رواية حكاية كفيفة الفصل الرابع عشر 14 بقلم خوخة
رواية حكاية كفيفة الجزء الرابع عشر
رواية حكاية كفيفة البارت الرابع عشر
رواية حكاية كفيفة الحلقة الرابعة عشر
عمر قال لآمان كلم مامتك ومتخليهاش تيجي انا هوصلك , آمان كده هتعبك معايا , عمر لا تعب ولا حاجة , آمان حاضر وكلم مامته فعلا وكانت رافضة بس بعد معمر كلمها واقنعها وافقت , وهما على بوابة الكلية , كان فيه شلة شباب بس استغفر الله العظيم واقفين فقال واحد منهم والاسمه ياسر , ياسر دا كان صاحب عمر بس عمر بعد عنه لما لقاه مش كويس وبيحاول ياخده لطريقه وعمر نصحه كتير بس هو فضل مصمم على البيعمله , ياسر في ايه يا عمور انت من بعد مبعدت عني وانت بتختار الناس الغلط والدليل اهو وشور على آمان , ضحك عمر بسخرية وقال باستهزاء انت هتقولي دا انا كان ممكن بسببك اكون شخص مستهتر وبعدين البتتكلم عنه دا احسن منك بكتير حاول بس تكون ربعه وبصله ببرود ومشي , اتغاظ ياسر اوي وبالذات ان الكلام يعتبر سمعه كل الشباب والبنات , عمر مالك يا آمان , آمان انت احرجت الشخص دا وانا بسراحة كنت خايف لتكونوا متفقين مع بعض وتترياو عليا , عمر انا مش من النوع دا على العموم يا سيدي هو كان صاحبي اتعرفت عليه في الثانوي بالرغم اننا كنا مختلفين جدا من حيث كل حاجة , قلت هخده في طريقي ونقرب من ربنا سوى ونشجع بعض على الطاعات , بس هو كان عكسي خالص كان عايزني اكلم بنات واضحك عليهم وابعد عن اهلي واعاملهم بطريقة وحشة ومعتمدش على نفسي في حاجة , حاولت انصحه كتير واتكلم معاه وهو ولا اكنه هنا , لحد مبعدت عنه علشان متاثرش بيه ومكنش زيه او اسوء , آمان بتاثر طيب واهله رايهم ايه , عمر معرفش بس شكلهم مشجعينه لو مكنوش مشجعينه كان ممكن يتغير من زمان , آمان احم عمر هما البنات الكانو جنبي مكفوفين , عمر بص يا صاحبي انا مبصتش علشان في حاجة اسمها غض البصر اما عن كلامي فكنت بهزر معاك بس تقريبا ايوة هما مكفوفين , آمان كل مبتتكلم بتبهرني , عمر هههههههه , آمان انت حبيت قبل كده , عمر لا وانت , آمان بسراحة انا بحب بنت وهي كفيفة علفكرة , عمر هي مين وعرفت ازاي , آمان هي اسمها عشق وكانت زميلتي حبيت كل حاجة فيها بس خايف لمتكنش بتحبني او اهلي واهلها يرفضوا , عرفت اني بحبها لما حسيت ان في مشاعر جوايا بتتحرك ليها بسبب براءتها وطيبة قلبها وصفاتها الجميلة في البداية فكرته اعجاب وكنت بعمل كل حاجة علشان انساها بس معرفتش وقتها اتاكدت انه حب وانا متيم بيها , عمر طيب اعترفتلها , آمان لا خفت لترفض والواضح انها عندها عقدة من كل الناس زائد انا عايز اول مرة اقلها بحبك فيها تبقى حلالي وعلى اسمي , عمر بهدوء طيب مغرتش عليها قبل كده , آمان هي مبتعملش حاجة تخليني اغير بنات فصلي اصلا مكنش ليهم علاقة باي ولد حتى احنا كل كلامهم معانا كان بحدود وفي ايطار الدراسة فقط , عمر الله البنات الزي دول معدش منهم كتير مش ممكن كانو بيضحكوا عليكو , آمان لا عشق ملهاش في الحوارات دي وخلود زيها تصدق خلود ضربت واحد زميلنا علشان قالها بحبك وعايز يرتبط بيها ومسك ايديها راحت لزقاه قلم حلو , عمر يستاهل حد قاله يلمس حاجة مش ملكه بس بقى متخلينيش احب زميلتك دي علشان شكلها هتوري للهتتجوزه النجوم , آمان هههههههه روحني يا عم اتاخرت والجماعة زمانهم قلقو عليا , عمر انت وصلت واحنا قاعدين في الكافيه التحت بيتك ووالدتك شافتنا تحب تطلع دلوقتي , آمان اه معلش علشان تعبت , عمر يلا طلعه , آمان ادخل , عمر لا معلش مش المرة دي علشان هروح الشغل دلوقتي , آمان ربنا معاك , عمر يا رب استودعك الله الذي لا تضيع ودائعه , ومشي عمر وقفل آمان الباب وهو بيفكر في شخصية عمر الغامضة وقال شكلك عانيت كتير ودا الخلاك شخص غامض ومعتمد على نفسك ربنا يريح بالك , وصل عمر للشغل , عمر بمرح اهلا بخلود , خالد بهدوء اهلا ايه الاخرك كده , عمر معلش كنت مع صاحبي وكنا بنتكلم وسرقنا الوقت , خالد امممم , خالد خريج كلية هندسة وبيشتغل في شركة وبيجمع كل لما بيقبض مبلغ بسيط وبيحوشه علشان يفتحله شركة خاصة بيه وهو وعمر جيران وصحاب من وهما صغيرين وخالد عارف احتياج عمر للشغل , فكلم المدير عنه وبعد معاناة وافق خلا عمر السكرتير الخاص بيه , عمر يلا انا رايح اشوف شغلي يا عم لانطرد , عند ندى , ندى الو ازيك يا منال , منال الحمد لله , منال دي صاحبة ندى الجديدة وحقودة جدا , ندى انا عايزاكي تبعتيلي اسم جروب المدرسة العلى الفيس , منال ليه , ندى ناوية اضرب عصفورين بحجر واحد واعلم صحابي الادب ومتنسيش تبعتي اسم جروب الاهالي العلى الفيس وتبعتيلي لينكات العلى الوتس والتيلي ومحدش يعرف بطلبي دا , ضحكت منال بشر وقالت حلو تصدقي انا متشوقة اشوفهم مكسورين ومذلولين , ندى هتشوفيهم متقلقيش ويلا سلام , رنت ندى على حبيبها , المجهول في حاجة يا قلبي , ندى ابعتلي الارقام يلا , المجهول حاضر , stop , اتوقعو ندى هتعمل ايه ومين المجهول دا
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية كفيفة)