رواية فيروزت قلبي الفصل الأول 1 بقلم سالي شهاب
رواية فيروزت قلبي الجزء الأول
رواية فيروزت قلبي البارت الأول
رواية فيروزت قلبي الحلقة الأولى
:هتفضلى كتيير وقفة كدة
:اااننت عاووز منى ايه
بسخرية:يعنى هكون عاوز منك ايه مثلا النهاردة كانت ليلة الفرح وخلص الفرح هكون عاوز ايه فى رايك
فيروز بتوتر وبراءة:ممش فاهمة بردة
ياسر بغضب:ايه إلى مش فاهمة بت بطلى بقى الشويتين بتوعك دوول وخلى الليلة تعدى على خير
فيروزبعيون تدمع :طب هو انا عملتك ايه دلوقتي علشان تزعقلى
ياسر بنفاز صبر:اووووف بقى ايه القرف إلى انا فيه دلوقتى
نظر إليها بغموض وقال:طب خشى انتى دلوقتى خدى شور وغيرى هدومك تمام
فيروز بطاعة:حاضر وذهبت من أمامة
امسك ياسر الهاتف وقام بالاتصال
:الو…ايوة يا محمد
محمد بمرح:ايوة يا عريس ايه الاخبار عاوزك ترفع راسى كدة
ياسر بغضب:زى الزفت على دماغك
محمد:هو فى ايه يا ياسر مالك مدايق كدة ليه
ياسر:يعنى انت مش عارف فى ايه خالص بعد ده كلة ومش عارف
محمد:مخلاص بقى اللى حصل حصل خلاص يا ياسر وانت عارف ان كلمت ابوك محدش يقدر يعصيها
ياسر بضيق:يعنى انا يوم ما آجى البيت ألاقى ابويا بيقولى انت فرحك النهاردة طب ارد عليه اقولة ايه انا يعنى..
محمد بضحك:خلاص بقى فك شوية يا عريس وبعدين هى العروسة حلوة
ياسر بغضب:شوف انا اقولك ايه وانت تقول ايه وبعدين عروسة ايه دى انا لسة مشوفتش وشها لحد دلوقتى علشان منقبة يا اخويا ..بص بقولك سلام علشان هى وحدة وأقسم بالله
محمد بضحك:ايه هى
ياسر:مرارة هى مرارة وحدة …واغلق الهاتف بضيق
ثم بدل ملابسة إلى بنطال البجامة فقط وظل عارى الصدر ..وذهب إلى السرير ليصتلقى على الفراش بتعب ونسى أمر التى بالحمام تماما
استيقظ ببطئ على يد رقيقة تهزة
فتح عينية ببطء شديد ليجد ملاك أمامة عيون زرقاء اللون وبشره بيضاء وردية وشعر اسود طويل ايه فى الجمال
ياسر بخضة:ايه ده انتى مين
فيروز:فى ايه انا فيروز هو انت نسيت ولا ايه
ياسر:فيروز مين انا معرفش حد بالاسم دة وانا اول مرة اشوفك
فيروز:انا إلى انت لسة متجوزها من شوية
ياسر بسغراب:انا واتجوزت فى جملة وحدة
فيروز بغضب:لا بقى فوق كدة وركز معايا دة انت لو نايم بقالك سنة كنت افتكرت
ياسر:ايوة ايوة افتكرت هو انتى اصل انا استغربت يعنى تكونى بالجمال دة كلة
فيروز وقد ازدادت وجنتيها احمرار من الخجل:طب انا هنام فين
ياسر:ايه السؤال الغريب ده طبعا على السرير
فيروز ببراءة:طب وانت
ياسر:على السرير بردة
فيروز بصوت منخفض:هنام على سرير واحد
ياسر فعل مثلها:ايوة
فيروز:مينفعش
ياسر:مينفعش ليه مش انتى مراتى بردك
فيروز:ايوة بس…ااه
لم ينتظرها تكمل ليسحبها لتكون فوقة وترتطم بصدرة بقوة وينسدل شعرها الطويل على وجهة
ياسر بتوهان وهو يشم رائحه شعرها:هو انتى كدة ازاى
فيروز وهى تدفعه تحاول النهوض : أبعد لو سمحت مينفعش كدة
ياسر وقد اعتلاها لتصبح عاجزة تماما عن الحركة:انتى ملكى انا وبس تمام
فيروز بوجة احمر وتوتر زائد:للو سم.محت.ت أبعد شوية
كان ينظر إلى شفتيها بتركيز غير عابئ بشئ اقترب يقبل شفتيها برقة وحنان حتى آفاق على دموعها التى تنزل كالشلال
ابتعد عنها قليلا لينظر لها
كانت تبكى بهستيريا غير طبيعى هذا البكاء
حاول تهداتها بلا جدوى حتى احتضنها بقوة :اهدى أهدى يا فيروزى أهدى روزى بقى خلاص مش هقرب تانى أهدى بقى ..شعر بها تهدأ ونفسها ينتظم ابتعد قليلا لينظر لها كانت نائمة كالملاك
وضعها على السرير برفق وجلس بجوارها يتأمل ملامح وجهها البريئة
وأنامل اصابعة تسير على وجهها برقة وحنان ..حتى نام وهو يشتم رائحتها المحببة إلى قلبة
فى الصباح
كان الجميع يجلس على طاولة الافطار ويراسها رجل فى الخمسينات .حسن والد ياسر
حسن :ايه كلكم سكتين يعنى مش على العادة
مرفت .زوجتة:لا يا حج مفيش حاجة
حسن:مفيش حاجة ازاى وانتوا قعدين مبلمين فى وش بعض كدة
مرفت:مهو مينفعش بردة تجوز ابنى كدة ده كان لسة راجع من الشغل امبارح ومشوفناهوش من زمان واول ما ييجى تقولة النهاردة فرحك
حسن:يعنى انتى زعلانة علشان ياسر وبعدين مهو ابنى بردك وانا عارف مصلحته كويس وبلاش تتكلمى فى الموضوع دة تانى مفهوم
مرفت :بس..
حسن بغضب:مبسش قلت اقفلى الموضوع..
وفجئ سمعوا صوت صراخ ياتى من غرفت ياسر……..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فيروزت قلبي)