روايات

رواية عشق من النظرة الأولى الفصل السادس 6 بقلم أسماء عبدالموجود

رواية عشق من النظرة الأولى الفصل السادس 6 بقلم أسماء عبدالموجود

رواية عشق من النظرة الأولى الجزء السادس

رواية عشق من النظرة الأولى البارت السادس

رواية عشق من النظرة الأولى
رواية عشق من النظرة الأولى

رواية عشق من النظرة الأولى الحلقة السادسة

(صباح جديد)

كوثر/يلا الفطار جاهز

أسماء بمرح / احبك يا كوكو وانت مدلعاني

لم ترد وهي تعلم ان لا تحب موضوع امبارح الخناقه بين أسماء وامها

حسناء/صباح الخير

الكل/ صباح النور

أسماءحاسه ان امها زعلانه ما رضيتش تتكلم ثاني

أحمد/اخباركم ايه

حسناء/تمام الحمد لله

أحمد/اسماء بسال اخباركم ايه مش بتردي

أسماء/اهو شايف الحال تمام

وبدا يتناولوا الطعام

عند عبد الرحمن ومحمد

كان محمد يشاهد التلفاز و يشرب قهوه

اما عبدالرحمن دخل اخذ دش خلص لبس وراح قعد مع محمد يشاهد التلفاز

عند عمر ابن عبد الرحمن

عمر /تيته امال

امال/ نعم يا عمر

عمر/ بابا مش تكلم من ساعه ماشي من هنا ليه

امال /يكون مش فاضي يا حبيبي

عمر/ طب انا عايزه اتصل بي

امال/ هيكون مش فاضي

عمر /ما اعرفش عايز اكلم بابا دلوقت

امال/حاضر تعال تتصل بي

عند اسماء بعد ان خلصوا فطور

حسناء كانت تجهز عشان الشغل

حسناء /عايزاك تيجي النهارده العنوان اللي في الجواب بعد ما امشي شوفيه

أسماء/حاضر

حسناء/سلام

اسماء/ سلام

عند عبد الرحمن ومحمد

عبدالرحمن/انا زهقت من التليفزيون وشقه وعايز اخرج شويه

محمد ببرود /طيب حد ماسك فيك

عبد الرحمن/ لا ما هو انا بقولك عشان نطلع انا وانت

محمد /مش عايز اطلع

عبد الرحمن/ بس لازم نطلع عشان اخر يوم لينا هنا بكره

محمد وقد استوعب /ده انا نسيت خالص طب يلا نطلع نتفسح شويه

عبدالرحمن/حاضر عشر دقائق بس اجهز نفسي طيب

 محمد /وانا كمان هاروح هجهز نفسي

دخل كل واحد الى غرفته يجهز نفسه رن هاتف عبد الرحمن

عبد الرحمن/ الو ايوه يا تيتا امال

امال/ عامل ايه اخبارك ايه

عبد الرحمن بحب/ انا تمام وانتي وعمر عاملين ايه

امال/ هو عايز يكلمك

عبد الرحمن/ هاتي اكلمه

عمر/ الو يا بابا وحشتني اد الدنيا

عبد الرحمن بحب وحنان /وانت كمان واحشني

عمر/ مش هترجع عشان واحشني

عبد الرحمن/ بكره

عمر /ماشي هات شيبسي وحاجات حلوه

عبد الرحمن بضحك/ حاضر تحت امرك

عمر/ باي

عبد الرحمن/ باي قلب بابا

عند اسماء فتحت الجواب وعرفت ان حسناء احضرت لها فستان ومكتوب في الجواب انها تلبس الطقم ده ويتقابلوا في المطعم بعد ساعه قامت اسماء تجهز نفسها بفرحه

عند عبد الرحمن و محمد

محمد/انا خلصت وكان عباره عن( قميص أزرق + بنطلون أبيض + تيسوت باللون البنى + محفظه رجالي باللون البني + نظاره شمسيه «كروم قلب»+ جزمه رجالي باللون البني)

عبد الرحمن/ وانا كمان وكان عباره عن( قميص أبيض + بنطلون أسود+ جزمه رجالي سوداء + ساعه ماركه سوداء + محفظه رجالي« كلاتشي» سوداء)

عبد الرحمن بغرور/ عارف اني حلو مش محتاج حد يقول لي

محمد بيضحك/ وهو حد قال لك ولا بص عليك يا مغرور

عبدالرحمن/انا مغرور وانت ايه ملاك

محمد/خلاص يلا

وخرج محمد وعبد الرحمن من الشقه عند اسماء كانت في قمه الجمال

( مينى دريس سماوي فاتح + بنطلون أبيض «استرتش» + طرحه باللون الابيض + نظاره باللون السماوي + شنطه يد« كلاتشي» باللون الابيض)

اضافه القليل من الميك اب وخرجت

…١/هو القمر على الارض واحنا مش واخدين بالنا ولا ايه

…٢/معك حق انت يا عسل

أسماء/لا رد

…١/طيب كلمه كلمتين

اسماء/لا رد

…١/ يا لهوي على الجمال راح ماسك يد

اسماء بغضب// سيب يدي احسن لك

…2//مش هاسيبها

أسماء بتحاول تفك ايده

أسماء//لو سمحت شيل ايدك

…2// دخول الحمام مش زي خروجه

ضربت أسماء كف للشخص اللي ماسك ايده

وقالت //انا قلت باحترام تسيب ايدي بس شكل الاحترام مش نافع معكم

…2// انت ازاي تعملي كده

أسماء// لو حابب تاني ما عنديش مشكله

…1//خلاص يلا بنا يا فهد

فهد// مش هاروح مكان دي ما تعرفش انا اكون مين

أسماء//حصلنا الرعب يا محترم

وتترك فهد وصديقه تحت الصدمه من كلامها واكملت طريقه

أسماء لنفسها// يا رب ارحمني من البلد والناس دي

عند عبد الرحمن ومحمد

عبدالرحمن//شايف القمر اللي جاي من بعيد

محمد// يلا نركب يا حضره الضابط حضرتك ناسي انك ضابط ولا ايه🤨

عبدالرحمن//خلاص فضحتني

محمد بصوت واطي // انا شفت الشكل دا فين

عبدالرحمن// بتقول حاجه

محمد// شفت الشكل ده قبل كده

عبدالرحمن//طب اسكت انت لسه راجع من كم يوم تعرف ازاي

محمد// انسه اسماء

أسماء لنفسها// مش هنخلص النهارده من المعاكسات انا عارفه الصوت ده اكيد مش هو

اسماء لفه وشها وراحت عند محمد

أسماء بدهشه //مين حضرتك تعرفني

محمد//هو انت مش عارفاني

أسماء// اعرفك ازاي ومنين بالنظاره دي

خلع النظاره وقال // كده

اسماء // ايوه افندم عايز ايه

محمد //طريقه كلامك ده

أسماء//مفيش

محمد// اسماء قولي في ايه

قصة له ما حدث تحت صدمه ودهشه محمد من اللي حصل

عبدالرحمن لنفسه//مش هو ده اللي كان بيقول لي يلا تاخرنا يلا انا اركب عربيتي واصبر احسن

محمد//طيب ليه مركبتيش تاكسي ليه

أسماء// مش محتاجه تاكسي انا خلاص قربت اوصل

محمد//طيب تعالي اوصلك معي

أسماء// شكرا

محمد //تعالي بس

أسماء//شكرا مش عايزه اتعب حضرتك

محمد//مش هاقول تاني

محمد لعبد الرحمن تعالي انت ورايا

عبدالرحمن// ماشي

عند حسناء في المطعم

حسناء لنفسها //كل ده يا اسماء عشان تيجي

…// تطلبي حاجه حضرتك

حسناء// شكرا انا منتظره حد لما يجي هاطلب

عند اسماء ومحمد في العربيه

محمد // على فين

أسماء//مطعم ال*****

محمد // تمام وانا رايح

محمد//هو انت رايحه لوحدك

أسماء ببرود// لا اختي هناك

محمد//وكل ده عشان تروحي المطعم

أسماء// اولا مالكش فيا تانيآ ده هدايا من اختي عشان

عيد ميلادي النهارده

محمد//عيد ميلادك

أسماء//ايوه عيد ميلادي 17

محمد باندهاش//بتقولي ايه اللي 17

أسماء// اه ليه

محمد//اصل كنت وقبل ان يكمل قاطعته اسماء

 اسماء// كنت فاكر ان اكبر من كده عشان جسمي

محمد//بصراحه ايوه عرفت ازاي اني هاقول كده

أسماء//كل الناس بتقول كده

محمد//ناس مين وليه يقولوا اصلا

أسماء//الناس كلها وما اعرفش لازم يتدخلوا في حيات الناس

أسماء//بس وصلت

محمد//تمام يلا ننزل

أسماء بصدمه// تنزل ليه روح انت زي ما انت رايح

قطعها محمد وقال//هو ده المكان

نزل اتصل محمد علي عبد الرحمن

عبدالرحمن بعدم فهم//مطعم ايه

محمد// انزل هندخل المطعم ده

عبدالرحمن//حاضر

أسماء//طيب هادخل انا وبعدين ادخل انت صحابك عشان اختي

محمد//طيب

لتدخل المطعم وتجد حسناء تلعب بالهاتف

(في فيلا حسن الشرقاوي )

وتحديدا في غرفه نورهان

ندى //هو محمد هيرجع امتى

نورهان بهزار// هو وحشك ولا ايه

ندى //طول عمرك تفهمي غلط

نورهان// فهميني

ندى //اصل ممكن اسافر اجازه اسبوع

نورهان بصدمه// ايه تسافر تاني

نورهان //لا مش تسافري وتسيبيني لوحدي تاني

ندى// معلش يا حبيبتي مش ده مش هاروح لوحدي

نورهان //ايه مش لوحدك امال مين هيروح معك

ندى// بفكر اخدك

نورهان بفرحه// بجد

ندي//بجد يا قلبي

نورهان بحزن// بس ابيه محمد مش هيوافق

ندى// لما يرجع انا هاحاول معه

ندى// ماشي يلا ننام تصبحي على خير

نورهان//تصبحي على خير ايه احنا الظهر

ندى //معلش تعبانه انا هاروح انام سلام

نورهان//ماشي سلام

بعد ما دخلت اسماء المطعم هي ومحمد وعبد الرحمن

حسناء اول ما شافتهم قالت= مين دول انت عملتي ايه

اسماء// ابدا والله ما عملت حاجه نقعد بس ونتكلم

حسناء// ماشي اقعدوا

عبد الرحمن // انا عبد الرحمن الحجازي شفنا بعض قبل كده انا وانت في السوبر ماركت وانا اكون صاحب محمد الشرقاوي

محمد// وانا محمد الشرقاوي غني عن التعريف اظن أسماء حكت على كل حاجه عني

أسماء لنفسها//مغرور

حسناء //هو انت المنقذ

محمد// منقذ ايه

اسماء// لا مفيش دي تلاقيها غلطت بس في الكلام

حسناء// لا هو المنقذ اللي ساعدك كم مره

حسناء //شكرا يا استاذ محمد

عبد الرحمن //العفو على ايه

محمد// اهو رد العفو العفو على ايه دا لو اي حد كان مكاني هيعمل كده

محمد// لو هيضايقكم نقوم

اسماء بصوت واطي// يا ريت

حسناء// لا خليكم

حسناء بصوت واطي لاسماء //اخرسي يا ام لسان

عبد الرحمن //شكرا على ذوقك يا انسه حسناء

حسناء// على ايه دي اقل حاجه ارد بيها جميلكم

عبدالرحمن و محمد// العفو

اسماء //وبعدين انا جعانه مش هناكل

عبد الرحمن بهزار//نهار ابيض كل همها على انها تاكل ههه

اسماء// امال احنا جايين المطعم عشان نتفرج

حسناء // طيب هنطلب يا مفجوعه اكلوا وسط نظرات الاعجاب والحب والهزار احتفلت بعيد ميلاد صغير لكن جميل

عند حمزه في الشركه

حمزه //عايز ملف الصفقه الجديده للاستاذ طارق الاسيوطي

السكرتيره //حاضر اؤمر تاني

حمزه //لا

السكرتره //تمام

وخرجت ودخل محمود

محمود// ايه يا عم حمزه احنا من الصبح وبنشتغل مش هنطلع نغير جو

حمزه// ماشي بس بعد ما اراجع صفقه الاستاذ طارق بنروح ناكل و اي مكان

محمود// طيب انا هاروح عشان اغير وانت كمان غير واعدي عليك ونطلع

محمود //اه ماشي سلام

محمود وهو يخرج //سلام

(محمود 25 سنه صديق حمزه من الطفوله دمه خفيف عصبي جدا لكن طيب من الداخل

الوصف= شعره اسود وكثيف وعيونه عسلي وليه دقنه خفيفه وسيم بجسد رياضه وبشره فاتحه يعيش مع امه واخته والده توفى)

في مكان جديد

( كوبري عباس )

نسمه //بدموع ليه يا رب انا حظي كده في الناس بثق بسرعه بس بطلع غلطانه عشان بثق فيهم يا رب ساعدني

…// ايه يا وحش الكون زعلان ليه

نسمه// انت ما لك

….//لا ما لي ونص

نسمه //كسر نصك انت مالك زعلانه ولا فرحانه لنفسي

…// لا ما ينفعش نشوفك زعلانه ونسكت مش كده يا اسطى حسام

حسام// يلا ما لناش دعوه

…انت معي ولا معها

نسمه.. كانت ماشي يا راح مسك ايدها

نسمه// انت ازاي تمسك ايدي يا حيوان

..// واقدر اعمل اكثر من كده

نسمه// انا بقول لك سيب ايدي باحترام بدل ما اعمل اللي اخليك تندم عليه

…//لا مش هاسيبك مقدرش اضيعك يا مزه

ضربته تحت الحزام وجريت

…// ضربتني انت عاوز تتفرج يلا اجري وراها

نسمه //يالهوي ده بيجري ورايا

فجاه طلعت عربيه قدامها ونسمه وقعت قدام

محمود لنفسه// انا ناقص مين دي انزل أعتذر وخلاص نزل من العربيه

محمود// انا اسف

نسمه //ساعدني الله يخليك

محمود// من ايه

نسمه اغمى عليها شال نسمه واخدها على المستشفي

محمود// دكتوره بسرعه

ممرضه// حضره الدكتور حازم

محمود// قلت دكتوره

الممرضه// حاضر

عند حمزه في الفيلا

حمزه//رد يا عم انت

محمود// الو

حمزه// ايوه انت فين باتصل مش بترد

محمود //انا في المستشفى

حمزه بلهفه//مالك فيه ايه انت كويس

محمود //انا كويس واحده خبطت في عربيتي

حمزه //انا جاي انت في مستشفى ايه

محمود //مستشفى ال*******

حمزه //سلام انا جاي

عند الابطال في المطعم

عبد الرحمن //كل سنه وانت طيب وعقبال 100 سنه

اسماء// وانت طيب

محمد //كل سنه وانت طيبه وسنه سعيده عليكي

أسماء // وانت طيب شكرا

حسناء//احنا لازم نرجع تاخرت على الشغل

عبد الرحمن// طيب نوصلكم احنا ماشيين

حسناء //لا شكرا مش عايزه نتعب حضرتك

محمد //لا ولا تعب ولا حاجه احنا طريقنا واحد

أسماء//لا شكرا اختي هترجع الشغل وانا هرجع البيت

عبد الرحمن //كده انا هازعل يرضيكي

أسماء لنفسها//استغفر الله العظيم يا رب ما تزعل انا مالي

محمد لنفسه// اكيد هترفض

اسماء / / لا ما يرضينيش

عبد الرحمن/ / خلاص انا اوصل اختك ومحمد يوصلك

اسماء بتفكير/ / ماشي

محمد لنفسه//ماشي بقا تقبل منك يا عبد الرحمن حسابك معي

عبد الرحمن/ / يلا يا محمد مالك واقف

محمد //مفيش يلا اطلع انت وانا وراك

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق من النظرة الأولى)‏

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى