روايات

رواية مازال ينبض الفصل الثاني 2 بقلم حبيبة نوح

رواية مازال ينبض الفصل الثاني 2 بقلم حبيبة نوح

رواية مازال ينبض الجزء الثاني

رواية مازال ينبض البارت الثاني

رواية مازال ينبض
رواية مازال ينبض

رواية مازال ينبض الحلقة الثانية

فتحت الباب بهدوء وهي بتتسحب علشان مامتها متشفهاش بس للاسف….
_تعالي يا ختي شفتك خلاص
رهف :ماما انا
_اششش اسكتي يا ساقطه مش عايزه اسمع صوتك
رهف بضحك :حاضر
رمت الشبشب عليها :وكمان بتضحكي بقي انا الدكتوره نجوي بنتي تسقط ليه لييييه
_استني بس اقعدي مكانك هفهمك
_تفهميني ايه بس دا انت ليلتك سودا يارهف
همست :منك لله يا عمر الكلب
_بتبرطمي تقولي ايه يابت
_يوووه مقولتش اهدي كدا يانوجا وانا هفهك

 

 

بصتلها بشر :تفهميني ايه ياختي ما عمر قالي علي كل حاجة بقي بتبتزي الدكتور وعملالي فيها رئيسه عصابه يابت الكلب
احمد :الااااه طب وانا مالي طيب بتشتميني ليه
رهف :هفهمك والله يا نوجا بس اهدي دا راجل وحش والله وبيخون مراته اسيبه كدا يعني
نجوي :وانتي مالك بيهم ياختي حاشره مناخيرك في حياتهم ليه
رهف :علشان احنا ك نسوين لازم نساعد بعض اه اومال ايه
نجوي: اااه هتعليلي الضغط امشي يابت من قدامي بدل ما اطلعهم عليكي
جرت بسرعه علي اوضتها وهي بتتكلم بغيظ :كلوا منك ياعمر الكلب دا انا هعمل منك بطاطس محمره
بعتتله مسدج علي الواتس “تعالالي”
_عايزه ايه
_تعالي بس وانا اقلك
_انتي في البيت
_اه وانجز بقي
_حاضر
خبط علي باب اوضتها وهو بيبلع ريقه بتوتر
فتحتله وهي بتبصله بشر :تعالي
_احم مالك يبت
_تقعد قدامي كدهو علشان اعرف اتكلم
_قعدت اهو ايه فكراني هخاف يعني
مسكت شعره جامد وهي بتهزه :بقي انت بتقول لامي اني سقط
_مهو مسيرها هتعرف
_لا والله طب دي وعدناها بتقولها علي الدكتور ليه
_احم علشان تعرف انك ملكيش ذنب هو ال سقطك
_والله لردهالك يا معفن يا غدار يبن الشوذ
_الااااه بتشتمي امي ليه طيب
_تؤ توحا حبيبتي انا بشتمك انت
_يسطا انتي عارفه امك بتخليني اقول كل حاجة اول ما تبصلي انا اعصابي سابت اول ما شفتها
_ايوا ما انت بتقر من اول قلم بس عذراك يااخ والله دي عليها بصه تخليك تعترف علي نفسك لو ملكش ذنب اصلا امي كان ليها تشتغل في الداخليه مش ف الطب لا
_انتي كنتي فين كدا واتأخرتي ليه
_كنت قاعده ف كافيه بدور علي عريس
ضربها علي قفاها وهو بيضحك :نعم ياختي

 

 

_اه والله زي مابقولك كدا اصلا انا زهقت من التعليم وايه لازمته مش فاهمه منا كدا كدا هموت بعد فتره
بصلها بصدمه وعيونه بتدمع اتكلم بعصبيه :هو مش انا قلتلك متفتحيش الموضوع دا تاني
حضنته وهي بتمسح دموعه:اهدا يا موري وبعدين انت لازم تتقبل الفكره دي
بعدها بعصبيه :اتقبل ايه وبعدين انتي اللي انانيه ومش راضيه تعملي العمليه
بصتله ببرود :لا والله يعني علشان انا اعيش اموت حد مكاني
_اششش اسكتي
خرج من الاوضه بسرعه وهو كاتم دموعه بالعافيه نجوي شافته وفهمت ال حصل بس محبتش تدخل لرهف دلوقتي لانها عارفه حالتها…. رنت علي مها صاحبتها
_الو ازيك يا نوجا
_الحمدلله ياحبيبتي انتي عامله ايه
_الحمدلله
_بقولك تعالي اقعدي انتي وساره مع رهف شويه
ردت بقلق :ليه جرالها حاجة
_لا بس اتخانقت هي وعمر
_اها ماشي هلبس واجي
_تمام ياحبيبتي
_سلام
….
اول ما عمر خرج حطت ايديها علي قلبها وهي بتتنفس بصعوبه دقات قلبها قلت وحست انه هيغمي عليها
_لا يارهف استحملي انتي اقوي من كدا بلاش تقلقيهم عليكي انا انانيه صح مكنش ينفع اقول لعمر كدا بس انا عرفه انه اكتر حد هيتأثر بموتي يارب قويني
….
طبلت علي باب اوضتها وهي بتغني :رهف.. يا رهف افتحي الباب يا رهف رهووووف يا رهفهف
_اييييه صوتك بشع
_ميرسي ميرسي
_عايزه ايه مش لسه سيباكي من كام ساعه
قعدت علي السرير وهي بتحضن دبدوب علي شكل قطبي :عادتشي بقي بس انا ليه حساكي بتكرشيني كدا
_حاسه!!!… لا اتأكدي برا بقي علشان عايزه انام
صرخت :اييييه يا زفته دا سيبي الشكلاته بتاعتي
طلعت لسانها :لا
_اوووف يا طفسه هي فين ساره صحيح
غمزت بشقاوه :عند موري
رهف بضحك :اه صح

 

 

_زمانها جايه دلوقتي قالت مش هتتأخر
_ماشي
نجوي وهي بتفتح الباب :يلا يابنات علشان الغدي
مها بحماس:جيتي في وقتك يا نوجا دا انا هموت من الجوع
رهف رفعت حاجبها :بت انتي لسه واكله من ساعه
مها :يوووه دا من زمن المهم بقي انتي عامله محشي
نجوي:اه
مها :حبيبي يا نوجا والله
….
مسكت ايده بحب وهي بتبوسها :عمر حبيبي خلاص بقي
اتنهد بتعب وهي بيرجع راسه لورا :ماشي
ساره :تؤ عيزاك تضحك
عمر بإبتسامه خفيفه :اهو يا حبيبتي
ساره شدت خدوده :ايوا كدا ياتي عسل
باس ايدها وهو بيبصلها بحب :ربنا يخليكي ليا يا حبيبتي
ساره :ويخليك ليا ياقلبي قوم بقي نروح لرهف
_تؤ
زقته بخفه :قوم بقي متبقاش رخم
عمر :بس يابت
شدت شعره :ولااا قوم علشان مزعلكش
شد ايدها ووقعها ف حضنه.. قرب من وشها وهمس :طب وانا عايزك تزعليني
_تؤ تؤ هو حد يزعل زوجة قرة عينه بردوا
_اه فيه انتي
_تؤ اخص عليا بجد طب اصالحك ازاي
همس ف ودنها.. قامت من حضنه بسرعه وهي بتضحك :دا عند ام ترتر عارفها
…..
دخلت الاوضه وهي سحباه وراها مكنش عايز يدخل اصلا ومتردد
رهف بصتله وجريت حضنته وهي بتضحك
عمر بعدها عنه فحضنته تاني وباست خده :موري حبيب اختك والله متزعلش مني
_مش زعلان
_كداب اصلا طب حتي حلل تمن لبن امي ال شاركتني فيه كنت واخده كله حتي شوف انا ضعيفه ازاي بسببك
رفع حاجبه وهو بيبصلها :انتي ضعيفه
_ايون
ضحك وهو بيحضنها :ماشي تعالي نخرج بقي
مها :ايوه كإحتفال اننا نجحنا وكدا

 

 

ساره :طيب ما نروح اسبوع الساحل
رهف بغيظ :نجحنا ايه ياوليه انتي وهي انا سقطت ف ماده وامي مستحلفالي ومش هترضي تطلعني اصلا
عمر :انا هكلمها
ضربته في دراعه :بالله تسكت انت كله بسببك اصلا
عمر :اه فعلا انا ال روحت هددت الدكتور
رهف :احم مهو يعني
مها :استني بس كدا هو انتي هتسبيه يسقطك
رهف :لا طبعا لا ينكن يحصل ابتا ابتا
مها :امال
رهف :انا عندي خطه
…….
وطي وطي بسرعه اهو جاي
عمر بضحك :مش عارف جيبتي مفتاح عربيته ازاي لا وكمان عرفتي هو فين
هزت كتفها بغرور :قدرات خاصه يابني اشش اسكت بقي جاي ناحيتنا
كانوا راكبين في العربيه بتاعة الدكتور ولابسين هدوم سودا اشبه للبس الحرميه وجو اكشن وكدا
الدكتور ركب ومخدش باله منهم اول ما اتحرك شويه رهف طلعت بسرعه وحطت سكينه علي رقبته وهي بتضحك بشر :نيهاهاهاها جالك الموت ياتارك الصلاه
عمر ضحك اوي من طريقتها الهبله في الكلام
الدكتور اتخض ومبقاش متحكم في العربيه
اتكلم بخوف :ايه دا انتوا مين
رهف بغيظ وهي بتبعد عنه :بقي بتسقطني يادوك مكنش العشم
اتكلم بتوتر :انا ااا
رهف :انت ايه بس دلوقتي تروح تلاقي مراتك مستويه علي الاخر بعد ما وريتها ڨيديو ليك مع حبيبة القلب
الدكتور بخوف :بتتكلمي بجد
رهف :اها بس هو لسه موصلش فاضل عشر دقايق كدا الا اذا
بلهفه :هنجحك حاضر بس انتي متعمليش حاجة
رهف :اممم موافقه بس بشرط
_اؤمري
_تنجح اي حد سقطه عند
_حاضر
_وكمان تمشي عدل بقي وتبطل رمرمه علشان انا عيني عليك

 

 

_حاضر والله هنجح الطلبه كلهم وهمشي عدل وهعمل كل حاجة بس متخربيش بيتي
رهف ببرود :انا مخربتش حاجة انت غلطان وتستاهل اتقي ربنا بقي علشان مراتك وعيالك وقف العربيه يلا
بصتله بشر وهي بتعمل زي روز : انا براقبك وهراقبك
نزلت هي وعمر وكانت ماشيه بثقه كدا ف عمر ضربها علي قفاها وهو ميت من الضحك:ايه دا يخربيت دماغك
رهف :عيب عليك دا احنا جامدين اوي وبعدين بتضربني ليه يابارد بريستيجي دا انا لسه معلمه ع الدوك من شويه
عمر بضحك :اه واخد بالي يلا علشان نروح
رهف :تؤ تؤ خرجنا شويه يلا نروح نجيب مها وساره
عمر :حاضر يلا

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مازال ينبض)‏

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى