روايات

رواية ليت القدر لم يجمعنا الفصل الثالث 3 بقلم منة مصطفى

رواية ليت القدر لم يجمعنا الفصل الثالث 3 بقلم منة مصطفى

رواية ليت القدر لم يجمعنا البارت الثالث

رواية ليت القدر لم يجمعنا الجزء الثالث

رواية ليت القدر لم يجمعنا
رواية ليت القدر لم يجمعنا

رواية ليت القدر لم يجمعنا الحلقة الثالثة

مرام..انا فرقه اولي هندسه معاكي جدول المحاضرات اصل انا مش عارفه اجيبو
البنت..اه انا بردو فرقه اولي اسمي سارة
مرام..وانا مرام
سارة..يلا عشان علينا محاضره حالا
دخلو قاعة المحاضرة
مرام..انا هقعد في بنش الاول عشان اركز
سارة..تمام
دخل الدكتور الجديد
الدكتور..انتِ مرام
مرام بصدمه..استاذ زين
زين بعمس..احم دكتور
مرام بإدراك..اممم دكتور زين
زين..اخبارك
مرام..تمام يا دكتور
زين..تفصلي اقعدي

 

 

قعدت مرام و كملت المحاضره و زين كان بيشرح بطريقه كويسه و كان كل شويه يأكد عليها فاهمه
زين..خلصت المحاضره ياريت نعمل جروب علي الواتس عشان لو في أسألة عاوزينها و محدش يتردد ابدا و كل اللايفات هبلغكم بمعادها علي جروب الدفعة اي حاجه تاني
شاب من صفوف الخلفية..دكتور ممكن سؤال
زين..اتفضل
شاب..حضرتك باين عليك صغير في سن هو حضرتك لسه متخرج
زين بابتسامه ووجه نظراته لمرام..اه انا الاول علي دفعتي اربع سنين تقدير امتياز واول ما اتخرجت اتعينتاستاذ جامعي بس دا ميمنعش ان عندي شركه خاصة
الشاب..تمام يا دكتور شكرًا لحضرتك
زين..اي اسالة تاني مع سلامة
خرج زين من محاضرة
سارة..انتِ تعرفي دكتور زين
مرام..اه يعني
سارة..اصله جان اوي تفتكري ممكن اعجبه
مرام باستغراب وضيق..تعجبيه ازاي يعني
سارة..يتجوزني هو من عيلة كبيرة و انا من عيله كبيرة Why not ليه لاء
مرام..تمام يا سارة
سارة..تعالي نروح الكافيه
مرام..تمام
مشيت مرام و كانت مضايقة من كلام سارة و بردو بتحارب نفسها و بتقول عادي انا منفعش ليه هو فين و انا فين
____________________________________________
ألين كانت قاعده في الاوضه بتاعتها بتقلب علي اللاب لحد ما لقت مسدج
المسدج..هاي
ألين باستغراب..مين
الشخص..Anas
ألين..ايوا يعني أنس مين افهم

 

 

الشخص..بصراحه انا معاكي في كليه و معجب بيكي كنت عاوز اصارحك لكن خفت من رد فعلك لانك بتبقي لاوية بوزك و انتِ ماشية بخاف تبعتري كرامتي
ألين بغضب..لاوية اي بووزي نعم يا اخويا
حمزة.. والله ما قصدي انا اسف والله بس انا قولت اعترفلك حتي لو
ألين..حتي لو اي
حمزة..لو رفضيتيني مبقاش شكلي وحش
ألين..اساسًا انا معنديش وقت للإرتباط
حمزة..طيب ممكن نكون صحاب
ألين..ممكن بس بحدود
حمزة..اتفضلي
ألين..متقوليش هاتي رقمك أولًا ثانيًا عاوز اعرف انت مين في جامعة و عرفني منين ثالثًا مبحبش المياعة و الهزار
حمزة بضحك..تمام يا فندم
____________________________________________
سارة..بس قمر اوي و لا عيونه السوداء ولا بدله و لا شعره
مرام بضيق..في اي يا سارة ما خلاص انتِ وصفتي أول مره وانا مبحبش اتكلم في موضوع ده بعد ازنك
سارة..ماك يا مرام دا لو هخطيبك مش هتعملي كده
مرام..انا مش عوازه يكون خطيبي ولا حتي جوزي
زين..مرام
مرام بصدمة..دكتور زين
زين..خلصتي محضراتك
مرام..اه
زين..تمام تعالي اروحك و كمان عوزك في موضوع
مرام في سرها..هار اسود سمعني
زين..ها
سارة..هو حضرتك تعرفها
زين..اه معرفة قديمة
سارة بخبث لمرام..ما هو باين
زين..يلا
مرام..اتفضل حضرتك
راحت مرام معاه و نزله يشربو قهوه في كافيه
مرام..اتفضل يا دكتور
زين بإبتسامة..خلاص بقي احنا برا جامعة
مرام..تمام يا أستاذ زين
زين..بدون ألقاب زين و بس
مرام..اتفضل

 

 

زين..مرام انا بعتذر عن كل الي ماما قالته ليكي انا عارف احساسك دلوقتي
مرام..حصل خير يا زين مفيش حاجه
زين..مرام انا عارف انك ممكن تكوني بتحبيني او لا بس دايمًا حاطه فرق اجتماعي بينا انا بحبك بحبك يا مرام و مستعد احارب العالم كله عشانك و كمان انا حكيت لبابا كل حاجه وهوواقف معايا جدا و قالي ان لو كل واحد فكر بطريقة دي عمرنا ما هنتحوزحب حياتنا
مرام بخجل..زين انا منكرش انك بتلفت نظري و ربما اكون معجبه بيك و لبسك و استايلك و ذكائك لكن انت فين وانا فين
زين..متقوليش دده يا مرام انا انا عاوز اخطبك
مرام..بس
زين..مبسش
مرام..بس لازم اقولك علي حاجه
.
.
زين..تقبلي تكوني شريكه حياتي
مرام..موافقة
____________________________________________
ألين قفلت الداتا و قعدت تفكر يا تري مين حمزة دا الي لغبطني كده و انا حاي مشفتوش لو طلع فقير ماما هتوافق بي ولا هطردو زي مرام انا قلقانه اوي
____________________________________________
روحت مرام وكانت مبسوطة جدا جدا انها هتتجوز زين حب حياتها الي عمرها ما قالت لحد و بتبان دايما تقيلة و مش بتفكر في معقول معقول الدنيا هتضحك ليها
مرام..ماما يا ماما
سنيه..ايوا يا مرمر
مرام.الله بقالك كتير مقولتليش كده
سنيه..خير يا حبيبتي وشك منور و مبسوطه
مرام..مبسوطه يا ماما مبسوطه جدا جدا جدا
سنيه..خير في اي
مرام..بس يا ستي هو دا الي حصل
سنيه..بس انتِ عارفه يا مرام ان مرفت مش ساهلة
مرام..يا ماما انا رميت حمولي علي الله وان شاء الله خير

 

 

سنيه..ربنا يستر يا بنتِ
____________________________________________
تن تن تن
مرفت..الو
مرام..انا موافقة علي الشرط الي قولتيها
مرفت بصدمه..اي

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ليت القدر لم يجمعنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى