روايات

رواية تحت حماية الفارس الفصل الثاني 2 بقلم نوران جمال

رواية تحت حماية الفارس الفصل الثاني 2 بقلم نوران جمال

رواية تحت حماية الفارس البارت الثاني

رواية تحت حماية الفارس الجزء الثاني

رواية تحت حماية الفارس
رواية تحت حماية الفارس

رواية تحت حماية الفارس الحلقة الثانية

في فيلا الحسيني
يجلس معتز بغضب شديد ويجلس أمامه الثلاثه رجال
معتز بغضب: هي فين ..
رجل منهم بخوف : احنا خلاص كنا هنخطفها ونجبهالك بس مش عارف ازاي في واحد ظهر ومش عرفنا نعمل حاجه ..
وقف معتز وذهب إلي ذلك الرجل وقام بضربه بغضب وهو يقول : بقي واحد يمنعكم انتوا الثلاثه أنا مشغل معايا بنات مش رجاله انطقوا ..
الرجل الثاني بتبرير: انا ضربته بالسكينه ولما لقيناه بينزف خوفنا حضرتك قولتلنا مش عايز دم او قلق …
معتز بغضب اكبر وهو يرمي لهم بعض المال : مشوفش وش حد فيكم فاهمين انتوا تختفوا كويس أن محدش شافكم وياريت يكونوا مش حفظوا شكلكم من الضلمه ثم بصوت مرتفع: يالا امشووا …
فخرج الثلاثه رجال بسرعه خوفا من بطش معتز .
معتز بتوعد: برضه هجيبك يا نورين هجيبك..
____________________________________

في المستشفي
دخلت نورين الي غرفه فارس فوجدت الجميع ينظر لها بصدمه لم تعرف لماذا إلا حين رأت نوران بينهم
لارين بصدمه: ما ماما ديه ..
نوران بنفس الصدمه : شبهي اوي ..
نورين فاقت من صدمتها بسرعه فقالت بضحك : فعلا يخلق من الشبه أربعين..
ففاق الجميع من صدمتهم علي جملتها
نوران تهمس لأسر: انا حسه أنها هتفضل معانا أو هتدخل العائله..
اسر : وانا كمان حاسس بكده ..
نورين بموده: أنا دكتوره نورين ..
فارس بسخريه: دكتوره ها غريبه يعني ..
نورين بفخر: دكتوره جراحه كمان ..
فارس بسخريه: جراحه كمان اومال ليه لما اتصبت هناك كنتي بتعيطي ومش عارفه تعملي حاجه لأ انا عايز دكتوره تانيه مش ضامنك الصراحه ..
نورين بسخريه هي الأخري: والله لولا أن الوقت متأخر ومفيش دكاتره مكنتش دخلت ليك أصلا..
كان الجميع مستغرب اسلوب فارس في الكلام مع نورين لأن فارس ولأول مرة يتكلم بتلك الطريقه مع أحد كأنه يريد ان يطول الكلام بينهما
اسر وهو يهمس لنوران: دلوقتي اتأكدت أنها هتكمل معانا ..
فارس بإستفزاز: ده انا اللي انقذتك ده بدل ما تشكريني ..
نورين وهي تقترب منه لتري الجرح وتعالجه: انا برضه انقذتك متنساش اني كان ممكن اسيبك هناك وامشي بس يالا صعبت عليا ..
فارس بإستفزاز: مش عارف أصلا كانوا هيخطفوكي علي ايه ده أنا شوفتك بالعافيه وانتي مش باينه من الأرض كده ..
نورين عرفت أن فارس بيسخر علي طول قامتها فقامت بالضغط علي جرحه ..
فارس بتألم : اه ..
نورين وهي تنظر له بنصر لأنها جعلته يتألم : انا خلصت وهاجي كمان ساعتين اشوف الجرح ..، وفي تلك اللحظه دخلت الممرضه
الممرضه: دكتوره نورين الحقي في واحد في العمليات ومفيش غيرك دلوقتي في قسم الجراحه ..
نظرت نورين لها وقالت بتعجل ومهنيه: جهزوا غرفه العمليات ودخلي دكتوره التخدير بسرعه ثم خرجت لتذهب الي غرفه العمليات .
بينما كان فارس يسأل نفسه لماءا يكلمها ب تلك الطريقه لماءا غضب عندما خرجت ولكن في تلك اللحظه دخل مروان فأزال فارس تلك الأفكار من رأسه
مروان بحزن: فارس ازيك انت كويس..
فارس ببرود: الحمدلله يا مروان ايه اللي جابك ..
مروان : جوري اتصلت بيا قالتلي ..
فنظر الجميع إلي جوري بغضب ..
جوري برقه وطيبه فهي لم تأخذ بالها من نظرات الجميع الغاضبه : مروان اتأخرت ليه فضلت اتصل بيك وانت مش بترد عليا ..
مروان: كنت مشغول يا قلبي ..
بينما كانت هناك عيون تراقب ما يحدث بحزن وغيره ” فيا تري من هو”
كانت لارين وكارما وروان وجوري يتكلمون مع بعضهن خارج الغرفه وكانت هناك عيون تراقبهم بحب”فيا تري من هم” فذهبت لهم نوران والاء ورودينا وملك وحنين وريم
كارما : شوفتي يا نور كانت شبهك اوي ..
روان: اه يا نور انا مش كنت مصدقه ” كلهم يتحدثون مع نوران وملك ورودينا وريم وحنين بأسمائهم رغم فرق السن الكبير بس بيتعاملوا كأصحاب”
نوران : أيوه انا برضه مش صدقت بس مفيش حد فيكم لاحظ طريقه الكلام بين فارس ونورين ..
لارين: انا لاحظت أول مره فارس يتكلم كده مع حد وخاصه لما تكون بنت ..
فأومأ الجميع موافقين لارين الرأي
الاء : طيب ايه رأيكم نقربهم من بعض ..
نوران : الأول بس اعرف كل حاجه عنها بمعني ان انتوا تروحوا ليها وتتكلموا معاها وتبقوا اصحابها أما بعد كده نبقي نشوف ازاي نقربهم من بعض بس كله بوقته تمام ..
الجميع: تمام ..وفجأه وجدوا مروان يخرج لكي يذهب من المشفي
جوري: مروان انت هتمشي ليه ..
مروان: قولتلك ياقلبي تعبت النهارده في الشغل وعايز انام شويه فهروح واكلمك بكره ..
جوري : طيب خد بالك من نفسك ..، فإبتسم لها مروان وذهب
وبالفعل ذهبت الفتيات الي مكتب نورين فكانت قد انتهت من العمليه.

أما في الداخل
اسر بجديه : فارس ايه اخبار المهمه ..
فارس: المهمه نجحت.. وفجأه وضع يده علي رأسه بغضب .
فهد وزين: في ايه ..
فارس بغضب: لما قولتلكوا يا شباب تمشوا قبلي انا كنت سايق بالعربيه وفجأه لاحظت أن في عربيه بتمشي ورايا بس فجأه لقيت نورين بتجري ووراها رجاله عايزين يخطفوها فنزلت من العربيه وانقذت نورين ونسيتهم…
كرم:وطبعا العربيه ديه تبع العصابه ..
حمزه : ديه أول مره تحصل ان عربيه تمشي وراك ..
ادهم: المشكله انهم عشان يعملوا كده يبقي هما مش هيسكتوا عن الشحنه اللي منعناها وهما يعتبر اقوي عصابه تقابلنا لدلوقتي ..
زين : أحنا هنقدر عليهم وهنقدر نحمي العائله كلها المشكله لو هما شافوا نورين خاصه أنها خرجت لأخر الشارع معاك …
سليم : طيب أحنا ممكن نراقب نورين ونعرف لو هي في خطر ولا لا ..
اسر : والمسؤل عن مراقبتها هيبقي فارس ..
فارس بإعتراض : بس أ ، لم يكمل جملته بسبب مقاطعه اسر له
اسر بحده: فارس مفيش اعتراض نورين لو حصلها حاجه هيبقي بسببك فلازم انت اللي تراقبها وتحميها ..
ياسين: فارس اسر عنده حق خاصه زي مانت شايف هي قليله خالص في الحجم مش هتستحمل أنهم يخطفوها
سيف : عندهم حق يا فارس ..
فارس وهو ينظر ليوسف : وانت مش هتقول حاجه ..
يوسف: هما معاهم حق ..
اسر بمكر: فارس انت ليه معترض أصلا خايف من حاجه ..
فارس : لا وانا هخاف ليه عموما كده كده مفيش شغل كتير الفتره الجايه هبقي اراقبها في الوقت ده لكن غير كده لأ تمام..
اسر بإبتسامه: تمام ..
_____________________________

في مكتب نورين
كانت نورين تجلس علي كرسي مكتبها وفجأه دخل الفتيات من الباب بسرعه كبيره
انتفضت نورين من مكانها بفزع بسبب البنات
فضحكت الفتيات علي نورين
نورين : اعععع يا ماما
لارين بضحك : ايه بس اني اتخضيتي كده ليه ..
نورين بعد ان هدأت : انا بعد اللي مريت بيه النهارده المفروض ابقي في السرايا الصفره …
كارما بضحك: هههه انتي مشوفتيش شكلك وانتي مخضوضه عمله ازاي …
نورين بضحك : انتوا دمكوا خفيف جدا ممكن اعرف ايه سبب الإقتحام ده ..
روان بضحك: عايزين نتعرف عليكي واضح أنك من سننا ..
نورين : وانا ليا الشرف بالتعرف عليكم …، وبدأت كل بنت تعرف نفسها .
نورين بإستغراب : ايه ده يعني انتي يا لارين تبقي اخت البني ادم اللي جوه ده ..
لارين بضحك : مالك مصدومه ليه كده..
نورين : انتي لذيذه اما هو رخم وبارد ..
كارما: يالهوي لو سمعك هتبقي مشكله ..
نورين: الصراحه ده مخيف انتوا مشوفتوش شكله وهو بيضربهم عامل ازاي زي هرقليز او الفتوه بتاع الشارع …
البنات بضحك شديد
كارما: ههههه او ايه هههه الفتوه ههه..
جوري : هههه لو سمعك هتبقي مشكله بجد ..
نورين : وأخيرا سمعنا صوتك يا جوري ..، ثم ظلوا يتحدثون سويا وبعد فتره ذهب الجميع إلي المنزل بعد أن اطمأنوا علي فارس فكان الوقت في الصباح الباكر ..
_________________________________

انهت نورين عملها وذهبت لتطمأن علي فارس قبل ذهابها
في غرفه فارس
كان فارس قد ارتدي ملابسه وجهز نفسه للذهاب وفجأه دخلت نورين
نورين بإستغراب: علي فكره المفروض اشوف الجرح قبل ما تمشي..
فارس بلا مبالاه:أنا كويس ..
نورين : مينفعش لازم ..لم تكمل جملتها بسبب اقتراب فارس منها
فارس وهو يقول بصوت منخفض ولكن بارد للغايه : مش بحب اعيد كلامي فاهمه ..
كانت نورين تنظر إلي الأرض وليس له فهو كان امامها مباشره ،
نظر فارس لها ثم تركها وفتح الباب وذهب .
نورين بغضب بعدما اغلق الباب بشده : هو فاكر نفسه ايه وانا أصلا ده كله عشان بعمل شغلي انا مالي بيه أصلا ..ثم استدارت وخرجت من المشفي لكي تعود الي منزلها ، كانت نورين تسير في الشارع وكانت هناك عيون كثيره تراقبها منهم من تراقبها بشر ومنهم من تراقبها لحمايتها ومنهم من تراقبها للحصول علي الفرصه المناسبه
كان الوقت مبكرا وكانت الشوارع فارغه بنسبه كبيره وفجأه وجدت سياره سوداء كبيره تأتي بإتجاهها
” فيا تري ماذا سيحدث ، انتظروا

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تحت حماية الفارس)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى