رواية أنت جميلتي الفصل الثالث 3 بقلم سولييه نصار
رواية أنت جميلتي الجزء الثالث
رواية أنت جميلتي البارت الثالث
رواية أنت جميلتي الحلقة الثالثة
-مبروك
قولتها بتريقة رغم اني كنت لسه موج*وعة من جوايا بس قررت مبينش لواحدة زي دي وبصيت علي ايديها لقيت ملبسها نفس الشبكة بتاعتي بس غير المقاسات بس…
رفعت حواجبي وقولت:
-والله انتي مس*كينة يا تسنيم دايما كده بترضي بالبواقي …يعني بدل ما يجيبلك شبكة جديدة اداكي شبكتي وكمان بدل ما تحجزي قاعة احلي قبلتي بالقاعة اللي اختارتها أنا بنفسي …تعرفي انتي من الناس اللي أنا بشفق عليهم وانا كمان متأكدة انك بتقبلي شوية اهتمام بسيطة منه عشان بس تتجوزيه ولا جاية تغظيني …
ضحكت لما شوفت وشها اللي جاب الوان وكملت:
-قد ايه انتي مسكينة …اللي انتي متعرفهوش يا حبيبتي اني انا اللي سيبت. مؤمن مش هو …
وشها بهت فضحكت وقولت:
-عرض عليا اعمل عملية تكميم معدة لاما يسيبني روحت رم*يت شبكته في وشه وطبعا المسكين دلوقتي قال يتجوز اي واحدة والسلام وطبعا مش هيلاقي احسن منك بما انك كنتي بتجري وراه في كل مكان …
وشها كان هيفطسني من الضحك …جاب الوان الطيف السبعة لولا أني ماسكة نفسي لكنت ضحكت لحد ما عيطت اول مرة في حياتي اقدر اخر*سها بالشكل ده والموضوع ده بسطني اووي …روحت عشان اغي*ظها اكتر قولت:
-عن اذنك دلوقتي عشان مش فاضية …
وبعدين قفلت الباب في وشها …
بهتت تسنيم وقالت:
-العق*ربة الحر*باية دي !!!!
….
مر يومين وتابعت كمان مع دكتورة اللي ادتني نظام صحي ومشروبات طبيعية تساعد علي الحر*ق قالتلي ان وزني مش كبير للدرجادي وان لو انتظمت اووي في الرياضة والدايت ممكن اخس في ست شهور بس ..
وده حمسني اووي كنت بعمل ريجيم وانتظمت عليه وانتظمت علي الرياضة اوووي منعت نفسي من الحلويات الا حاجات بسيطة …بطلت اكل فاست فود أو اشرب اي مشروبات غازية …قدرت اتحكم في نفسي وكل لما كنت اض*عف كنت افتكر تر*يقة مؤمن وقرايبه عليا اكمل كل اما ارسم حياتي لما اخس هتبقي ايه …اكيد هتبقي احسن …شكلي هيبقي أصغر واحلي …مش هتعب لو طلعت سلم مش هكون معرضة لأمر*اض كتير ممكن تم*وتني …يعني ببساطة أنا اللي كسبانة…كل الحاجات دي خلتني موقفش بالعكس كان عندي إصرار كبير اني هستمر …صحيح صعب بس اتعب دلوقتي وهلاقي نتيجة بعدين …
….
من جهة تانية
مؤمن وتسنيم اتجوزوا ..بس حياتهم مكانتش سعيدة ابدا مع بعض …مؤمن كان لسه عنده مشاعر لأية لدرجة أن ساعات بينادي تسنيم بإسم آية …دايما بيفكر في أية وندمان أنه اتجوز تسنيم اللي اكتشف انها تاف*هة اووي ومش منظمة بس اضطر يعيش معاها يمكن جوازهم ينجح …
….
بعد ما مر ست شهور …
لبست أية هدومها وهي بتبص علي نفسها …التغير اللي حصلها في الست شهور ده كان كبير اووي جسمها بقا مضبوط اوووي شكلها صغر وبقت اجمل بكتير …وده اداه ثقة في نفسها وقدمت تشتغل سكرتيرة في شركة كبيرة واتقبلت والنهاردة اول يوم …لبست الشنطة بتاعتها وخرجت عشان تروح للشركة ….
وصلت هناك وركبت الاسانسير فجأة دخل الاسانسير شاب وسيم فابتسمت أية وهي بتقول:
-صباح الخير يا عز بيه …
ابتسم عز للبنت الجميلة اللي عملها المقابلة قبل كده وقال:
-صباح النور آنسة أية بتمني اول يوم ليكي يكون جميل زيك
ابتسمت بكسوف وانا بضم شنطتي جامد…
…….
-بجد انا زه*قت وق*رفت من الحياة دي…قر*فت من اهم*الك في البيت واهم*الك في نفسك بقيتي شبه التريلا دي أية كانت ارحم يا شيخة
قالها مؤمن بز*هق لتسنيم اللي حالها اتغير في ست شهور من واحدة جميلة شيك لواحدة متبه*دلة ..صرخت تسنيم في وشه وقالت:
-والله هو ده اللي عندي يا حبيبي مش كفاية مستحملة انك عق*يم ومش قادر حتي تجيب عيال …لكن أنا غلطانة اني متحملة قر*فك
ضر*بها مؤمن بالقلم وص*رخ:
-انتي طالق يا تسنيم …طالق!
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أنت جميلتي)