روايات

رواية نور العاصي الفصل الثاني 2 بقلم غنوة حبيب

رواية نور العاصي الفصل الثاني 2 بقلم غنوة حبيب

رواية نور العاصي الجزء الثاني

رواية نور العاصي البارت الثاني

رواية نور العاصي
رواية نور العاصي

رواية نور العاصي الحلقة الثانية

عاصي: هي ما بتخرجش يعني ولا ايه

ريهام: لا يا ابني مش بتحب الخروجات وبتفضل قاعدة قبال التلفزيون

عاصي: طب ممكن تاخد فترة عشان هي مش فاهمة حاجة هديكي رقمي وبكرا هنبدأ اول جلسة انشالله

ريهام: ربنا يجزيك الخير يا ابني

_______

في منزل عاصي

عاصي بتعب : السلام عليكم

زياد: وعليكم السلام

هيام: وعليكم السلام يا ابني عامل ايه

عاصي : الحمدالله

حمزة: مالك تعبان ولا ايه

عاصي: اه جدا النهاردة تعبت جدا بالعيادة وبصراحة قلبي بيوجعني على واحدة

هيام: واحدة ايه احكيلنا

عاصي: هاخد شاور واجي عشان جعان

هيام: يلا هحضرلك العشا

دخل عاصي اخد شاور وخرج

زياد: احكيلنا بقى في ايه

عاصي قال لأهله كل القصة

هيام بشهقة: يا لهوييي هو في ناس كده ما بتخافش ربنا

زياد: ربنا على الظالم

عاصي: اه والله ده اللي حصل والبنت صغيرة وبريئة يعني بتوجع القلب

هيام: هتعمل ايه يعني

حمزة : عندي فضول اعرف هتبدأ معاها ازاي

عاصي: كل الحالات اللي بتجيني بتكون لناس كبار في السن ممكن اولادهم يساعدوهم او اي حد اما البت الغلبانة دي ملهاش حد خصوصا ان امها قالتلي للاسف عندها كانسر

عشان كده متلخبط مش عارف ازاي هبلش معاها

هيام بصدمة: يا خراااابي امها عندها كانسر

زياد: ربنا يعينها هي وبنتها

عاصي: امين

حمزة: بقولك

عاصي : ايه

حمزة: ما تجيبها لعندنا عشان تتعرف علينا وعلى هيا هي وجوزها منها بتبقى بنت اجتماعية شوية وتتعرف على الناس ومنها نساعدها احنا

عاصي: لا مستحيل

هيام: ليه فكرة حلوة البنت غلبانة هي وامها

عاصي: طب بفكر في الموضوع

___________

تاني نهار عاصي في العيادة مستنيهم بلهفة

دخلت ريهام ونور

عاصي: اهلا وسهلا ازيكم

ريهام الحمدالله

نور بكسوف: الحمدالله

عاصي ابتسم على حيائها: جبتلكم عصير وجبت لنور حاجة طيبة اوووي

نور باستغراب: انا؟؟

عاصي طلع من الدرج اكياس كتيرة من شعر البنات

نور بفرحة: دول الي ؟؟

عاصي: اه طبعا لأحلى نور في العالم

نور بكسوف: شكرااا

ريهام ابتسمت على لطافة عاصي وعلى فرحة نور

عاصي : ايه رأيكم تروحوا معايا اعرفكم على اهلي

ريهام: مش حابين نزعجكم والله يا ابني

عاصي: ما تقوليش كده

الانسة نور موافقة؟؟؟

نور بصتله بهدوء: اه

عاصي: يلا

وصلوا للشقة ودخلوا

هيام: اهلا وسهلا فيكم

ريهام: تسلميلي انا بجد فرحانة اتعرفت عليكم

زياد: احنا اللي فرحنا بيكي وبالآنسة نور

حمزة: مالك يا نور ساكتة مش هتعرفينا بنفسك

نور بكسوف: اه اسمي نور وعندي 22سنة وعايشة مع ماما لوحدنا وحلمي ابقى زي الافلام طبيبة واساعد الاطفال

الكل ابتسملها على برائتها

عاصي: نور ايه رأيك افرجيكي بيتنا

نور بصت لأمها وامها شاورتلها بآه

نور قامت مع عاصي

عاصي بأحراج ؛ ودي اوضتي معلش بقى ملخبطة شوية عشان مش بعرف انضف وكده

 نور بصت لصور عاصي اللي متعلقة على الحيطة منهم اللي ف مطعم ومنهم اللي على الثلج ومنهم اللي مع اهله

وشاورت على صورة

نور؛ ده مطعم مش كده؟؟

عاصي باستغراب: اه مش رايحة قبل كده؟

نور: لا بس بشوفه في التلفزيون وبشوف السينما كمان بس بخاف اروح انا وماما لوحدنا

عاصي: بتخافي من ايه؟؟

نور: ان يعني يجي حد بيعرف جوز ماما خالد ويأذينا وكده

عاصي بحب: ما تخافيش من النهاردة مفيش حد هيقربلكم طول ما انا موجود (بقلمي غنوة حبيب)

نور: الجرس بيدق

عاصي: تعالي نفتح

عاصي فتح الباب وكانت اخته هيا وجوزها ادهم

عاصي: اهلين

هيا: دي نور؟؟

عاصي : اه

دي هيا اختي يا نور تعالي

قربت نور وسلمت عليهم

هيا: اهلا بيكي عاصي فلق راسنا وهو يتكلم عنك

نور ضحكت ودخلوا قعدوا جوا وبعد شوية

وبعدها رجعوا البيت

بعد شهور من جلسات العلاج

نور : عاصي شكرا ليك عى كل اللي عملته بس عايزة اقولك حاجة ما تزعلش

عاصي بتوتر: مالك

نور: ما ينفعش احنا نفضل نخرج مع بعض احنا المفروض جلسات العلاج بالعيادة بس لما قولت للماما هي وافقت عشان حالتي تبقى كويسة بس انا ما ينفعش اخرج معاك كده على الاقل احتراما للطرحة اللي انا لابساها يعني عيب اخرج مع شاب لوحدنا بس انا وافقت عشان ماما واهلك عارفين

عاصي بحزن: خلاص ما تكمليش انا عارف ان دا الصح وخلاص هنتقابل في العيادة بس

عن اذنك

نور: انت زعلت ؟

عاصي: لا ما زعلتش بس بحس ان انتي مش مرتاحة بوجودي

نور: لا والله ما تقولش كده انت شخص كويس اوي ولو افضل عمري كله مش هقدر اردلك شوية من اللي عملته معايا انت خرجتني من حالة صعبة اوي بجد لو تطلب مني عينيا بعطيك ياهم

عاصي : مش عايز عيونك عايز قلبك

نور: ايه؟؟

عاصي بتوتر : لا ما فيش حاجة تعالي اوصلك

________________________________________________

عدا سنة والعلاقة بين عاصي ونور بقت خفيفة وبقت نور نت طبيبعة تقريبا وتخرج هي وامها واحيانا يزوروا اهل عاصي ودايما عاصي يطل عليهم على البيت يشوف هما محتاجين ايه ونور بقت تتعلم شوية واشتغلت عشان تصرف على نفسها وعل مامتها لحد اليوم اللي غير حياة نور وبقت صعبة عليها

رجعت نور من السوق وهي فرحانة وجايبة هدوم جديدة فتحت الباب ودخلت شافت جيرانها قاعدين وبيعيطوا

نور بخوف: مالكم يا جماعة في ايه؟؟

حبيبتي نور امك للاسف …….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نور العاصي) ‏

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى