روايات

رواية بصيص أمل الفصل الخامس عشر 15 بقلم نجلاء محمد

رواية بصيص أمل الفصل الخامس عشر 15 بقلم نجلاء محمد

رواية بصيص أمل البارت الخامس عشر

رواية بصيص أمل الجزء الخامس عشر

رواية بصيص أمل
رواية بصيص أمل

رواية بصيص أمل الحلقة الخامسة عشر

في منزل خالد
خالد بعصبيه: قومي ويسحب مي من شعرها قومي انتي ايامك سودا
مي بتعب: ف اي تاني
خالد: اهلي عملوا فيكي اي علشان تقتليهم؟
مي: والله العظيم م اعرف بتتكلم عن اي هقتل اهلك لي
خالد: بطلي كدب بقا وتمثيل وصفعها على وجهها وتركها وغادر
في منزل والد نور
محمد بضحكه شر: اكتر حاجه فرحتني انك موتي وهدور على نور وهتعيش معايا دي بنتي انا انا اللي ربتها وكبرتها
عقله: بنتك اي خلي عندك دم دي بنت واحد تاني ي غبي
قلبه: م هما ماتوا نور ليا انا انا طول السنين دي محرمتهاش من حاجه
عقله:هتفضل طول عمرك ساذج وغبي
محمد بصراخ: بس بقا كفااااايه
في الغابه
كانت نور قد ماتت وهي عاريه لا يسترها اي شئ
وادهم يتمتم: ماما….بابا…..هجيب حق….حقكوا ماما..
Flash back
ماتت نيڤين وركض ادهم يبكي ويعلو صوته واختبأ في مكان بعيد عن المنزل لتنهض نيڤين بتثاقل وتلتقط الهاتف وبصوت متحشرج: الحقونا بنموت اسعاف بس…رعه
وفقدت الوعي
أتت الاسعاف مسرعه بعد أن تتبعوا رقم الهاتف ليجدوا جثتين هامدتين في الأرض شخص منهم فارق الحياه والشخص الاخر يتمتم بكلام غير مفهوم
اخذتهم الاسعاف ووصلوا المستشفى
ودخل الشخص الذي على قيد الحياه دخل إلى غرفه العمليات
ليتحدث الطبيب: ملهمش حد برا؟
الطبيب الاخر: لا احنا جايبين الاتنين دول لوحدهم بس المدام اللي مع الشخص دا تبقا حرم محمد الالفي هنتصل بيه يمكن هو ميعرفش حاجه عنها
الطبيب: ماشي
ودخل إلى العمليات مره اخرى
اتصل الطبيب الاخر ب محمد ولكن لم يجد اي رد عاد الاتصال مره والثانيه ولا يوجد رد…..
استغرب الطبيب عدم رد محمد على الهاتف واستنتج انه نائم و يظن ان زوجته نائمه في هذا الوقت المتأخر وأخبر الطبيب الاخر انهم سيحاولون التحدث معه ف الصباح
ليأتي الصباح ويحاولون الوصول إلى محمد ولكن هاتفه أُغلق ولم يجدوه في المنزل ف قرروا هم الاهتمام ب زوجته التي افاقت من غيبوبتها ولم تقل ان محمد من حاول قتلها وقالت انه يوسف الذي كان معها
وخرجت نيڤين من المستشفى وقررت الانتقام من الجميع حتى ابنتها نور التي تركتها دون ام في سن صغير وقررت أيضا الانتقام من ابنها الوحيد ادهم الذي لم يفعل شئ في حياته سوى انه حبها وقررت ان تلعب لعبه على الجميع وقررت إيذاء الكل
End Flash back
ادهم: اااااه ماما….ماما
لتأخذهم الاسعاف إلى المستشفى وقد أتت الصحافه ورأى الجميع ما كانت عليه نور وظل الجميع يحلل الأحداث كما يشاء ومات الاثنان
في مكان آخر
شخص1: خالد لسه عايش برضو
شخص2: بس قتلنا الباقي
شخص1: ازاي
شخص2: بفضيحه ي نيڤين هانم وخصوصا انك سربتي الفيديوهات بتاعتهم وكله بيقول اخ عاشر اخته وبعدين قتلوا بعض
نيڤين بشر: جميل اوي كدا فاضل خالد ومحمد
شخص2: هو خالد عملك اي؟
نيڤين: يااااااااه بعد م عملت عمليه تجميل صغرتني وغيرت اسمي شكله عجبني وخصوصا انه كان حلو اوي وطلبت منه نتكلم علشان فعلا أعجبت بيه مش علشان فلوسه
Flash back
دينا (نيڤين): خالد استنى
خالد: نعم
دينا: كنت حابه اتكلم معاك
خالد: بخصوص اي
دينا: عادي ك زمايل
خالد: اسف بس انا معنديش زمايل
دينا بإحراج: تمم ماشي
End Flash back
شخص2: طب واهله؟
نيڤين: اهله بقا ي سيدي معملوش حاجه انا قتلتهم علشان انتقم منهم ي ياسر
الشيخ ياسر: وانا هساعدك متقلقيش وبعدين دا خلاص قرب يقتل مراته وبعدين هيتحبس وكل دا هيبقا لينا
ابتسمت نيڤين بشر: مخططه ل كل حاجه متقلقش وأكملت بس قولي انت ازاي عملت فيديوهات ل مي مراته وهي بتتفق مع الشغال اللي عنده
الشيخ ياسر: الفبركه مفيش أسهل منها دلوقتي
وضحكوا معا
في منزل خالد ظل يعذب مي إلى أن وجد الاخبار لا يوجد على لسانها سوى حادثه الأخوين نظر خالد بصدمه ف هو لم يكن يعلم أن نور شقيقه ادهم وظل يبكي على حبه
كان يعتقد انه هناك ولو بصيص من الأمل قد أتى اليه من الله ولكن لا مفر من الحزن ف حياته المأساويه فقد خسر والديه وحبيبته وايضا زوجته
مرت الايام وتعذيبه ل مي يزداد سوءا عن ذي قبل إلى أن تفاجئ في يوم بوجود الشيخ ياسر في منزله
خالد: اتفضل؟
الشيخ ياسر ببكاء: بص ي خالد انا ربنا انتقم مني على اللي عملته خد شوف الفيديوهات دي وسامحني يبني ونهض ليغادر وقع مغشي عليه وأتى خالد بطبيب ليخبره أن حياته قد انتهت
قام بدفن الشيخ وعاد إلى منزله وقام بتشغيل مقاطع الفيديو لينصدم مما يسمعه ويراه ليبحث عن نيڤين في كل الارجاء ووجدها وأعطى المقاطع ل قسم الشرطه وحكم عليها بالإعدام شنقا
انتحر محمد بعد رؤيته ل نور مقطوعه الرقبه وعلمه أن نيڤين كانت لا تزال على قيد الحياه
ذهب خالد إلى مي واعترفلها بكل شئ واخبرها انه هناك من اتهمها هي وتفهمت مي الموقف لأنها حقا احبته وبدأوا حياتهم من جديد
لا تفقد الظن بالله ولا تجعل نصف الحقيقه تعميك عن باقي الحقائق قبل ان تخطئ في حق غيرك ابحث داخل الكتاب لا تنظر فقط إلى الغلاف
تمت..♡

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بصيص أمل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى