رواية خماري عفتي وليس عائق الفصل الثالث 3 بقلم أمة الله
رواية خماري عفتي وليس عائق الجزء الثالث
رواية خماري عفتي وليس عائق البارت الثالث
رواية خماري عفتي وليس عائق الحلقة الثالثة
آية بتجاهل ما قاله الشباب:هو إنتوا مش بتفكروا غير باللبس والمناظر وخلاص علافكرا إحنا في القرن الواحد والعشرين وللاسف تفكيركم لسه عقيم عمر ما اللبس كان عائق للشغل
شاب:هو إنتي مين ال وظفك أصلاً الشغل ده يا آنسه مش بينفع معاه اللبس ده
شاب تاني: بضحكه مستفزه آنسه هههههههه دا مفروض أقوله سيتي لاقيت كل الشباب ضحكوا
آيه:علي فكره إنتوا تفكيركم عقيم للاسف إنتوا مش بني آدمين لان ده مش تفكيرهم البني آدم بيتحكم عليه بتفكيره وعقله لكن للأسف ده مش تفكير ولا عقليه للاسف دي عقليه مريضه
الشباب بصوت واحد: والله شغلك ال هيحكم مش بالكلام ومتفكريش عشان إنتي بنت هنساعدك كل واحد بشغله
آية : بتحدي والله هنشوف هنه كل واحد بشغله زي ما بتقولوا كل واحد يشوف شغله ومحتش ليه دعوه بشغل التاني
الشباب: تمام ياله وبدأو بالشغل وانصدموا لما لاقوه بترفع معاهم وتقيس مقاسات وكل حاجه
آية: خلصت شغله وروحت سلمت علي مامته ودخلت اوضته إتوضت وصلت وقرأت ورده وطلعت أكلت مع مامته
الام: عملتي إيه يابنتي في شغل إنها ده هتكملي في الشغل ولا هيطرودوكي أنا عارفه طول ما إنتي لابسه البس ده هتطردي أنا مش عارفه لابسه خمار ومكبره نفسك علي إي بس دا إنتي لسه في أول شبابك إفرحي بيه يابنتي زي البنات التانيه أنا مش بقولك إلبسي ضيق واللبس ده يعني بدل ما تلبسي الخمار إلبسي طرحه بدل الدريسات الواسعه دي فيه دريسات ضيقه شوايه عن الدريسات دي يابنتي
آية: إطمني يا ماما أنا لسه في الشغل واطرد لي يعني وانا بأدي شغلي تمام ومش بغلط
وبعدين يا ماما عشان أفرح بشبابي زي بقيت البنات ألبس لبس ضيق وأبدل الخمار بطرحه عشان أفضل في الشغل أغضب ربنا عشان أفرح بشبابي أغضب ربنا ليه بس ده كله عشان مين عشان الدنيا الفانية
طب يا ماما أبدل الأخره بالفانيه
الام: خلاص يابنتي ال إنتي شيفاه صح إعمليه ومتغيريش من لبسك ربنا يثبتك يارب يابنتي وانا أسفه يابنتي علي ال قولته كلامك كله
آية: ربنا يخليكي يارب يا ماما بصي بقي ياست الكل عايزه أقولك حاجه بس من غير ما تتعصبي
الام بقلق: خير يابنتي ومتعصبش لي في حاجه قولي يابنتي قلقتيني
آية :بس إهدي إحم إحم أنا كنت بفكر كدا بدل ما أنا لابسه الخمار بس أزود يعني وألبس نقاب
الام بعصبيه: بيت إنتي عايزه تجننيني يعني ولا إيه بقي الكل مش عايزين يوظفوكي وانتي لابسه الخمار واللبس ده تقوليلي عايزه أتنقب دا إنتي زمايلك إتجوزوا وخلفوا وانتي قاعدالي كدا حسه إنك هتخللي جنبي قومي يابيت علي أوضتك بدل ما أتعصب عليكي
آية: وهو إنتي كدا متعصبتيش براحه بس كدا يا ماما ألا تضوبي ساكته علطول إنتي لسه صغيره
الام : شوف البنت ورخماته هتموتني وهي واقفه مشي من قدامي أحسنلك دلوقتي وفجاه أبو ورده إترفع
آية: لأ لأ إثبتي كدا ودخلت علي الاوضه جري أول ما دخلت لاقت تليفونها بيرن شافته كانت رحمه
رحمه: إحكيلي عدي يومك إزاي إنهارده إحكي ياله يابنتي إنتي مستنيه إيه إحكيلي
آية: يابنتي وهو إنتي مدياني فرصه أتكلم إيه راديوا إتفتح نازله كر كر كر كر كر كر علطول
رحمه: خلاص خلاص سكت أهوه إتكلمي ياله
آية: حاضر بصي يا ستي عدي عادي خالص بس طبعاً مخلتش من الترقيه والكلام ال بسمعه علطول بس طبعاً مسكتش رديت عليهم واحد واحد إحنا كد الشغل ال فيه برده وعلمتهم إن اللبس مش بيبقي عائق أبداً
رحمه: طبعاً بنتنا كد الشغل وايد كمان قوليلي بقي كان فيه شباب حلوين هناك
آية: يابنتي إنتي كل تفكيرك في ده بس يا رحمه في حاجه إسمه ( غض البصر ) وبعدين أريحك ياستي مافيش حد حلو كدا التحقيق خلص أقدر أنام ولا في حاجه تاني يا سيادة القاضي
رحمه: لا كدا التحقيق خلص تصبحي علي خير ياقلبي واه ما تنسيش أول ما تيجي بكرا تكلميني وتقوليلي ال حصل معاكي ياله أمواااااه تصبحي علي خير
آية: وانتي من أهله يا سيادة القاضي أموااااااه
يزن: روح لبيته واكل مع مامته وباباه وطلع علي أوضه وهو في أوضته قعد يفكر إزاي عدي اليوم علي آيه وإزاي عرفت تشتغل باللبس ال هي لبساه ومن كتر التفكير نام
~~~~~~~~~~~~~~~~~
تاني يوم الصبح
صحت آية: إتوضت وصلت ولبست دريس أزرق وخمار أبيض وكوتش وطلعت فطرت مع مامته وسلمت عليه وطلعت راحت علي الموقع وصلت أول ما وصلت بدات شغله وكان إنه تقيس المساحه وتطلع الرسمه للكوبري الصحيحه عشان يبدأو في الشغل خلصت وطلعت الميزانيه الصحيحه وإدتهم البيانات ال هيمشوا عليه
زين: وهو في طريقه للشركه كان بيفكر في آيه وإزاي بتعرف تشتغل باللبس ال هي لابساه فقرر إنه ينزل الموقع غير الطريق وراح علي الموقع
وأول ما نزل الموقع وقف من الصدمه
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية خماري عفتي وليس عائق)