رواية دوار العمدة الفصل السادس 6 بقلم إنجي محمود
رواية دوار العمدة الجزء السادس
رواية دوار العمدة البارت السادس
رواية دوار العمدة الحلقة السادسة
جاسر.انطقي لسه بتحبيه قولى يا داليدا أنا اللى تخليت عن كل حاجه علشانك تعملى كده أنا اللى غلطان علشان حبيت واحده زيك
كانت تنظر داليدا إليه بتوهان ثم اغمي عليها
جاسر .فوقي يا هانم مش هيهمني هتعملى ايه حتي لو موتي قدامي انتي عارفه أنا مش هطلقك بالسهوله دي لازم اخد حق قلب اللى انجرح قومي يلا
لم ترد عليه
جاسر بخوف.داليدا قومي داليدا يلا فوقي داليدا
جاسر اخرج هاتفه.الو يا دكتور تعال عالدوار بسرعه لا الوضع مش هيستني
ثم حملها ووضعها عالسرير
في الأسفل
نور.هما اتاخروا فوق كده ليه أنا هطلع اشوفهم
اسر.خليكي أنا هرن على جاسر
الو يا جاسر ايه بتقول ايه طب أنا هروح اجيب الدكتور
جلال.في إيه يا ولدي
اسر.داليدا مغمي عليها فوق وما بتردش أنا هروح اجيب الدكتور
نور.داليدا لا دي ممكن تروح فيها
بعد قليل
الدكتور.طب ممكن يا جماعه تطلعوا بره
جاسر.انا مش هسيبها اللى عايز تقوله قوله
نور.وانا هفضل معاها
جلال.خلاص تعالوا يا ولاد بره
الدكتور.للاسف يا أستاذ جاسر مضطر إني اعمل محضر
جاسر.محضر ليه هي مالها
الدكتور.المدام واخده نسبه مخدر وده ممنوع في مصر بإلاضافه إن عندها مرض القلب
جاسر بصدمه.انت بتقول ايه مخدرات ايه اللى هي شارباها انت عارف انت بتتكلم عن مين دي مراتي
نور.داليدا عمرها ما شربت أي حاجه من دي والله هي ما ينفعش أصلا علشان مرضها
جاسر.يعني انتوا عارفين بالمرض وما قولتوش ليه بنت خالك حسابها تقل معايا أوي
ثم تركهم وغادر
نور.دكتور أرجوك ما تعملش حاجه ولا تقول لحد هي مالهاش حد وكمان مريضه ممكن تروح فيها
الدكتور.خلاص ممكن ابعد فكره المحضر بس ياريت تحظريها أو تعرفوا السبب حتي
نور.حاضر شكراً ليك
جلال.مالها يا بنتي الدكتور قال ايه
نور.قال شويه توتر وإرهاق واداها حقنه وهتفوق كمان ساعه
جلال.خير إن شاء الله وجاسر راح فين وساب مرته كده
اسر.اخد العربيه ومشي
جاسر.انا هعرفك أنا مين يا داليدا شفتي وشي الحلو استعدي بقي للى جاي مش حرمك وهخليكي تتمني الموت
داليدا.اه أنا فين ايه اللى حصلى
نور بفرحه.داليدا الحمد لله إنك بخير
نادين.ايه اللى حصل انتي ما اخدتيش علاجك يا داليدا
داليدا.مش فاكره حاسه إني رأسي هتنفجر وفين جاسر مش موجود ليه
نور.اصل ثم حكت لها ما حدث
داليدا بفزع.مخدرات ايه أنا عمري ما شربت حاجه زي دي لا مش ممكن وجاسر صدق أنا لازم انزله
نور.اهدي هو خرج من بدري ولسه مارجعش
نادين.اهدي واعرفي إزاي نسبه المخدر انتي اخدتيها شربتي ايه او أكلتي حاجه
داليدا ممسكه برأسها.مش فاكره أي حاجه مش قادره أنا عايزه أنام اطلعوا وسبوني يلا
نادين.يلا يا نور سيبيها ترتاح
عاد جاسر من الخارج
زهره.جاسر الحمد لله إنك رجعت أنا قاعده مستنيك من بدري
جاسر.عايزه حاجه
زهره بخبث.اصل بصراحه أنا شفت حاجه وكان لازم اقولهالك
جاسر.حاجه ايه قولى
زهره.اصل يعني يعني
جاسر.اخلصي
زهره.شفت داليدا بالصدفة وهي بتاخد برشام غريب كده وكانت مخبياه من حد كأن مش عايزه حد يشوفه وكمان كانت بتكلم نور إن هي لسه بتحب ابن عمها ولا عمرها نسيته بس سابته علشان خاطر أبوه وكمان عرفت إن هي هتقابله بعد فرحكوا عالطول ده كله من غير قصدي صدقني
جاسر بغضب .متأكده ومخبيه البرشام ده فين
زهره. شفته في دولابها أنا خايفه على مصلحتك لتجبلك أي مصيبه و
لم تكمل وطرقها جاسر ودخل
زهره.ههههه عمرك يا جاسر ما هتتعلم وتثق فيها وأنا مش هقف منتظره واسيبها تاخدك مني
فلاش باك
داليدا كانت في الحمام دخلت زهره وفتحت الدولاب ووضعت المخدر ثم اخذت هاتفها واخدت رقم حازم
باك
زهره.الو يا حازم على اتفاقنا تاخدها ليك وأنا جاسر يبقي ليا تمام
كان جاسر طالع على السلم
داليدا.كنت فين
جاسر.مالكيش صالح
داليدا بعصبيه.لا ليه تسيبني في وضعي ده وتمشي وتسيبني ليه عملت إيه
جاسر.عملتي ايه لا دي انتي مخبوله كان ناقص تفضحيني في البلد كلها وخلاص وحياه الحب اللى حبتهولك لهتشوفي كره مني عمرك ما شفتيه
داليدا جذبته ودخلت غرفتها
داليدا.انا مش مذلوله ليك علشان تعمل فيا كده وكمان لو عايز تطلقني طلقني مش هكون أول ولا اخر واحده تطلق لو راجل اعملها يا جاسر
جاسر بعصبية ضربها بالقلم
جاسر.لا أنا راجل وانتي عارفه كده كويس ومش هخليكي تتهني بحياتك معايا ولو عندك القلب فعلاً وهتموتي هخلى حياتك تخلص عالسريع بدل ما هي ماشيه بالمرض دي ثم اتجه للدولاب واخرج علبه الدواء ورماها في وشها
جاسر.خدي كملى التعاطي بتاعك يا…….
داليدا.بكرهك يا جاسر وهندمك على ضربك ليا
جاسر.هنشوف ثم تركها وغادر
في الصباح
جاسر .أبوي مافيش حاجه هتتأجل كل حاجه في ميعادها
جلال.ومرتك التعبانه دي
جاسر.لا هي بقت كويسه
نور.لا لو نأجل الفرح أسبوع علشان تستريح
جاسر بجمود.ماحدش وجهلك كلام وده شئ ما يخصكيش
الجميع بصدمه.ايه طريقه كلامك دي
مهران.اهدي يا جاسر ومش من حقك تكلمها كده هي ما غلطتيش
نور.لا داليدا تخصني واكتر منك كمان وأنا علشان محترمه مش هرد عليك
جاسر.خلاص كده أنا الوحش دلوقتى وأنا اتكلمت ومش هعيد كلامي تاني
جلال.ايه اللى حصل للبيت اهديه يارب احنا ما كناش كده
نور.داليدا انتي مافيش حد جابرك على كده جاسر ده مش مناسب ده شك فيكي من غير ما يتأكد حتي
داليدا.ما تقلقيش عليا أنا واحده الحياه ممرمطاها ماجتش على كده وانا لازم اعرف مين السبب في كل ده
عدي يوم بكل تفاصيله وجاء يوم الفرح
كانت داليدا في غرفتها تتجهز
هنيه.ست داليدا عايزينك تحت
داليدا.ليه مين اللى عايزني
هنيه.هتسلمي على قرايب العمده
داليدا.حاضر يلا جايه
ثم خرجت ودخلت زهره بعدها وامسكت بهاتفها
زهره.كده تمام أوي استعدي يا بنت البندر
ادم.مالك يا جاسر ايه اللى حصلك بين يوم وليله
جاسر بضيق.مافيش مخنوق
معتز.حد يتخنق يوم فرحه ده الليله ليلتك
جاسر بقله حيله.عندك حق أنا هطلع البس ويلا علشان تجهزوا
داليدا انتهت من ملابسها هي والبنات
زينب.ما شاء الله عليكي يا بنتي بدر منور
داليدا ببكاء.شكرا يا طنط
زينب.لا يا حبيبتي قوليلى يا ماما أنا من دلوقت امك وانتي بنتي
داليدا.كان نفسي امي تبقي معايا في يوم زي ده مفتقداها اوي
زينب.انا موجوده واللى يزعلك هأكله بسناني يا حبيبتي
داليدا.ربنا يخليكي ليا يارب
نادين.خلاص بقي إيه الجو الحزين ده قلبناها نكد ليه زغرطوا يا بنات
نزلت داليدا من على السلم في يد خالها عز وهي ترتدي فستان أبيض بذيل طويل وطرحه طويله وكان مرصع بفصوص بيضاء واطلقت لشعرها العنان مع مكياج بسيط وكانت غايه الجمال
كان الجميع ينظر لها بفرح ومنهم بكره
اعطي عز داليدا لجاسر
عز.خلى بالك منها تشلها في عنيك
جاسر بحب.ماتخفش في قلبي قبل عيني
داليدا قربت منه.مش لازم تبين دور الحنيه بلاش تبقي بوشين
جاسر.ماتخافيش يا زوجتي العزيزه انتي لسه ما شفتيش الوش التاني بس أحب اقولك اني هحاسبك على كل غلطه في حياتك
رقصوا سلو وكان الجميع سعداء
بعد انتهاء الفرح صعد كل واحد إلى غرفته
جاسر.برجلك اليمين يا عروسه
داليدا.يا باي عليك واحد بارد
جاسر.انا جوزك دلوقتى وأي كلمه مش هكون حاببها هتتحاسبي عليها انتي سامعه
داليدا.سيب ايدي انت اتجننت
جاسر جذبها من شعرها.هتغلطي يبقي حابه تشوفي أول عقاب ليكي ثم أمسك المقص
داليدا.انت هتعمل ايه سيب شعري
جاسر.لا حظرتك قبل كده وانتي اللى مش خايفه
داليدا.خلاص أسفه هلمه بس ما تقصهوش علشان خاطري
جاسر.هسيبه بس علشان أنا عايز كده إنما خاطرك ده مش عندي اصلا
خلصي غيري يلا وعالحمام هتنامي
داليدا.انت بتقول ايه
جاسر.هتخليني ارجع في كلامي انتي ما بتحرميش هعد لتلاته وتكوني اختفيتي من قدامي
داليدا.استني اهو ثم دخلت الحمام واغلقت عليها من الداخل
جاسر.يومين تتربي فيهم وترجعي زي الاول
بدل جاسر ملابسه وجاء لينام
جاسر.حرام اسيبها كده لتتلبس وتطلع عفارتها عليا
داليدا داليدا اطلعي يلا
داليدا.لا مش هطلع
جاسر.مابحبش اعيد كلامي كتير يلا انتي سامعه
داليدا.اوف حاضر
امسك جاسر بهاتفه ولكن سمع صوت اشعار برساله من موبايل داليدا
فتح الرسائل
حازم.ديده حبيبتي على اتفاقنا على يا قلبي ويكون المغفل جوزك خرج بره وتيجي عالعنوان ده
داليدا.ماسك موبايلى ليه يا تري بتشك فيا كمان
جاسر اغلق الهاتف وتركه
جاسر.داليدا انتي بتحبي حازم
داليدا بهزار.بموت فيه مش ممكن اتخيل حياتي من غيره
وكادت أن تكمل إلا أن انقض عليها جاسر وجذبها من رقبتها
داليدا.ج ج جاسر هموت ابعد عني جاسر وأخذت تحرك في جسدها لعلها تستنشق بعض الهواء
مرا ثواني واغمي عليها
جاسر.داليدا داليدا
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
الرواية كاملة اضغط على : (رواية دوار العمدة)