رواية بنات مهران الفصل التاسع 9 بقلم رنا أحمد
رواية بنات مهران الجزء التاسع
رواية بنات مهران البارت التاسع
رواية بنات مهران الحلقة التاسعة
في أحدا محلات الزفاف الفاخره..
كانوا يسيرون كل منهما مع معشوقته لاختيار فساتين زفافهم …
كانت عفت تتوسط احضان جاك بسعاده وهي تختار تلك الفستان الفاخر المزخرف بحرافيه ..
عفت بابتسامه مشرقه/خلاص هختار ده ي جاك .
جاك بغيظ وغيره /ليه أن شاء الله متجوزه عيل توتو ولا ايه لا طبعا ده عريان شوفي غيره .
عفت بحزن مصتنع /بتزعق فيا ي جاك طب خلاص انا زعلت .
جاك بهمس وغمزه/طب لمي الدلع ده بقا احسن ارزعك بوسه في وسط المحل ومش هيهمني اي حاجه وانتي عرفاني .
عفت بخجل شديد/بس بس انت مبتصدق تفتح في قله الادب.
جاك بابتسامه جذابه/بس بحبك وبموت فيكي وانتي عارفه كده .
عفت بسعاده وعشق/وانا كمان بموت فيك ي جاك .
عند ماكس وهنيه .
هنيه بحيره وزهق /مفيش حاجه منهم نافعه ي ماكس مش حلوين .
ماكس بابتسامه/ليه بس ي ست البنات انتي اصلا اي حاجه عليكي حلوه .
هنيه بقلق وضيق /مش عارفه ليه قلقانه ي ماكس حاسه ان فيه حاجه عفشه هتحصل .
ماكس بابتسامه/ليه بس ي نور عيني أن شاء الله كل حاجه هتبقا زي الفل.
هنيه بقلق /يارب ي ماكس ي يارب بس مهما هيحصل مش هكون ل غيرك ابدا ..
عند ديف وجيسي…
كانت تمسك تلك الفستان المحتشم وهي تنظر ل طرحته بسعاده ودمع يتلألأ في عيناها .
ديف بابتسامه حنونه/ايه يروحي عجبك الفستان ده .
جيسي بابتسامه وسعاده/ايوه ي ديف حشمه وانا بصراحه قررت اتحجب زي اخواتي .
ديف وهو يقبل يدها بعشق/انا عمري كله هعيش علشان بس اسعدك بحبك ي جيسي .
جيسي بابتسامه وسعاده/وانا كمان ي ديف ..
في الصعيد ….
في منزل وهدان ….
كان يجلس وهدان بغيظ وهو يستمع لتهديد عواد الصريح له.
عواد بجديه /ايه رايك ي ابو هنيه .
وهدان بضيق /انت فيه ايه بينك وبين العيال دي ي عواد .
عواد بحده /ملكش صالح ي وهدان كل الي عايزه أن العيال دي ميبقاش ليها سكه هنه ومتفضلش داخله طالعه في البلد ي عني الجوازه دي مش هتم مهما حصل بدل مانت عارف الي انا هعمله زين ي وهدان .
وهدان بضيق /وانا هقول ايه للبنت الي هتيجي فرحانه ولا الناس الي جايين من اخر الدنيا .
عواد بسخرية/جرا ايه ي وهدان ده انت ملك الكدب واللف والدوران الي قولته هو الي هيحصل طلع فيه اي حاجه انا حذرتك وانت حر سلام ي وهدان ..
صباحا …..
في الصعيد في منزل محمد..
كانت كريمه تقف وهي تجعل الجميع يعمل علي قدم وساق لاستقبال الاحفاد ومعشوقتهم ..
محمد بسعاده كبيره/انا مش مصدق ي كريمه اني هشوفهم بعد كل السنين دي .
كريمه بسعاده /اخيرا هيتجمعوه في حضننا من تاني ي حاج بس المره دي عواد لازما يقف عند حده .
عواد بسخرية/هو مفيش غير عواد عواد في كل مصيبه بتحصل في البيت ده ولا ايه وبعدين العيال مبقوش صغيرين انا هاخدهم تحت جناحي ده انا عمهم برضك ولا ايه .
محمد بغيظ /لا فيه دي عندك حق ي اخويا .
من امام منزل وهدان …
كانوا يقفون الجميع لتسرع امال الي احتتضان الفتيات بحنان وسعاده .
/نورتوا ي عرايس نورتوا ي حلوين .
وهدان بحده /ليه مبقوش عرايس ي امال خودي البنات علي جوه يلا .
امال بقلق شديد/حاضر ي حاج تعالوا ي بنات .
جاك بجديه /اهلا ي حاج وهدان تشرفنا .
وهدان بحده /اهلين ي ولدي مين فيكم عريس هنيه .
ماكس بجديه /انا ي حاج وهدان .
وهدان بغضب شديد/شكلك مش مريح ي ولدي اعزرني بس شكل كده الموضوع ده مش هيتم.
جاك بحده وهمس في اذنيه/طبعا ده مش كلامك ده كلام الكلب الي انت بتشتغل معاه والي دايما بيخليك ماشي وراه زي الدلدول بس لعلمك الجوازه دي هتم غصبن عنك وعنه فاهم .
وهدان بصدمه وارتباك /انت مين .
جاك بهمس قاتل وهو يشهر سلاحه في جنبه بغل /احمد مبروك مهران ابن عم الواطي عواد الي كان دائما شاهد علي كل قرفكم وكنتوا دايما فاكرين أنه عيل صغير بس واضح كده انك مكمل في الوساخه معاه لحد دلوقتي وهي كلمه واحده لو متكتش الجوازه دي هتم غصبن عنكم واالا قسما بالله هدفنكم انتوا الاتنين سواء اظن كلامي واضح هسيبك ي حاج وهدان وهنرجع بليل نطلب ايد هنيه ..
في منزل محمد ….
كانت تتعالي الزغريط والافراح ليحتضنهم محمد بسعاده واشتياق وهو يستنشق بهم رائحه ولده ليتحدث جاك بحنان وحب /وحشتيني اوي ي جدي .
محمد بدموع /احمد انت فاكرنا ي ولدي .
ماكس بابتسامه/كلنا فاكرنكم ي جدي اول مشوفنا تيته كريمه .
ديف بابتسامه/حسينا بالدفا ي جدي والبيت الي اتربينا فيه .
كريمه وهي تختضنهم بسعاده /نورتوا بيتكم ي غالين عقبال اخوكم سيف كمان لما يجي.
عواد بحقد وغل /اهلين اهلين ب ولاد اخوي .
جاك بكره وضيق /اهلا كيفك ي عواد شكلك لسه زي مانت واطي ودون .
عواد بغضب شديد/انت بتقول ايه ياض .
ماكس بغضب شديد/الي سمعته ي عواد انت بالذات طارنا معاك كبير اوي والي جاي هيكون سواد بالنسبه الك .
ديف بكره وغضب /احنا عمرنا منسينا الي عملته فينا ي عواد بس التي انت متعرفوش أننا مش ولاد اخوك بتوع زمان احنا دلوقتي الشيطان نفسه ميقدرش يقف قصادنا .
عاليه بكره وغضب /وطالما كده انتوا جيتوا ليه وعايزين ايه منينا .
جاك بغضب جحيمي/اسكتي ي مراه انتي مش عايز اسمع حسك فاهمه ولا لا .
ماكس بغضب /احنا جاين نشوف جدتتي وجدي ونعمل بوصيه ابوي وفرحنا يتعمل هنه في الصعيد .
ديف بغيظ وحده/خليك بعيد ي بنت الحلاق .
جاك بجديه /يلا نرتاح شويه قبل سهره بليل علشان أن شاء الله هنجهز كل حاجه علطول
عواد بغيظ وتوعد /ماشي ي ولاد اخوي واضح أن الحرب بيناتنا هتبدا بدري جوي .
في منزل وهدان ..
كانوا يجلسون الفتيات باللبس الصعيدي في غرفه هنيه .
امال بابتسامه/مشاء الله عليكم ي بنات قمرات.
عفت بابتسامه/ربنا يخليكي ي امي .
جاكلين بابتسامه/بجد الجو ده هنا تحفه .
جيسي بابتسامه/بصراحه احلا من امريكا بكتير ي ماما .
عفت بغمزه ومرح/طبعا احلا من امريكا طالما فيها ديف.
جيسي بغيظ /ماشي ي عفت .
امال بابتسامه/ربنا يسعدكم ي حبايبي وتكونوا سند لاجوازكم يارب .
هنيه بابتسامه وسعاده /بجد ي خالتي امال الي حصلنا لكان علي البال ولا علي الخاطر كل واحده فينا كانت عايشه في حته ومنعرفش بعض .
هنيه بابتسامه/فجاه نتقابل ونعيش مع بعض ونحب بعض اوي زي مانكون متربين مع بعض من سنين .
جيسي بابتسامه/ومش بس كده احنا التلاته وقعنا في حب تلات اخوات بجد حاجه ولا القصص والحوديت .
جاكلين بابتسامه/مفيش حد عارف القدر بيخبي ايه ي بنات ..
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنات مهران)