رواية طفلة الأسد الجزء الثاني الفصل الثامن 8 بقلم مروة مرزوق
رواية طفلة الأسد الجزء الثاني البارت الثامن
رواية طفلة الأسد الجزء الثاني الجزء الثامن
رواية طفلة الأسد الجزء الثاني الحلقة الثامنة
أسد كان واقف وشارد لاقي ايه بنتحط على كتفه
أسد بابتسامة…… كنت عارف انك
مراد بهدوء……. فكرك كدا هنام وأنا عارف إنك بتتعذ*ب أسد انت مش ابن خالتي لا انت أخويا وكويس اني سمعتك صدفه في المستشفى
فلاش باك
مراد بصدمه…… عمي عايش
أسد بصدمه…… مراد انت
مراد قفل الباب كويس وراح لاسد
مراد بصدمه….. عمي عايش الزاي يا أسد
أسد حكي ليه كل اللى حصل
مراد بغضب…… وانت كنت ناوي تخبي عني يا أسد كنت ناوي تخوض المعر*كة دي من غيري
أسد بحزن…… مكنتش عايز اشغل بالك يا مراد كفايه اللي انت فيه
مراد بهدوء…… ولو انت أخويا يا أسد وانا ديما هفضل جنبك حتى لو انا على حافه المو*ت وحضنه
عوده للحاضر
مراد بهدوء……… دلوقتي الخطوة الجايه ايه هنعلن خبر مو*ت عمي ولا لااه
أسد بهدوء……… لا
مراد……. العيله كدا مش هتشك
أسد بهدوء……… معتز هيكون المفتاح لينا
مراد…….. الزاي
أسد بهدوء……… الكل عارف إن معتز محتاج راحة نفسيه وانا هتفق مع الكل إننا نخبي خبر وفا*ة بابا ونقول إنه سافر بس هنعمل شكليات وهند*فن جثة علشان انا متأكد إننا هنكون الفترة الجايه دي متراقبين
مراد بهدوء…… تمام ،أحمد وجاسر عاملين ايه
أسد بتهنيده…….. جاسر تقول شبهي عصبي بشده وعنده حب التملك أنا خايف يطلع شبهي يا مراد أما أحمد سبحان الله عنده هدوء وقدرت تقبل كبيره بيشارك كل حاجة مع جاسر عكس جاسر تماماً انا خايف الاختلاف دا يولد مشاكل بينهم يا مراد
مراد………. دي كلها أفكار مش حقيقية يا أسد كل الأطفال كدا تعاله شوف نجمه بنتي وارثه الهبل والجنان عن فرح تقوم في نص الليل تصحيني تقولي بابا بابا لحد لما اصحى اسألها تقولي تصبح على خير شوفت فقع مرارة اكتر من كدا ولا أسد ابني أنا كنت بقول الواد دا هيطلع شقى وبتاع حركات وتركات طلع محترم ويا عيني اول ما حد يقوله بخ تلاقيه نازل فيه ضر*ب مكسره ما عنه طفل عنده سنتين بس انا بقيت اخاف منه
أسد بضحك…… وأهم حاجة محترم دي هههههههه
مراد بضحك……. صح هههههههه
دخل فؤاد من البوابه وكان باين عليه إنه مرهق بشده وشاف أسد ومراد واقفين
فؤاد……. ايه التجمع دا
اسد……. تعاله يا فؤاد وراحوا قعدوا
أسد……. عرفت حاجة
فؤاد بهدوء…….. فرانكو
أسد باستغراب…….. فرانكو
فؤاد………. فاكر الاسم دا مش كدا الاسم اللي قضى على محمود نهائيا طلع هو العدو الخفي اللي يبا*ذينا حادثه أحمد قبل سنتين كانت هتبقى اسوء كان مخطط انه يسـ*مم أحمد بس الحمد لله مقدرش بقاله سنتين مختفي ولحد دلوقتي مش ظاهر بس انا برجح انه السبب
مراد…… والسبب ايه
فؤاد بهدوء……. الفلوس اللي خادنها من محمود ورجعنها لأصحابها دي كانت فلوس فرانكو، معروف عن فرانكو إنه بيكر*ه اي حد يمد ايده على شيء يخصه كون اننا خادنا فلوسه احنا كدا داخلنا عالمه من غير ما نحس
أسد……… طب متعرفش هو فين دلوقتي
فؤاد………. بقاله سنتين مختفي بس اللي عرفته أن رجالته هي اللي ماسكه شغله لوقت رجعته
مراد…… عرفت كل دا الزاي
فؤاد بهدوء…….. من فوزي دراع محمود اليمين بعد ما محمود اتقـ*تل فوزي اشتغل مع فرانكو بالصدفه وانا بدور على المعلومات شوفته وبعد ما سلمت عليه واديته الضيافة اتكلم هو دلوقتي في المخزن بتاعنا نقدر نطلع معلومات اكتر منه بس انا طاقتي خلصت بكره هرجع عنده واصبح عليه
كان في حد متابع الحوار من اول ما فؤاد دخل
_اقـ*تل الخائن فوزي كم أكر*ه الخيا*نه كم اكر*ها، وقفل الخط
_عزيزي أسد لا يهم إذا علمت اني السبب ولكن مهما بحثت عني لن تجدني فأنا الآن كظلك عند ظهور الشمس أظهر ومع اختفاء أشعة الشمس اختفى هههه كان حا*دث شقيقك مدبر لكي ادخل قصرك هذا وكنت اريد التخلص من والدك كتحذير لك ولكنه توفي قبل أن أفعل شيء يا للأسف حسنا ولكن القادم مسلي لي ولك هههههه
**********************
كان جاك يتحدث بصوت خافض وبهمس
جاك…… نعم حسنا لا تقلق
…………….
جاك……… حسنا واضح
روبن…… مع من تتحدث يا جاك
جاك بصدمه….. روبن ما بالك يا رجل افزعتني
روبن بشك…… مع من تتحدث
جاك بتوتر…… هذا أمر لا يعنيك
روبن……. جاك أيعقل أن تكون أنت الخا*ئن
جاك بصدمه وغضب……. ماذا تقول أيها الأحمق
حدف ليه التليفون ومشى
روبن شاف المتصل
روبن بصدمه………. ويل
تليفون روبن رن وكان المتصل فرانكو
روبن…… مرحبا فرانكو كيف حالك
فرانكو…….. مرحبا انا بخير أين جاك اريد التحدث معه
روبن…….. فرانكو جاك كان يتحدث إلى ويل بهمس وصوت منخفض
فرانكو بهدوء……. إذا نجح جاك
روبن بصدمه…… نجح
فرانكو…….. قبل اختفائي كنت أعلم أن ويل سوف يفعل المستحيل حتى يحل مكاني وكان سوف يستهدف جاك لأنه قريب مني طلبت من جاك أن يمثل دور التابع الوفي لويل حتى أعود ولكن كيف عرفت
روبن بحزن……. لقد شكتت فيه واتهمته بالخيا*نه أنه غاضب مني الآن وحزين، فرانكو انت تعلم اني اعتبر جاك مثل اخي الصغير الذي ما*ت لا أعلم كيف فعلت هذا
فرانكو…….. عزيزي روبن انت أخطأت اعتذر لجاك انت تعلم أنه طيب القلب سوف يسامحك
روبن بدموع………. لا أريده أن يبتعد عني
فرانكو…… روبن هل تبكي اهدا نحن الثلاثه أخوه ولا تقلق جاك سوف يسامحك اذهب إليه الآن واعتذر منه وابحث عن الخائن
روبن…… حسنا ،كيف أخبارك الآن
فرانكو بابتسامه………. بدأت بخطتي الآن
روبن بابتسامه………. حسنا نحن بانتظار عودتك إلى اللقاء القريب
فرانكو بابتسامة…….. إلى اللقاء القريب وقفل المكالمة
روبن راح لجاك لاقاه واقف وسرحان راح وقف جنبه
روبن………. اعتذر جاك انا اسف لقد تسرعت بالحكم انا اسف
جاك ببرود…….. اعتذارك مرفوض روبن
روبن بدموع……. جاك انا حقا آسف ارجوك لا تغضب مني يا أخي
جاك بص لروبن لاقاه بيعيط
جاك بابتسامة…….. من الجيد عند الاعتذار أن تجلب شيء مثل الطعام أو البيتزا أيها الأحمق
روبن بابتسامة…… انا أحمق حسنا على الأقل لقد ابتسمت
جاك بابتسامة…….. روبن لا تشك بي مرة أخرى فأنا لن اتوقع رد فعلى في المره القادمه
روبن وهو يعانق جاك
روبن بابتسامة…….. لن افعلها يا أخي أبدا هي دعنا نأكل شيء
جاك بابتسامه………. حسنا دعني ناكل شيء هيا
******************************
الصقر………. فرانكو الآن داخل قصر الشرقاوي يجب أن ننبه أسد
اللواء…….. إذا أحضرت لك صور للأشخاص الذين دخلوا هل تستطيع التعرف عليه
الصقر…….. حسنا ولكن بسرعة
اللواء…….الصور معايا انا كلفت حد بمراقبة قصر الشرقاوي هبعتها ليك
وبعت اللواء الصور للصقر
اللواء……. من بينهم فرانكو
الصقر………. لا أحد
اللواء بصدمه……… ايه
الصقر…….. فرانكو يضع قانع على ووجه يخفى وجه الحقيقي ولكن هناك شيء لايستطيع فرانكو إخفاءه
اللواء…….. ما هو
الصقر………… إصا*بة قد تلاقها في ظهره ستكون عند كتفه اليمين من يحمل علامه تلك الرصا*صة هو فرانكو
اللواء…….. حسنا سوف اتصرف واعرف من هو فرانكو، صقر متى سوف تعود
الصقر…………. عندما القى القبض على فرانكو و روبن وجاك عندما أرى الهزيمه في عيون هؤلاء الثالثه
اللواء……… أمك اشتاقت لك وانا أيضا ابني متى سوف تعود إلى
الصقر…….. أبي اهدأ قليلا
اللواء…….. انت ابني الوحيد ولا أريد أن اخسرك انتبه لحالك ونحن بانتظار عودتك يا فخري
الصقر……… لا تقلق فأنا خليفتك انا خليفة الصقر أيها الصقر إلى اللقاء
اللواء……إلى اللقاء
العسكري…… تمام يا فندم المقدم ماجد الشرقاوي والمقدم حازم الشرقاوي والمقدم جاسم الدسوقي برا
اللواء…… دخلهم
ودخلوا
جاسم بمرح………… كمال باشا وحشتني يا راجل فينك كدا هي المدام واخداك مننا كدا ليه
اللواء كمال……. احترم نفسك يا جز*مه منك ليه
حازم…….. الله انا مالي انا مالي
جاسم بضحك……. آمال انت ايه
ماجد بضحك…….جز*ومه هههههههه
ليضحك الكل
اللواء……….. اقعدوا انا عايز اتكلم معاكوا شويه
جاسم……يا عسكري واحد ليمون واتنين فراوله واحد برتقال علشان القاعده ولو في فشار مفيش مشكله
حازم بضحك……. لمين دا كله
جاسم بغرور مزيف……. ليا
ماجد بضحك………… يا مفتري
اللواء بضحك……. دلوقتي نتكلم في الجد بقي
جاسم بضحك…… سامعك يا باشا
اللواء بجدية………وصلت لينا أخبار أن في منتصف شهر عشره هيحصل تفـ..ـجير لعشر أماكن في مصر منهم فندق كبير ومنطقة ساكنيه التمانيه الباقيين للأسف مش عارفينهم
حازم بذكاء…….. حضرتك قولت عشر أماكن واحد فندق سياحي كبير ومنطقة ساكنيه صح
اللواء……. صح
حازم……… انا اعتقد ان الهدف من التفــ..ـجيرات اللي هتحصل دي هي زرع الخو*ف بين الناس التمانيه الباقيين أكيد هتكون أماكن مشهورة والكل عارفها أماكن التجمع فيها بيكون كبير أماكن لينظر بصدمه للواء
حازم بصدمه…… أماكن مهمة واثريه في مصر
ماجد بصدمه…….. يا ولاد الايه
جاسم بجديه……. على حسب كلام حازم ف الترجيح التالت هيكون أثري
اللواء بصدمه…….. آثار مصر
حازم……… صح وأنا برجح هيكون متحف مصر اللي بيجمع آثار كتيره
اللواء…….. دا كا*رثه كبيره
ماجد…….. انا برجح أن الهدف الرابع هيكون تدمير مقر حضرتك قولت لينا قبل كدا ان في خا*ين في المقر هنا
اللواء……….. ايوه
ماجد بجديه……… ودا يدي نسبه عاليه أن الهدف هيكون المقر الرئيسي لينا اللي هو دا واللي هيساعد في الموضوع دا هو الخا*ين
جاسم……… الهدف الخامس هيكون قـ…ـتل شخص
الكل نظر بصدمه لجاسم
جاسم بجديه…………… فكروا كدا الأول فندق سياحة كبير كدا ضعف في اقتصاد مصر الهدف التاني منطقة ساكنيه كدا قـ…ــتل آلاف الأشخاص الأبرياء وتد*مير مباني مصر الهدف التالت تد*مير متحف
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية طفلة الأسد الجزء الثاني)