رواية عشقت سمراء الفصل الرابع 4 بقلم سجدة محمد
رواية عشقت سمراء الجزء الرابع
رواية عشقت سمراء البارت الرابع
رواية عشقت سمراء الحلقة الرابعة
في الاسكندريه دلف عادل الي غرفه ساجي
عادل” بتعملي ايه
ساجي ” تعالي ي حبيبي قاعده علي الفون المفروض النتيجه هتطلع بكرا
عادل ” انشاء الله خير
ساجي ” ها شكلك عاوز تقول حاجه
عادل ” الصراحه اه مش انتي كان نفسك تروحي الصعيد و تتعرفي علي اهلك و كدا
ساجي ” اه و انت ديما كنت بتقولي هبقا اوديكي و تطنشني
عادل بضحك ” اطنشك ! مش عارف بتجيبي الكلام دا من فين
ساجي” من الدنيا ي عدوله بس اشمعنا بتسألني دلوقتي
عادل ” اصل هنسافر الفجر انشاء الله
ساجي بفرحه ” بجد قول والله هروح أجهز هدومي بقي
عادل و هو يتجه إلى الخارج ” ماشي اسيبك انا تجهزي نفسك
ساجي ” طيب هنقعد هناك قد اي عشان اخد هدوم معايا
عادل ” كتير خودي معاكي هدوم كتير
ساجي بأستغراب ” كتير اوك كتير كتير
صباحا في الصعيد
جميع العائله ي جلسون في الصالون ينتظرون عادل و ليلي و ساجي معادا مراد فهو مازال نائم
فهد و هو يوجه حديثه الي مسك ” مالك ي مسك انتي كويسه
حمزه بتدخل” تلاقيها قلقانه عشان النتيجه هتظهر النهارده
فهد ” و انت مش قلقان لي
حمزه بغرور مصطنع ” لا انا واثق من نفسي وانشاءالله هجيب مجموع
فهد بلا مبالاه ” هنشوف اصلا لو مجبتش مجموع مراد هيعلقك
حمزه بخوف ” احم احم لي بس السيره دي الي هو فين صحيح
فهد ” خلي يسمعك كدا
حمزه ” انا اصلا اخرس مبتكلمش هقفل خشمي (فمه ) اهو
فهد ” عيل جبان
ثم وجه حديثه الي مسك ” متقلقيش ي مسك انتي عملتي اللي عليكي فبلاش توتر بقي
مسك ” تمام
يجلس احمد و ينظر الي عائشه التي تجلس بجانب مسك و تضع عيناها في الأرض
سالم ” جدي
الجد ” ها ي سالم
سالم بخبث ” كنت بقول نجوز احمد و نفرح
نظرت لهم عائشه بصدمه ثم وضعت عيناها ارض مجددا
الجد ” نشوف الموضوع دا بعدين
قطع حديثهم الغفير و هو ينده علي الجد و يقول ي مهدي بي ي مهدي بي
الجد ” في اي ي ولد
الغفير ” عادل بيه وصل بره
هرولت شمس الي الخارج فهي لم تشوف ابنها من فتره ما ان رائته فرتمت في حضنه
خرج الجميع الي الخارج ل يرحبو بيهم
شمس ” اتوحشتني قوي ي نن عيوني
عادل ” والله و انتي ي امي وحشاني قوي
شمس ” هانت عليك امك ي ولدي تهملها أكده
عادل ” ابدأ والله ياما
قطع كلمهم الجد و هيقول حمدلله على السلامة ي ولدي ثم وجه حديثه الي ليلي
ازيك ي مرات ابني
ليلي بتوتر ” بخير ي حج
دخلت شمس و هي تقول ل عبير بخبث ” تعالي ي عبير رحبي بجوزك بقالك كتير مشفتيهوش
ليلي بهدوء مصطنع و صوت منخفض ” عادل انا تعبت من السفر و عاوزه ارتاح
عادل ” طيب يلا ندخل جوه ي جماعه
اتجه الجميع الي الداخل معادا ساجي فهي مازالت نائمه في العربيه
شمس ” امال بتك فين ي ولدي
ليلي بقلق ” ايوا صح ساجي فين
شمس بسخريه ” كمان معرفاش بتك فين ايااك
ليلي و هي توجه حديثها الي عادل ” كانت نايمه في العربيه هروح انديها
بعد قليل دلفت ساجي و ليلي الي الداخل
عادل ” تعالي حبي علي يد جدك
ساجي و هي توجه حديثها الي ليلي بصوت منخفض جدا ” احب ازاي يعني !
ليلي بضحك مكتوم ” بوسي ايده يعني
ساجي ” اهاا فهمت
اتجهت ساجي جده و هي تسلم عليه و تحب علي يده
الجد ” اسمك اي قمر
ساجي ” ساجي ي جدو
شمس ” وايه ساجي دا كمان دا اسم دا
ساجي و هي تنظر إلي عادل و شمس بمعني مين دي
عادل ” و دي جدتك شمس
ساجي و هي تتجه لتحضتنه
شمس و هي تحضتن ساجي ” هي مالها معصعصه أكده لي أنتو معتوكلوش البت إياك
عادل ” دول بقي بنات عمامك دي منه و دي عهد و دي مسك و دي عائشه و دي ملك
اتجهت ساجي وسلمت عليهم جميعا
عادل و هو يشاور علي كل منهم ” و دي عمتك ساميه و عمك محمد اخوي الكبير و دي عفاف مراته
و دا عمران و مراته سميحه و دا فاروق اخوي بردك
اتجهت ساجي وسلمت عليهم جميعا و وقفت عند عبير و هي تقول و دي مرات عمو فاروق ؟
عبير ” لا انا ام فهد و مجد
ساجي حديثها الي عادل ” مين فهد و مجد
فهد بأب بأبتسامه جميله ” انا فهد ي قمر
ساجي و هي تمد يده لها ” انا ساجي اتشرفت بيك
ثم سلمت علي باقي العائله و اتجهت إلي أعلي في الغرفه التي جهزتها شمس لها
عوده الي العائله
الجد ” انت مقولتلهاش ان فهد و مجد اخوتها
عادل بتوتر بعض الشئ ” لسه ي بوي عتحدت معاها
الجد ” ماشي خود مراتك و اطلع استريح دلوق
عند البنات و هم يجلسون و معهم حمزه
عائشه ” عسوله اوي ساجي
مسك ” اه انا حبيتها تحسي انها طيبه
ملك ” اهااا
حمزه ” دي صاروخ
عائشه ” حمزه احترم نفسك و بعدين انت قاعد معانا لي اصلا
حمزه ” اعمل اي يعني احمد بس راضي يخليني اقعد معاهم و مراد قالي مطلعش من البيت قبل ما النتيجه تطلع
مسك بتوتر ” اه صح النتيجه انا نسيت هي الساعه كام ي عهد
عهد بلا مبالاه و هي تنظر إلي الفون ” الساعه 4
مسك” فاصل ساعتين ربنا يستر بقي
في المطبخ عند شمس
شمس ” شهلي ي بت منك ليها خلينا نخلص الوكل ل ولدي ي حبت عيني باين عليه بت بحري معتكلوش زين
نزلت ساجي و هي تتجه إلى المطبخ
شمس ” خير ي بتي عاوزه حاجه
ساجي ” لا بس هو البنات فين
شمس ” هتلقيهم قعدين في الجنينه
ساجي” ماشي ميرسي
شمس ” ميرسي! دي بتنور زي الاجانب
عبير ” ماهي تربيه بحري بقي ياما
اتجهت ساجي الي البنات و هي تقول هاي
مسك ” اهلا ي قمر تعالي اقعدي
ساجي ” ميرسي
جلست ساجي معهم و ظلو يتحدثون و بتعرفو علي بعض
ذهبت عفاف الي غرفه مراد
عفاف ” مراد ي مراد قوم ي ولدي عمك جي من بدري و انت منزلتش تسلم عليه ميصحش أكده
مراد بنوم ” هقوم حاضر ياما
قام مراد و اتجه إلي الحمام لينعم بدش ثم بدل ملابسه الي جلباب صعيدي ثم نزل الي حيث يجلس الشباب
مراد ” امال فين عمي عادل و مراته و بته
فهد ” طلع فوق يستريح هو مراته و ساجي برا مع البنات
مراد ” هي عارفه انكو أخواتها
فهد ” لا لسه
مجد ” احسن انا اصلا مش حابب البت دي
احمد ” لي والله باين عليها طيبه
سالم ” اه والله عثوله انا كونت فاكر انها هتبقي متكبره بقي بس لا طلعت قمر اوي
عز ” اه انا حبتها
فهد ” ما تحترم نفسك انت و هو دي اختي
سالم” ي عم هو احنا قولنا حاجه هي صح في سنه كام
فهد ” معرفش تعاله نطلع نتعرف عليها و نقعد برا
اتجه الجميع الي الخارج حيث يجلس البنات
فهد ” امال فين ساجي
مسك ” كانت بتتكلم في الفون
جلس الشباب و ظلو يتحدثون
علي الجه الاخر كانت تتحدث ساجي في الفون مع امير
ساجي ” حبتهم اوي ي امير
امير ” لازم تحبيهم مش اهلك المهم هتجي امتي
ساجي ” لسه مش عارفه اي رأيك انت تيجي
امير ” لا يختي تعالي انتي عشان بصراحه زهقان من غيرك
ساجي ” عشان تعرف قمتي بس
امير ” ي شيخه روحي انتي بتسليني مش اكتر
ساجي ” والله بقي كدا طيب مش هرجع
امير ” هترجعي عشان انتي مش هتستحملي تقعدي هناك يومين علي بعض انا عارف
ساجي ” لا هقعد انا حبيت الجو هنا اوي
امير ” طيب المهم خلي بالك من نفسك و انا هكلمك لما النتيجه تطلع اوك
ساجي” النتيجه يلهوي انا نستها اصلا ماشي سلام
امير ” سلام
اتجهت ساجي الي حيث يجلسون البنات
مسك ” اهي ساجي جات
لف مراد رأسه لينظر الي هذا الفتاه التي يتحدث عنها الجميع
ما ان وقع عينه عليها فنظر اليها بصدمه
مراد بعصبية شديده ” هو انتي
ساجي و هي تنظر إلي هذا الذي يتحدث
ساجي بصدمه ” هو انت
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت سمراء)