رواية علمتني الحب الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم ميرفت سعيد
رواية علمتني الحب الجزء الثاني والثلاثون
رواية علمتني الحب البارت الثاني والثلاثون
رواية علمتني الحب الحلقة الثانية والثلاثون
في المحكمه المحامي بيدافع عن سليم واخدوا اقوال سليم بس من غير دليل وده اضعف موقفه جداا قدام المحكمه وحان وقت النطق بالحكم
القاضي: حكمت المحكمه علي المت*هم سليم……
:استني ياحضرة القاضي
القاضي:نت مين وازاي تخش كده
سليم:حسن!!!!
حسن”المحامي😉” بحزن:ايوه انا ياحضرت الظابط انا حسن المحامي بتاع سليم سليم برئ ومعايا الادله اللي تقول كده انا اول ما سليم بيه اتقبض عليه انا جمعت كل الادله دي وكنت جاي عشان اقدمها للنيابه عشان اطلع سليم بيه برئ وان هو اللي مش قت*ل نهال بس فجأة رجاله اخذوني مكان كده وقابلني واحد اسمه عصام وحكي له الحوار اللي كان بينه وبين عصام
سما وسليم واحلام فرحوا ورجع لهم الامل من الاول حسوا ان شهادة حسن دليل قوي يخرج سليم
القاضي :انت اي اللي خليك تيجي وتعترف
حسن بحزن ودموع:بعد ما قالي متترفعش عليه قولت اكيد ان سليم بيه هيجبني وهترافع عليه خد عالي عشان نسافر برا البلد بس واحنا في الطريق عملنا حادثه راح فيها مراتي وابني وانا الوحيد اللي نجيت قولت ده اكيد ربنا هو اللي عمل كده عشان اجي وابرئ سليم بيه لانه فعلا مش عمل حاجه
القاضي حكم علي سليم بابرائة وتم حب*س كل من عصام (المحامي قال للقاضي عن مكان عصام اللي كانو فيه وراحو قبضوت عليه)وحبس المحامي عشان قضية التزوير وبيدور علي القا*تل الحقيقي
**************
تسريع الاحداث كل واحد رجع حياته الطبيعيه تاني مصطفي وريهام اللي عايشين حياة مستقره وريهام حملت ومصطفي فرحان كده بالخبر ده
احمد وليل اللي مش بيبطلو خنااق ابداا ليل ولدت بنت وسمها قمر
واخيررررا سليم وسما حياتهم رجعت احسن من الاول سليم زعل من سما علشان كلمت مصطفي بس هي شرحت له الموضوع انها كانت مضطره لكده وهو سامحها وسما حملت واحلام حبيتها بعد ما حملت واعترفت انها كانت غلطانه معاها حبتها عشان وقفتها مع سليم لما كان في السج*ن
ام سما ما*تت بعد فتره من طلوع سليم وسما زعلت عليها اوووي وكانت منهارة ولكن سليم مسبهاش فضل جمبها .
عدا 9شهور وجه يوم ولادت سما
سما في المستشفي في غرفة العمليات بتصرخ من الوجع وسليم واخلام برا خايفين عليها وبيدعولها والممرضه خرجت ومعاها ولد جميل جداا ولخد من سما ملامحها وواخد برده من سليم شويه
سليم بفرحه وهو شايل البنت :جميل اووي ياسما
سما بتعب:اكيد طالع ليا
سليم:ياشيخه حته وانت تعبانه طبعا يعني انا يبقي امي مزه كده واكلع شبه مين يعني
:ياعم بطل رومنسيه شويه الست لسه تعبانه
سليم بصدمه وفرحه:مازن وحسن رجعتم امته
(مازن وحسن مازن صاحب سليم من الطفوله وحسن ابن خلته والثلاثه كانم اصحاب اووي ذكرت اسمهم قبل كده )
مازن:ايوه ياعم لسه راجعين النهارده واحنا في المطار رنينا عليك مكنتش بترد رنينا علي طنط ردت وقالت لنا جينا
حسن:مبروووك ياحبيب اخوك يتربا في عزك
مازن وهو شتيل الولد:هتسميه اي
سليم:اممممم سما اللي هتسميه
سما:هسميه زين بحب الاسم ده اووي
سليم بغيرة:امممممم بتحب الاسم ماشي …..زين سليم الدمنهوري حلو
حسن:طب اي رأيك لو سميته…
سليم بضحك:انت ديما تيجي متأخر سمو خلاص زززززين
حسن:ياعم بقترح اسم
سليم بضحك:استني بس يوم السبوع هيقترح اسم تاني
الكل ضحك حتي حسن وعاشو حياة جميلة بس طبعا مكنتش بتتخلي من المشاكل والخناق خصوصا ان سما حملت بعد زين ب3 سنين وجابت بنت وسمتها ياسمين وبعدها جابت بنت وولد تؤم وسمتهم مروان وفريده والبيت بقا عامل زي الجنينه كل ما هما بيكبروا شخصيتهم بتتغير وفي اللي بيتجنن اكتر زي مروان وفريده.
سما بصريخ:سلييييم شوف ولادك
سليم بخضه وهو بيقع منو لاكتاب من الخضه :في اي
سما ضحكت ومكنتش قلدرة تبطل ضحك
سليم :والله وقام جري وراها في الاوضه بس هي خرجت برا
سما بصوت عالي وضحك:بسس ياسليم
سليم وهو مندمج معاها ونسي نفسه:والله ما هسيبك ومسكها
سما:مسكتني خلاص سبني بقا
سليم:ابداااا خلاص ده ما انا صدقت كنت بتصرخي ليه
سما:كنت بقولك شوف ولادك تعبني
:احنا برده اللي تعبينك
سليم بحده خفيفه:ولد
زين وهو صاحب 6سنوات بغمزه:عايز تعمل كده يبقي جوه في الاوضه مش قدمنا بقا عيب وانتي ياماما خفي ضحكتك شويه الراجل بيغير عليكي
سليم:اانا هوريك مين الراجل ده ياابن الجز*مه
سما بضحك ضربته بخفه في كتفه:انا جزمه
سليم:شوفت الواد بيقول اي
زين:الله!!بقول الحقيقه حد يعمل كده لا لا مينفعش انا هخش اوضي احسن
سليم بصدمه لسما:الواد ده جاي منين
سما بضحك :معرفش
سليم:بس صدقي هو عنده حق ميتفعش نقف كده تعالي قاوخدها ودخل الاوضه
زين وهو واقف برا الاوضه بصوت عالي:طب مانا قولت كده لازم ازعق يعني
سليم:وربنا لطلعلك ….وسما بتضحك جامد
#تمت
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية علمتني الحب)