تنفيذ اول بند من خطة وهي إقناع الكل أن امير خلاص ثبتت عليه تهمة
دخلت نورما سريا وعلي وشها علامات حزن ولاحظ كل اللي في سريا وفعلا نجحت في إقناع الكل للحزن اللي علي وشها أن امير ثبتت عليه تهمة و عمت سحابة حزن علي سراية كلها
دخلت نورما قوضتها وبدأت بزرع كاميرات اللي في بلكونه. وعلي باب الاوضة و انتهزت فرصة انشغال الكل في شغل سرية وبدأت بزرع باقي كاميرات
خرجت نورما وبدأت تتعامل عادي
حضرت جلست علاج طبيعي مع ولدت امير واهتمت بأكلها وعدي اليوم و الكل حزين علي امير
جاء مسا ودخلت نورما الاوضة
دخلت عليها فوزية
فوزية انام حداكي مدام نورما
نورما /لاء يا فوزية انا حنام لوحدي انهاردة لان عندي شغل حخلصة قبل ما انام
خرجت فوزية و شغلت نورما موبايل علي كاميرا و فجاه قامت واقفة معقول معقول طايب ليه يعمل كده معقول هو