رواية عشق من النظرة الأولى الفصل الخامس 5 بقلم أسماء عبدالموجود
رواية عشق من النظرة الأولى الجزء الخامس
رواية عشق من النظرة الأولى البارت الخامس
رواية عشق من النظرة الأولى الحلقة الخامسة
عبدالرحمن = ايه كل ده يا عم عشان تفتح
محمد صدمه مش قادر يرد
محمد = انت جيت ازاي
عبدالرحمن بعد ما دخل الشقه… عيب عليك تسال ضابط السؤال ده
محمد = ول قطعت كلامهم اسماء
أسماء = انا ماشيه
عبدالرحمن = الله القمر على الارض وانا مش عارف
أسماء بتبص علي محمد عشان تعرف مين ده
أسماء = يا ابن القمر مجرد تابع ليا.. انا ماشيه سلام وشكر يا استاذ محمد
محمد = اوصلك
أسماء = لا شكرا بيتي قريب مش بره البلد
محمد = خلاص انتي حره سلام.. وقفل الباب
عبدالرحمن = اه يا ابن الايه بقت تيجي هنا علشان تجيب بنات وانا اللي فاكرك محترم اخص مكانش ده تفكيري فيك
محمد بغضب = طيب خذ هنا
عبدالرحمن وهو بيجري من قدامه.. لا
محمد =خدما تخافش
عبدالرحمن= اخاف منك ههه ضحكتني اديني جاي
محمد مسك عبد الرحمن من التيشرت وقال… كده يا كلب ده تفكيرك في وضربه بوكس
عبد الرحمن بالم= امال نقول ايه على اللي شفته من شويه مع القمر
محمد= بغضب انت مالك بالقمر خليك معي ومالكش صالح بيها ماشي
عبد الرحمن بحزن مصتنع= كده عشان خاطر دي تعمل مع صاحبك كده
محمد =انت ممثل بارع
عبد الرحمن=امال ايه… طيب احكي من القمراللي كان هنا
محمد =عبد الرحمن قلت ايه
عبد الرحمن= خلاص احكي من الانسه دي
محمد =ماشي
وقص له ما حدث بينه وبين اسماء
عبد الرحمن =انت معجب بيها
عند شقةاسماء
اسماء= ماما افتحي
حسناء =مين
اسماء =افتحي انا اسماء
حسناء= حاضر
وفتحت الباب لاسماء
احمد =اهلا امال فين لبس المدرسه والشنطه وتاخرتي ليه
اسماء= اصل اصل
احمد= اصل ايه
اسماء= اصل مارحتش المدرسه النهارده لانه الاسبوع ده كله تعارفوا وانا عارفاهم كلهم لما تبدا الدروس هاروح والله
احمد =وكنتى فين
كوثر =عند صاحبتها ابتسام انت تعرفها
اسماء=ايوه ايوه كنت عند ابتسام
احمد =طيب اتعشى ونامي
اسماء =لا اكلت عند ابتسام
احمد =طيب روحي نامي
أسماء=حاضر
حسناء لنفسها= البنت دي حصل معها حاجه انا شاكه لما ادخل اشوف
احمد =امي اعمليلي اكل
كوثر= حاضر ياحبيبي
حسناء= وانا هدخل انام
دخلت حسناء غرفه نومهم وفتحت الباب ودخلت
حسناء= بنت انا شاكه انك كنتى بتكدبي علينا وبعدين مالها مشيتك
اسماء= ابدا مافيش وقعت
حسناء =طيب اروح اقول لاحمد ان انتي ماكنتيش عند ابتسام
اسماء= ليه ما انا قلت لكم ان كنت عند ابتسام امال هكون فين يعني
حسناء= قولي الحقيقه ولا اروح اقول لاحمد
اسماء =حاضر( وقصه لها ما حدث)
حسناء بدموع= حبيبتي حصل حاجه فيكي حاجه
اسماء= لا انا اهو زي القرد قدامك رجلي بس اللي وجعاني شويه
حسناء= يا طيب اروح اجيب لك مرهم
اسماء= لا انا تمام حسنا متاكده
اسماء =ايوه متاكده اهو تمام
حسناء= ماشي تصبحي على خير
اسماء =وانتي من اهل الخير
عند محمد وعبدالرحمن في(الشقة)
محمد= عبد الرحمن انت جيت ازاي
عبد الرحمن= قلت لك عيب تقول ضابط علي فكره
محمد =اخلص و سبت الشركه لمين
عبد الرحمن =حاضر
(فلاش باك )
عبد الرحمن =حمزه يا حمزه
حمزه =ايوه يا اسطى عبده
عبد الرحمن= يا اسطى وعبده
حمزه= اه اول مره اقولها ولا ايه
عبد الرحمن =ماشي يا عم انا جاي اساعدك في الشغل زي ما اخوك قال
حمزه =لا انا فكرت وقلت لواحد صاحبي هيكون ماسك شركه ماما
وانا الشركات محمد
عبد الرحمن= وانا هعمل ايه
حمزه= طلب واحد عايزك تسافر لاخويا عشان انا خايف عليه مش عايزه يكون لوحده
عبد الرحمن= بس الشركات هتكون تكون كتير عليك وانت لوحدك
حمزه =قلت ماتخافش انا معي اللي يساعدني
عبد الرحمن= ماشي انا هاروح له النهارده
(باك )
عبد الرحمن =وسالت اخوك عن العنوان
محمد =يعني حمزه مش عايزني اكون لوحدي
عبد الرحمن بحب= ايوه خايف عليك تقعد لوحدك
محمد =ماشي كلت
عبد الرحمن= ايوه في العربيه
محمد= ماشي انا هنام
عبد الرحمن= طيب انا هنام فين وعايزه اخد دش
محمد =الغرفه التانيه فيها وفي حمام
عبد الرحمن= ماشي تصبح على خير
محمد =وانت من اهل الخير
دخل عبد الرحمن ياخد دش ودخل ينام
محمد الغرفه وحاول ينام بس ما اقدرش قاعد يفكر في اسماء راح ماسك التليفون
….=الو
أسماء =مين
…=اخبارك ايه
أسماء = انا قلت مين مش بتفهم
…= وانا قلت اخبارك ايه واخبار رجلك
اسماء =وبعدين بقى مين حضرتك
.. ..=انا اللي انقذتك
اسماء =اه افتكرت بس نسيت اسمك وجبت رقمي منين
…= اسمي محمد الشرقاوي وتليفونك كان من غير رمز عشان كده قدرت اخد رقمك
اسماء= وتاخد رقم ليه
محمد= عشان اطمن عليك اخبارك ايه دلوقتي
اسماء= انت مهتم ليه اذا كان اللي خبطني سابني انت مهتم ليه
محمد ببرود= لا انا اللي خبطتك
اسماء= اه يا حيوانه كنت هموت وانا اقول شوفتك فين
محمد= شكرا على ذوقك
اسماء =العفو وانا تمام الحمدلله
محمد=طيب الحمد الله تصبحي على خير
اسماءشفت الرساله وما ردتش
صباح جديد يحمل الحب والاعجاب
(في قصر الشرقاوي)
ندى بنت عم محمد = نورهان اناجيت يا نور
زينب= اهلا كل ده وبعدين حضنتها
ندى =معلش يا زوزو غصب عني جدو مكانش عايزني ابعد عنهم (جد مامتها )
زينب= زوزو الله يرحم لما كنت تقولي ماما زينب
ندى =زوزو احلى وفين نورهان وحمزه ومحمد وعم حسن
زينب بحزن= محمد مسافر ونورهان فوق شويه وتروح المدرسه و حمزه طلع على الشركه وعمك حسن راح لندن عشان عنده شغل واحتمال يرجع بعد اسبوع
ندى =يرجعوا بالسلامه
زينب= الله يسلمك وتعالى نقعد في الصالون بدل ما احنا واقفين على الباب كده
ندي= لا يا زوزه انا طالعه لنور عشان وحشاني اوي
زينب =ماشي بس لازم تروحي المدرسه مع نورهان
ندى وهي طالعه على السلم =حاضر يا زو زو
طلعت ندى ل نورهان من غير ما تخبط على الباب نورهان كانت في البلكونه دخلت
ندى البلكونه نورهان بعد ما شفتها في البلكونه
ندى =بخ انا مين
نورهان= ندى حبيبتي وحشتيني…
حضنها
وبعدين دخلو الغرفه قعدوا على الاريكه
نورهان= ايه يا كلب البحر المده دي كلها بعيد عني
ندى بحزن مصطنع =انا كلب البحر شكرا
نورهان = انا حاسه اني اول مره اقولك كلب البحر
ندى= بقى انا كلب البحر يا جزمه تعالي هنا
وفضلو يجروا وراء بعض
عند محمد وعبد الرحمن في( الشقه )
عبد الرحمن =ايه يا عم كل ده عشان تلبس اطلع يلا
محمد= اهو طالع جهزت الفطار
عبد الرحمن= اه
وخرج كان لابس بنطلون جينز اسود وقميص ابيض يبرز عضلاته جزمة سوداء و مسرح شعره وحاطط البرفان المفضل عنده
عبد الرحمن= ايه يا عم ده انت كل يوم شكل
محمد بغرور =اصل انا محمد الشرقاوي ومش اي حد وخلاص
عبد الرحمن ا=لله على التواضع
محمد= اسكت طب
عبد الرحمن= انا داخل البس عشان اروح معك
محمد= لا مش عايز حد معي
عبد الرحمن بحزن مصطنع =كده عايز تسيبني وتطلع
محمد =البس بسرعه
عبد الرحمن= ثانيه واكون جاهز دخل عبد الرحمن يلبس
عند أسماء في(الشقه)
اسماء=صباح الخير
الكل =صباح النور
كوثر= تعالي كلي يا ام كرش
اسماء =حاضر.. قلت اسمه حامل السعاده مش كرش
حسناء =غريب انك صاحيه بدري لو بتتكلم معنا كمان
احمد= ايوه دي اول مره
اسماء= ايه يا جماعه ما غريب الا الشيطان انا رايحه السوبر ماركت والمكتبة اللي فيها روايات
كوثر =ابوكي قاعد على بنك طب اختك بتشتغل واخوك على التوك توك على قد حاله
اسماء= لا عارفه وابويا بالنسبالي ميت وعارفه ان اختي هي اللي بتصرف علينا والحاجات اللي بجيبها من المصروف بتاع المدرسه سلام انا شبعت رايحه السوبر ماركت وبعديها المكتبه
خرجت والكل حزين
أحمد= انا شبعت
حسناء= وانا كمان
كوثر لنفسه= يعني كان لازم اقول لها
عند محمد وعبد الرحمن
محمد= يلا يا ابني
عبد الرحمن= خلاص اهو طالع
لبس عبدالرحمن عبار عن تيشرت اسود و بنطلون أسود وكوتش أبيض ونظاره سوده
عبدالرحمن =عارف اني حلو مش محتاج حد يقول لي
محمد= وهو حد قال لك حاجه
عبد الرحمن =طيب انا هاروح بعربيتي
محمد =ماشي وانا كمان يلا هاروح بعربيتي
خرج عبد الرحمن ومحمد وهما رايحين المقابر
عند اسماء ماشيه حزينه وبتعيط وبتفكر اللي حصل الصبح
…= انتي خدي بالك
اسماء= انا اسفه
…= هو القمر زعلان ليه
اسماء لا رد
..= طب ممكن اساعدك
اسماء لا رد
.. =طيب كلمه
اسماء لارد
اسماء =ابعد عني يا حيوان
..: ما تخافيش ماحدش سامع احنا عند المقابر
اسماء = ضربت الشاب كاف
…=بتضربيني والله ما انا سايبك
عند محمد وعبدالرحمن بعد ما وصل المجابر وجروا الفاتحه ومحمد حكه مع أمه( اللي هي المراه اللي كانت مربيه محمد)
عبد الرحمن= كفايه كده يلا بينا يا صاحبي
محمد =وحشاني
عبد الرحمن = هي في مكان افضل من هنا يلا
وهما خارجين
عبد الرحمن= محمد انت سامع حاجه
محمد =لا
عبد الرحمن =طب يلا
أسماء =الحقوني حد يساعدني
عبد الرحمن= لا بقى اكيد سمعت ؟
محمد= ايوه حد بيطلب المساعده يلا نشوف
وصل المكان
اسماء وقت ما شافته فضلت تصرخ
ضرب عبد الرحمن الشاب وبعد ضربات كتيرا
الشاب =انا اسفه مش هعمل كده تاني
عبدالرحمن =دقيقه و ماشوفش وشك
الشاب=حاضر و ماش بسرعه
محمد راح يطمن علي اسماء
محمد= انتي كويسه
اسماء لا رد اغمي عليها
عند محمد في (الشقه)
محمد= يا انسه فوقي يا اسماء فوقي يا انسه اسماء
عبد الرحمن= انا هاروح اجيب ميه
محمد =بسرعه
راح عبد الرحمن وجاب ميه ورشه علي أسماء
واسماء فضلت تعيط
اسماء =انا فين وبدات تعيط
محمد =اهدي اهدي حصل خير
عبد الرحمن= طب انا رايح السوبر ماركت وغماز لمحمد
اسماء مافيش رد وفضلت تعيط راحت حضنت محمد
محمد قلبه بدا يدق اوي وخايف زي ما يكون اتكهرب بس احساس حلو
محمد =اهدي اهدي كفايه عياط
عند عبد الرحمن بعد ما خرج ركب العربيه
عبد الرحمن =طيب اروح فين دلوقتي
شاف سوبر ماركت وقف عنده
عبد الرحمن = السلام عليكم
صاحب السوبر ماركت= وعليكم السلام
عبد الرحمن لنفسه =طب اجيبه انا دلوقت
وفجاءه افتكر
عبد الرحمن= عايزه علبة شيكولاته كبيره
صاحب السوبر ماركت= موجود لحظه
حسناء =السلام عليكم في حد هنا يا عم
عبد الرحمن= دخل يجيب حاجه ويخرج
دخلت حسناء وقفت بعيد عن عبد الرحمن فجاه شم رائحة الياسمين
عبد الرحمن لنفسه =رايحة جميل
بص على حسناء وهي مش بص عليه
عبد الرحمن لنفسه =الله ده احنا يومنا حلو شكله
عبد الرحمن= احم احم
حسناء =معلش هو دخل ده كله يعمل يعني
عبد الرحمن سرح فيها لحد ما جاء صاحب السوبر ماركت
صاحب السوبر ماركت= اتفضل يا فندم
عبد الرحمن= بتقول ايه وهو لسه باصص على حسناء
عبد الرحمن بعد فاق من شروده =الحساب كم
صاحب السوبر ماركت =100 جنيه
عبد الرحمن= اتفضل وعايز اشوف حاجه لحد ما تبيع للمدام
صاحب السوبر ماركت= ماشي… عايزه حاجه يا انسه
حسناء =عايزه علبه عصير مانجا وكيس شيبسي ممكن
صاحب السوبر ماركت= لحظه ودخل يجيب
عبد الرحمن =انا اسف كنت فاكرك مدام
احسناء بخجل= لا عادي ولا يهمك
عبد الرحمن مد ايده عشان يسلم عليها
حسنا لنفسه =هو ده وقت تعارف هو انا ناقصه
حسناء بخجل =مش بسلم على الرجاله
عبد الرحمن لنفسه =هو في جمال والاحترام في اليومين دوول
حسناء= احم احم
عبد الرحمن =انا اسمي عبد الرحمن الحجازي من القاهره
حسناء = وانا حسناء من هنا ولسه هتتكلم دخل صاحب السوبر ماركت
صاحب السوبر ماركت= تفضل يا انسه
عبد الرحمن= خلاص شكرا مش عايز حاجه تاني
صاحب السوبر ماركت= العفو
حسناء لصاحب سوبر ماركت= بكم
حسناء= اتفضل،، خرجت وذهبت الى الشغل
عند محمد واسماء في الشقه
محمد =طيب بوسه
اسماء بغضب= واحد منحرف عشان كنت بعيط وانت عايز تستغل الفرصه قطعها
محمد= انتى فاهمه غلط انا علشان ماكنتيش هتسكت من العياط قلت لك كده
اسماء بخجل من تفكيرهم= طيب انا عايزه اعرف جيت هنا ازاي
محمد =حاضر وقص لها ما حدث
اسماء بحزن =معلش تعبتك معي
محمد= عادي ولا يهمك…. ممكن طلب
اسماء= كنت حاسه وراء المساعده دي حاجه
قاطعها محمد وحط ايده على بقه سكت شويه وقال…. انا طلبت طلب صغير اختياري ليكي
ورافع ايده بقها
اسماء=نعم ايه هو الطلب
محمد= نكون اصحاب
أسماء بتفكير = ارد عليك في الليل
اسماء= عايزه اروح من هنا ممكن
محمد = ماشي تعالي اوصلك
اسماء= انا كويس
محمد= انا مش بحب اكرار الكلام وتعالى ورايا
واتجاه نحو باب الشقه للخروج
أسماء =طيب امشي بالراحه مافيش اسانسير هنا
محمد =احنا في عماره قديمه وبعدين احنا في الدور الثاني
وخرجت من العماره اسماء ومحمد وراح عند العربيه
أسماء =انت بتعمل ايه الناس هتقول عليك حرامي
محمد ببرود =وتعالى اركبي وفتح باب العربيه
ركبت عربيه في صدمه
أسماء =دي عربيه مين ولا دي تبع شغلك ولا انت سارقها
محمد= دي عربيتي وعندي غيرها تاني وانا مش سارق حاجه ولو قلت تاني هيكون في عقاب وانت مش هتحبيه
أسماء =ده ولا انت ولا الف يقدر يعمل حاجه
محمد بغرور =مش محتاج الالف انا بس
وهو بيشغل العربيه
فين بيتك شقه
أسماء بحزن = شقه في المساكن الشعبيه
محمد وشاف الحزن على وشها واضح راح شغل اغاني لعمرو دياب
اسماء =مش بحب عمر دياب
محمد بحب= بتحب مين
اسماء بفرحه= تامر حسني
محمد =حاضر عايزه اغنيه ايه
أسماء بفرحه = انا بعشق اغاني تامر حسني كلها هات اي حاجه
محمد =حاضر
وجاب اغنيه حبيبي النهارده
واسماء فضلت تغني معه وهو مبسوط معها
عند عبد الرحمن عبد الرحمن لنفسه هو ماشي في الشارع بالعربيه
=عادي اعجاب مش اكتر بس اشوفها تاني زي الافلام ولا انا بحلم
تليفون رن وقف على جنب ورد عليه
…= الو
عبد الرحمن= ايوه يا فندم تحت امرك
…=عندك مهمه الاسبوع الجاي وهتكون في مصر (دعارة *)
عبد الرحمن =بس يا فندم انا في اجازه الاسبوعين
…=عبد الرحمن انت الوحيد اللي تقدر على المهمة دي مش عايز غيرك
عبد الرحمن= حاضر يا فندم تحت امرك يوم السبت هاكون عندك
…= لا عاوزك الاحد
عبد الرحمن بغضب= حاضر يا فندم سلام
…=سلام
عبد الرحمن لنفسه =انا ناقص الواحد عايز يعيش كم يوم حلوين
عند محمد و اسماء بالعربيه
اسماء =بس هنا سنه بوصف الطريق
محمد= دي كلمه شكرا وبعدين انا ماعرفش اسيوط اوي
نزلت اسماء من العربيه
ونزل محمد
أسماء =اصلا انت نزلت ليه كويس ان مافيش حد هنا كان فهم غلط
محمد=انتي خايفه ليه كده بعدين انا محمد الشرقاوي اللي بيتعمل لها الف حساب
أسماء =حصل الرعب
محمد= حاضر يا لمضه
أسماء =ده شرف
محمد= طيب لما تطلعي وترتاحي اتصلي بي
أسماء =لا
محمد =انا قلت ايه قبل كده مش بحب اكرر كلامي
أسماء =وانا لا
محمد =طب مش احنا اصحاب اتصلي علشان اطمن
أسماء =ايه اسكت انا لسه مافكرتش
محمد= طيب فكري و ردي علي
أسماء وهي طالعه= سلام
محمد =سلام يا لمضه
ورجع الشقه
عبدالرحمن =تصبح على خير
محمد= مش هتاكل
عبد الرحمن =لا اكلت بره
محمد= طيب وانت من اهل الخير
ودخل عبدالرحمن الغرفة ونام علي السرير وافتكر اجمل وجه
اما محمد اتصل باسماء
عند فيلا محمد الشرقاوي
…الو
…= اخبارك ايه
زينب =الحمد لله
…=اخبار العيال ايه
زينب =تمام الحمد لله
…= يا رب دائما
زينب= راجع امتى
…= بعد يومين
زينب =ترجع بالسلامه
..= الله يسلمك
.. =سلام تصبح على خير
زينب =سلام وانت من اهل الخير يا حبيبي
(كانت المكالمه بين زينب و حسن الشرقاوي)
عند اسماء( في الشقه )
بعد ما رجعت البيت اكلت ودخلت اخذت دش وحكيت لاختها ماحدث
حسناء =حصل حاجه معاكي انت كويسه
أسماء =أنا تمام
حسناء بمشاكسه =شكله في اعجاب على الطريق
أسماء =دا في الاحلام انا لسه عند مستقبل تعليم ولا لسه صغيره
حسناء بشرود= وانا حصل معايا النهارده نفس اللي بيحصل كل يوم
أسماء =ايه اللي حصل معاكي احكي
حسناء =ولا حاجه نامي
رفعت اسماء راسها من على المخده لتقول=
ومن امتى احنا بنخبي حاجه على بعض احكي عشان نرتاح
حسناء =لا
أسماء =خلاص انت حره
بعد وقت
حسناء =يعني انتي مش عايزه تعرفي اللي حصل
أسماء ببرود= لا
حسناء =اسمعي
أسماء =مش انت قلتي لا
حسناء =خلاص اسمعي وقصت لها ما حدث
أسماء =عادي شكله واحد متحرش
حسناء =ما اعرفش بس شكله غير كده
أسماء بمشاكسه =وانتي بصيتي عليه
حسناء =ماخدتش بالي منه قوي
أسماء =طيب
رن تليفون اسماء اول ماشفت الاسم فصلت وعاد الاتصال مره اخرى
حسناء =مين اللي بيتصل
أسماء =اللي عايز يكون صاحبي
حسناء =افتحي طيب
أسماء =لا
حسناء =ليه كده
أسماء =كده مش عايزه
حسناء انتي حره تصبحي علي خير
أسماء =وانتي من اهل الخير
أسماء لنفسها =لازم افتح نت
عند محمد(في الشقه )
محمد لنفسه =هي مش بترد ليه ولا حتى فاتحه واتس معقول حصل معها حاجه
بعد عشر دقائق
اسماء فتحت واتس
محمد =ردي علي حصل معاكي حاجه طيب مش بتردي ليه انا قلقان عليك ردي
أسماء ببرود= نعم
محمد =نعم الله عليكي
أسماء =وعليك
محمد بغضب= كنتى فين بتصل مش بتردي
أسماء= عادي يعني
محمد =عادي ازاي انا كنت قلقان عليكي
أسماء = قلقان ليه وانا مهمة عندك
محمد =بسال عشان اطمن وايوه مهمه تصبحي على خير وقفل معها المحادثه من غير ما ترد
محمد =هاعرف ازاي اغير طريقه كلامك معايا
وراح في نوم عميق
************”
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق من النظرة الأولى)