Uncategorized

رواية وعد الرعد الفصل العشرون 20 بقلم فاطمة خميس هارون

 رواية وعد الرعد الفصل العشرون 20 بقلم فاطمة خميس هارون
رواية وعد الرعد الفصل العشرون 20 بقلم فاطمة خميس هارون

رواية وعد الرعد الفصل العشرون 20 بقلم فاطمة خميس هارون

اقتربت وعد منه ببط وأخذت تتأمل ملامحه وهو نائم 
 فتح عينيه فجاه لتردد للخلف ولكنه امسك يدها وجذبها ليجلسها علي السرير 
رعد :أجنن مش كده 
وعد :تجنن ايه وزفت ايه انا فكرتك مت الساعه بقت ٩
رعد :لا والله والميت الناس يتقرب منه كده عشان تتأكد 
وعد :هاا لا انا كنت بشوفك بتتنفس ولا لا
رعد :ماشي ياستي يلا بينا 
وعد :علي فين 
رعد وهو يجلس أمامها :ايه الي علي فين علي البيت ولا حبه القعده هنا حضرتك 
وعد:اظن انك نسيت الاتفاق حضرتك اخليت ببند في الصفقه 
رعد بحده :صفقه ايه وزفت ايه انتي مراتي وانا عملت الورقه دي عشان تبطلي زن إنما دي ملهاش لازمه تقدري تبليها واشربي ميتها 
وعد :اه يا كذاب يا مخادع 
رعد وهو يتوجه للحمام:بس ذكي صح رجل أعمال مفيش كلام 
وعد :لازم تحترم كلمتك 
رعد :عاوزة ايه يا وعد 
كادت أن تتكلم ولكنه قاطعها 
غير الطلاق عشان ده مش هيحصل 
وعد :عاوزة ترجع اشتغل 
رعد :انسي 
وعد :بليز الشركه كده هتخسر اقولك ضمها لشركتك 
رعد :انا معنديش مشكله بس حضرتك لسه متجوزة مش بقالك شهرين عوزة تنزلي الناس يقولوا عليا ايه 
وعد :ايه التفكير المتخلف ده 
رعد :بتقولي ايه 
وعد :اقصد مش هيقولوا حاجه 
رعد وهو يتقدم منها 
ماشي يا وعد لكن والله لو فكرتي تكلمي جاسم ولا غيره انا الي هحط بند تاني وهتكوني زوجه وربه منزل بس ملكيش اي حق تاني 
وعد :انزل من انهارده 
رعد :لا انهارده اجازه من بكره بقي 
وعد :اجازه ليه 
رعد :كده حبيت اخد اليوم ده اجازه نقضيه سوي 
وعد :بجد هنخرج فين 
ابتسم علي سعادتها 
وعد :لا بقولك كده عشان بقالي كتير مخرجتش 
رعد وهو يزيح خصلتها :بليل هنروح بليل 
وعد :هنروح فين 
رعد وهو يدخل للحمام  :مفاجاه 
ثم أخرج رأسه مجددا محذرا :وعد انا عديت امبارح بمزاجي اياكي تعملي كده تاني ده حقي انا عارف أنه غلط بس اي واحد في مكاني كان عمل اكتر من كده 
جاسم انسان مش كويس اياكي تقفي حتي معاه تاني فاهمه 
حركت وعد رأسها بنعم ليبتسم لها وهو يغلق الباب 
ظلت تنظر لباب بحيرة تري ما هو سبب شخصيته المتذبذبه هي تعي ذلك هو به شي عليها أن تعرفه فهي زوجته 
توقفت عند تلك الكلمه هي فعلا زوجته وله حق فيها وعندما سمع خطأ سألها ان كانت تقصده وهي أكدت إذن هو معه عذره 
وعد لنفسها :الله الله يا ست وعد كمان بتلاقي اعذار مش ناقص غير انك تحبيه
نفت الفكره من راسها ثم توجهت لخذنتها لكي تخرج ملابسها 
علا :بابا انا نازله 
الاب :علي فين
علا :هجيب شويه حاجات ناقصه 
الاب  :متتاخريش وكلمي جوزك قوليله 
علا وهي تغادر :كلمته غير متاح 
نزلت علا وقادت سيارتها الي المول 
كانت تنتقل من مكان لآخر تأخذ من كل مكان قطعه 
تريد أن تكون في اجمل هيئه دائما أمامه 
فهو يستحق 
احمد بصوت حزين :علا عامله ايه 
علا :احمد … الحمد لله انت عامل ايه 
احمد :كويس 
ممكن اقولك حاجه
علا :ايوه طبعا قول 
احمد.: طيب تعالي نقعد في اي مكان  برا 
علا :اصل اناااا 
احمد :خلاص خلاص لو فيها ضرر ليكي بلاش 
علا :لا يا احمد انت بتتكلم كده ليه انا قصدي اني بجيب هدوم وحاجات نقصاني وعاوزة أنجز بس 
عشان كده بقولك نتكلم واحنا ماشين 
بس طالما مصر تعال نطلع بعد كده ابقي ارجع تاني 
احمد :يلا 
خرجوا من المول توجهوا الي أحدي الكافيهات القريبه والمشهورة 
علا وهي تجلس :ها يا احمد خير في ايه 
احمد :تشربي ايه الاول 
علا :امممم مانجه 
طلب احمد لها وله 
علا :ها يا احمد مالك 
احمد :انا اسف يا علا اني بحطك في مشكله بس أنا تعودت اني اكلمك ولما فضلت يومين مش بكلمك تعبت 
علا :مشكله ايه الي بتحطني فيها انت بقول كده ليه 
احمد :ايه ده هو انتي متعرفيش 
علا :معرفش ايه 
احمد :علي كلمني وهددني وقالي ابعد عنك 
علا بحده :ايه ده ازاي يعمل كده 
احمد :انا فكرتك عارفه 
علا :لا طبعا …معلش يا احمد هو مش عارف انت عندي ايه 
احمد :ولا عارف انتي عندي ايه 
علا :خلاص انا هروح اكلمه وتخليه يعتذر منك 
احمد :خليكي قاعده شويه 
علا :معلش مره تانيه يدوب الحق 
احمد :طيب ابقي كلميني لما توصلي ولا اقولك انا هكلمك 
علا بابتسامه :طيب يا احمد سلام 
احمد وهو ينظر لها حتي غابت عن عينه :سلاااااام 
….
خرج من الحمام لم يجدها بالغرفه ليخرج بحثا عنها 
لاحظ باب غرفه مفتوح ليتوجه إليه 
سمع صوت دندنه 
فتح الباب 
وعد :اعاااااا انت بتعمل ايه هنا 
رعد وهو يتفحصها كانت تخرج من الحمام ترتدي( برنس )
وعلي رأسها منشفه 
وعد :ايه انت بص هنا روحت فين انت 
رعد وهو يتقدم ناحيتها 
والله الباب كان مفتوح فاكيد كنتي عاوزاني اشوف 
وعد وهي ترجع للخلف :تشوف ايه يا قليل الادب انت
رعد :القمر اشوف القمر 
كادت وعد أن تنزلق ولكن يد رعد انقذتها 
رعد :اسم الله عليكي هو انا حسدتك ولا ايه 
رعد وهو يساعده علي الاستقامه مجددا 
اهدي مالك سمكه وطلعت من الميه 
كانت تتكلم نعم فهو يري شفتيها تتحرك بسرعه وهي غاضبه أيضا 
ولكنه لم يسمع ولا كلمه فقط ينظر لوجهها الاحمر من الغضب وشعرها الذي يحيط وجهها وتتقطر منه المياه 
تابع سقوط قطره ماء من راسها علي وجهها 
ليمرر إصبعه معها 
وعد وهي تمسك يده :اااايه رايح فين 
رعد وهو يشير للقطره علي رقبتها :رايح معاها 
وعد وهي تزيح يده :اااايه هي رايحه رحله اتفضل اطلع برا 
رعد وهو يزيح خصلات شعرها للخلف :ليه 
انا كده مستريح 
وعد :مش قولت هنمشي سوي 
رعد :اممم بس ده بليل مش دلوقتي 
المهم دلوقتي انا عاوز اطمن علي نقطه الميه الغلبانه وصلت ولا لا 
وعد :لا يا خويا وصلت متخفش 
رعد :اخوكي 
بس بردوا ولو ولو لازم اطمن بنفسي 
وعد :لا اطلع برا
رعد وهو يجذبها :هفهمك تعالي بس
وعد :برااااا 
رعد :برا برا بس مش كل مره تسلم هااا 
انا راجل حلو وغني والبنات كتير حواليا وانا انسان ضعيف قدام سحر حواء 
وعد :تقصد ايه
رعد :افهمي انتي بقي 
وعد :برااا 
رعد :طيب  اطمن وامشي علطول 
وعد :تؤ امشطلعبرا 
رعد :انا خارج ارجع الساعه سابعه تكوني لبستي 
….
علا :عاوز اقابل علي 
السكرتيره وهي تتفحصها :اممم في معاد سابق 
علا :قوليله علا 
السكرتيره :للاسف معاه ضيفه جوه 
علا وهي تدخل للمكتب 
خليكي انا هدخل بنفسي
دفعت الباب بقوه لتتفاجأ بما أمامها 
علا :…
يتبع ……
لقراءة الفصل الحادى والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى