رواية جذبتني بعيونها الخضراء الجزء الثاني الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم نوسه حمادة
رواية جذبتني بعيونها الخضراء الجزء الثاني الجزء الخامس والعشرون
رواية جذبتني بعيونها الخضراء الجزء الثاني البارت الخامس والعشرون
رواية جذبتني بعيونها الخضراء الجزء الثاني الحلقة الخامسة والعشرون
لقيته داخل ومعاه طفله تبلغ4سنين ….
_ليندا وقفت مكانها بيبصوا للطفله دي بسمله ابتسمت
محمد:اي …..هاجر تعالي اقعدي هنا مع ليندا ..
ليندا:مين دي يا داد ….
_محمد:خديها واطلعي علي اوضتك …
ليندا بمرح:تعالي اسمعي معايا الكرتون احسن ……
محمد اخد بسمله ودخلوا المكتب ….
_مين دي ياحبيبي
فلاش باك …….
_في مستشفي محمد في تركيااا
كان بيتكلم مع الممرضه بالغه التركيه……الطفله دي مالها
الممرضه:مش عارفين بس وحده من الممرضين لقيناه في المستشفي هنا بتعيط ودراعها في جروح ….
محمد دلف للبنت دي وكانها بالغه التركيه لكن مفهمتش
_ماللك ياجميل قاعده كدا ليه حد معاكي هناا
بنت ملامحه حزينه وهاديه جداا وجميله …..
هاجر_لاء يا عمو انا مليش حد …خالص ياعمو …وعيطت
بص علي دراعها وشلها ودخل مكتبه بدأ يعالج الجروح الي علي دراعها ….
_طب اي الي جابك هنا ومين الي عمل فيكي كدااا
_هاجر:انا كنت مع عمو هنا في المستشفي بس سبني ومش عت لقيته وقاله خليكي هنا انا مش عايزك ..
_محمد:وهو الي عمل فيكي كدا
_هاجر:اه….
باااااااااااك بسمله سكتت …..وبصتله ….
_محمد:هو انت مدايقه لو هتعيش معانا هنا
بسمله:طبعا لاء بعد الي حكتهولي دا معنديش مانع هيا هتبقا زي ليندا والله بس لي عمها عمل كدا
_مش عارف بس اطلعي شوفيها كدا يعني غيرلها واكليها لاني بصراحه مش عارف اتعامل معاه
_حاضر ياحبيبي ….لتتابع بابتسامه:بس انت وحشتني اووي ……احم..انا والولاد يعنيي
_ونتي كمان والله وحشتني اوووي ليتابع بضحك:احم ونت والولاد برضو
بسمله:ههههه بتتريق علياا
محمد:ابدا ياسوسو ….
بيبص لقاه المكتب مش مترتب
_بسمله هو مين الي دخل المكتب
بسمله بتوتر:ايي ليندا …
_ليندا هتطلع ورق تصاميم وتفتح الابتوب ….قولتللك كام مره يابسمله متكذبيش ….
_بصراحه جاسر وليندااا اعمل اي يعني انا طلعتهم من المكتب ….
محمد:روحي شوفي البنت …..
خرجت من المكتب لقت هاجر جالسه هادئه وجامبها ليندا وجاسر الي بيبصلها ببرود …..
_ بسمله بحنان تعالي معايا ياحببتي فوق ….
ليندا سابتهم وطلعت تجري علي المكتب ….
بسمله اخدت هاجر وغيرتلها ملابسهااا وسرحتلها شعرها
انت اسمك اي …
هاجر:اسمي هاجر ….
بسمله:الله احلي اسم دا ولا اي ياجوجو …
هاجر ضحكت بسمله بصتلها حست اد اي بنت هادئه جدااا ….
في المكتب …ليندا اقتحمت المكتب وجرت وقعدت علي رجل محمد …..باباااااااا تعرف اد اي انت وحشتني اووي
محمد:ونتي يا قلبي
ليندا:اومال انا قلبك ماما تبقي اي
محمد:تبقي قلبي برضو ههههه
ليندا بضحك:يعني بتحب مين فينا اكتر انا ولا هياا
محمد بهمس:بيني وبينك انتي اكترر
ليندا بهمس:اه طب انت بتتكلم براحه كدا ليي
محمد:اصل ماما هتزعل …
ليندا:امم
جاسر دخل للمكتب …….بابا هيا مين ديي
ليندا:بابا جاسر عايز يضربني
جاسر:انا يا ليندااا
جاسر:بابا انا عايز اتكلم معاك في حاجه……
محمد حضنه وقربه منه:حاجه ايي
ليندا بغيره:بابا مش تحضنه كداااا احضني انااا
بسمله قعدت هاجر علي السفره وهيا جمبهااا………ثواني بس وجايللك
دخلت بسمله المكتب:محمد هو انتو مش هتكلوا ولا ايي
محمد:اه طبعاا
ليندا بمرح:بابا شيلنيييي
شالها وجلسوا علي السفره …..وبسمله قعدت جمب هاجر
كلي ياحببتي مش تتكسفي …وقدمت قدامها طبق ليها وحتطلها اكل تاكل وطبطبت عليها …
هاجر وهيا بتاكل بصت لجاسر …الي نظراته ليها جافه ….
………بعد ما خلصوا اكل ….
في المطبخ
داده فاطمه:بسم الله ماشاء الله مين دي يابسمله
بسمله حكتلها الي حصل …
داده فاطمه:شكلها طيبه اووي
في غرفه محمد جاسر:بابا مين دي ….
نام جمبه…..ليندا دخلت هيا كمان ….عاااااااا مكانيييي نامت في النص ما بنهم ….
جاسر:ليندااااا
ليندا:بابا جاسر بيزعقليي
بسمله دخلت عليهم …..ايوا بقااا معدش ليا مكان خالص
جاسر:ماما خلي ليندا تسكت بقاا
محمد قام وراح لبسمله…هيا فين …
بسمله:في اوضه الأطفال بتاع ليندااا ونانا هنام معاه النهارده ..
طب تعالي نطمن عليها انا ونتي ….
دخلوا الغرفه لقاه قاعده علي السرير بتعيط …
بسمله:بتعيطي لي ياحبيبي ….
محمد خرج وسابها مع بسمله …..
هاجر:مفيش
_مفيش ازاي بقاا ياجوجو
_ليندا دخلت قعدت علي رجل بسمله بابتسامه:انتي اسمك جوجو …اسمك حلو اووي ماما انا عايزه انام معاكي هنااا
بسمله:انتي علطول بتنامي في حضن بابا ياليندا اشمعنا
ليندا بمكر:لا انا علطول بنام في حضنك ….بتكسفيني يعني يا سوسو
بسمله:معلش بقاا بت بادره وتتعبنا
هاجر ضحكت….
ليندا:طيب يا سوسو برضو هنام معاكي هناااااا
بسمله مسكت هاجر ونامت جمبها وليندا في الوسط …
ليندا:مامااا احكلي حدوته
بسمله:لاء اسكتي ونامي عشان هاجر تعبانه …
ليندا:لا لا …..البت جوجو عايزه تسمع مش صح يابت ياجوجو لتتابع بهمس:اعملي زي ماهقول تمام …..
هاجر:تمام ….
ليندا:ماما بسمله ماماااا يا سوسو ….احكلي همست لهاجر قولي زي ماقولت …هاجر سكتت
ليندا:ماما هاجر بتقوللك ياماما بسمله احكيلي حدوته
بسمله:عايزه اسمعها منهااااا
ليندا:قوللها عشان تحكيلنااااا …..
هاجر:احكيلي ياماما بسمله …..بسمله ضحكت وحضنتهاا
واحلي ماما بسمله منك يا حبيبتي…
بدات تحكلهم قصص لما ناموا ….سبتهم ودخلت الاوضه
لقت محمد نايم ………بسمله بهمس:محمد هو انت نمت
محمد نوم:بحاول …ياسوسو
*****************
نورا دخلت غرفه كريم …
ياكيمو …..يا عااااااااااااا ياماماااااااااا ياماااااااا تجري من الغرفه ….يامااااامااااا
صفا:في اييييي ماللك …
نورا بتنهيده:ابنك ابنك……..
صفا بقلق:مالوا ابني انطقي
شاورتلها علي الاوضه …..صفا جرت مسرعه وفتحت الباب …….عااااااااااا يامروان. ..يا مروااااان ……
نزلوا جري من القصر …..
كريم طلع من الغرفه انتوا خيفين لي مش هيعمل حاجه
صفا بتوتر:حبيبي سبواا اي داااا يامروان
نورا:بابا وجدوا خرجم …
صفا:كريم…
كريم:ماما الاسد دا صغير …مش هيعمل حاجه فيكوا
نورا:عشان كدا فهمت كل شويه جدوا بقول يا اسد
صفا:اسد ….؟؟
نورا:اه جدو هو الي بيقوله كداا
صفا بصت لكريم …لتتابع بهمس:شكللك كدا هتبقي صعب ياكريم ….
**************
صباحا في قصر محمد …
ليندا:عااااااا ماماااااا انتي سبتيني وجاي تنامي هنا جنب بابا انتي بكاشه ياماما ….
بسمله صحت وهمست:بس اسكتييي بابا نايم وهيزعق تعالي بره ….
بسمله طلعت بره الغرفه بتعدل شعرها:انا ياليندا بكاشه
ليندا:اه اه عشان سبتيني وجبتي نمتي هنا بعدين اي الي جابك هنا اصلا…..
بسمله:هاااا
ليندا:شوفتي هتقوليلي هاااا
بسمله:هيا هاجر صحيت
ليندا بمرح:ليه يا سوسو ….مش برضو بابا قاللك امبارح ياسوسو وغمزتلها ….
بسمله بتفتح عيونها:ايييي انتي كنتي صاحيه بقااا
ليندا:هااااا لا مش صاحبه نزلت تجري تحت
***********
بسمله اتجهت للمطبخ ….عند داده فاطمه وفضلت تتكلم معاه كتير بخصوص هاجر …
جاسر بعصبيه:مامااااا
_ اي ياجاسر
هو صحيح البنت دي هتعيش معانا هنااا
_ايوه
لا ياماما احنا اصلا منعرفهاش وبعدين انا مش حابب تكون معانااا
_ونت الي هتكرر دا ولا اي
بابا بس الي يقرر صح
_زي ما قلت ….
ونا قولت مش عايزها معانا ياماما
_جاسر ملكش دعوه بيهاااا سمعت والا
هتقولي لبابا صح طيب ياماما وخرج من المطبخ يصعد الي السلام بغيظ.فجاه خبط في هاجر وهيا نزله بصت في الأرض
جاسر:في اي ياستي انتي مش تفتحي …
هاجر اتحرجت وسكتت ….
جاسر:بت انتي متردييي
عيطت في صمت …..ومحمد نزل …لقها بتعيط ….
ليندا:بابا جاسر خله جوجو تعيط ….
محمد:لي يا استاذ جاسر
جاسر:بابا هو انت عايز تقعدها معانااا …..
محمد:ملكش دعوه بالكلام دا …
جاسر:لا ليا انا مش عايزه تقعد عنها
محمد اتنرفز:اطلع علي اوضتك اطلللللع
بسمله طلعت من المطبخ لقيته متعصب جداااا ويلبس الجاكيت ….وخرج من القصر ..
ليندا:مش تزعلي بابا جايلك حق منه اهوو ماما احنا عايزين نروح مول نشتري ملابس ولعب وحاجات ليا ولهاجر ….وجاسر لا ميجيش معاناااا
بسمله:طب هنقول لبابا الاول يا حبيبي ….لتتابع بهمس بس انتي كلميه …ليندا غمزتلهاا هخليه يوافق بسرعه
بسمله:ههههه تمام يلا ….
ليندا:رني علي خالتوا ساره تيجي معااااانااا
ليندا مسكت تلفون وليه هترن:لا لا مش دلوقتي انتي مش شيفاه كان متعصب ازاي كمان شويه كداا يا لي لي
ليندا بمرح:تمااام ….
بعد مده …..اكلم بابا يا ماما
بسمله:رني يلا بس ابعدي عنييي
ليندا رنت عليه واتكلمت بحنيه:الوا يابا ….انت فين
محمد:هكون فين
ليندا:في الشغل ….
محمد:اه عايزه اييي
ليندا اتلبخت وبعدت التلفون:ماما اقول اييييي قوليلي
بسمله بهمس:قوليله يابابا يا حبيبي انا عايزه اشتري لعب وحاجات وهاجر برضو …ولبس اه وكمان لو قاللك الحاجه هتجيللك هنااا قوليلي لا انا عايزه اجيب بنفسي مع ماما وخالتوا ساره
ليندا بمرح:يا قلبي انا عايزه اشتري لبس ولعب وحاجات كتير انا وجوجو …وماما وطنط ساره …ومش تقولي الحاجه هتجيللك هنا لا احنا عايزين نروح ….
محمد بمكر:امم …طب يا روحي ادي التلفون لماما كدا
ليندا ادتلها التلفون….بسمله بتوتر:احم ايوه يا حبيبي
محمد: كنتي وطي صوتك شويه ونتي بتمليهاا
بسمله بصدمه:اي هو انت سمعتني يا حبيبي
محمد:مفيش خروج يابسمله من امتي ونتي بتخرجي وقفلي عشان عندي شغل …….
ليندا:ها قاللك اييي
بسمله:مفيش خروج …….
ليندا بعياط:لاااا انا عايزه ……
بسمله:بابا قال مفيش خروج يبقا لا ……
بعد مده ……بس بقا يا ليندا بطلي شويه …
ليندا بعياط:مليش دعوه انا عايزه اخرج …بسمله صعبت عليها وسهل كله محمر ….خدتها في حضنها حبيبي والله هو مش راضي اعمل اي يعني
ليندا:هو لازم يعرف
بسمله:مش فاهمه
ليندا:نخرج من غير ما نقوله …….
بسمله:اي لا طبعاا حببتي اسكتيييي اسكتييي
ليندا:ياماااامااا
…………..في مول ….
ليندا ماسكه ايد هاجر وبيجروا …
بسمله بتوتر:انا مش عارفه ازاي سمعت كلامها لو محمد عرف بقااا ساره يلا انا عايزه اروح
ساره:بسمله احنا جيين اهو اهدي شويه بعدين جاسر فين
بسمله:في دروس …..
بداوا يشتروا ملابس ….ولعب للينداااا
دخلوا القصر بيبصوا يمين وشمال
ليندا بهمس:لسه ياماما بابا في الشغل
بسمله بهمس:طيب اطلعي اوضتك انتي وهاجر يلا
ليندا وهاجر طلعوا بهمس …..
بسمله دلفت الغرفه بهمس لتتابع بتوتر ….
لقت محمد نايم علي السرير …..اي يا سوسو المول كان حلو …..
بسمله:محمد ….
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
الرواية كاملة اضغط على : (رواية جذبتني بعيونها الخضراء الجزء الثاني)