روايات

رواية عناد العشاق الفصل التاسع 9 بقلم ندى محمود

رواية عناد العشاق الفصل التاسع 9 بقلم ندى محمود

رواية عناد العشاق الجزء التاسع

رواية عناد العشاق البارت التاسع

رواية عناد العشاق
رواية عناد العشاق

رواية عناد العشاق الحلقة التاسعة

٪؜ صح انا كلمت اياد
-وقالك ايه
٪؜ قالي انه حابب الخطوبه تكون بعد يومين يكون تميم اتحسن بس هتكون خطوبه عالضيق عشان احنا عندنا حاله وفاه
رزان بصتلها بصدمه
-ازاي دا !!
٪؜ ازاي ايه يا حبيبتي .. مش انتو بتحبو بعض ؟ يبقا مفيش داعي انكم تسيبو بعض عشان شويه مشاكل عاديه .. روحي اختاري فستان من دلوقتي عشان لو مفيش فساتين حلوه نتصرف
بس رزان خرجت من الاوضه وهي مش شايفه قدامها
الام بسرعه اتصلت ب إياد قبل لما رزان تتصل بيه
~ نعم .. قولتلك مش هشارك معاكي ف الي ناويه تعمليه
٪؜ انا قولت لرزان انك بلغتني انك عايز الخطوبه بعد يومين
بصدمه و سخريه ~ اكيد بتهزري !!
٪؜ لا ابدا .. علي فكره انت فاكر ان ابوك وامك متوفيين بس مش دي الحقيقه خالص
~ مش فاهم !
٪؜ لو عايز تعرف الحقيقه تعالا عالكافيه الي اتقابلنا فيه المره الفاتت ومتكلمش رزان ولا ترد عليها لغايه لما نتكلم
وقفلت المكالمه

 

 

اياد حس ان قلبه بيدق بسرعه وهو بيفكر ف احتماليه ان يكون كلامها صح .. طب ازاي وهما الاتنين ماتو فحادثه عربيه لما كان عنده ٤ سنين !!
رزان رنت عليه كتير بس هو مرضيش يرد غير لما يسمع كلام ام رزان ..ولان فضوله كان كبير قام بسرعه و راح للكافيه من غير م يستني
٪؜ كنت عارفه انك مش هتطول وهتيجي بسرعه
~ تعرفي ايه عن ابويا وامي ..
٪؜ فعلا حصل حادثه وكان ابوك وامك فالعربيه وقتها بس الحقيقه ان ابوك بس الي مات وقتها .. امك عايشه عادي
بعدم تصديق ~ لا لا انتي اكيد بتكدبي .. لو عايشه كانت جتلي بعد الحادثه .. مكنتش هتسمح انهم ياخدوني دار الايتام واتربي بعيد عنها
٪ طبعا انت كنت صغير اوي وقتها ومكنتش عارف ان ابوك كان راجل غني و امك علي اد حالهم جداا .. ناس عايشين بالعافيه
~ وايه علاقه دا بموضوع انها سابتني !
٪؜ ركز بس معايا .. امك لما فاقت من الحادثه وعرفت ان ابوك مات و كمان عرفت انه خسر كل فلوسه و اعلن افلاسه قبل الحادثه بيومين وقتها قالت للشرطه انهم يقولولك انها ماتت لانها خلاص مش عايزاك ..
إياد ضحك زي المجنون
~ لا كدا زودتيها اوي انتي بتكدبي ! امي لا يمكن تتخلي عني وتسيبني .. احنا كنا عيله سعيده
ام رزان سكتت ف إياد بصلها وهو بيعيط
~ لا مش ممكن يكون الي قولتيه صح .. قوليلي انك بتكدبي ارجوكي متعمليش فيا كدا و قولي انك بتكدبي .. انا كان عندي عيله سعيده !!
٪؜ الفقر اقوي من اي حد يا إياد و امك اهلها اتخلو عنها وقالولها طالما اتجوزتي خلاص مش هينفع ترجعي لينا تاني ولا نصرف عليكي تاني و انت كمان كنت متعود علي حياه الرفاهيه .. هي فكرت كتير و كانت محتاره وبعدها قررت تسيبك لدار الايتام عشان تعيش كويس

 

 

اياد قعد يعيط زي الطفل وهو مش مصدق ان ممكن امه فعلا تعمل كداا .. هو مش فاكر حاجه عن حياته مع امه وابوه بس الحاجه الوحيده الي كان فاكرها انهم كانو سعداء .. كانو عيله مبسوطه وبتحب بعضها بس وقتها افتكر عيله رزان الي كان فاكرها سعيده وبتحب بعض بس طلعو بيدعو علي بعض بالموت ف الحكايه الي حكتهاله ام رزان بانت منطقيه شويه
٪؜ و دلوقتي بقا انا هوصلك لامك و عيلتها الجديده بس بشروط
اتسعت عينيه من الصدمه و زاد فالعياط
~ عيلتها الجديده !!!
٪؜ اه امك لما سابتك كانت حزينه جداا بس طبعا مفيش حد بتقف حياته عشان خاطر حد ف وقتها اتقدملها واحد غني وهي وافقت تتجوزه و نسيتك يا إياد .. نسيتك ومسألتش فيك بعد جوازها رغم ان كان قدامها تيجي تاخدك من دار الايتام وتربيك بما انها خلاص بقت مقتدره انها تربيك
~ لا الكلام دا مش صح لا .. مستحيل اصدق انها فعلا نسيتني ومأخدتنيش بقصد .. مستحيل
٪؜ انا كلامي صح بس لو مش عايز تصدقه براحتك دا يرجع ليك .. انا ايه مصلحتي اني اكدب عليك
فكر فكلامها وكان عندها حق .. لو كدابه ف اكيد كدبتها هتتكشف ف اكيد مش غبيه لدرجه انها تكدب كدبه كبيره زي دي
مسح دموعه و راح غسل وشه
~ ايه هي شروطك
٪؜ حاليا عايزاك تنفذ شرط واحد وهو ان لما رزان تكلمك اوعي تجيب سيره عن الي قولتهولك امبارح وكرهي لتميم وامه ! قولها انك مقولتش علي حوار الخطوبه و اطلب منها انك تفضل جمبها ك صديق .. انا خلاص غيرت خطتي و مش هجبرك علي حاجه ضد مبادئك
بضحك ~ اه طبعا اكيد غيرتيها عشاني
٪؜ يلا سلام دلوقتي كفايه عليك كدا انهارده
ومشيت وسابته
*بالليل *
رزان بعد لما خرجت من المستشفي حاولت توصل ل اياد بس معرفتش ف رجعت تاني المستشفي
بس تميم كان نايم ومش ف وعيه
بصت علي حالته بزعل وهي متضايقه
-انا محتاجاك جمبي يا تميم ومحتاجه كمان اني اكون جمبك .. ارجوك اتحسن ف اسرع وقت
وقتها اياد دخل الاوضه
~ ازيك يا رزان
بغضب -انا بتصل عليك من بدري يا اياد ! ازاي تقول لماما ان خطوبتنا بعد يومين !!
اياد مثل انه مصدوم

 

 

~ ازاي تقولك كدا !! بالعكس انا قولتلها اني مش حابب اكمل فالخطوبه واني راجعت نفسي ولقيت اني مش هنفع ليكي
رزان هديت شويه
-بجد !! يعني ماما بتألف ولا بتختبرني عشان تشوف رده فعلي ولا ايه !!
~ مش عارف بس اطمني مفيش خطوبه ولا حاجه احنا خلاص مفيش بينا حاجه
-انا قولت بردو انك اكيد مش انسان وحش يا اياد ..
~ بصي احنا مش هيكون بينا اي حاجه لا حاليا ولا مستقبلًا وانتي طبعا عارفه اد ايه انا وحيد و انتي كمان محتاجه حد يقف جمبك فالفتره دي ف ايه رأيك نكون اصحاب ؟ يعني افضل جمبك ك صديق وبس
بفرحه -بجد !! يعني انت عايز كدا ؟!
~ ايوه دا هيسعدني كمان
-وانا موافقه يا اياد .. لسا كنت بقول لتميم اني محتاجه حد يقف جمبي فالفتره الصعبه دي
اياد بص علي تميم
~ هو ليه نايم ؟؟ مش حالته المفروض اتحسنت ؟؟

 

 

-كان كويس فالنهار وكان طبيعي بس دلوقتي مغيب عن الوعي و لأ هو مش نايم هو صاحي بس مش حاسس بالدنيا حواليه
مع او ضد مساعده اياد ل ام رزان ؟! و تفتكرو ليه ام رزان غيرت خطتها ؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عناد العشاق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى