روايات

رواية تحت حماية الفارس الفصل الرابع عشر 14 بقلم نوران جمال

رواية تحت حماية الفارس الفصل الرابع عشر 14 بقلم نوران جمال

رواية تحت حماية الفارس البارت الرابع عشر

رواية تحت حماية الفارس الجزء الرابع عشر

رواية تحت حماية الفارس
رواية تحت حماية الفارس

رواية تحت حماية الفارس الحلقة الرابعة عشر

كانت نورين تفكر في المقلب الذي فعلته في فارس وتضحك كثيرا ثم قررت النوم وبعد مرور ثلاثه ساعات كان الوقت اصبح متأخرا والجميع نائمون ولكنها استيقظت من نومها حتي تشرب بعض من المياه وكالعاده نست أن تضع المياه في غرفتها .
نورين بغضب: اووف يعني هضطر انزل عشان اجيب المياه..، ثم وقفت وعدلت ملابسها وحجابها وفتحت باب غرفتها ونزلت إلي المطبخ وكالعاده كان النور منطفئ .
أما في غرفه فارس كان يراقب غرفه نورين من بعيد وعلي امل ان تخرج من الغرفه حتي يقوم بفعل خططه الشريره وفعلا لقي فارس نورين تخرج من غرفتها وتتجه إلي السلم عشان تنزل فإبتسم بخبث وذهب إلي المرايا في غرفته ونظر فيها .
فارس بخبث: كده تمام اوي استعدي يا نورين …، ثم فتح باب غرفته ونزل إلي المطبخ .
_______
في المطبخ فتحت نورين الضوء وظلت تبحث عن المياه لمده طويله وفجأه شعرت نورين بوجود أحد في المكان ..
نورين بقلق: ايه ده مين هنا ..، وعند تلك الكلمه تم إغلاق نور المطبخ وأصبح لا يحيطها غير الظلام من كل اتجاه ..
نورين بخوف شديد : م مين هن هنا ..
فسمعت نورين صوت خطوات تأتي بإتجاهها…
نورين برعب كبير والدموع في أعينها فهي من الأساس تخاف من الظلام …
نورين برعب وهي تردد: يارب يارب ..، وتقول بعض الأدعيه..
ثم شعرت بأن كل شئ توقف ولا تشعر بوجود أحد معها فكانت ستهدأ ولكنها فجأه سمعت صوت أشياء تخبط في بعضها ..
نورين بصوت مرتفع : اععع مين مين هنا …، ووضعت يديها علي أعينها وعندما فتحتها وياريتها مفتحتها .، ظلت نورين تفتح عيونها علي جزء جزء امامها حتي رأت جسد طويل وضخم يرتدي الأسود ووجهه وعند تلك اللحظه أطلقت نورين صرخه كبيره اهتز لها القصر أدت إلي استيقاظ الجميع فكان ما رأته نورين يشبه شخصيه الرعب the nun” بتاع الراهبه” كاد قلب نورين أن يتوقف من الرعب حيث أنها كانت تتنفس بصعوبه ووضعت يدها علي أعينها..
وعند تلك اللحظه خرج الجميع من غرفهم بسرعه شديده ونزلوا إلي مكان الصوت وعندما رأوا ذلك المنظر صرخت البنات بشده واحتموا ببعضهم أما الشباب خافوا في الأول ولكنهم عرفوا أن من امامهم يكون فارس ولكنه متنكر في ذلك الزي فقرروا تهدئه الأمر ..
كرم : فارس انت ايه اللي عملوا ده ..
فارس بهدوء: باخد حق العربيه وبعرفها أن مش أنا اللي تلعب معاه…، ثم تركهم وذهب ليغسل وجهه ويغير ملابسه..
وعند تلك اللحظه فهموا البنات أن هذا يكون فارس فذهبوا بسرعه شديده إلي تلك التي لم تفوق من صدمتها حتي الأن ..
روان وهي تحتضن نورين: نور نور ردي انتي كويسه ..
لارين : يا نورين ده فارس متقلقيش ..
فقامت سلمي بإمساك يد نورين وقامت بهزها ففاقت نورين من صدمتها ونظرت لهم ..
نورين بصوت منخفض ومبحوح من كثره البكاء و الصراخ : كان فارس صح ..، وعند تلك اللحظه نزل فارس وكان قد غير ملابسه وغسل وجهه ..
فارس بهدوء ومكر: أيوه أنا بس ايه رأيك في المقلب ده …
نورين بإبتسامه ضعيفه : لأ كان مقلب قوي خدت حقك بيه ..، ثم وقفت بضعف ونظرت له نظره تحدي فهمها هو من خبرته فعرف أنها تتحداه ولن تسكت علي ما فعله بها ..
نورين بإبتسامه ونبره استطاعت أن تجعلها قويه : تصبحوا علي خير ..، ثم تركتهم وذهبت إلي السلم ثم الي غرفتها .
أما فارس تركهم هو الأخر وذهب إلي غرفته .
نوران بصدمه: مش مصدقه اللي فارس عمله…
لارين بضحك: ولا أنا الصراحه ده انا قلبي كان هيقف بس الصراحه مقلب عمرها ما هتنساه…
اسر : وعشان كده واضح أنها مش هتسكت…
زين بضحك: انا متشوق جدا لمقلب نورين الصراحه الحاجات ديه مش كانت بتحصل في القصر غير لما هي دخلته مره العربيه ومره شخصيه الرعب ديه يا تري المره الجايه ايه اللي هيحصل …
كرم بضحك: والله عندك حق …
حمزه بضحك: طب أنا بقي هطلع انام عشان الوقت متأخر وكمان عشان نحضر بكره من اوله ..
ادهم: عندك حق ..
فذهب الجميع إلي غرفهم حتي يناموا واحداث اليوم لا تفارقهم .
أما في غرفه نورين
كانت نورين تمشي في الأوده بغضب كبير .
نورين بغضب: ازاي يعمل كده الحيوان ده يعني عشان كسرتله العربيه يقوم يرعبني بالمنظر ده ده أنا كنت هقطع الخلف بسببه بس طلع مش سهل الراجل ده بس أنا برضه مش هسكت وهردهالك يا فارس ويا انا يا انت بقي ..، ثم جلست علي السرير وقررت النوم ثم ضحكت فجأه .
نورين بضحك: مجنون البني ادم ده اقسم بالله.. ثم نامت .
اما في غرفه فارس
كان زعلان بسبب أنه شاف دموع نورين وانه كان السبب فيها .
فارس : انا مش عارف انا زعلان ليه وهي مأثره فيا كده ليه يعني ..، ثم ضحك : بس مقلب كان في الجون يا تري هتبقي ايه رده فعلك يا نورين وايه اللي انتي هتعمليه ..، ثم نام فارس وهو يبتسم ويحاول أن يتوقع ايه اللي نورين هتعمله…
________________________
صباح اليوم التالي
استيقظ الجميع وهم يضحكون علي أحداث الأمس
كان الجميع يجلسون علي السفره من أجل طعام الفطار ويتحدثون معا وكان كل واحد ينظر إلي حبيبته بحب شديد أما فارس ونورين وكأنهم لا يرون بعضهم ومروان يتكلم مع جوري في أمور مختلفه..
سلمي : نورين أنا كنت عايزه اروح المستشفي عشان الشغل انا الأجازه اللي انا واخداها خلصت كمان الأطفال وحشوني…
نورين : وأنا كمان عايزه اروح واحشني المخدر والمشرط جدا ..
فضحك الجميع عليها ..
نورين بضحك: بتضحكوا ليه بس ديه عيشره ما بينا ده اجمل حاجه يبقي المشرط في ايدك كده وتدخل اوده العمليات والدنيا متعقمه تحس انك داخل المطار احساس تاني كده ….
حمزه بضحك: هو تشبيه غريب الصراحه ههه أول مره حد يقوله…
نورين بضحك: نحن نختلف عن الأخرون ..، ثم اكملت بجديه : بس انا فعلا عايزه اعرف أنا اقصد انا وسلمي مش هنروح الشغل لمده كبيره …
اسر : نورين انتي عارفه ان انتوا الإتنين في خطر يعني مينفعش أصلا تخرجوا بره القصر انتي بتخرجي بس عشان البوابه مقفوله لكن غير كده لأ ..
نورين : بس الصراحه انا متعوده علي الخروج والمستشفي وشغلي..
كارما : طيب ايه رأيك يا نورين انتي وسلمي تيجوا معانا النهارده أحنا كنا هنشتري شويه حاجات من بره ..
لارين : اه حتي تغيروا جو وفي نفس الوقت المكان مش بعيد وهنبقي كلنا مع بعض …
اسر: بس ..فقامت لارين بمقاطعته..
لارين برجاء: بجد يا بابا حتي زين هيبقي معانا ..
اسر : طيب بس متتأخروش تمام …
زين: تمام يالا بينا …
فوقف البنات وزين معهم وخرجوا أما فارس كان مضايق جدا من تجاهل نورين له كما أنه كان يشعر ان شيئا سيئا سيحدث أما الجميع لاحظوا أن نورين وفارس لم يوجهوا كلام لبعضهم .
_______________________
في الخارج
كان البنات بيمشوا مع بعض وزين بيمشي وراهم ويراقب كل ما يحدث حولهم ..
______________________
عند رئيس العصابه السوداء
الرئيس يمسك هاتفه ويرد علي الإتصال الذي اتاه .
الرئيس: خرجت ولا لسه ..
الرجل علي الجهه الأخري: خرجت يا باشا ومعاها البنات كلهم وزين ..
الرئيس: مش عايز البنات كفايه نورين لازم تجيبوها حالا ..، ثم اغلق الهاتف واتصل بمعتز .
_________________________
كان معتز يجلس في مكتبه في القصر
وفجأه اتاه اتصال من رقم مختلف وغريب فعرف أنهم هؤلاء الذين يريدون خطف نورين..
معتز وهو يرد علي الهاتف : الو ..
الرئيس : هنخطفها دلوقتي ..
فوقف معتز : دلوقتي ..
الرئيس: اه وبعربيه من بتوعك…
معتز : ليه تبقي بتاعتي..
الرئيس: خلاص يبقي مش هتشوف نورين تاني ..
شتم معتز في سره: خلاص فين المكان …
الرئيس: انت هتيجي علي العنوان ده اما العربيه تبعتها مع راجل من رجالك علي العنوان ده ودلوقتي حالا ..
ثم اغلق الهاتف .
نظر معتز الي الهاتف بصدمه وقام بنداء أحد رجاله وهو يخرج بسرعه إلي سيارته ..
معتز وهو يتكلم بسرعه: سعد خد عربيه من العربيات علي العنوان ده بسرعه وحط فيها اداه التتبع بسرعه..
ثم ركب معتز عربيته وذهب إلي العنوان المطلوب..
________________________
بعد مرور نصف ساعه كان قد أخذ رجال العصابه العربيه بتاعه معتز .
عند البنات كانوا يتكلمون وفجأه ظهر العديد من الرجال وقاموا بمضايقتهم فذهب لهم زين وظل يتخانق معهم وكان البنات خائفين وفجأه سمع صوت سلمي وهي تصرخ وتنادي علي نورين فنظر زين والبنات وصدم عندما..
” فيا تري ماذا سيحدث ، انتظروا “

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تحت حماية الفارس)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى